AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har vært sammen med kjæresten min i 3 år og vurderer sterkt om dette kommer til å fungere i lengden. Når vi skal diskutere "større" temaer, opplever jeg at det blir for mye for han, og han blir veldig irritabel. Ofte holder han seg for øynene ved første setning, puster tungt ut mens jeg snakker, dunker seg i hodet og eskalerer til å snu seg bort fra meg før han blir taus og ikke vil svare meg. Før gikk han for å spille, det gjør han ikke så ofte nå lenger. Jeg prøver å fortelle at jeg bare trenger at han snur seg mot meg og tar en avgjørelse med meg, i situasjonen, men da får jeg ofte tilbakemelding om at han ikke har kapasitet til å snakke om ting. Jeg har prøvd å ta det opp senete, men da sier han at jeg "maser om ting hele tiden" og at han aldri får fred. Hvordan går dere frem med personer som er svært ømfintlig for kritikk som egentlig ikke er kritikk, og samtale om å gjøre ting når han ikke orker noe? Anonymkode: 1c1c5...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Det der funker ikke. Ingenting kan endre han. Du sliter deg ut på å prøve Anonymkode: 6a9dc...172 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Da kommer du ingen vei nei. Du kan prøve å avtale et tidspunkt i løpet av samme uke, men det høres jo ikke ut som at han kommer til å gidde det heller. Anonymkode: 72009...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Hva slags temaer er det du tar opp? Anonymkode: 05c0d...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags temaer er det du tar opp? Anonymkode: 05c0d...6d6 Det varierer utifra behovet i hverdagen. Noen ganger er det behov for å planlegge hvor vi skal være på feks høytider, noe som har vært viktig for han. Da prøver jeg å ta opp at vi må få ordnet med å høre rundt. Da vi har vært hos hans venner er det han som har tatt seg av den delen, men i fjor utsatte han det slik at vi ble endene opp alene fordi alle hadde lagd planer. I stedet skulle jeg ønske han snakket med meg underveis slik at jeg kunne tatt over og ordnet det før det var for sent og alle hadde planer. Han blir ofte sint hvis jeg prøver å fikse noe han er i gang med. Andre ting kan være rydding, jobbsøknad eller generelle ting som kommer opp i hverdagen. Anonymkode: 1c1c5...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan går dere frem med personer som er svært ømfintlig for kritikk som egentlig ikke er kritikk, og samtale om å gjøre ting når han ikke orker noe? Anonymkode: 1c1c5...ffb Tja, blir i alle fall ikke samboer med dem. Anonymkode: e982a...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja, blir i alle fall ikke samboer med dem. Anonymkode: e982a...0ab Litt sent nå, men takk for konstruktiv tilbakemelding rundt hvordan vi kan få det bedre Anonymkode: 1c1c5...ffb
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Litt sent nå, men takk for konstruktiv tilbakemelding rundt hvordan vi kan få det bedre Anonymkode: 1c1c5...ffb Hvis du skal ha det inn med teskje: Flytt. Det blir ikke bedre. Anonymkode: e982a...0ab
Artmo3 Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Det handler oftest ikke om hva man sier, men hvordan du sier det. Blir ting sagt på en voksen og høflig måte, da tåler jeg det meste, men da er det på en voksen måte, som ikke får den man kritiserer i angrepspossisjon, det er faktisk en kunst få behersker Jeg er en person som vil snakke og kommunisere rolig, istedet for krangling, og da ble det fort krasj når eksen min tok opp problemer på en sur og irritert måte, istedetfor å innlede en normal samtale hvor begge lytter til hverandre på en respektfull måte, så tok ikke lang tid før jeg ble lei
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 Han kan ikke/vil ikke. Send til utreding (autist?) eller hjem til foreldrene for oppdragelse. Finn deg en voksen normaltfungerende mann med normale kommunikasjonsevner i stedet. Og for all del ikke skaff deg barn med han, da blir det 100 ganger flere timg du MÅ snakke med ham om. Anonymkode: 0ae13...a5f 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Artmo3 skrev (3 minutter siden): Det handler oftest ikke om hva man sier, men hvordan du sier det. Blir ting sagt på en voksen og høflig måte, da tåler jeg det meste, men da er det på en voksen måte, som ikke får den man kritiserer i angrepspossisjon, det er faktisk en kunst få behersker Jeg er en person som vil snakke og kommunisere rolig, istedet for krangling, og da ble det fort krasj når eksen min tok opp problemer på en sur og irritert måte, istedetfor å innlede en normal samtale hvor begge lytter til hverandre på en respektfull måte, så tok ikke lang tid før jeg ble lei Dette er en veldig fin ting å bli mer oppmerksom på, takk! Jeg skal ikke si at jeg alltid er like behersket ved alle samtaler. Det har kanskje blitt litt slik at vi får assosiasjoner ved en slik samtale som skaper en aggressiv tone fra start, nettopp fordi vi "vet hvordan det blir uansett", noe som ikke er veldig godt for noen av oss. Skal bli mer oppmerksom på hvordan jeg tar det opp Anonymkode: 1c1c5...ffb
