Gå til innhold

Når eskalerer alle konflikter til en ny verdenskrig?

Stina234

Anbefalte innlegg

Jeg blir skremt av alle krigene og konfliktene som pågår.  

Senatet i USA stemte ned støtte til Ukraina i går.  Dette får Putin med seg.  Vil Putin stoppe med Ukraina eller vil han angripe flere land?

Israel-Hamas krigen er skremmende, kan den eskalere der andre arabiske land går inn i krigen?

Den spente situasjonen i Asia er også en tikkende bombe, hva skjer om Kina angriper Taiwan?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om vi lever i en ustabil verden så er dette ikke noe nytt. 
Tiden under den kalde krigen var vesentlig skumlere en verdensituasjonen i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Stina234 skrev (6 timer siden):

Senatet i USA stemte ned støtte til Ukraina i går.  Dette får Putin med seg.  Vil Putin stoppe med Ukraina eller vil han angripe flere land?

Israel-Hamas krigen er skremmende, kan den eskalere der andre arabiske land går inn i krigen?

Den spente situasjonen i Asia er også en tikkende bombe, hva skjer om Kina angriper Taiwan?

Putin har allerede blandet seg inn i Georgia og Moldavia, så han vil ikke stanse om vesten forsøker seg på appeasement. Krigshissende diktatorer bryr seg katta om folkeretten eller lands suverenitet og territorielle integritet.

Mye har skjedd de siste årene, flere arabiske land har åpnet diplomatiske forhold til Israel så det er mindre sannsynlig, men det kan skje.

Angriper Kina Taiwan har amerikanerne gjort det klart at de vil forsvare Taiwan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Stina234 said:

Sergei Lavrov driver og koker ihop noe greier om at Vesten driver en hybridkrigføring fra Moldova, og de er godt på vei, de har jo aktivt støttet separatistene der siden 90-tallet.

Hvis Putin får det som  han vil, så vil han tenke som så at, ja det gikk jo greit dette her, det tok bare litt lenger tid, det er derfor man må fortsette og støtte Ukraina.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Stina234 said:

Jeg vet ikke hvor gammel du er men jeg er over 60 og jeg har levt gjennom perioder med mye verre. Hvis det kan hjelpe. Kan ikke huske en verden uten konflikt 🫡

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nettopp videoen under. Der er mye som skjer, og en kan undre seg om hvor mye som er planlagt? At representanter fra Hamas var i Moskva før angrepet mot Israel vet vi, og at Hamas får økonomisk støtte fra Iran. Mao. synes vi å ha en ny "ondskapens akse", men Kina/Iran/Russland, som fortiden prøver å spre USAs styrker "tynne". Det er også uvisst hvor Erdogan står, jeg er i alle fall ikke trygg på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (På 7.12.2023 den 16.11):

Tror ingen land egentlig ønsker en ny verdenskrig,  det koster for mye og det vil bli bare tapere 

Ironisk nok var det denne tankegangen som resulterte i forrige verdenskrig.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (29 minutter siden):

Ironisk nok var det denne tankegangen som resulterte i forrige verdenskrig.

Ja, det er sant, men jeg håper og tror at situasjonen er litt annerledes denne gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (2 timer siden):

Så nettopp videoen under. Der er mye som skjer, og en kan undre seg om hvor mye som er planlagt? At representanter fra Hamas var i Moskva før angrepet mot Israel vet vi, og at Hamas får økonomisk støtte fra Iran. Mao. synes vi å ha en ny "ondskapens akse", men Kina/Iran/Russland, som fortiden prøver å spre USAs styrker "tynne". Det er også uvisst hvor Erdogan står, jeg er i alle fall ikke trygg på ham.

Interessant vinkling, sikkert my skittent spill i kulissene.  Hvor vil lille Nore stå om en storkrig bryter ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (10 timer siden):

Interessant vinkling, sikkert my skittent spill i kulissene.  Hvor vil lille Nore stå om en storkrig bryter ut?

Norge er i realiteten en del av det amerikanske forsvaret. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/lVoe1A/amerikanske-soldater-vil-holde-paa-i-norge-som-om-de-var-i-usa-fredag-sa-stortinget-ja

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fysiske verdenskrigen vil starte når en av stormaktene har nok interne problemer.
Det er jo slik alle kriger starter.
Om samfunnet i et av de landene ikke går rundt, så kan samhørighet, penger og styring skapes med krig.
Krig er ekstremt bra fra et gjeldsbasert system. Men det kommer nok ikke til å skje pga ødeleggelsene det vil gjøre.

Cyber verdenskrig er allerede godt i gang, det samme gjelder pengekrigen i form av blokkeringer, sanksjoner osv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fra da denne tråden ble startet, virker det som at konfliktene allerede er farligere en tidligere.  Både Israel-Hamas  og Ukraina-Russland krigene har på en måte eskalert i faremomenter. 

Jeg tror innenfor de neste 10 årene har vi tredje verdenskrig, ja er faktisk helt overbevist om det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (4 timer siden):

Fra da denne tråden ble startet, virker det som at konfliktene allerede er farligere en tidligere.  Både Israel-Hamas  og Ukraina-Russland krigene har på en måte eskalert i faremomenter. 

Jeg tror innenfor de neste 10 årene har vi tredje verdenskrig, ja er faktisk helt overbevist om det.

Jeg deler dette synet. Men tredje verdenskrig blir nok ganske annerledes enn de to første. Den vil antakelig ikke ha en like klar start, eller en like klar slutt. Snarere handler det om stormaktsrivalisering, kulturkonflikt og komplekse allianser som står mot hverandre, med gradvis forverring av internasjonale relasjoner og stadig flere åpne kriger, opprør og terrorangrep.

Det ser ut til å bli krig mellom Venezuela og Guyana, med USA og Brasil som sannsynlige støttespillere for sistnevnte. Jugoslavia går mot krig. Etiopia går mot krig. Russland vil gripe inn og angripe flere land i Øst-Europa. Midtøsten er en tikkende bombe. I Øst-Asia tikker Taiwan-spørsmålet som den kanskje største bomben av alle, og kinesisk trakassering av Filippinene blir bare drøyere og drøyere. 

Spørsmålet er når konfliktene smelter sammen i en overordnet global brann.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/19/2023 at 10:24 PM, Kalmusrot said:

Snarere handler det om stormaktsrivalisering, kulturkonflikt og komplekse allianser som står mot hverandre, med gradvis forverring av internasjonale relasjoner og stadig flere åpne kriger, opprør og terrorangrep.

Her beskriver du jo dagens situasjon 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Madame Butterfly skrev (38 minutter siden):

Her beskriver du jo dagens situasjon 🤔

Jeg tror egentlig ikke at WW3 vil være vesensforskjellig fra dagens situasjon, mer en naturlig videreutvikling og intensivering av denne. 

Altså mer enn et kvantitativ enn kvalitativ forskjell.

På et vis er det vi ser i dag, en «WW3 light».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, elisa1819 said:

Det vil bli en lidelse i x antall generasjoner. Jeg tror vi trenger en ny politisk verdensorden.

Ja, nå ser det ut til at Iran vil forsøke seg som stormakt, med Kina, og Russland som partnere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elisa1819 skrev (25 minutter siden):

Det kan ikke bli en tredje verdenskrig, og det må for en hver pris unngås at det blir en tredje verdenskrig. Husk Einstein-sitatet: https://www.ordtak.no/sitat.php?id=8606

Det vil bli en lidelse i x antall generasjoner. Jeg tror vi trenger en ny politisk verdensorden.

På mange måter er vi allerede i gang med WW3.

Det er mer det at alle parter ikke har «committed» seg ennå. Slik man så under den spanske borgerkrigen på 30-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kalmusrot said:

Jeg tror egentlig ikke at WW3 vil være vesensforskjellig fra dagens situasjon, mer en naturlig videreutvikling og intensivering av denne. 

Altså mer enn et kvantitativ enn kvalitativ forskjell.

På et vis er det vi ser i dag, en «WW3 light».

Uhyggelig er det i alle fall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...