Gå til innhold

Avlastningshjem for hund, hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har svart på en annonse om å være avlastningshjem til en hund på 8 år. Har hatt møte med eier nå, og de syns vi er aktuelle. 

Avtalen er at vi passer hunden på ubestemt tid, fordi de er inne i en travel periode i livet. De ønsker besøk og jevnlig kontakt med hunden, og vil ha den hvis vi skal reise bort o.l.

Det passer oss godt, for vi savner hund etter at vår døde, men er ikke klare for å skaffe oss egen hund igjen enda. 

Jeg har sagt at vi kan handle mat til hunden, men eier vil også at vi skal ta over forsikring og betale veterinærutgifter. Er det vanlig? 

Hunden er 8 år, så det kan potensielt bli en stor utgift for oss fremover. Eier sier at hunden er frisk og rask, og de har kun vært hos veterinær for kontroller. Men det er jo ingen garanti for at det ikke blir noe fremover. 

Lurer på hva andre tenker her. Jeg vil gjerne være avlastningshjem, men vil ikke bli utnyttet bare fordi jeg er snill og grei og glad i dyr. 

Anonymkode: 6509d...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig.

Men uansett, ikke overta denne hunden uten en klar kontrakt. Jeg hadde heller ikke gått med på avtale om ubestemt tid, verken muntlig eller skriftlig, for det betyr jo at de kan hente den når som helst, og at du står der uten noe du skulle ha sagt.

Skrevet

Syns hundeeier skal stå for forsikring! Og veterinær! Det er det minste de kan gjøre..  om de hadde hatt hunden på  feks kennel hadde det kostet 300kr døgnet i tillegg

Anonymkode: dbb37...93c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har avlastningshjem 50% til min hund. Det andre hjemmet betaler mat og eventuelt utstyr de ønsker, men jeg betaler forsikring og veterinærutgifter. Selvfølgelig.

I ditt tilfelle så ville jeg ikke gått med på å betale forsikring og veterinær med mindre eierskapet til hunden overføres til deg. Husk at de kan ombestemme seg når som helst og hente hunden uten at du har noe du skulle ha sagt.

Anonymkode: 2a3b2...5b6

• Liker 7
Skrevet

Nei, dette hadde jeg aldri gått med på. Det de foreslår her, er at dere skal ta eierskap over hunden, både praktisk og økonomisk, men uten noen rettigheter som faktiske eiere.

De ønsker altså å omplassere hunden, men med mulighet til å angre seg når det passer de best.

Styr unna. Dette blir det bare trøbbel av. 

Anonymkode: 77076...cf7

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har vært avlastningshjem for en hund. Jeg stod ikke for noe. Ja jeg kjøpt ting som jeg syntes var artig. Og godbiter. Etter et år så tok jeg over han på fulltid og da tok jeg også over alle utgifter på han. Og vi skifta eier på shipen hans. 

• Liker 4
Skrevet

På ubestemt tid er jo litt rart da. Spes når dere skal stå for all mat og forsikringer. På en hund som begynner å bli gammel. 
virker som de gir den bort til deg, men vil ha han når det passer de

Anonymkode: 531da...85e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Syns hundeeier skal stå for forsikring! Og veterinær! Det er det minste de kan gjøre..  om de hadde hatt hunden på  feks kennel hadde det kostet 300kr døgnet i tillegg

Anonymkode: dbb37...93c

TS her. 

Ja, kennel hadde blitt dyrt, særlig siden de ser for seg avlastning av og på i flere år fremover. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har avlastningshjem 50% til min hund. Det andre hjemmet betaler mat og eventuelt utstyr de ønsker, men jeg betaler forsikring og veterinærutgifter. Selvfølgelig.

I ditt tilfelle så ville jeg ikke gått med på å betale forsikring og veterinær med mindre eierskapet til hunden overføres til deg. Husk at de kan ombestemme seg når som helst og hente hunden uten at du har noe du skulle ha sagt.

Anonymkode: 2a3b2...5b6

Det kom frem under samtalen at de gjerne vil overføre eierskap til meg, hvis alt virker ok.

Da ble jeg litt paff, jeg svarte jo på en annonse om avlastning, og plutselig er det snakk om varig overtagelse. 

Og det å overta en hund på 8 år, tenker jeg kan bli dyrt, det blir jo gjerne flere helseproblemer dess eldre de blir. 

• Liker 1
Skrevet
Anonym-09 skrev (4 timer siden):

Jeg har vært avlastningshjem for en hund. Jeg stod ikke for noe. Ja jeg kjøpt ting som jeg syntes var artig. Og godbiter. Etter et år så tok jeg over han på fulltid og da tok jeg også over alle utgifter på han. Og vi skifta eier på shipen hans. 

Sånn jeg tenkte det også, og syns det var raust å tilby meg å kjøpe mat. Det er ca. 1000,- kr mnd. det. 

Jeg hadde sikkert kjøpt godbiter, litt leker og sånt, og det hadde jeg gladelig betalt for, for det er jo sånt jeg har valgt å kjøpe selv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På ubestemt tid er jo litt rart da. Spes når dere skal stå for all mat og forsikringer. På en hund som begynner å bli gammel. 
virker som de gir den bort til deg, men vil ha han når det passer de

Anonymkode: 531da...85e

TS her. 

Enig! 

Skrevet

Her hadde jeg vært litt forsiktig og tenkt meg godt om. Vi er avlastningshjem for hund, men eier står for alle utgifter! 

