AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Jeg har kjøpt en bil som mangler utstyr som det sto i annonsen at den skulle ha, og som også er et år eldre enn det annonsen oppga. Beviselige mangler, med andre ord. Selgeren er en profesjonell aktør. Jeg er en dum forbruker som ikke burde stolt på at selgeren ville ordne mangelen (utstyret), som jeg påpekte da jeg hentet bilen (den var allerede betalt, kjøpt usett). Det har ikke skjedd. Selger svarer ikke på noen henvendelser fra meg. Jeg har bedt om kompensasjon fra selger og prøvd å få dialog. Nå tenker jeg å fremme sak for forliksrådet. Men er det noe vits? Jeg kan ikke se noe annet enn at jeg vinner frem - men hjelper det meg slik at jeg får erstatning fra en selger som ikke samarbeider? En som sikkert vil trenere i all evighet? Jeg har ikke lyst å bruke mer tid og penger på dette hvis det ikke vil føre frem. Samtidig er det surt at noen kan lure andre på denne måten og slippe unna med det. De lurer sikkert flere enn meg. Anonymkode: e8b12...ac7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Du må ha konkrete bevis for hva tapet ditt er verdt og så må du opprette sak mot firmaet gjennom deres organisasjonsnr. Det kan gjøres i Forliksrådets digitale løsning. Hvis det er snakk om små summer er det her bare tull, for det vil ta deg mye tid og det kan koste penger å fremskaffe bevis fra sakkyndige. Du må først sende et varsel om at du kan melde saken din til mottaker. Da kan det hene de reagerer hvis de er smart. Når du først har sendt inn forliksklagen kan selger bestride kravet, og da møtes dere for mekling i forliksrådet. Her blir dere forhåpentligvis enig. Selger kan ikke trenere i evig tid, svarer ikke selger på forliksklagen / de møter ikke opp på møtet, så kan du kreve en fraværsdom. Deretter hvis du har fått aksept for et pengekrav hos forliksrådet kan du begynne å drive inn kravet via tvang (rettskraftig dom, 1 mnd etter dom i forliksrådet) Anonymkode: e9a76...5de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå