Gå til innhold

Forskjell influensa forkjølelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vite om man har influensa eller forkjølelse? Jeg vet ikke om jeg noen gang har hatt influensa. De som snakker om det, sier at man bare vet det for det er så grusomt. 

Nå har jeg symptomer: veldig vondt i kroppen, kald, vondt i halsen, vondt i hodet, slapp. 

Ganske likt det jeg pleier å ha kanskje en gang i året, eller annet hvert år. Vil tenke det er forkjølelse da? 

Anonymkode: cb1d4...2c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vite om man har influensa eller forkjølelse? Jeg vet ikke om jeg noen gang har hatt influensa. De som snakker om det, sier at man bare vet det for det er så grusomt. 

Nå har jeg symptomer: veldig vondt i kroppen, kald, vondt i halsen, vondt i hodet, slapp. 

Ganske likt det jeg pleier å ha kanskje en gang i året, eller annet hvert år. Vil tenke det er forkjølelse da? 

Influensa er vel en av sykdommer som blir feildiagnostisert mest . Noen får veldig milde symptomer, og noen så ille at de er i livsfare, dette kan også variere fra forskjellige varianter fra år til år. Samme med andre forkjølelsevirus, noen kan få veldig sterke reaksjoner der også. 

Eneste måten å vite sikkert, er å teste seg selv, alt annet er selvdiagnostisering basert på antagelser og føleri. 

Men i praksis betyr det lite, dette er noe som nesten alltid går over av seg selv 

Anonymkode: e29ce...38b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme symptomene som deg og det var covid. 

Anonymkode: 6f3a2...dc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har samme symptomene som deg og det var covid. 

Anonymkode: 6f3a2...dc8

Det har jeg faktisk glemt. Skal teste 

Skrevet

Ved influensa får man som regel høy feber og veldig muskelverk. Kan gjerne ha høy feber i 7-10 dager og hangle i ukesvis etterpå.

Anonymkode: d4b1d...05c

• Nyttig 1
Skrevet

ved influensa har jeg vondt i hele kroppen, hodet/spesielt bak øya. Orker ikke se på tv/pc el. Høy feber over flere dager. Eneste jeg orker er å ligge på rett ut., og helst sove.
Ved covid ganske likt, men mer sår/vond hals. det pleier jeg ikke ha ved influensa. Føler også covid er noe mildere enn influensa. Men det er på meg da. Dette er nok individuelt. Det florerer covid nå, akkurat vært igjennom en runde selv.

Anonymkode: 7fff2...63b

Skrevet

Man er skikkelig dårlig ved influensa. I tillegg kommer det ofte som kastet på en, man går ikke og brygger på noe en dag eller tre og kjenner at man blir syk.... Feberen kommer i løpet av kort tid, og man går fra frisk til syk på null komma svisj. 

Anonymkode: c5814...41a

Skrevet

Jeg har aldri brydd meg om å diagnostisere hva jeg har fått. Symptomene teller ift funksjonssgrad. Om viruset er definert som forkjølelse, influensa eller Covid-19 har lite å si for meg som er ung og frisk ellers. Har jeg feber med nedsatt allmenntilstand så går jeg ikke på jobb og holder meg hjemme og i ro. 

Vet at det er "tøffere" å si at man har influensa for å ta sykedager. Men det er umulig å vite. Mange kan være kraftig forkjølet med tilsvarende symptomer. 

Anonymkode: fc01c...01f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...