Gå til innhold

Hva skjer med skjeden når den er sår pga overgangsalder og hvis man ikke bruker østrogen stikkpiller eller lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått veldig sår skjede på grunn av overgangsalder og da jeg skulle bruke østrogenstikkpiller fikk jeg så masse bivirkninger at Jeg bare måtte stoppe.

Bivirkningene var kvalme, hodepine/ migrene og bristssmärtor och legen ba mig kutte ut efter sex stickpiller.

Jeg har skjønt at jeg er veldig sensitiv for östrogen som blir tillfört kroppen och lurer på vad som skjer med skjeden min hvis jeg ikke gjør noe med sårheten därnede?

Jeg har ikke noen sexpartner nå og bra er det, for jeg hadde ikke klart å gjennomføre penetrering uansett hvor kåt jeg hadde vært. 

Beklager at jeg skriver en blanding av norsk, svensk og dansk, men det er telefonen min som har gått helt bananas😀

Anonymkode: f4ec6...821

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes på apoteket kremer/salver uten østrogen som du kan bruke. Spør de om råd, du kan be om og snakke privat sånn at andre ikke hører. Hvis du overser det blir det bare enda mer kløe og irritasjon. Ikke bruk såpe nedentil. Klapp lett tørr med håndkle ved vask og dusj, ikke gni. Bruk bomullstruser. 

https://www.apotek1.no/intim-og-underliv/underlivsproblemer-i-overgangsalder

Anonymkode: 5dfa4...0f9

Skrevet

Jeg reagerer på kunstig østrogen så jeg bruker bioidentisk. Snakk med gynekologen, de er eksperter på dette. Ellers kan du bruke andre kremer ol, masse glidemiddel ved sex.

Anonymkode: 731a3...c30

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg reagerer på kunstig østrogen så jeg bruker bioidentisk. Snakk med gynekologen, de er eksperter på dette. Ellers kan du bruke andre kremer ol, masse glidemiddel ved sex.

Anonymkode: 731a3...c30

Hvordan reagerer du på kunstig østrogen? Det var gynekolog som skrev ut Vagifem til meg, og sa at alle tålte det, men det stemmer ikke.

Jeg endte på legevakten med brystsmerter og trodde jeg fikk hjerteinfarkt, men så var det bivirkninger av stikkpiller.

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må få noe ordentlig noe, jeg reagerte masse og systemisk på reseptfri ovesterin, men ikke dhea fra spesialist. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/intrarosa-endoceutics-656102?markering=1

https://intrarosa.no/

Anonymkode: 666c2...42a

Jeg bor i Bergen og kjenner ikke til en gynekolog som har god greie på overgangsplager.

Han gynekologen jeg har gått til i flere år er veldig grei, men når jeg sier at jeg reagerer på østrogentilskudd sier han bare at "alle" tåler det.

Ts 

Skrevet

Du kan prøve ut vivag melkesyrebakterie- kapsler, putt oppi en kapsel hver kveld. I tillegg prøv å smør med en krem for såre slimhinner

Jeg har hormonsensitiv kreft, var ikke i nærheten av overgangsalderen da jeg ble syk, så ble satt kjemisk i overgangsalderen. Kan heller ikke bruke noe med østrogen mot de plagene da kreftcellene får næring av østrogen. Men vaginale melkesyrebakterie-kapsler og salve hjelper mye.

Tror ikke du får det på blå resept, men sparer mye på å handle på Farmasiet

Anonymkode: 87f49...fce

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan prøve ut vivag melkesyrebakterie- kapsler, putt oppi en kapsel hver kveld. I tillegg prøv å smør med en krem for såre slimhinner

Jeg har hormonsensitiv kreft, var ikke i nærheten av overgangsalderen da jeg ble syk, så ble satt kjemisk i overgangsalderen. Kan heller ikke bruke noe med østrogen mot de plagene da kreftcellene får næring av østrogen. Men vaginale melkesyrebakterie-kapsler og salve hjelper mye.

Tror ikke du får det på blå resept, men sparer mye på å handle på Farmasiet

Anonymkode: 87f49...fce

Har du link til disse kapslene? Har merket at jeg også  er tørr og sår og jeg har et aktivt sexliv med mye sex. Nettopp fått meg ny kjæreste og er kommet i overgangsalderen. Selvsagt skulle jeg få det når jeg fikk ny kjæreste og vi har masse sex. Merket i begynnelsen at jeg var veldig våt, men nå er jeg plutselig tørr inni. Veldig irriterende midt i forelskelsesfasen.

Anonymkode: 06cfb...4c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...