Gå til innhold

Ringetime hos legen og legen ringer 3,5 time etter timen, innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette opplever jeg hele tiden med min lege, jeg får en ringetime det og det tidspunktet, men legen ringer ikke før langt ut på kvelden. 
Her om dagen ble jeg irritert å sa at det er egentlig ikke innafor. Da fikk jeg beskjed om at det er slik praksisen er så da må du heller velge å ikke bli oppringt. 
Hvordan er det på andre legekontor? Litt forsinkelser er greit, men her blir jeg bevist satt bakerst i kø, selv om timen egentlig er midt på dagen.

Endret av Forvirret23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sende e-konsultasjon eller dra fysisk til legen i stedet?

Anonymkode: 8f856...251

• Nyttig 2
Skrevet

Du aner jo ingenting om hvordan dagen på legekontoret har vært! Kanskje noen nesten dødde, og de som jobbet der har holdt på med andre ting? Jeg hadde også prioritert telefonpasienter til slutt, og latt de som fysisk ventet på kontoret komme først i køen. Du kunne tross alt gjøre andre ting mens du ventet.

Anonymkode: deced...9f7

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva med å sende e-konsultasjon eller dra fysisk til legen i stedet?

Anonymkode: 8f856...251

Var legen som ønsker det når vi er smittsomme, da tvinger ikke jeg meg på når de er redd for smitte

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du aner jo ingenting om hvordan dagen på legekontoret har vært! Kanskje noen nesten dødde, og de som jobbet der har holdt på med andre ting? Jeg hadde også prioritert telefonpasienter til slutt, og latt de som fysisk ventet på kontoret komme først i køen. Du kunne tross alt gjøre andre ting mens du ventet.

Kan man det? Skal man på jobb så har ikke jeg mulighet til å ta den på jobb. 
Skal man ta fri hele dagen og kvelden mens man venter? Om pasienten nesten døde håper jeg de ringte 113 og ikke lot pasienten vente. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke innafor og ikke slik praksisen er. Bytt lege og ut anmeldelse anonymt på legelisten.no

Anonymkode: 7d93e...db6

Skrevet

Det er slik det fungere. Når jeg fikk ringetime så sa legen min at hun kunne ikke love at hun ringte til det tidspunktet. Ble det akutt så kom dem før meg. Hun ringte på kvelden og jeg synes det er helt innafor. 

Anonymkode: 47ddb...025

• Liker 9
Skrevet

Høres helt normalt ut for min del - legekontoret mitt praktiserer det samme i mange år, samme gjorde mitt gamle kontor før flytting. De tar alle ringetimer etter de er ferdig med alle fysiske pasienter - noe som er ganske logisk at en ringetime ikke skal frata legen tid på dagtid med fysiske pasienter - da kunne man jo like gjerne hatt en fysisk time. 

E-konsultasjoner får jeg svar på alt mellom kl 07.30 og kl 23.. en lege er ikke nødvendig ferdig med dagens jobb når de går fra legekontoret. 

Anonymkode: b1bde...a5b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Her settes man på telefonlise og så ringer legen når ditt navn er det neste på listen.. De har ringetid ett gitt tidspunkt, og så etter kontortid, det betyr ofte at de ikke ringer før sent,evt til og med neste dag om det er mange før deg på listen.. Å være på ringelisten betyr jo at du er frisk nok til å vente hvis ikke ringer man 116117 eller 113.. Jeg kan ikke skjønne at det er noe å "bære seg for" egentlig - legen ringte deg jo.. 

Anonymkode: 41012...512

• Liker 5
Skrevet
Forvirret23 skrev (6 minutter siden):

Kan man det? Skal man på jobb så har ikke jeg mulighet til å ta den på jobb. 
Skal man ta fri hele dagen og kvelden mens man venter? Om pasienten nesten døde håper jeg de ringte 113 og ikke lot pasienten vente. 

Men her skulle jo ikke du på jobb, du var hjemme med noe smittsomt... 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er slik det fungere. Når jeg fikk ringetime så sa legen min at hun kunne ikke love at hun ringte til det tidspunktet. Ble det akutt så kom dem før meg. Hun ringte på kvelden og jeg synes det er helt innafor. 

Anonymkode: 47ddb...025

Da har de sagt fra og helt i orden, her får jeg ringetime isteden for vanlig time ett klokkeslett, nå hadde jeg klokka 1530. 
At de er litt forsinket så er det innafor, ringe 3,5 time etterpå er ikke greit uten  at jeg får et lite hint i det minste. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres helt normalt ut for min del - legekontoret mitt praktiserer det samme i mange år, samme gjorde mitt gamle kontor før flytting. De tar alle ringetimer etter de er ferdig med alle fysiske pasienter - noe som er ganske logisk at en ringetime ikke skal frata legen tid på dagtid med fysiske pasienter - da kunne man jo like gjerne hatt en fysisk time. 

E-konsultasjoner får jeg svar på alt mellom kl 07.30 og kl 23.. en lege er ikke nødvendig ferdig med dagens jobb når de går fra legekontoret. 

Jeg hadde fysisiktime som ble gjort om, hadde et tidspunkt. Ikke noe liste, men time du har time da og da. Blir litt som å sitte på vente rommet i nesten 4 timer da, får man en beskjed så er det noe annet. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her settes man på telefonlise og så ringer legen når ditt navn er det neste på listen.. De har ringetid ett gitt tidspunkt, og så etter kontortid, det betyr ofte at de ikke ringer før sent,evt til og med neste dag om det er mange før deg på listen.. Å være på ringelisten betyr jo at du er frisk nok til å vente hvis ikke ringer man 116117 eller 113.. Jeg kan ikke skjønne at det er noe å "bære seg for" egentlig - legen ringte deg jo.. 

Anonymkode: 41012...512

Her får vi time, du har time klokka da og da, bedre å få beskjed da at ringer utover kvelden. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men her skulle jo ikke du på jobb, du var hjemme med noe smittsomt... 

Det er sånn uansett, og om det er barn eller noe annet også og det er ikke pasientene som bestemmer du skal ha en slik time. Men jeg kommer heretter til å si nei å heller møte opp, for det å vente slik takler jeg ikke. Greit mye kan skje men nesten 4 timer er noe annet. Da bør de slutt å gi ringetimer på dagen. 
Men flott at så mang har slik en tålmodighet å setter av hele dagen for timer hos legen sin. 
Hadde det vært ledige fastleger hadde jeg byttet lege

Skrevet

Du reflekterer ikke noe rundt det at legen din ringte deg på kvelden? Det sier noe om  den enorme arbeidsbelastningen. 

Først kommer direkte pasientkontakt, dernest forstyrrelser fra alle andre på kontoret, så hundrevis av epikriser, resepter, prøvesvar, e-meldinger, tlfsamtaler, attester, erklæringer, NAV og alt annet piss fastlegene må involveres i.

Så skal de gjerne på legevakt etter endt dag på legekontoret.

Altså - jeg forstår at man ønsker å ha en tid å forholde seg tid. Men jeg skulle virkelig ønske mange av dere fikk se alt som foregår i kulissene. Og jeg skulle virkelig ønske at mange av dere forstod forskjellen på akutte og ikke-akutte tilstander. 

Anonymkode: 430e0...b09

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Forvirret23 skrev (20 minutter siden):

Det normale er fysiske timer. Veldig mange tilstander kan ikke vurderes på telefon. Og noen ganger er det lang ventetid også ved fysisk oppmøte. Man får fri fra jobben for legeavtaler.

Om noen blir akutt syke på legekontoret tilkalles selvfølgelig ambulanse, og den syke får godt medisinsk tilsyn av de ansatte på legekontoret i mellomtiden. De har både utstyr og utdanning til å håndtere mange akutte tilstander.

Det hender også at nærmeste legekontor blir kontaktet ved helt ekstreme tilfeller - sånn når barn har satt knapp i halsen, ambulanse er på vei men legekontoret er nærmest. Da blir en pasient bedt om å vente mens legen kjører ut, heldigvis. De fleste har forståelse for det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du reflekterer ikke noe rundt det at legen din ringte deg på kvelden? Det sier noe om  den enorme arbeidsbelastningen. 

Først kommer direkte pasientkontakt, dernest forstyrrelser fra alle andre på kontoret, så hundrevis av epikriser, resepter, prøvesvar, e-meldinger, tlfsamtaler, attester, erklæringer, NAV og alt annet piss fastlegene må involveres i.

Så skal de gjerne på legevakt etter endt dag på legekontoret.

Altså - jeg forstår at man ønsker å ha en tid å forholde seg tid. Men jeg skulle virkelig ønske mange av dere fikk se alt som foregår i kulissene. Og jeg skulle virkelig ønske at mange av dere forstod forskjellen på akutte og ikke-akutte tilstander. 

Anonymkode: 430e0...b09

Jeg forstår det, men da er det dumt å gi pasientene en time å forholde seg til. Da er det bedre å faktisk si han/hun ringer når det er mulighet. Jeg hadde fysisk time som ble gjort om for jeg sa i fra at jeg var smittsom. Og ringetime har jeg fått flere ganger pga legekontoret. Jeg kan ikke sette av hele dagen min til legetime. Skjønner at det er mye å gjøre, og arbeidstiden ikke er så grei, men pasientene har også et liv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det normale er fysiske timer. Veldig mange tilstander kan ikke vurderes på telefon. Og noen ganger er det lang ventetid også ved fysisk oppmøte. Man får fri fra jobben for legeavtaler.

Om noen blir akutt syke på legekontoret tilkalles selvfølgelig ambulanse, og den syke får godt medisinsk tilsyn av de ansatte på legekontoret i mellomtiden. De har både utstyr og utdanning til å håndtere mange akutte tilstander.

Det hender også at nærmeste legekontor blir kontaktet ved helt ekstreme tilfeller - sånn når barn har satt knapp i halsen, ambulanse er på vei men legekontoret er nærmest. Da blir en pasient bedt om å vente mens legen kjører ut, heldigvis. De fleste har forståelse for det.

Jeg har forståelse for det, jeg er ikke den som klager for at jeg må sitte 1 time lenger på venterommet, 3-4 timer derimot er ikke innafor uansett krise. Da må de informere pasientene isteden. Hadde jeg fått en melding at legen ringer deg senere, mye her i dag så hadde jeg ikke sittet med telefonen i hånda i over tre timer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er ikke TS.. på mitt legekontor har de fast tlf.tid mellom 11:00-11:30 som de ringer pasienter.

Hadde de en sjelden gang ikke ringt, så er det fordi noe akutt oppstår. Men det sjer jo ikke hver dag. 

Anonymkode: 41c2a...f11

Skrevet
Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår det, men da er det dumt å gi pasientene en time å forholde seg til. Da er det bedre å faktisk si han/hun ringer når det er mulighet. Jeg hadde fysisk time som ble gjort om for jeg sa i fra at jeg var smittsom. Og ringetime har jeg fått flere ganger pga legekontoret. Jeg kan ikke sette av hele dagen min til legetime. Skjønner at det er mye å gjøre, og arbeidstiden ikke er så grei, men pasientene har også et liv. 

Men når du var smittsom skulle du ikke noe annet sted, skulle du vel? «Livet ditt» akkurat den dagen besto vel stort sett av ligge på sofaen, se Netflix, sove litt, spise litt og ellers være syk? Var det vanskelig å være syk og vente samtidig?

• Nyttig 3
Skrevet

Har jeg fått videotime kl 10, så ringer hun rundt 10. Litt venting er det som regel - men da som en vanlig time. 

Anonymkode: 7460f...e58

• Liker 1
Skrevet

Ehhh. Ja,så gikk " Alle mot alle" ut i dag....og du trengte ikke ringe 113. 

Jeg synes synd på fastlegene ! Og pasientene ..som virkelig trenger TID - som de ikke har. ! 

Har selv ringt min gamle mors fastlege opp privat for å få hjelp. Da hadde jeg varslet kommunen,fastlegen og sykehus i 2 år i forkant. Da tok jeg telefonen . 

Dette er sutring ! Ingenting annet ! 

Anonymkode: bc827...3d1

Skrevet

Men altså, hva slags telefon er det du har som gjør at du må sitte pal med den i hånda og vente?

Jeg greier fint å gjøre andre ting med mobiltelefonen min i en lomme eller lagt på en lett tilgjengelig plass i rommet jeg befinner meg i.

Når jeg er syk så er jeg enten slappfisk og rimelig lite mobil uansett ellers gjør jeg rolige aktiviteter der jeg kan stoppe aktiviteten og svare en telefon ved behov.

Anonymkode: c2963...b78

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...