AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Hvis man har bestilt noe fra en eller annen nettbutikk, som blir sendt til nærmeste post-i-butikk. Men for eksempel en kollega, et familie-medlem eller noe også skal hente en pakke der / eller kjøpe en del ting og tang fra butikken. Da kan de selvfølgelig ta med seg den pakken som skulle til noen andre, i samme slengen. I stedet for at flere personer må reise hver sin tur til den samme butikken. Men senere nekter personen som hentet ut pakken, for at pakken faktisk ble levert ut. For eksempel kan man påstå at butikken nektet å gi fra seg en pakke som ikke skulle til personen som hadde vært der for å spørre etter pakkene. Men mottaker av pakken får jo tekstmeldinger eller e-post om at pakken har blitt levert ut, og hvis man følger hentekoden til Posten sine nettsider så står jo pakken registrert som utlevert - pluss dato og klokkeslett for når pakken ble registrert som levert ut. Hva slags "rettigheter" kan man egentlig sitte på i en sånn situasjon? Politiet er vel ikke særlig interesserte i en eventuell anmeldelse. Hvis det er snakk om veldig lite verdier, så bryr de seg neppe - uansett om det er snakk om vilt fremmede mennesker som har fått tak i pakkene. Eller om det er snakk om slektninger, kollegaer fra jobben, eller lignende. Anonymkode: 7edee...f95 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Hææ? Hva mener du egentlig? Er det en person som du har bedt om å hente ut en pakke for deg som nekter for å ha hentet den ut og tatt den selv? Anonymkode: 6b0f6...fb0 6
Delia Peabody Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis man har bestilt noe fra en eller annen nettbutikk, som blir sendt til nærmeste post-i-butikk. Men for eksempel en kollega, et familie-medlem eller noe også skal hente en pakke der / eller kjøpe en del ting og tang fra butikken. Da kan de selvfølgelig ta med seg den pakken som skulle til noen andre, i samme slengen. I stedet for at flere personer må reise hver sin tur til den samme butikken. Men senere nekter personen som hentet ut pakken, for at pakken faktisk ble levert ut. For eksempel kan man påstå at butikken nektet å gi fra seg en pakke som ikke skulle til personen som hadde vært der for å spørre etter pakkene. Men mottaker av pakken får jo tekstmeldinger eller e-post om at pakken har blitt levert ut, og hvis man følger hentekoden til Posten sine nettsider så står jo pakken registrert som utlevert - pluss dato og klokkeslett for når pakken ble registrert som levert ut. Hva slags "rettigheter" kan man egentlig sitte på i en sånn situasjon? Politiet er vel ikke særlig interesserte i en eventuell anmeldelse. Hvis det er snakk om veldig lite verdier, så bryr de seg neppe - uansett om det er snakk om vilt fremmede mennesker som har fått tak i pakkene. Eller om det er snakk om slektninger, kollegaer fra jobben, eller lignende. Anonymkode: 7edee...f95 På tide å bytte ut noe av omgangskretsen kanskje?? 23 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Jeg hadde gitt personen resten av kvelden i dag til å levere alt du kjøpte i uskadet og ubrukt stand - eller penger som dekker produktene og frakten - og informert om at hvis vedkommende ikke gjorde dette ville jeg anmelde i morgen. Og så hadde jeg faktisk anmeldt. Selv om saken ev. blir henlagt, så vil det for alltid ligge i systemene til politiet, så hvis vedkommende har et mønster med å gjøre dette med flere, så er det større sjanse for at andre får tatt opp saken sin senere. Anonymkode: 54bec...c9f 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hææ? Hva mener du egentlig? Er det en person som du har bedt om å hente ut en pakke for deg som nekter for å ha hentet den ut og tatt den selv? Anonymkode: 6b0f6...fb0 Ja, selvfølgelig! Hvis noen man kjenner skal innom den samme butikken, så burde det selvfølgelig være mulig for en person å for eksempel hente pakker. I stedet for at begge personene må ta hver sin tur til den samme butikken. Men så nekter de for å ha mottatt pakken i det hele tatt, og påstår for eksempel at de på butikken nektet å utlevere pakken til noen andre enn den personen som står som mottaker på pakken! Selv om man har fått opplyst at pakken faktisk ble utlevert på et bestemt klokkeslett, og det vvar neppe noen andre som visste at man faktisk ventet på en pakke - bortsett fra mottaker av pakken, og personen som hentet pakken selvfølgelig. Anonymkode: 7edee...f95
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Jeg ville kontaktet leverandøren av pakken. De har jo betalt et firma for å levere en pakke til deg. "Jeg har ikke fått pakken dere sendte. Det står at den er utlevert men jeg har ikke fått den, hva har skjedd?" Anonymkode: c9bd2...f86 2
Delia Peabody Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Utleveringsstedet kan via internsupport finne ut av hvem som har signert. Det er også videoovervåking. 7 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Delia Peabody skrev (4 minutter siden): Utleveringsstedet kan via internsupport finne ut av hvem som har signert. Det er også videoovervåking. Men selv om nettbutikken som sendte pakken, post-i-butikken hvor pakken ble hentet ut, eller den personen som faktisk hadde bestilt pakken forsøker å anmelde en sånn sak til politiet, så har man vel null og niks "garanti" for at saken faktisk blir etterforsket og noen blir dømt for noe sånn? Anonymkode: 7edee...f95
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Du kan alltids anmelde for tyveri men det er vel ingen beviser på det så. Og det trenger ikke være hentevennen som har tatt den, kan også være butikkpersonalet som registrerte den som hentet av hentevennen men sa de ikke kunne få den ut og tok den selv Anonymkode: 373ae...381 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 Kanskje litt på siden av tema. Men en gang så skulle jeg få en pakke levert på døren, den kom vist litt før en jeg hadde regnet med. Da var ikke jeg hjemme. Naboen ringte og kjeftet meg ned fordi de hadde levert til henne i stedet for og nærmest tvunget henne til å ta imot pakken. Også nektet hun å gi meg pakken fordi hun liksom skulle straffe meg for dette. Jeg tryglet og ba om å få igjen pakken. Men hun nektet og sa at sånt skjer når man surrer med sånne ting og at det var min egen dumhet. Tilslutt truet jeg med politiet og da fikk jeg pakken med en gang. Skal sies at hun hadde en del problemer fra før da. Anonymkode: e4005...466 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kanskje litt på siden av tema. Men en gang så skulle jeg få en pakke levert på døren, den kom vist litt før en jeg hadde regnet med. Da var ikke jeg hjemme. Naboen ringte og kjeftet meg ned fordi de hadde levert til henne i stedet for og nærmest tvunget henne til å ta imot pakken. Også nektet hun å gi meg pakken fordi hun liksom skulle straffe meg for dette. Jeg tryglet og ba om å få igjen pakken. Men hun nektet og sa at sånt skjer når man surrer med sånne ting og at det var min egen dumhet. Tilslutt truet jeg med politiet og da fikk jeg pakken med en gang. Skal sies at hun hadde en del problemer fra før da. Anonymkode: e4005...466 Herregud, for en nabo! Skjønner meg ikke på visse folk Anonymkode: 373ae...381 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 17.45): Ja, selvfølgelig! Hvis noen man kjenner skal innom den samme butikken, så burde det selvfølgelig være mulig for en person å for eksempel hente pakker. I stedet for at begge personene må ta hver sin tur til den samme butikken. Men så nekter de for å ha mottatt pakken i det hele tatt, og påstår for eksempel at de på butikken nektet å utlevere pakken til noen andre enn den personen som står som mottaker på pakken! Selv om man har fått opplyst at pakken faktisk ble utlevert på et bestemt klokkeslett, og det vvar neppe noen andre som visste at man faktisk ventet på en pakke - bortsett fra mottaker av pakken, og personen som hentet pakken selvfølgelig. Anonymkode: 7edee...f95 Jeg ville aldri spurt noen om å hente en pakke om de ikke var til å stole på. Veldig få mennesker henter ut pakker for andre og beholder dem selv. Er dette et konstruert eksempel eller har du opplevd det? Anonymkode: 38d21...f8e 10
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 17.48): Jeg ville kontaktet leverandøren av pakken. De har jo betalt et firma for å levere en pakke til deg. "Jeg har ikke fått pakken dere sendte. Det står at den er utlevert men jeg har ikke fått den, hva har skjedd?" Anonymkode: c9bd2...f86 Da må TS også ta med "jeg oppga hentekode til en person og ba spesifikt denne personen hente pakken, og butikken har gitt pakken til denne personen". Så lenge TS har gitt henteinformasjon til en annen, og denne har hentet pakken etter beskjed fra TS så er det dirkete uærlig og svindel om man legger skylden på butikk. Verken butikk eller utleveringssted er skyldig at TS og hente-person har en personlig konflikt. Anonymkode: afc9a...8d9 7 1
cassio Skrevet 10. desember 2023 #14 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 17.48): Jeg ville kontaktet leverandøren av pakken. De har jo betalt et firma for å levere en pakke til deg. "Jeg har ikke fått pakken dere sendte. Det står at den er utlevert men jeg har ikke fått den, hva har skjedd?" Anonymkode: c9bd2...f86 Mener du seriøst at butikken som sendte pakken skal påta seg ansvaret for at ts har bedt noen andre hente den? Er det noen som har null ansvar i denne situasjonen så er det dem. 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Skrevet 10. desember 2023 De må vise ID som mottaker eller fullmakt fra mottaker med sitt navn på så bruke egen ID. Hvis pakken er utlevert uten dette, så kan du kreve beløpet tilbake fra nettbutikken, så vil de gå etter fraktselskap. Og denne vennen eller kollegaen hadde selvsagt havnet på min svarteliste. Anonymkode: bbbc4...043 1
Amistad Skrevet 10. desember 2023 #16 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 17.31): Hvis man har bestilt noe fra en eller annen nettbutikk, som blir sendt til nærmeste post-i-butikk. Men for eksempel en kollega, et familie-medlem eller noe også skal hente en pakke der / eller kjøpe en del ting og tang fra butikken. Da kan de selvfølgelig ta med seg den pakken som skulle til noen andre, i samme slengen. I stedet for at flere personer må reise hver sin tur til den samme butikken. Men senere nekter personen som hentet ut pakken, for at pakken faktisk ble levert ut. For eksempel kan man påstå at butikken nektet å gi fra seg en pakke som ikke skulle til personen som hadde vært der for å spørre etter pakkene. Men mottaker av pakken får jo tekstmeldinger eller e-post om at pakken har blitt levert ut, og hvis man følger hentekoden til Posten sine nettsider så står jo pakken registrert som utlevert - pluss dato og klokkeslett for når pakken ble registrert som levert ut. Hva slags "rettigheter" kan man egentlig sitte på i en sånn situasjon? Politiet er vel ikke særlig interesserte i en eventuell anmeldelse. Hvis det er snakk om veldig lite verdier, så bryr de seg neppe - uansett om det er snakk om vilt fremmede mennesker som har fått tak i pakkene. Eller om det er snakk om slektninger, kollegaer fra jobben, eller lignende. Anonymkode: 7edee...f95 Nei, selv om du kanskje har litt dårlig råd inn mot jul så er det ikke lurt å prøve å svindle på den metoden.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #17 Skrevet 10. desember 2023 Ts, du skriver der som et hypotetisk tilfelle - «hvis ditt og datt», men om dette har skjedd, hvorfor ikke skrive det? Var det en slektning eller kollega? Har jo litt å si for hva du kan gjøre og hvem andre du kan involvere. En kollega feks som oppfører seg slik, utgjør jo en risiko på en arbeidsplass. En slektning kan du kanskje få vite mer om via annen slikt, Har hen noen problemer? Anonymkode: d6a5b...225
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #18 Skrevet 10. desember 2023 Ditt ansvar. Du valgte å sende noen andre til å hente din pakke. Anonymkode: 5c0ca...36b 2
Gjest Hoia Skrevet 10. desember 2023 #19 Skrevet 10. desember 2023 Det kan vel anmeldes? Hvis vedkommende gjør slike ting, har de vel flere ting på seg, slik at de er i søkelys hos politiet? Hvordan vet man at vedkommende har ønsket at andre skal hente pakken?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #20 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De må vise ID som mottaker eller fullmakt fra mottaker med sitt navn på så bruke egen ID. Hvis pakken er utlevert uten dette, så kan du kreve beløpet tilbake fra nettbutikken, så vil de gå etter fraktselskap. Og denne vennen eller kollegaen hadde selvsagt havnet på min svarteliste. Anonymkode: bbbc4...043 ikke nødvendigvis. Jeg har selv hentet ut ett par sånne pakker på vegne av et familie-medlem. Er bare å oppgi navnet på mottaker av pakken, og hentekoden de fikk på tekstmelding og / eller på e-post. Med mindre ting blir sendt som verdibrev eller lignende, så er ikke identifikasjon noe absolutt krav tydeligvis. Anonymkode: 7edee...f95 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå