Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en mann har et barn, får en kone får tre barn med henne, 

denne mannen og kona kjøper et hus til 5 millioner

denne mannen dør

hvor mye må kona betale særkullsbarnet for å beholde huset med de tre barna sine?

Anonymkode: ae609...34a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

denne mannen dør

hvor mye må kona betale særkullsbarnet for å beholde huset med de tre barna sine?

ca 1/4 del av den avdødes formue at ektefelles arv er trekt fra.

Anonymkode: 0441a...5a3

Skrevet

Nå er ikke jeg strøken i utregning, men jeg tror ca 470 000 kr. 

5 mill/2 = 2,5 mill. Som du skal ha 25 % av og resten deles på fire. 

Anonymkode: c321a...e31

• Liker 1
Skrevet

Han eier 2,5 mill, det skal fordeles slik: kona1/4: 625K, fire barn: 470K til hvert barn, de tre får 1 400 000,- ; enken må betale ut særkullsbarnet 470 000,-. 

Tror jeg. 

Anonymkode: 8de53...cca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han eier 2,5 mill, det skal fordeles slik: kona1/4: 625K, fire barn: 470K til hvert barn, de tre får 1 400 000,- ; enken må betale ut særkullsbarnet 470 000,-. 

Tror jeg. 

Men da er det bare mannen penger du har beregnet? Kona er jo ikke død

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Du får lese HI en gang til.

Anonymkode: ad12d...454

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tror jeg. 

Ja, forutsatt at huset ikke er belånt og de ikke har andre verdier.

Anonymkode: ad12d...454

Skrevet

Det er kun særkullsbarn og kona som får arv om de er gift. De 3 andre felles barna arver ingenting hvis far dør. De arver sin mor, som da sitter i uskiftet bo 

Anonymkode: c6ee8...412

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kun særkullsbarn og kona som får arv om de er gift. De 3 andre felles barna arver ingenting hvis far dør. De arver sin mor, som da sitter i uskiftet bo 

Hæ? Hvorfor arver ikke barn sin egen far? Hvorfor skal særkullsbarnet ha alt alene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sant men regnestykket lenger opp er riktig, da man kan sitte i uskifte for felles barn.

Anonymkode: 3ba32...63a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er sant men regnestykket lenger opp er riktig, da man kan sitte i uskifte for felles barn.

Anonymkode: 3ba32...63a

Om to foreldre, gift to barn, har et hus la oss si 3 mill, far dør i bilulykke, eier de to barna mer av huset enn moren da?

Skrevet
On 12/7/2023 at 10:50 AM, AnonymBruker said:

Halvparten av hytta er kona sin. Så mannens andel som skal fordeles som arv er 2,5 mill. Når han dør har kona krav på 1/4 som arv til henne. 

Anonymkode: d0909...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 13.19):

Om to foreldre, gift to barn, har et hus la oss si 3 mill, far dør i bilulykke, eier de to barna mer av huset enn moren da?

Nei, det vil de aldri gjøre, for hun eier allerede halvparten og arver også 1/4 av hans del. Og hun kan velge å sitte i uskiftet bo, da eier barna ingenting.

Anonymkode: a14c9...7c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det vil de aldri gjøre, for hun eier allerede halvparten og arver også 1/4 av hans del. Og hun kan velge å sitte i uskiftet bo, da eier barna ingenting.

Anonymkode: a14c9...7c9

Hun må skifte om hun en dag velger å selge boligen eller feks gifter seg med en ny mann.
Særkullsbarn har krav på sin arv så raskt som mulig, men kan skrive under på at stemor får bo i uskiftet frem til det jeg først skrev.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 11.16):

Det var upresist forklart. Dersom kona velger å sitte i uskifte, arver hun jo ingenting da. Hun arver når det blir skiftet, ikke før. Uskifte betyr jo nettopp det, at arven ikke er fordelt.

Alle verdier hun opparbeider seg mens hun sitter i uskifte, vil inngå i det felles boet. Dvs at dersom boligen øker i verdi fra 5 til 6 millioner etter at han døde, så tilhører halvparten av verdiøkningen boet til den avdøde mannen, og skal fordeles til hans arvinger ved skifte. Det samme gjelder alt hun klarer å spare opp på sparekonto etter hans død. Halvparten er hans, og tilfaller hans arvinger ved skifte.

Det er derfor det er lurt å ikke velge uskifte hvis man blir enke/-mann som ung.

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Hun må skifte om hun en dag velger å selge boligen eller feks gifter seg med en ny mann.
Særkullsbarn har krav på sin arv så raskt som mulig, men kan skrive under på at stemor får bo i uskiftet frem til det jeg først skrev.

Nei, hun må ikke skifte selv om hun selger boligen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 9.49):

denne mannen dør

Under forutsetning at huset er gjeldfritt og det ikke er andre verdier i boet, så blir regnestykket som følger;

Kr 5 mill deles på 2 (mann og kone) Det blir 2,5 mill på hver

25% (1/4) av mannens verdier arves av hans kone. 25% av 2,5 mill. I dette tilfellet  kr 625.000.

Kr 1.875.000 deles på hans 4 barn, som da får kr 468.750 hver.

Det er kun du som er særkullsbarn som kan kreve pengene utbetalt. De andre barna må la arven stå i morens uskiftebo hvis hun ønsker det.

Husk at utgifter til begravelse, gravstein etc dekkes av boet før arven fordeles.

• Nyttig 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Det var upresist forklart. Dersom kona velger å sitte i uskifte, arver hun jo ingenting da. Hun arver når det blir skiftet, ikke før. Uskifte betyr jo nettopp det, at arven ikke er fordelt.

Alle verdier hun opparbeider seg mens hun sitter i uskifte, vil inngå i det felles boet. Dvs at dersom boligen øker i verdi fra 5 til 6 millioner etter at han døde, så tilhører halvparten av verdiøkningen boet til den avdøde mannen, og skal fordeles til hans arvinger ved skifte. Det samme gjelder alt hun klarer å spare opp på sparekonto etter hans død. Halvparten er hans, og tilfaller hans arvinger ved skifte.

Det er derfor det er lurt å ikke velge uskifte hvis man blir enke/-mann som ung.

Kona kan velge å sitte i usiftet bo med egne barn, men arveloven pålegger henne å skifte mannens bo med særkullsbarn (med mindre annet er avtalt)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pillarguri skrev (30 minutter siden):

Kona kan velge å sitte i usiftet bo med egne barn, men arveloven pålegger henne å skifte mannens bo med særkullsbarn (med mindre annet er avtalt)

Ja, noe annet har jeg ikke påstått. Leste du innlegget jeg siterte? Påstanden var at det er kun særkullsbarn og kona som får arv. Det stemmer jo ikke. Kona får ikke arv så lenge hun sitter i uskifte. Hun disponerer boet, men det er jo ikke det samme som å arve.

Skrevet
Hedda-78 skrev (21 minutter siden):

Ja, noe annet har jeg ikke påstått. Leste du innlegget jeg siterte? Påstanden var at det er kun særkullsbarn og kona som får arv. Det stemmer jo ikke. Kona får ikke arv så lenge hun sitter i uskifte. Hun disponerer boet, men det er jo ikke det samme som å arve.

Vel, hvis det skal skiftes med særkullsbarn så må det jo regnes ut hvor stor del kona skal ha av mannens andel i felleseiet. Jeg kaller det arv til henne, men du har rett i at pengene da blir værende i hennes del av boet. Poenget er at kronebeløpet som tilhører henne også er en del av oppgjøret med særkullsbarn,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...