Gå til innhold

Iskalde klasserom. Er det lov å la være å slå på varme i klasserommene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter "holder på å fryse seg ihjel" på skolen, vgs. Temperaturen her har lagt på mellom -3 til -12 den siste uken ca, og skolen vil ikke sette på varme i rommene. Ungdommen kler seg i ull og annet, men de fryser allikevel, og jeg kan ikke forstå at det er lov?

Anonymkode: 6ff9b...108

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med er oppvarming, selv om din datter ikke er fornøyd. Jeg tror grensen for hva som er uansvarlig er 16 grader. Det bør være 20 (tjue er bra for hue). Mange er vant til mye høyere innetemperatur hjemme, men det betyr ikke at skolen bør ha det. Be skolen sette opp et termometer.

Anonymkode: cfe07...b67

Skrevet

Kontakt skolen og henvis til Opplæringsloven.

https://www.ung.no/oss/PZO38AEgT5P9Qb1ADw0rXq

opplæringsloven §9A-7 gir dere som elever rett til et godt fysisk skolemiljø, og den veileder som sier noe om innetemperatur i klasserommet sier at akseptabel temperatur inne skal ligge mellom 20-24 °C om vinteren. Videre stilles det blant annet krav til god ventilasjon og lignende.

Opplever dere som elever at det er kaldt, anbefaler jeg at dere i første omgang snakker med læreren og om ikke det gjør noen forskjell så anbefaler jeg at dere melder fra om dette til skolens ledelse som har ansvar for at reglene i opplæringsloven og veilederen følges.

Anonymkode: 9a109...e1e

• Liker 3
Skrevet

Det var det i 2001 og når jeg var 13 og vi fikk ikke lov å ha på jakke inne

Anonymkode: 029e1...7c9

Skrevet

De som måler temperaturen i klasserommet har en annen måleenhet, enn vi som faktisk er i rommet. Be henne ta med seg temperaturmåler, ta bilde av den og send til rektor daglig...

Jeg er så lei av å fryse spent i hjel i klasserommet. Jeg kjøpte meg en Oljeovn i fjor. Problemet er at jeg må gjemme den i et skap på slutten av dagen, ellers tar vaktmesteren den. 

Anonymkode: ad5dc...fb1

• Liker 1
Skrevet

Det skal ikke være sånn. Jobber på en vgs og der måler vaktmesteren temperatur i rommene ofte og regulerer temperaturen. Både sommer og vinter 

Anonymkode: 9c16d...dc5

Skrevet

Elevene må klage. Jobber selv på vgs, som etter mye klaging fikk varmere klasserom. Men om din datter sitter inntil vegg, så kan dere kjøpe en mini varmevifte som kan kobles rett i uttaket. Den er liten nok til å ha med rundt. Ellers er det mange som har med pledd

Anonymkode: 07d78...5a1

Skrevet

Jeg har hatt samme problem på jobb og må understreke at opplevd temperatur og faktisk temperatur ikke er det samme. Sitte man f. eks ved vinduet vil man få kuldestråling fra vinduet.

Kvinner fryser mer enn menn, og det er også store individuelle forskjeller. Jeg går på medisiner som gjør at jeg har dårlig blodsirkulasjon, og er kronisk iskald på hendene. På det verste må jeg ha vanter inne på jobb!

Fortsett og klag er mitt råd.

Anonymkode: 5ed0e...ecb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...