• Liker 1
Skrevet

Normalt å kun ha hunden hver 3-4 helg og 1 uke innimellom om eier skal på ferie o.l. Man avtaler jo slikt, hva som passer og ikke liksom. Vanlig å ta med mat, seng, hundebur mm om man ikke blir enig om noe annet. Eierskap og forsikring er det hundeeier som har. 

Å omplassere hunden for en periode er en helt annen sak! Da må man jo være tydelig på hvor lenge og hva om hunden ikke blir hentet. Hva skjer da? 

• Liker 1
Skrevet

Dette ville jeg absolutt ikke gått med på. 

Jeg har vært avlastningshjem for en rekke ulike hunder, med en rekke ulike ordninger. En hadde jeg over flere år, eier stod for alle utgifter og betalte mat, og jeg fikk utbetalt en liten sum i måneden for å dekke utgifter jeg evt måtte ha.
Noen har jeg hatt i helger og en og annen uke, jeg har kjøpt litt leker og godis selv, eier har stått for øvrige utgifter. En dekket jeg mat for mens den bodde hos meg, eier stod for alt annet. 

For øvrig synes jeg ikke 8 år en en avskrekkende alder, jeg har selv tatt over en på 12 som jeg hadde i flere år (men det kommer jo an på rase og størrelse). Men om dere ikke er klare for å overta en hund permanent ville jeg tenkt meg godt om, for det høres jo ut som om det er det disse eierne vil, og at de bare kan besøke og passe hunden innimellom når de har lyst... 

• Liker 1
Skrevet

Eier bør stå for alt, til og med mat. Du må ikke godta å stå for forsikring og vetrinær. 

Anonymkode: ee6d9...1a8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har både vært avlaster og hatt avlastning for min egen hund, men det du skisserer her er ikke avlastning. Utifra det du skriver kommer dere til å overta hunden, spesielt om dere også må stå for dens utgifter.
La oss si at hunden skader seg alvorlig og det må tas en avgjørelse på om den skal opereres eller avlives, hvem skal da bestemme dette? Dere som har både hund og økonomisk ansvar eller tidligere eier som ikke er mer enn et navn på en chip?

• Liker 2
Skrevet

Dette er noe av det sleipeste jeg har hørt. Og det bør du si rett i fleisen på de...

De folka der skal du ikke ofre et fnugg av tjenester for..

Anonymkode: 08579...d3f

• Liker 1
Skrevet

Nei, nei, nei! Dette skal du ikke gå med på.

Slik fungerer det hos oss: det avtales i god tid når vi skal ha hunden (fra dato til dato). Eier leverer hunden, har med mat for perioden pluss nok til et par dager ekstra. Hvis vi må kjøpe mer mat, må til veterinær e.l, så tar vi vare på kvitteringer og får pengene tilbake fra eier.

Vi kjøper godbiter, leker o.l uten å kreve penger for det.

vi vil ikke ha betaling, men får f.eks julegave «fra hunden».

Anonymkode: 6b90a...50c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 17.17):

Vi har svart på en annonse om å være avlastningshjem til en hund på 8 år. Har hatt møte med eier nå, og de syns vi er aktuelle. 

Avtalen er at vi passer hunden på ubestemt tid, fordi de er inne i en travel periode i livet. De ønsker besøk og jevnlig kontakt med hunden, og vil ha den hvis vi skal reise bort o.l.

Det passer oss godt, for vi savner hund etter at vår døde, men er ikke klare for å skaffe oss egen hund igjen enda. 

Jeg har sagt at vi kan handle mat til hunden, men eier vil også at vi skal ta over forsikring og betale veterinærutgifter. Er det vanlig? 

Hunden er 8 år, så det kan potensielt bli en stor utgift for oss fremover. Eier sier at hunden er frisk og rask, og de har kun vært hos veterinær for kontroller. Men det er jo ingen garanti for at det ikke blir noe fremover. 

Lurer på hva andre tenker her. Jeg vil gjerne være avlastningshjem, men vil ikke bli utnyttet bare fordi jeg er snill og grei og glad i dyr. 

For det første vil jeg si at jeg syntes du er veldig snill som vil overta en 8 år gammel hund. Men det er nettopp overta som er fasitsvaret her. det som er at eier tror at de ber om avlastning men de ber ut fra de opplysninger som du gir her omplassering. Du kan be de ta en real helsesjekk på hunden før du overtar den, da mener jeg fullstendig helsesjekk, og du kan også si at hvis du skal gjøre alt dette så er det faktisk sånn at de ikke lengre har rett til å ha den på besøk. Så nei siden dere ikke vil ha ny hund på fast basis så tenker jeg at ieg hadde ikke sagt ja til det.

• Liker 1
Skrevet

TS her. 

Takker for mange gode råd og innspill. 

Vi har hatt en lengre samtale med eiere nå, og jeg har sagt klart i fra at jeg kun vil være avlastning, og at de må stå for forsikring og veterinærutgifter. Og det var greit. 

Så får vi håpe at det går knirkefritt.

Det med at de kan stå på døra og be om å få hunden tilbake, er jeg inneforstått med. Jeg tror ikke det kommer til å skje. Tror nok de er mer redd for det motsatte. 

For denne avtalen gir også meg friheten til å levere tilbake hunden når som helst, og det syns jeg er en trygghet med tanke om at uforutsette ting kan dukke opp i livet vårt. 

Og hunden kommer fra et godt hjem, så jeg tenker ikke at det er fælt om den skal tilbake, uansett grunn. 

Jeg kommer til å kjøpe mat til hunden, for der har vi og eierne et ulikt syn på hva som er bra hundefor. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...