Gå til innhold

Kjole avhengigheten min tar helt av?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hekta på kjoler, gjerne dyre designer kjoler! Jeg har i år kanskje kjøpt 10-15 stykk og nå er to på vei hjem igjen. Vi har ikke råd til dette nå og jeg må stoppe, lovet mannen å returnere denne runden . Jeg er rett og slett avhengig av å kjøpe kjoler som jeg synes er fine. 
De koster mellom 5000-10.000 og jeg er bare hjemme så bruke de ekstra fine gjør jeg sjeldent. Det er så lett å bare trykke kjøp når det er på nett 🥺
Før var det sko, nå er det kjoler. 
Flere som er litt avhengig av å kjøpe klær, har dere klart å stoppe? 

Anonymkode: 41c8e...069

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du brukt mellom 50-100.000 på kjoler bare i år?? Det er faktisk helt sykt.. 

Få deg er mer meningsfylt liv, så blir nok shopping mindre viktig 

Anonymkode: bbb58...ded

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Har det som deg, det er ikke bra! Har telt 47 kjoler i skapet, og jeg bruker kjole max en gang hvert syvende år men enda kjøper jeg flere 😣

Anonymkode: 57f6e...86a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du brukt mellom 50-100.000 på kjoler bare i år?? Det er faktisk helt sykt.. 

Få deg er mer meningsfylt liv, så blir nok shopping mindre viktig 

Er det jeg mangler? Mening i livet? 
Hva er mening i livet da? For livet er hektisk, og jeg har mening i livet. Dette med kjoler kjøpes ikke av kjedsomhet, men jeg elsker klær og mote. Det er litt som en hobby, men har brukt for mye i år :) 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har det som deg, det er ikke bra! Har telt 47 kjoler i skapet, og jeg bruker kjole max en gang hvert syvende år men enda kjøper jeg flere 😣

Anonymkode: 57f6e...86a

Jeg bruker mange på sommeren, men vinteren blir det lite og mange er sånn typisk vinterkjoler. 🥴

ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det jeg mangler? Mening i livet? 
Hva er mening i livet da? For livet er hektisk, og jeg har mening i livet. Dette med kjoler kjøpes ikke av kjedsomhet, men jeg elsker klær og mote. Det er litt som en hobby, men har brukt for mye i år :) 

ts

Høres utrolig trist ut at dyre kjoler gjør livet ditt bedre. Noe mer materialistisk har jeg sjeldent hørt. 

Jeg ville foreslått noe mer samfunnsnyttig.

Doner kjolebudsjettet til Gaza eller liknende 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har ikke råd til dette nå og jeg må stoppe, lovet mannen å returnere denne runden . Anonymkode: 41c8e...069

Hvordan er det mulig å være så uansvarlig? 

Anonymkode: 53cc2...a83

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres utrolig trist ut at dyre kjoler gjør livet ditt bedre. Noe mer materialistisk har jeg sjeldent hørt. 

Jeg ville foreslått noe mer samfunnsnyttig.

Doner kjolebudsjettet til Gaza eller liknende 

Så det er kun kjolene som gir meningen i mitt liv? Skrev jeg har mening i livet jeg ;) 

Nei kommer ikke til å donere noe der, men bruker mye penger også på veldedighet også, så der har jeg ren samvittighet.

Jeg spurte ikke etter slike svar, svar heller på det jet spurte om. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Hva slags svar ville du ha egentlig? Du høres ut som et skikkelig overfladisk menneske. Sorry, not sorry. 

Hadde du fortalt dette til venner ville nok mange tenkt det samme, men de færreste ville sagt det direkte til deg. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan er det mulig å være så uansvarlig? 

Anonymkode: 53cc2...a83

Uansvarlig på hvilken måte? De kjøpes ikke med kreditt. Når jeg sier vi ikke har råd nå er det fordi det er jul og pengene skal helst brukes på noe annet :)

Så det er ikke slik at jeg kjører økonomien vår i grøfta

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er hekta på kjoler, gjerne dyre designer kjoler! Jeg har i år kanskje kjøpt 10-15 stykk og nå er to på vei hjem igjen. Vi har ikke råd til dette nå og jeg må stoppe, lovet mannen å returnere denne runden . Jeg er rett og slett avhengig av å kjøpe kjoler som jeg synes er fine. 
De koster mellom 5000-10.000 og jeg er bare hjemme så bruke de ekstra fine gjør jeg sjeldent. Det er så lett å bare trykke kjøp når det er på nett 🥺
Før var det sko, nå er det kjoler. 
Flere som er litt avhengig av å kjøpe klær, har dere klart å stoppe? 

Putt tingene i handlevognen på nettbutikken. Men før du trykker kjøp vent 1-2 dager minst, helst en mnd før du trykker kjøp. Da får du tenkt deg om og det blir mindre impulskjøp

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags svar ville du ha egentlig? Du høres ut som et skikkelig overfladisk menneske. Sorry, not sorry. 

Hadde du fortalt dette til venner ville nok mange tenkt det samme, men de færreste ville sagt det direkte til deg. 

Man er overfladisk for man liker klær og mote? Altså nei mine venner liker også klær og mote, hva er forskjellen på og ha en annen dyr hobby?;) 

Jeg skriver i hi hva jeg ønsker av svar, jeg trenger ikke svar fra folk som overhode ikke forstår hva en hobby er og definerer ikke et menneske ut ifra hva man har av interesser 

ts

• Liker 3
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Putt tingene i handlevognen på nettbutikken. Men før du trykker kjøp vent 1-2 dager minst, helst en mnd før du trykker kjøp. Da får du tenkt deg om og det blir mindre impulskjøp

Takk for et godt svar! Det er impulsivitet som er problemet mitt, så dette skal jeg øve litt på :) 

ts

Skrevet

Shoppingavhengighet er jo en lidelse. Kan lese om det på NHI hvis du trenger det. Har selv hatt et problem med overdreven shopping. Til slutt måtte jeg bare slutte helt å gå inn på nettsidene. Finne noe annet å gjøre på når det fristet.

Anonymkode: 8b333...48c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Mulig du får et lite adrenalin kick når du sitter på nettet og kjøper kjolene? Og spenningen med å vente på pakken i posten etter det

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hadde samme problemet (dog ikke med såpass dyre kjoler) men det var småkjøp hele tiden. 
Jeg endte med å prøve å distrahere meg selv så fort jeg begynte å surfe på slike sider. Gikk en tur, vasket over noe, trente, eller fant frem en bok. Etter et par minutter hadde jeg plutselig glemt hele lysten og handlekurven.

Så kanskje aktivisere deg med en annen hobby av noe slag når du føler trangen til å surfe etter kjoler?

Nå legger jeg ting i handlekurv og vis jeg fremdeles er helt forelsket etter to dager kjøper jeg, men da skal noe doneres eller selges. 

Endret av Thjelp
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Din interesse for kjoler er ikke noe mindre verdig enn andre interesser folk bruker pengene sine på. Som fotball, ski, båt, sykle birken, hage, interiør,  e.l.   Sett av penger på egen konto til slike ting, og disponer de alkurat som det passer deg .

Anonymkode: 41734...ebb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke hør på alle stygge kommentarer. Vet om andre som bruker mer på fotball eller andre ting i løpet av året. Hobby er hobby. Jeg sliter litt med det samme, handler litt for mye klær jeg ikke trenger, men han har satt et tak på hva jeg kan bruke, og,at jeg nå må spare til tingene først. Dessuten, hver gang jeg kjøper et nytt plagg må et plagg ut, enten selges eller doneres, det hjalp en del kan du si. Finn en skikkelig drømme ting, eller kjole eller hva det måtte være, spar til den ene i stedet for alle de andre kjøpene. Da blir man mer glad i produktet å. Jeg har begynt å kun kjøpe merino ull klær. Kashmir osv, må spares til men blir veldig glad i de🤩

lykke til 😉

Anonymkode: c89a1...c7f

• Liker 1
Skrevet

Man kan ha klær og mote som interesse og hobby uten å shoppe spesielt mye også :) Jeg liker f.eks. å omorganisere klesskapet mitt med jevne mellomrom (har bare ett dobbelt klesskap for meg selv, så jeg må rotere klær på sesongbasis), prøve å sette sammen det jeg har på nye måter, prøve å kopiere antrekk du liker fra Instagram med plagg du selv har etc. Hva med å la noen av kjolene henge framme på en klesstang til en hver tid også bytter du "utstillingen" innimellom? Da blir det lettere å se hva du har, slik at fristelsen til å kjøpe nytt hele tiden kanskje blir mindre. 

AB over her kommer med mange gode tips og råd. Sett noen regler for deg selv, og hold deg til dem. Om du handler på kredittkort, så klipper du kortet, så du ikke har noe "ekstra" å bruke på kjoler. Avslutt eventuelle handlekontoer, og sett kredittsperre på deg selv. Lykke til :) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...