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 Eksen min tok alt som kritikk. Var det noe som var hans ansvar, så fikk jeg ikke lov til å blande meg. Dette hadde han kontroll på. Men 99% av gangene, så hadde han ikke gjort en dritt, og alle andre måtte slippe det de hadde i hendene for å gjøre det han skulle gjort. Anonymkode: 2f624...99a 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eksen min tok alt som kritikk. Var det noe som var hans ansvar, så fikk jeg ikke lov til å blande meg. Dette hadde han kontroll på. Men 99% av gangene, så hadde han ikke gjort en dritt, og alle andre måtte slippe det de hadde i hendene for å gjøre det han han skulle gjort Forferdelig slitsomt! 😞 Anonymkode: 1c1c5...ffb
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Hvorfor er alle AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er en veldig fin ting å bli mer oppmerksom på, takk! Jeg skal ikke si at jeg alltid er like behersket ved alle samtaler. Det har kanskje blitt litt slik at vi får assosiasjoner ved en slik samtale som skaper en aggressiv tone fra start, nettopp fordi vi "vet hvordan det blir uansett", noe som ikke er veldig godt for noen av oss. Skal bli mer oppmerksom på hvordan jeg tar det opp Anonymkode: 1c1c5...ffb Der har vi det. Ts. Du og andre damer kan ikke forvente å mennene deres funker som deres eget ekkokammer og eksperter på telepati. Fiks måten du kommuniserer på og nyt livet i harmoni. Anonymkode: 5ce5b...854
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 Det er ikke TS sin feil at partner ikke kan/vil forholde seg til voksenlivet. Det er ikke TS sin feil at han ikke har bedre verktøy å takle dette med enn stonewalling. Det er heller ikke TS sin jobb å ha eneansvar for at tema tas opp eller ansvar for at man kommer fram til en løsning. Det er ikke TS sitt ansvar å sørge for at partner lærer, vokser og utvikler seg som person. Det er partner som kommer til kort her og som bør se etter råd. Anonymkode: 0ae13...a5f 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor er alle Der har vi det. Ts. Du og andre damer kan ikke forvente å mennene deres funker som deres eget ekkokammer og eksperter på telepati. Fiks måten du kommuniserer på og nyt livet i harmoni. Anonymkode: 5ce5b...854 Ironisk at du tror du kjenner kommunikasjonen vår og peker pinnen helt mot meg i det jeg erkjenner at jeg ikke tenker over det. Traff denne posten deg litt? I så fall bør du også tenke over at det krever to for å kommunisere og at det å legge seg med ryggen til sjeldent er løsningen på noe som helst problem. Anonymkode: 1c1c5...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke TS sin feil at partner ikke kan/vil forholde seg til voksenlivet. Det er ikke TS sin feil at han ikke har bedre verktøy å takle dette med enn stonewalling. Det er heller ikke TS sin jobb å ha eneansvar for at tema tas opp eller ansvar for at man kommer fram til en løsning. Det er ikke TS sitt ansvar å sørge for at partner lærer, vokser og utvikler seg som person. Det er partner som kommer til kort her og som bør se etter råd. Anonymkode: 0ae13...a5f Takk for at du ser hva jeg prøver å nå frem med! ❤️ Anonymkode: 1c1c5...ffb 1
Mufle Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 Han bruker den taktikken fordi det virker. Du slutter å "plage" han med voksenting, og du får ting til å "magisk forsvinne" fordi du gjør alt sammen selv. Hvordan man går frem? Jo. Man setter den ene foten foran den andre, steg for steg, mot ytterdøra. Og fortsetter til man er installert i egen kåk. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for at du ser hva jeg prøver å nå frem med! ❤️ Anonymkode: 1c1c5...ffb Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg bedre råd. Men hvis partneren din ikke innser selv at dette er et problem tror jeg ikke du kommer noen vei. Denne oppførselen er veldig nedbrytende - det blir ikke bedre i lengden, du risikerer å bli en skygge av deg selv. Du kan forsøke å vise han f.eks. dette Anonymkode: 0ae13...a5f 1 1
Pappi Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er ikke TS sin feil at partner ikke kan/vil forholde seg til voksenlivet. Det er ikke TS sin feil at han ikke har bedre verktøy å takle dette med enn stonewalling. Det er heller ikke TS sin jobb å ha eneansvar for at tema tas opp eller ansvar for at man kommer fram til en løsning. Det er ikke TS sitt ansvar å sørge for at partner lærer, vokser og utvikler seg som person. Det er partner som kommer til kort her og som bør se etter råd. Anonymkode: 0ae13...a5f Nå er man jo to i ett forhold og jeg tror åpenbart TS har innsett at dette er et problem hun også kjenner på. Å prakke ansvaret over på den andre part høres tøft ut, men løser ikke noe problem hverken for TS eller samboeren. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå