AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Kona og jeg(begge i 30-årene) har ingen ønske om barn i fremtiden. Noe som passer oss utmerket! På tross av dette føles det ut som samfunnet alikevell krever at man som friske kvinner skal og må få barn. Hvorfor skal det være så skambelagt og ikke ønske seg egne barn i tiden vi lever i nå? Jeg tenker som så at det er opp personen selv og bestemme. Jeg legger meg ikke oppi hva verken ene eller andre gjør, så det er litt sårt at folk ikke kan respektere mitt og konas valg om å ikke ønske barn. Anonymkode: 91d2d...2ae 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kona og jeg(begge i 30-årene) har ingen ønske om barn i fremtiden. Noe som passer oss utmerket! På tross av dette føles det ut som samfunnet alikevell krever at man som friske kvinner skal og må få barn. Hvorfor skal det være så skambelagt og ikke ønske seg egne barn i tiden vi lever i nå? Jeg tenker som så at det er opp personen selv og bestemme. Jeg legger meg ikke oppi hva verken ene eller andre gjør, så det er litt sårt at folk ikke kan respektere mitt og konas valg om å ikke ønske barn. Anonymkode: 91d2d...2ae Herlighet, har aldri opplevd noe av dette, jeg. kan du ikke se det fra den positive siden da? ‘Folk anser oss som skikket til å få barn’. Det er jo en kompliment. Hva hvis dere hadde vært to tullinger som folk i hemmelighet tenker at: uff håper ikke de to det reproduserer seg… Stakkers barn.. seriøst da? Bare dropp det og gå videre. 😅 Anonymkode: b8bfb...88b 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Det er det ikke. Man kan føle sånn hvis man bryr seg om andres meninger. Anonymkode: 127b2...59b 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Det blir forventet fordi det er normen. De fleste, både menn og kvinner, vil ha og får barn, også finnes de som ikke vil ha barn. Mennesker stusser når andre tar valg man selv ikke ville tatt, sånn er det bare. Anonymkode: bd5ce...25b 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 Jeg forstår ikke helt hvordan man kan påføres skam over noe en har tatt et rasjonelt valg om. Å være ufrivillig barnløs tror jeg er tungt. Men å ha valgt 0 barn er jo veldig likt å velge 1 barn. Eller 7 Anonymkode: b250e...11c 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Noen er misunnelige fordi de selv fikk barn og angrer. Noen synes du ikke bidrar fordi du er avhengig av barn som skal ta seg av deg når du blir gammel osv. Anonymkode: 61d6c...7f6 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Jeg er stolt over at jeg ikke følger saueflokken jeg. Over at jeg hat litt mer refleksjon rundt valget enn andre som bare følger normen. Men føler det ikke som noe skam rundt det, vi blir flere som tar det valget og det blir snakket om på en helt annen måte enn for bare 20 år siden. Anonymkode: 95325...443 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Det er dessverre mange som "ikke visste" at det var et alternativ å ikke få barn. Så de føler seg snytt. Også er det mange som (midlertidig) angrer på foreldretilværelsen når nattevåk og trass står på som verst og vil at andre skal gå gjennom det samme så man ikke står i krigen alene 🤣 Så fins det selvfølgelig de "nyfrelste" som har funnet meningen med livet gjennomå få barn, litt som de som er på en ny diett og deler det glade budskap, og ønsker at ingen skal måtte gå glipp av noe så fantastisk. Anonymkode: a386b...e2d 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Er det skam? Det har jeg ikke opplevd, men så bruker jeg ikke tid på å dvele over hva andre kanskje måtte føle og mene om mine valg. Anonymkode: 969b8...f4f 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 Alle som faller litt utenfor normen kjenner på den følelsen. Nesten uansett hva man holder på med her i livet. Men kjenner du virkelig på så mye skam? Har et par venninner som også lever som frivillig barnløs og jeg har aldri hørt dem si at det finnes mennesker som ikke respekterer valget deres. Men at noen blir nysgjerig ja, det er nok vanlig. Men folk flest bryr seg vel egentlig ikke så mye? Selv er jeg ufrivillig barnløs pga fertilitetsproblemer. Kjenner veldig mye skam på det. Og noen ganger er det litt sårt når folk er nysgjerrige eller påståelige. Men folk er folk. De mener ikke noe vondt med det. Det er bare ukjent. Når jeg forklarer situasjonen min så er alt godt igjen. Skammen sitter nok mest hos meg. Anonymkode: 1aaeb...3d8 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Det er ingen skam. Trenger ikke føle på noe som ikke finnes. Anonymkode: 0e518...df3 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 Skambelagt er ikke helt riktig ord. Mange ser litt ned på det, kaller det egoistisk, umodent og mye annet unødvendig. Ufrivillig barnløshet havner mer over i skambelagt/tabu-kategorien. Anonymkode: 7e170...835 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle som faller litt utenfor normen kjenner på den følelsen. Nesten uansett hva man holder på med her i livet. Men kjenner du virkelig på så mye skam? Har et par venninner som også lever som frivillig barnløs og jeg har aldri hørt dem si at det finnes mennesker som ikke respekterer valget deres. Men at noen blir nysgjerig ja, det er nok vanlig. Men folk flest bryr seg vel egentlig ikke så mye? Selv er jeg ufrivillig barnløs pga fertilitetsproblemer. Kjenner veldig mye skam på det. Og noen ganger er det litt sårt når folk er nysgjerrige eller påståelige. Men folk er folk. De mener ikke noe vondt med det. Det er bare ukjent. Når jeg forklarer situasjonen min så er alt godt igjen. Skammen sitter nok mest hos meg. Anonymkode: 1aaeb...3d8 Det er jo litt interessant også hvor lite som skal til for å føle på den følelsen for enkelte. For meg som har vært utenfor hele livet og som er veldig vant i å holde ut den tilværelsen, virker det merkelig at noe så lite skal få en til å føle på utenforskap eller noe slikt. Føler meg nesten litt lurt av samfunnet, her går man rundt og tåler masse, og så er det noen som føler på avvikene såpass sjeldent at man ikke har forståelse eller er trent opp til å takle det som er annerledes. Anonymkode: b8bfb...88b 2
owl Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Herlighet, har aldri opplevd noe av dette, jeg. kan du ikke se det fra den positive siden da? ‘Folk anser oss som skikket til å få barn’. Det er jo en kompliment. Hva hvis dere hadde vært to tullinger som folk i hemmelighet tenker at: uff håper ikke de to det reproduserer seg… Stakkers barn.. seriøst da? Bare dropp det og gå videre. 😅 Anonymkode: b8bfb...88b Det er høyst reelt. Jeg har personlig møtt på mange som mener jeg er både egoistisk og ureflektert som har tatt det valget jeg har. 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 Jeg er også frivillig barnløs. Har bare fortalt det til de nærmeste da, så har ingen erfaringer med hvordan ukjente og bekjente reagerer. Så en kommentar på sosiale medier da, der en dust skrev at "feminismen har ødelagt kvinner, snart er dere alle sammen ensomme, triste kattedamer". 😆 Hadde veldig lyst til å svare dem, men det var så mye idioti i kommentaren at jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne... Anonymkode: 88fac...23e 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 Du må være 25 for å ta valget om å sterilisere deg,et valg som kun rammer deg selv, men 16 for å lovlig bringe en unge til verden. Helt uforståelig. Anonymkode: 91de2...9e0 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 Aldri møtt noen IRL som mener noe nedsettende om frivillig barnløse, kun sett de som ranter på nett. Jeg ønsket meg aldri barn, alltid vært hun som ikke skulle ha barn, men da jeg ble uplanlagt gravid i 30-årene, i et stabilt forhold, med ordnet økonomi og en mann som kanskje ville ha barn ble valget tatt. Nå har jeg tre barn, to biologiske. For meg personlig fikk livet mitt/vårt en ny dimensjon og en ny mening. Kall meg gjerne nyfrelst, men jeg vet hva jeg føler. At andre ikke føler det samme er helt greit. Aldri har jeg angret på at vi fikk barn, selv ikke da ingen i huset fikk sove mer enn 2 timer sammenhengende i over 2 år. Kall meg gjerne misunnelig på barnløse, men jeg vet hva jeg føler. At folk tror jeg er misunnelig er helt greit. Poenget: Jeg mener det å få barn er litt "meningen med livet", men jeg tenker ikke nedsettende om de som velger annerledes. Jeg tenker at alle får leve sitt som de ønsker, så lenge de ikke skader noen. Med eller uten barn. Anonymkode: 1947d...549 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 Jeg syns det er helt topp med de som tar egne valg her i livet og står 100 % uten å føle at de må følge normen. Ei valget deres 🙂 Når det kommer til egoisme, er det vi som har valgt å få barn som er egoistiske. Anonymkode: 8d097...476
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 This again. Det finnes sannsynligvis en million tråder om dette tema allerede. Har for øvrig ikke samme erfaring som deg. Mulig det er en by/bygd-greie. Jeg bor i Oslo og jobber innen film/media og har gjort det i mange år. Har mange kvinnelige kolleger som har valgt bort barn, meg selv inkludert. Har aldri opplevd at det stilles spørsmål ved dette valget. Tvert i mot er folk ekstremt lite interessert i diskutere familieliv o.l. Mulig dette er annerledes i andre miljøer. Jeg får i blant inntrykk av dette fokuset på å stifte tradisjonell familie er et større tema ute på bygda og kanskje spesielt i omsorgsyrker eller på kvinnedominerte arbeidsplasser. Anonymkode: 6b315...7df 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 Det er ingen skam i det. Kjenner mange voksne par som har valgt et barnløst liv. De har det helt strålende. De eneste som lager stort drama av dette, er de frivillig barnløse på KG. Anonymkode: 0a27a...1c1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå