Gå til innhold

Gode krimforfattere og - bøker

Chiubi

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til gode krimforfattere? Gjerne utenlandske, men også relativt nye norske. 

Jeg liker best å lese serier hovedpersonen er den samme. 

Kom gjerne også med tips om nye bøker i kjente serier. 

Gi gjerne en kort beskrivelse av gode krimbøker, uten å røpe for mye av innholdet. 

På forhånd takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lee child og David baldacci er mine absolutte favoritter 

Michael connelly er også bra, og Harlan coben

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type krim liker du? Mest mulig blod og gørr? Pene og rolige mord helt uten ekle detaljer?
Fokus på spenning? Fokus på karakterer?
Skrekk? Hygge? Gåter som løses? 
Liker du å følge politiet/detektiven som løser saken, eller vil du heller lese utifra gjerningsmannens perspektiv? 
Må det være drap, eller er andre former for spenning også interessant? Spioner? Økonomisvindel? Forsvinninger? 

Anonymkode: 0e6ed...820

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken type krim liker du? Mest mulig blod og gørr? Pene og rolige mord helt uten ekle detaljer?
Fokus på spenning? Fokus på karakterer?
Skrekk? Hygge? Gåter som løses? 
Liker du å følge politiet/detektiven som løser saken, eller vil du heller lese utifra gjerningsmannens perspektiv? 
Må det være drap, eller er andre former for spenning også interessant? Spioner? Økonomisvindel? Forsvinninger? 

Anonymkode: 0e6ed...820

Jeg liker all slags krim, det trenger slett ikke å være drap. Og jeg kan styre meg for blod og gørr. Jeg liker bøker med uventet slutt, f.eks Jo Nesbø, der man mistenker den ene etter den andre, og så viser det seg å være en helt annen. Jeg er nok mer detektiv enn gjerningsmann. Jeg liker også krim der hovedpersonen er journalist. Og jeg liker true crime. Så jeg er egentlig ganske allsidig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

bøkene til Yrsa Sigurðardóttir! :tommelopp2:      

Anonymkode: 044cc...35d

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (22 timer siden):

Jeg liker all slags krim, det trenger slett ikke å være drap. Og jeg kan styre meg for blod og gørr. Jeg liker bøker med uventet slutt, f.eks Jo Nesbø, der man mistenker den ene etter den andre, og så viser det seg å være en helt annen. Jeg er nok mer detektiv enn gjerningsmann. Jeg liker også krim der hovedpersonen er journalist. Og jeg liker true crime. Så jeg er egentlig ganske allsidig 

Da bør du sjekke ut Gunnar Staalesen. 

Anonymkode: 78754...c2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan Nesser har en lang serie av bøker, jeg liker ekstra godt de med Gunnar Barbarotti som etterforsker. 

Anonymkode: ce0fa...4ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (På 9.12.2023 den 22.41):

Med tanke på unventet slutt, Jeffrey Deaver. Veldig gode bøker, de fleste bøkene handler om Lincoln Ryhme og Amelia Sachs men han har og skrevet noen enkeltbøker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart at du liker Nesbø, men samtidig kan styre deg for blod og gørr😅 Han og f.eks Kepler er vel i den mer groteske skalaen. Leste Chris Tvedt her en dag, de kan jeg ikke anbefale, jeg gav meg et stykke ut i bok 1. Adler-Olsen er bra! (Men ikke for særlig sarte sjeler de heller)

Anonymkode: 7ba93...2b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, Harlan Coben sine liker jeh og! Er vel mer spenning enn krim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rart at du liker Nesbø, men samtidig kan styre deg for blod og gørr😅 Han og f.eks Kepler er vel i den mer groteske skalaen. Leste Chris Tvedt her en dag, de kan jeg ikke anbefale, jeg gav meg et stykke ut i bok 1. Adler-Olsen er bra! (Men ikke for særlig sarte sjeler de heller)

Kepler har litt mye detaljer, men jeg liker dem likevel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 22.36):

bøkene til Yrsa Sigurðardóttir! :tommelopp2:      

Anonymkode: 044cc...35d

MyMichelle skrev (På 10.12.2023 den 2.38):

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme!

Er den "Jeg vet hvem du er" bra? Det skrives om den overalt 

Anonymkode: 26050...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig undervurdert norsk forfatter mener jeg er Jan-Erik Fjell. Han har utviklet seg en del, så her trenger du ikke begynne helt fra første bok.

Chris Tvedt og Michael Brenne-serien. Advokat-krim, men stort sett bra.

Lars Kepler. Beste krimbøkene jeg leser, men de er ikke for alle. De er groteske og voldsomme.

Karin Slaughter og Will Trent-serien. Overraskende bra.

William Shaw. God britisk krim.

Sharon Bolton. Mye som er ekstremt bra, andre bøker liker jeg mindre. "Håndverkeren" er et godt sted å starte. 

Peter May. Kun Lewis-triologien er verdt å lese her da omtrent, men den er til gjengjeld veldig bra.

Chris Hammer, Peter Temple og Jane Harper er god australsk Krim. Deon Meyer fra Sør-Afrika er også bra.

Nå skal jeg slutte før det blir for mye. Prøv litt forskjellig, også leser du videre om du finner noe du liker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...