AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Har stomi (tarm til pose på magen), og er livredd for at den kan lage lyd når jeg er ute blandt folk.Jeg syns det er ikke så veldig gøy å være ute blandt folk dersom stomien lager lydeffekter som ikke er så bra for øret.... For noen dager så var jeg på en kafe og spiste, og pltselig kommer en lyd jeg ikke likte, jeg ble så falut at jeg måtte bare komme ut og vekk. Tenkte hva er det folk tror dette er for noe.... Så da spør jeg kommet du til å reagere dersom du hadde hørt noen lyder fra meg? Skal jeg være livredd å være ute blandt folk for at det kan komme lyder jeg ikke har kontroll på? Skal jeg holde meg inne?? Eller skal jeg bare bokstavlit bare drite i det og være ute blandt folk og late som ingenting dersom det skulle komme noe lyder som jeg ikke har kontroll på? Anonymkode: 08045...875 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Mannen min har stomi. Lever som normalt. Ja, det kan komme lyd, og det hjelper at han holder litt på stomien over genseren hvis vi er på restaurant osv. Drit i det. Bokstavelig talt. Anonymkode: 6c232...c2b 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Det er helt utenfor din kontroll, du kommer langt med å være åpen om stomien og en liten dose selvironi tror jeg. Hvis det kommer ulyder, si "slapp av, den lukter ikke, jeg har filter" elns. Prøv å eie situasjonen og ha hevet hode (lettere sagt enn gjort) men du må ihvertfall ikke isolere deg❤️ Har flere i nær familie med stomi❤️ Anonymkode: f67a7...b05 4 1
000VF000 Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Det rumler jo i magen på de fleste. Trenger ikke ha stomi for å ha ulyder. Bare lat som ingen ting. Det er ingen som gjetter seg frem til at du har stomi. 3
Hareena Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 (endret) Nei, det ville jeg overhodet ikke reagert på. Tenker ikke mer på det enn om jeg hører det rumler i magen på noen eller noen nyser eller hikker. Du har jo ikke akkurat valgt denne løsningen selv, så jeg vil mye heller at du gjør det du har lyst til enn at du skal føle deg utilpass og tenke på omgivelsene, det er ikke noe å bry seg om. Vi bryr oss heller ikke. Endret 7. desember 2023 av Hareena 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eller skal jeg bare bokstavlit bare drite i det og være ute blandt folk og late som ingenting dersom det skulle komme noe lyder som jeg ikke har kontroll på? Drit i det, jeg hadde ikke brydd meg i det hele tatt. Tannlegen min har mage som romler og det høres veldig godt når jeg ligger i stolen Anonymkode: 2c897...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har en tante med stomi, og hun tok opp dette med lyder og at hun ofte var engstelig for det. Jeg hadde aldri, og da mener jeg ALDRI lagt merke til en eneste lyd fra stomien. Dette var seks år etter at hun fikk den. Etter at hun gjorde meg oppmerksom på lydene, så hender det jo at jeg hører noe, men jeg synes ikke det er noe å bry seg med. Så jeg tror nok du er hyperfokusert på lydene (naturlig nok) og tror de er mye høyere enn de egentlig er, mens de fleste andre er opptatt med sitt og ikke bryr seg. Anonymkode: 435e2...a84 3
Lea Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Jeg tenker ikke noe på det og legger ikke merke til lyder fra andre. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 Hvor gammel er du? Anonymkode: 5d3c1...288
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 Jeg tenker ikke over det i det hele tatt. Du kunne plaget meg på café hvis du satt og dultet borti meg gjentatte ganger med vilje, det hadde blitt i overkant. Ellers gir jeg beng i hva slags lyder andre folk kommer med, du kan sitte og synge for min del (bare ikke falskt er du grei). Anonymkode: 2cd25...95a 1
Topsi Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 (endret) Jeg satt i klassen med en som lagde fiselyder ofte, det var umulig å ikke høre det da jeg satt rett ved siden av. Spurte om han var sulten for å late som jeg ikke forstod hva det var, så sa han at han hadde stomi. Da var det greit, er det ikke like greit å være åpen før lydene kommer? Jeg har ibs selv, og folk reagerer på fiselyder selv om de later som de ikke gjør det Endret 9. desember 2023 av Topsi 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 Bare si at det er stomiem, så er det ingen som bryr seg. Anonymkode: 5b6e7...e84 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 Jeg har en i familien min som har stomi og jeg har vel hørt noen lyder en sjelden gang, men det har ikke noe å si for meg. Har aldri tenkt at det er ekkelt. Du behøver ikke løpe ut av kafeen for noe småtteri som dette. Alle har da like mye lov til å gå på kafe og kose seg, med eller uten stomi. Anonymkode: b1140...2c1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 Har en svigerfar med stomi og har ALDRI verken luktet, sett eller hørt noe. Vet det kun fordi de har fortalt meg at han har det. Anonymkode: f8aec...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Skrevet 10. desember 2023 Synes det er ugreit med fiselyder i offentligheten, og om du har stomi kan ingen se. Anonymkode: c376c...df4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #16 Skrevet 10. desember 2023 Har en venninne med Stomi og ja. Det kommer lyder av og til. Men det er 100% greit, og jeg ville ikke leet et øyelokk. Ei det- og lev livet uten å bekymre deg for hva andre mener er mitt råd. Anonymkode: 55abc...eec 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #17 Skrevet 10. desember 2023 Har jobbet i helsevesenet, synes ikke stomilyder er annerledes enn alle andre lyder. Normale mager rumler og bråker høyt og mye her og der, det er helt normalt. Folk flest bryr seg veldig lite. Dersom noen bryr seg er det bare å svare, men jeg tror ikke det er noe så veldig mange andre enn deg tenker over og bryr seg om. Anonymkode: 8ed2c...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #18 Skrevet 10. desember 2023 Hva slags lyder lager stomien? Anonymkode: 86a05...7a2
Silvia515 Skrevet 10. desember 2023 #19 Skrevet 10. desember 2023 Har en venninne med stomi. Ja, det kan komme noen lyder av og til, men det kommer det fra med også dersom jeg er sulten eller må på do. Kos deg og nyt fordelene en stomi tross alt gir deg
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #20 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det er ugreit med fiselyder i offentligheten, og om du har stomi kan ingen se. Anonymkode: c376c...df4 Det er ikke fiselyder. Det er rumling, f.eks. Anonymkode: b1140...2c1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå