Gå til innhold

Ivf som enslig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er et type menneske som liker å vite alt om det jeg skal gå til. Har 1 forsøk igjen på AIH insemering men sist gang ble det avlyst pga for mange follikler og denne gang ser det littegrann ut som at det blir avlyst igjen, så jeg begynner å forberede meg på IVF om jeg må. Jeg har lest mye om det men vil gjerne høre fra noen som har gått gjennom ivf som enslig. Vet at medisiner er forskjellig fra person til person og man får dekt alt etter 19000 og noe. Men regner med at det fortsatt er 1500kr per forsøk for donor sæd og man betaler alle konsultasjonene.

Men hvordan gikk du fram, hvordan var det for deg å gå gjennom det alene? Og om du har gått fra AID inseminering til IVF hvor lang ventetid var det før du fikk IVF? Stiller man høyere i køen om man går fra AIH til IVF? 

Anonymkode: 66fca...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er et type menneske som liker å vite alt om det jeg skal gå til. Har 1 forsøk igjen på AIH insemering men sist gang ble det avlyst pga for mange follikler og denne gang ser det littegrann ut som at det blir avlyst igjen, så jeg begynner å forberede meg på IVF om jeg må. Jeg har lest mye om det men vil gjerne høre fra noen som har gått gjennom ivf som enslig. Vet at medisiner er forskjellig fra person til person og man får dekt alt etter 19000 og noe. Men regner med at det fortsatt er 1500kr per forsøk for donor sæd og man betaler alle konsultasjonene.

Men hvordan gikk du fram, hvordan var det for deg å gå gjennom det alene? Og om du har gått fra AID inseminering til IVF hvor lang ventetid var det før du fikk IVF? Stiller man høyere i køen om man går fra AIH til IVF? 

Vær obs på at egenandelssummen man må betale øker noe hvert år. Er vel 19400,- i år. 

1500,- Per forsøk offentlig ja. 

Du stiller ikke høyere i noe kø nei bare på grunnlag av AIH. Ventetiden er den samme. Alder og andre fysiske årsaker kan plassere noen høyere på venteliste, men for de aller fleste så går det etter tidspunkt for godkjent søknad etter henvisning. Deretter det gjeldene sykehusets kapasitet. 

Inne på Baby Verden er egen gruppe for enslige som benytter IVF. 

Anonymkode: 80195...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg starta med insemsinering hausten '22 og gjekk rett frå siste forsøk til IVF. Det var nokre kroner å legge i hormonsprøytar, men på den andre sida har eg for lengst nådd frikortgrensa; etter det betaler eg ikkje for anna enn ultralyd for å måle livmorslimhinna. Eigenandelssummen ligg på oppunder 20 000. 

Eg har alltid vore innstilt på å gjere det aleine, men har og hatt minimale biverknadar av hormonar og heller inga problem med å sette sprøytene. Var litt prosess mens det pågjekk, sidan eg måtte ta UL for å måle tal og størrelse på folliklar og kjøpe inn meir medisinar når modninga strakk ut. Eg hadde tenkt å be ei syster i nærleiken vere med på uttaket i tilfelle eg var dårleg i etterkant, men ho var ikkje heime da . Uttaket var uansett så smertefritt at eg gjekk ein halvannan times spasertur etterpå mens eg venta på at dei smertestillande skulle legge av, og eg hadde ikkje vondt etterpå heller. (var derimot ekstremt oppblåst eit par- tre dagar)

Innsett er same prosedyre som inseminering; eg hadde det foreløpig siste førre veke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 12.58):

Hvor mange aih forsøk har du hatt?

Man stiller ikke høyere i køen nei.

Jeg måtte ha 7 aih forsøk før jeg ble tilbudt ivf. Men dette var ikke som enslig, men pga jeg har endometriose og mannen hadde dårlige svømmere. 

Vil derfor tro dem kan være strengere med enslige spesielt hvis det ikke er noen medisinsk grunn til at du må ha ivf

Anonymkode: 2c62b...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange aih forsøk har du hatt?

Man stiller ikke høyere i køen nei.

Jeg måtte ha 7 aih forsøk før jeg ble tilbudt ivf. Men dette var ikke som enslig, men pga jeg har endometriose og mannen hadde dårlige svømmere. 

Vil derfor tro dem kan være strengere med enslige spesielt hvis det ikke er noen medisinsk grunn til at du må ha ivf

Anonymkode: 2c62b...e00

Eg hadde tre forsøk med inseminering med donorsæd før oppstart med IVF. Dette blei nemnt allereie i samtale før første forsøk. Veit ikkje om dette er forskjelleg frå klinikk til klinikk eller mellom partners sæd og donorsæd, men eg fann eit gamalt høringssvar der dei anbefalte å auke til 5 forsøk med AIH før oppstart med IVF, så tre forsøk er tydelegvis policy hos St. Olavs, i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...