AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Synes dere det er mye? Ville du kjøpt leilighet i ett borettslag med så høy husleie. Anonymkode: c4434...4da
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Det kommer an på hva som er inkludert. Inkluderer det oppvarming, varmtvann, Internett, trappevask, forsikringer og så videre? Eller svarer de til noe? For eksempel oppgradering av veranda, som kan gi økt verdi på bolig etterhvert. Anonymkode: 36273...e2e 3
Sofakona Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Vi har 6000..men dette er satt opp så mye pga boretslag skal bytte dører og male alle husene. Og at vi skal kunne ha penger på bok til ting som gjøres eller om ting skulle skje
Gjest5656 Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 (endret) Ja Det er ikke husleie men fellesutgifter. Og om jeg hadde kjøpt ville vært avhengig av hva det er som gjør at det koster så mye. For eksempel, så kan det være at de har mye fellesgjeld. Når du kjøper noe så må du regne med at totalprisen er prisen på leiligheten + fellesgjelden. Fellesgjelden følger med andelen, og derfor er du ikke personlig ansvarlig for denne gjelden. Du kan kvitte deg med den med å selge andelen din. I praksis så må du betjene fellesgjelden når du kjøper, og det burde naturligvis resultere i en lavere kjøpesum når du gjør fratrekk for fellesgjelden. Normalen er at fellesgjeld + slagssum blir lik det som er vanlig å betale i markedet du kjøper i for et objekt uten noe fellesgjeld og lave fellesutgifter. Og derfor mener jeg at i de fleste tilfeller har høy fellesgjeld "husleie" om du vil lite å si. Hvis du har mye penger kan du ofte kvitte deg med denne fellesgjelden slik at fellesutgifter blir mye lavere hver mnd. Det er avhengig om de har flytende eller fast rente. Advarsel: Det betyr at du er personlig ansvarlig for gjelden, og går borretslaget konkurs så mister du pengene dine. De fleste borettslag er sikret gjennom en sikringsordning, det burde du sjekke før du betaler ned gjeld. Endret 7. desember 2023 av Gjest5656 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 Vi har 6000 i fellesutgifter i mitt borettslag, fordi badene ble totalrenovert for få år siden. Alt ble gjort, gulv pigget opp og varmekabler lagt, soil rør og hele pakka med flislegging osv. Det koster. Så da økte den månedlige "husleien" med 1800 kr. og har vært på litt over 6000 siden da. Anonymkode: fe655...279
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes dere det er mye? Ville du kjøpt leilighet i ett borettslag med så høy husleie. Anonymkode: c4434...4da 6000/mnd er vel på den høye siden, men kommer jo an på størrelsen på leiligheten også. Og hvor mye av det er betaling på fellesgjeld og hvor mye er dekning av fellesutgifter? Andel fellesgjeld påvirker jo fort prisen man betaler for leiligheten sånn at totalen blir det viktige. Vanskelig å si om det er "bra" eller "dårlig", uten å kjenne bakgrunn og konteksten. Har borettslaget for eks nylig tatt opp store lån for å gjennomføre større vedlikehold, så har det en nedside i form av mye gjeld, men også en oppside i form av at ting er "på stell". Hvis man har holdt fellesutgiftene kunstig lave over tid gjennom å skyve et vedlikeholdsetterslep foran seg, er det jo ikke gunstig det heller. Da kan det fristende ut med lave fellesutgifter nå, men så kan de øke kraftig i årene framover når man til slutt ikke kommer utenom å gjøre noe med vedlikeholdsbehovet. Man må nesten bare forsøke å se "bak tallene" og vurdere plusser og minuser. Anonymkode: be7bc...63e 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Her bruker de ikke pengene på det som er viktig. Dessverre. Det er gamle bader i borettslaget med de har ingen planer om å gjøre noe. Det virker ganske håpløst. Anonymkode: c4434...4da
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Det kommer an på alternativene du har. For min del hadde jeg kun råd til en liten 2-roms i et gammelt borettslag. Fellesutgiftene nærmer seg 6tusen nå, og jeg syns det er alt for høyt. Strøm/oppvarming er IKKE inkludert i dette. Det er heller ingen mulighet til å betale ned min andel av fellesgjelden fortere, da dette ikke er mulig i mitt borettslag. Så denne «husleien» må jeg betale så lenge jeg bor her. Men etter min mening, er det likevel bedre og mer stabilt/trygt/forutsigbart å bo her, enn å gå ut på leiemarkedet! Anonymkode: a2a59...ee6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her bruker de ikke pengene på det som er viktig. Dessverre. Det er gamle bader i borettslaget med de har ingen planer om å gjøre noe. Det virker ganske håpløst. Anonymkode: c4434...4da Men har du sjekket at det ikke er fellesgjeld på noe annet? Det skal stå spesifisert akkurat hva de 6000kr går til. Anonymkode: d8ed6...d5e
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Synes dere det er mye? Ville du kjøpt leilighet i ett borettslag med så høy husleie. Anonymkode: c4434...4da Ja. Jeg ville ikke, under noen omstendighet, kjøpt leilighet i et eldre borettslag med lave felleskostnader (for dette er ikke «husleie», ts, det er dekning av løpende vedlikehold av hele bygningsmassen. Det er bytte av drenering etter 40 år, bytte av tak etter 35 år, bytte av vinduer, dører, oppgradering av el og sanitær etc) Dersom felleskostnaden er lav betyr det at borettslaget enten ikke evner planlegge at slike digre kostnader kommer, eller at de satser på å øke felleskostnaden massivt når behovet oppstår. Eller at de lar bygningsmassen forfalle rundt seg slik at verdien av leilighetene pulveriseres og boverdien i verste fall opphører eksistere. Anonymkode: 21d8c...2d5 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Men nytt parkeringsanlegg er vist viktigere enn å vedlikeholde bygningsmassen.Røropplegg gjennom bygningen er fra 60 tallet så det burde absolutt vært skiftet Ja det har vært lav husleie i mange år.Det beste er vel å komme seg vekk før husleien blir enda høyere. Anonymkode: c4434...4da
anonym111111 Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her bruker de ikke pengene på det som er viktig. Dessverre. Det er gamle bader i borettslaget med de har ingen planer om å gjøre noe. Det virker ganske håpløst. Anonymkode: c4434...4da Men har du sjekket hva som inngår i fellesutgiftene? Det er vanlig at nødvendige ting som forsikring, kommunale avgifter, strøm, varmtvann, vaktmestertjenester, internett osv er inkludert. Iallefall endel av det. Dette blir en ganske stor sum selv om det ikke inngår gjeld eller oppussing. Og det er ting du måtte betalt selv om det ikke inngikk i fellesutgiftene. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 Jeg hadde ikke hatt råd til det Anonymkode: 1d046...9b8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Vi har 6800kr i felles. Bygget er fra 70-tallet og vi har ansvar for vedlikehold innendørs selv. Felles inneholder buffer for borettslag, styrehonorar, trappevask, fulltidsvaktmester, fellesgjeld for innglassede balkonger, oppvarming, tv og internett samt byggforsikring. Tror det er alt. Selve leiligheten var billig så betaler ca 7000kr i lån i måneden. Alt utvendig ble tatt et par år før vi flyttet inn så forventer ingen store økninger i fellesutgiftene, kun renteheving når fastrenten går ut i mars. Anonymkode: df73d...f56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå