Gå til innhold

Hvilken trosretning har du best inntrykk av?

AnonymBruker

Hvilken trosretning har du best inntrykk av?  

28 stemmer

1. 1. Hvilken trosretning har du best inntrykk av?

• Katolikkene
      2
    • Islam
      0
    • Jødedommen
      1
    • Kristendommen (Luthersk, DNK)
      6
    • Mormonene
      0
    • Jehovas Vitner
      1
    • Pinsevennene
      0
    • Humanetikerne
      15
    • Protestantene
      3

Anbefalte innlegg

Det finnes i dag veldig mange trosretninger. Her har jeg laget en liste over de trosretningene som kanskje er mest synlig i det Norske samfunnet generelt. Hvilken trosretning har DU best inntrykk av?

Anonymkode: 1b031...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, seks av disse er jo kristendommen, også kommer jødedommen, Islam og humanetikere i tillegg. Det blir jo litt rart. For min egen del er jeg både protestant, luthersk kristen og pinsevenn. Disse er ikke motsetninger. Hva skal jeg liksom stemme på da?

Anonymkode: f74b4...6dd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite for religion, men skulle jeg valgt måtte det bli Buddhisme. Stemte humanetisk 

Anonymkode: c8928...9dd

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg tenkte Buddhisme var human da vi lærte om det, men jeg tror religion i all hovedsak er en fordreidning av virkeligheten. De kan ha gode sosiale aspekter da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har lite for religion, men skulle jeg valgt måtte det bli Buddhisme. Stemte humanetisk 

Anonymkode: c8928...9dd

Samme her! 

Anonymkode: cf958...923

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som holder troen sin for det meste for seg selv, har jeg best oppfatning av! F.eks. IKKE gjør som Jehovas, og knakker på dører for å prakke den på andre!
Min mening er at religion er noe personlig, noe man ikke skal "prakke på" andre. Dvs. ikke bruke sine religiøse antagelser til å bedømme hva andre folk skal gjøre, hva de har gjort, eller hvordan de gjør ting. Hold det langt unna rettssystem og overmakter!

Jeg synes det virker litt "light" å bruke religion til noe som helst annet enn inne i seg selv, og at verden utenfor bør møtes med hva man skulle ønske andre gjorde mot SEG - nærmest utelukkende. Samt at man bør se verden i lys av biologi og vitenskap - spesielt når det er snakk om betydelige avgjørelser. Der man faktisk vet hva man har med å gjøre.

Anonymkode: 00cd9...2e2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært lettere å svare om du spurte om dårligst inntrykk.

Anonymkode: 0ff07...de8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Folk som holder troen sin for det meste for seg selv, har jeg best oppfatning av! F.eks. IKKE gjør som Jehovas, og knakker på dører for å prakke den på andre!

Gjelder dette bare religion? Eller også politisk overbevising? Miljøvernengasjement osv? :P 

Anonymkode: 6e2c2...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det hadde vært lettere å svare om du spurte om dårligst inntrykk.

Kvifor det? Du har jo tydelegvis kategorisert allereie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir vel feil å kalle humanetikere for religiøse? humanisme er vel ikke en religion, men livvsyn? Uansett, jeg foretrekker buddhisme og taosime, men blir kanskje mer å regne som filosofiske retninger enn religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Buddhisme. 

Buddhisme hyller refleksjon, meditering og visdom. Den er også realitetsorienterende om at livet består av smerte, lidelse og strev. Og ærlig på at svært få vil oppnå nirvana.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvifor det? Du har jo tydelegvis kategorisert allereie.

Fordi 1-2 av alternativene er direkte farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjelder dette bare religion? Eller også politisk overbevising? Miljøvernengasjement osv? :P 

Litt begge, men flere politiske "overbevisninger" og miljøengasjement har kanskje mer forankring i forskning og viten enn religion. Du ville kanskje også respondert hakket bedre på en som kakker på døren for å be om underskrift mot noe miljørettet, enn dersom vedkommende ønsket å få deg med i en menighet?

Men ja, personlig synes jeg det er mange der ute som er ekstreme på de frontene der, også! At det kanskje kan få motsatt effekt enn det de ønsker. Da mange setter seg på bakbeina hvis det blir for mye "mas". Kanskje det å spre mer 'objektiv' informasjon er noe av det bedre, og ikke at det ikke nødvendigvis gjelder å rope høyeste eller bruke mest mulig manipulasjonsteknikker og low key "propaganda" for å spre sine synspunkter, overbevisninger og engasjement. Det er jo en del av dét i media også.

Det er interessant hvorfor mange mener at det er DE som har rett, om de så er kristne, muslimer, buddhister, ateister, FrP eller KrF, og har det sterke behovet for å overbevise andre. Det er som om religionen eller synspunktet deres nærmest dreier seg om å verve andre fremfor å jobbe med å bli en bedre versjon av seg selv - sett i lys av det de tror på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...