AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Har ca 10+ år igjen til pensjonist (56år nå), men hvem vet hva som skjer i livet? Tjener ca 730 000 brutto i året nå (kommunalt ansatt). Er alene, men med store barn 50% i ca 3år til. Har bruktbil uten lån. Boliglån ca 1200 000 nå. Boligverdi/ markedsverdi samlet ca 8 000 000 (hus og hytte). Ingen andre lån. Har flexilån, så bufferen er her på ca 600 000+ til bruk for regnværsdager og vedlikehold på to hus. Rente på lånet er nå effektivt 5,30% Fra midten av januar blir den effektiv ca 5,55%. Har ingen andre lån. Bør jeg fortsette å betale mest mulig ned på boliglånet eller putte feks 1000kr i mnd på globalt indeksfond? Jeg har på en måte troa på å bli gjeldfri er best, men usikker. Innspill? Anonymkode: 059a1...725
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Det kommer an på hva som er viktigt for deg: Å være gjeldsfri eller maks avkastning. Det kan gi samme svar, men det vet man jo ikke. Rett og slett pga fond er uforutsigbart. De sier man skal sette pengene der avkastningen er høyest. Om fond vil gi bedre avkastning i prosent enn hva boliglånets rente er, vet jo ingen. Der kan man kun se tilbake i tid, ikke fram. Om tanken om å være gjeldsfri gir deg ro, glede og trygghet osv, kan det være en god ide å betale ned på boliglånet ja. Nå er jo også rentene ganske høye på boliglån, så jeg personlig (med min helt ufaglærte og kyniske og dystre framtidshåp) har ikke troen på fond. Og nei, jeg hadde heller ikke tatt en prat med 'rådgiverne' til bankene. Deres lojalitet ligger hos banken, ikke kunden. Veldig mange er i fond nå, men framtidsutsiktene er ikke håpefulle. Sverig feks er i resesjon, og det er ikke utenkelig at flere land vil følge etter. Denne stadige økonimiske veksten er heller ikke bærekraftig. Dette er da som sagt bare mine tanker. Har ingen økonomisk utdannelse. Anonymkode: f8254...0ab
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ca 10+ år igjen til pensjonist (56år nå), men hvem vet hva som skjer i livet? Tjener ca 730 000 brutto i året nå (kommunalt ansatt). Er alene, men med store barn 50% i ca 3år til. Har bruktbil uten lån. Boliglån ca 1200 000 nå. Boligverdi/ markedsverdi samlet ca 8 000 000 (hus og hytte). Ingen andre lån. Har flexilån, så bufferen er her på ca 600 000+ til bruk for regnværsdager og vedlikehold på to hus. Rente på lånet er nå effektivt 5,30% Fra midten av januar blir den effektiv ca 5,55%. Har ingen andre lån. Bør jeg fortsette å betale mest mulig ned på boliglånet eller putte feks 1000kr i mnd på globalt indeksfond? Jeg har på en måte troa på å bli gjeldfri er best, men usikker. Innspill? Anonymkode: 059a1...725 Finn ut hva du får i pensjon ish når den tiden kommer og ta det derfra.... Anonymkode: 2334c...65c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå