AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Dette er så utrolig flaut, men jeg har litt problemer med å ta tabletter, som jeg trenger daglig, av diverse årsaker. Brekker meg nesten bare av tanken på å ta de, og det blir jo bare verre og verre jo oftere det skjer. Er det noen som har noen tips eller noe for hva jeg kan gjøre for at det skal være litt enklere og slik at jeg slipper å brekke meg bare av tanken? Anonymkode: cfea9...fc7 1
Carine95 Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Sikkert noe du har prøvd før men har du prøvd en stor slurk vann først og så ta tablettene i munnen sist? 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Carine95 skrev (4 minutter siden): Sikkert noe du har prøvd før men har du prøvd en stor slurk vann først og så ta tablettene i munnen sist? Ja, men takk for tipset! Et problem er at tablettene løser seg opp i vann, så da blir det bare mer av de og smaken (de har smak av "solbær"). Anonymkode: cfea9...fc7 1
blasfeminist Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Jeg sliter med store tabletter sjøl, så jeg tygger dem før jeg svelger ned med vann. Smaker ikke alltid blomster, men funker for meg. 1
Mhmjadda Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 Finnes triks som medcoat,eller trykke de inn i litt mykt godteri som feks karamell.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Samme problem etter en psykisk diagnose. Passer på å sjekke ut medisinene om det finnes alternativer som kan enten tygges, knuses eller løses opp i vann. (De fleste går det fint med om de ikke innkapslet). Få legen til å spesifisere på resepten at kun orginal skal utleveres. Anonymkode: 972d4...787
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #7 Skrevet 8. desember 2023 Kan de tas sammen med mat? Jeg pleier å bruke banan, fordi det er så sleipt og slimete. Tygg en god bananbit først, så tar du tabletten i munnen og svelger dem ned sammen. Anonymkode: 15267...b5b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Jeg har også problemer med å svelge tabletter. Her er hva som hjelper for meg: - Svelg tablett med vann fra flaske, ikke glass. Når du bøyer hodet litt bakover og drikker så vil trykket fra vannet i flasken gjør det lettere å få tabletten ned. - Svelg med appelsinjuice. Det er tykkere enn vann og vil da lettere ta tabletten med seg, i tillegg til at det har en litt kraftig smak som kan kamuflere tablettsmaken. Anonymkode: ff2fb...d8a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 blasfeminist skrev (På 7.12.2023 den 16.56): Jeg sliter med store tabletter sjøl, så jeg tygger dem før jeg svelger ned med vann. Smaker ikke alltid blomster, men funker for meg. Går det fint? Er ikke alle tabletter som bør knuses før en svelger? Har selv problemer med å svelge tabletter. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg føler med deg. Har hatt problemer med det hele livet. Jeg må ha flytende antibiotika og knuse Paracet før jeg klarer å svelge. Anonymkode: f7d97...d4f Er det mulig å få flytende antibiotika ? Uansett type? Jeg syns også det er flaut. Leger og alle syns jeg er helt teit som ikke klarer det og er over 30 år. Men det setter seg bare fast når de er store! Anonymkode: 07604...460
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 Samme problem her. Min teknikk, som funker for meg, er å ta tabletten mellom tennene før jeg skyller ned med masse vann. Anonymkode: 8ddb3...29f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 Prøv evt å ta det sammen med et glass juice eller melk. Hørt at det er enklere da enn med vann. Anonymkode: f04d2...22f
Nowayback Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 Øvelse gjør mester. Slet med det selv tidligere, men nå går paracet helt ok.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 Jeg klarte det ikke på 15 år. Helt sjanseløs, fullstendig uaktuelt. Så ble jeg drittlei av alle problemene det førte til og all dritt jeg har måttet høre opp gjennom, så jeg bare prøvde til jeg klarte det. Det gikk på pur f. Og etter det har det gått fint! Anonymkode: 8b081...29e
Mardina Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 16.46): Dette er så utrolig flaut, men jeg har litt problemer med å ta tabletter, som jeg trenger daglig, av diverse årsaker. Brekker meg nesten bare av tanken på å ta de, og det blir jo bare verre og verre jo oftere det skjer. Er det noen som har noen tips eller noe for hva jeg kan gjøre for at det skal være litt enklere og slik at jeg slipper å brekke meg bare av tanken? Anonymkode: cfea9...fc7 Har hatt samme problem og for meg hjelper det å fokusere på noe helt annet enn tablettene 😊 Jeg klarer fortsatt ikke ta store tabletter, men små (som kosttilskudd) går fint. Så lenge jeg fokuserer på andre ting i det øyeblikket jeg tar tabletten. Det kan også hjelpe å legge pillen så langt bak i svelget man klarer og drikke masse 😊
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 Sliter litt med det selv, men for meg så hjelper det å legge tabletten under tunga, prøve å glemme den litt og drikke som vanlig, bare litt større slurker Anonymkode: b00cb...e20
petterm Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 Legen min anbefalte å ta tabletten med yoghurt, så jeg har kjøpt en sånn literspose med yoghurt. En spiseskje med yoghurt sammen med en tablett går greit. Det hender at selv om det står i pakningsvedlegget at kapsler ikke skal åpnes, tabletter ikke deles, knuses osv så kan det hende at det ikke stemmer helt. Hør evt m apoteket. Apoteket mitt kontaktet produsenten av en kapsel og fikk beskjed om at det går greit å åpne kapselen, selv om det står i vedlegget at den må svelges hel.
Millimani Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 16.53): Ja, men takk for tipset! Et problem er at tablettene løser seg opp i vann, så da blir det bare mer av de og smaken (de har smak av "solbær"). Anonymkode: cfea9...fc7 Lamictal? Går på det selv, mot epilepsi, og den smaker en form for solbær ja. Den trenger jo ikke smelte på tunga, bare å svelge den så fort du kan. Jeg har gått på den i snart to tiår, og jeg har aldri problemer når jeg bare får svelget den tidsnok. Ligger den på tunga noen stakkarslige sekunder ekstra, så tåler jeg det. Men det er meg. Legg den "skjult" på en spiseskje med syltetøy. Spis det gode syltetøyet og fokuser på det. Så fort syltetøyet er svelget tar du et glass med noe å drikke.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 16.53): Ja, men takk for tipset! Et problem er at tablettene løser seg opp i vann, så da blir det bare mer av de og smaken (de har smak av "solbær"). Anonymkode: cfea9...fc7 Husholdningssaft ble min løsning da jeg tok Lamictal, det nøytraliserte smaken litt. Hvis du overhodet ikke får til å svelge den pga smaken så kan legen din be om tillatelse til å få lamictal fra Sverige. Der har dem de som vanlig tabletter. Smak på tabletter er en uting. Jeg har også tatt anfallsmedisin mot migrene med pepperminte smak. Det gjorde at jeg brakk meg ved smaken og jeg kan den dag i dag ikke spise noe med den smaken uten å bli kvalm. Sliter man med størrelsen på tabletter så kan man øve seg opp til det. Bruk godteri i små størrelser og øk gradvis. Begynn med Nerds, øk til mini smarties, så smarties. Slik fortsetter du til du er oppe i størrelsen til medisinen. Anonymkode: a922e...7d9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #19 Skrevet 10. desember 2023 Kom på et par tips til: For meg hjelper det å ta tabletter med melk eller sjokomelk. Gjerne helmelk. Tror det er fordi det er så "tjukk" drikke. Litt samme med yoghurt. Ta masse på en spiseskje, og legg tabletten i midten av yoghurten. Evt syltetøy. Til hunden gjør jeg det samme med leverpostei eller smørost, og husker jeg gjorde det som barn selv også. Evt vent til du er helt SYKT tørst. Det kan hjelpe. Mye er gjort hvis du får ned en, uhell eller ei (det var på en måte et uhell når jeg svelget min første etter 15 år med MANGE mislykkede forsøk HVER DAG ), fordi du blir kvitt den psykiske sperren likevel. Det er bare å prøve nok ganger, så går det til slutt - om enn med uhell. Jeg svelget også et kamera på den måten nemlig (kapselendoskopi, det er SVÆRT altså :P). Jeg skulle egentlig ta gastroskopi, men klarte ikke å svelge slangen... Hadde fått VELDIG mye beroligende (altfor mye, sov i 30 timer i strekk etterpå), og tenkte at "jeg får bare late som jeg prøver så ikke de blir sure på meg". Hadde altså INGEN planer om å svelge det kameraet, jeg var LIVREDD (!!!!!!!!!!!!!!). Ekstra redd fordi det faktisk KAN sette seg fast, og det de må gjøre da er isåfall å skyve det videre med gastroskopi-slange... Og det var jo det jeg nettopp hadde fått bevist for n'te gang at jeg VIRKELIG IKKE klarte (litt uforsvarlig egentlig?)... Så ja, hadde VIRKELIG IKKE lyst å klare å svelge det kameraet... Men plutselig var det vekk likevel... Etter det hadde det jo blitt over i det fullkomment psykotisk patetiske å ikke få ned Cerazette eller Aerius, som er veldig små tabletter. Kapsel-kamera-greiene var noe sånt som 30 x 15-20 mm eller noe slikt. Jeg prøvde MINST to ganger HVER DAG i 15 år å svelge alle tablettene jeg brukte fast i alle de årene, ofte flere (mesteparten av tiden brukte jeg iallefall cerazette + aerius x2 + folsyre x 3-6 stk daglig + nexium/ezomeprazole x2-4, men klarte det likevel ikke. Men, når jeg først satte meg ned med 30 aerius og var lynende forbanna og skulle få det til, og jeg da svelget en ved uhell på et tidspunkt - så løste det altså problemet helt for min del. Det er 5 år siden nå, og jeg tar store tabletter hver dag også. Så ville anbefalt å sette seg ned og prøve til man klarer det. Kanskje blir man irritert nok til at det i det minste går ved uhell, som hos meg, men så lenge den psykiske sperren er fjernet er det jo løst. Samtidig rart å tenke på at jeg prøvde med ca 11 stk HVER dag i 15 år uten hell. Statistisk irregulitet ihvertfall. Anonymkode: 8b081...29e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå