Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig for mange å holde seg hjemme når man er syk(smittsom)

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ja, og snørrete kan man være lenge. Så er ikke det jeg snakker om, men når man nylig er blitt syk, har feber, vond hals, kasta opp for noen timer siden osv.

Anonymkode: 2eead...147

Vi har nok ulike grenser for hva man regner for å være syk. Jeg regner meg ikke som syk dersom jeg har vondt i halsen 🤷‍♀️. Heller ikke dersom jeg er forkjølet 🤷‍♀️. Jeg er syk og hjemme fra jobb dersom jeg ikke fysisk er i stand til å jobbe. Ellers regner jeg meg for frisk. Har heldigvis mulighet for hjemmekontor dersom jeg er litt småslakk, men det betyr ikke at jeg melder meg syk og legger meg i senga.

Jeg er derfor helt uenig med deg, opplever på egen jobb at folk har svært lav grense for når de mener de er syke. Da tenker jeg på voksne folk, ikke dem som må være hjemme med barn. Det blir noe annet. 

Anonymkode: 0afa2...1c8

• Liker 2
Skrevet

Noen har et sykelig behov for å gjøre/arbeide 24/7. Sier ja til alt av arbeid. Du kan ikke be en slik person sette seg ned å lese en bok. Vedkommende tilter av bare forslaget.

Jeg kjenner et par slike. Og det er ikke alltid at et slikt menneske styrt av tvangshandlinger passer helt til omgivelsene sine. Et hjerteinfarkt stanser heller ikke en slik person fra likevel å forsøke noen skritt i retning arbeidsoppgavene sine. Makan🥶

• Liker 1
Skrevet

Får man en slags status hvis man klarer å krype seg avgårde å smitte mest mulig folk?? Selv om du klarer det er det ikke sikkert kollegaen din med en underliggende sykdom gjør det, eller bestemora du møter på legesenteret....
Samme om det heter covid, influensa eller norovirus- HOLD DEG HJEMME!! Akkurat hatt mannefall på jobb pga. at noen absolutt skal møte opp syke...
Er du usikker, så bruk i det minste munnbind. Selv om det ikke er påkrevd er det mulig å bruke hue, men det er det mange som ikke klarer selv, trenger regler for alt!

Jeg hoster hele året omtrent..er ikke syk. Nå på vinteren er det spesielt mye hoste,.for Produserer mye ekstra slim som skal ut. Nesa renner konstant i kulda, med mindre jeg har skjerf foran munn og nese. På sommeren er det allergi som fører til nysing og rennende nese.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det går an å vise litt skjønn…..det er forskjell på om man er bare litt snørrete men ellers god allmenntilstand kontra feber, sår og vond hals, bomull i hodet og må ta jevnlig Paracet for å komme seg gjennom dagen. Likedan hvilken type jobb man har; det er forskjell på kontorjobb der man ikke er tett innpå andre kontra lærer, sykepleier, restaurant, kassejobb på butikk.

Selv om det ikke er en pandemi lengre så er det et oppsving av covid igjen, og det er influensasesong. Influensaen er røff i år, moren min har nettopp ligget rett ut i to uker. Nå er hun pensjonist, men hun har endel verv. Å skulle ha gaflet innpå med Paracet og Ibux for å gjennomføre møtene, eller dra på butikk og shopping hadde for henne vært uaktuelt. Både pga kroppen har best av hvile ved høy feber og virus, også for å ikke smitte de rundt seg.

Dessverre ser jeg at mange spritdispensere er fjernet etter pandemien og på de få stedene som fortsatt har det så er folk slappe til å bruke de.

Personlig så tør jeg nesten ikke ut av hus nå pga det er så mye covid, spysjuke, forkjølelse, influensa osv pga jeg er midt i en runde med høydose cellegiftkurer, og fra dag 7-14 er immunforsvaret mitt i 0 (nardir fase) Må jeg ut så bruker jeg munnbind. Var innlagt på sykehus i høst, og da brukte legen munnbind i flere dager ( hele arbeidsdagen) pga han var sår i halsen

Dette burde egentlig også de som går på jobb og er tydelig syke med hoste/vond hals, feber og snørr. Det er snakk om å ta hensyn til dine kollegaer og andre du møter på din vei. Vil tro at på en arbeidsplass så er det bedre at 2stk er hjemme med sykdom kontra mannefall på jobb pga disse insisterer på å gå på jobb med smitte

Jeg ble skikkelig irritert i går da en tidligere kollega av meg (sykepleier) la ut snap av positv covid-.test med teksten «here we go again» for deretter samme dag legge ut snapper av at hun og døtrene er i ett tjåkafullt lekeland for deretter å spise på MacDonalds. Og nei, ikke noe munnbind. Mon tro hvor mange hun smittet på sin vei i går? Eller på jobb på sykehjem i dag? Selv om hun føler seg frisk og har få symptomer så kan hun smitte noen som blir steindårlige, eller i verste fall bli fatalt for

Selv om regjeringa ikke beordrer karantene hjemme ved covid lengre så er det lov å bruke hodet og tenke selv. Mange tester seg ikke lengre heller ved symptomer, så den snørrete nesen og hosten kan gjerne være covid. Influensasesongen er også i anmarsj, og det er for tidlig å si enda om de traff riktig med årets vaksine. I fjor, evt året før, ble det bom og mange ble hardt rammet av influensa. Ny covid-vaksine er også tilgjengelig nå

Værsåsnill; ikke dra på jobb med feber, symptomer og redusert almenntilstand, selv om du føler deg bedre av paracet. Får du positiv covid-test så vær hjemme, særlig hvis du jobber med andre mennesker, og unngå å oppsøke folkemasser. Munnbind er fortsatt å få kjøpt; bruk det hvis du er syk og  må ut. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg setter pris på de som holder seg hjemme. Da slipper de å smitte alle oss andre.

Anonymkode: c0d8f...45e

Det er gått alt for langt når de som blir syke bebreider andre. Ingen hoster og nyser rundt seg med overlegg. Snufser og snyter du deg hele tiden holder du deg hjemme. Men vi har godt av å bli utsatt for litt smitte, det har en veldig god vaksineeffekt. Vi kan ikke gjemme oss bort fra virus og bakterier. Ikke er vi skapt for det heller. Vi har en kropp som har utviklet et immunforsvar, det innebærer ikke å låse døren og holde seg inne. Jeg etterlyser bare litt mer fornuft og lavere sykefravær. Ikke at det skal startes en bølge med mobbing mot de som føler ansvar for å være på jobb.

Anonymkode: 39cc4...21d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå snakker jeg ikke om litt forkjølelse eller hosting som sitter i lenge etter sykdom. Jeg snakker om når man ER SYK. Feber, vond hals osv. som er nyoppstått... Har opplevd at kollegaer har blitt sendt hjem fordi de møter opp med feber...

Jeg hadde nylig corona og det var nettopp kun "litt forkjølelse og hoste". 

Jeg skjønner ikke hva slags jobber dere har som har mulighet til å være hjemme hver gang dere er småsyke?

Anonymkode: 3e05f...693

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
skruf skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker det går an å vise litt skjønn…..det er forskjell på om man er bare litt snørrete men ellers god allmenntilstand kontra feber, sår og vond hals, bomull i hodet og må ta jevnlig Paracet for å komme seg gjennom dagen. Likedan hvilken type jobb man har; det er forskjell på kontorjobb der man ikke er tett innpå andre kontra lærer, sykepleier, restaurant, kassejobb på butikk.

Selv om det ikke er en pandemi lengre så er det et oppsving av covid igjen, og det er influensasesong. Influensaen er røff i år, moren min har nettopp ligget rett ut i to uker. Nå er hun pensjonist, men hun har endel verv. Å skulle ha gaflet innpå med Paracet og Ibux for å gjennomføre møtene, eller dra på butikk og shopping hadde for henne vært uaktuelt. Både pga kroppen har best av hvile ved høy feber og virus, også for å ikke smitte de rundt seg.

Dessverre ser jeg at mange spritdispensere er fjernet etter pandemien og på de få stedene som fortsatt har det så er folk slappe til å bruke de.

Personlig så tør jeg nesten ikke ut av hus nå pga det er så mye covid, spysjuke, forkjølelse, influensa osv pga jeg er midt i en runde med høydose cellegiftkurer, og fra dag 7-14 er immunforsvaret mitt i 0 (nardir fase) Må jeg ut så bruker jeg munnbind. Var innlagt på sykehus i høst, og da brukte legen munnbind i flere dager ( hele arbeidsdagen) pga han var sår i halsen

Dette burde egentlig også de som går på jobb og er tydelig syke med hoste/vond hals, feber og snørr. Det er snakk om å ta hensyn til dine kollegaer og andre du møter på din vei. Vil tro at på en arbeidsplass så er det bedre at 2stk er hjemme med sykdom kontra mannefall på jobb pga disse insisterer på å gå på jobb med smitte

Jeg ble skikkelig irritert i går da en tidligere kollega av meg (sykepleier) la ut snap av positv covid-.test med teksten «here we go again» for deretter samme dag legge ut snapper av at hun og døtrene er i ett tjåkafullt lekeland for deretter å spise på MacDonalds. Og nei, ikke noe munnbind. Mon tro hvor mange hun smittet på sin vei i går? Eller på jobb på sykehjem i dag? Selv om hun føler seg frisk og har få symptomer så kan hun smitte noen som blir steindårlige, eller i verste fall bli fatalt for

Selv om regjeringa ikke beordrer karantene hjemme ved covid lengre så er det lov å bruke hodet og tenke selv. Mange tester seg ikke lengre heller ved symptomer, så den snørrete nesen og hosten kan gjerne være covid. Influensasesongen er også i anmarsj, og det er for tidlig å si enda om de traff riktig med årets vaksine. I fjor, evt året før, ble det bom og mange ble hardt rammet av influensa. Ny covid-vaksine er også tilgjengelig nå

Værsåsnill; ikke dra på jobb med feber, symptomer og redusert almenntilstand, selv om du føler deg bedre av paracet. Får du positiv covid-test så vær hjemme, særlig hvis du jobber med andre mennesker, og unngå å oppsøke folkemasser. Munnbind er fortsatt å få kjøpt; bruk det hvis du er syk og  må ut. 

Jeg jobber i helsevesenet og ringte sjefen da jeg testet positivt på corona og fikk beskjed om å komme på jobb om jeg var i form til å jobbe. Det var ingen restriksjoner på det.

Munnbind hjelper forøvrig kun for å hindre at den som har det på blir smittet av andre, så dere som er hysteriske bør vel heller ta på munnbind selv?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet og ringte sjefen da jeg testet positivt på corona og fikk beskjed om å komme på jobb om jeg var i form til å jobbe. Det var ingen restriksjoner på det.

Munnbind hjelper forøvrig kun for å hindre at den som har det på blir smittet av andre, så dere som er hysteriske bør vel heller ta på munnbind selv?

Motsatt, munnbind beskytter den som bruker det fra og smitte andre,  ikke bli smittet selv. 

Syns forøvrig det er rart at dere ikke bruker munnbind når dere er forkjølet. Rutinene på sykehuset jeg jobber er at en skal gå på jobb så sant en ikke har feber, men skal bruke munnbind så lenge en har forkjølelsessymptomer

Anonymkode: e0698...842

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Egoisme.

Anonymkode: 3d60e...2d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Motsatt, munnbind beskytter den som bruker det fra og smitte andre,  ikke bli smittet selv. 

Syns forøvrig det er rart at dere ikke bruker munnbind når dere er forkjølet. Rutinene på sykehuset jeg jobber er at en skal gå på jobb så sant en ikke har feber, men skal bruke munnbind så lenge en har forkjølelsessymptomer

Anonymkode: e0698...842

Jeg fødte i mars, og pga tidligere svangerskap var jeg på sykehuset på flere ekstra vekstkontroller. På en av de siste satt legen da med munnbind fordi hun var syk, og ikke ønsket å smitte pasienter, men hun kunne vel ikke holde seg hjemme.

Anonymkode: 02c97...309

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i tannhelsetjenesten. Vi skal, som alltid, bli hjemme ved nedsatt allmenntilstand og feber. Jeg antar dere heller ikke skal maskere feber og elendig form med febernedsettende for så å gå på arbeid?

Og munnbind beskytter pasientene fra dråpesmitte fra bæreren av munnbindet. Et munnbind beskytter i liten grad meg fra smitte fra pasienten i tannlegestolen dersom vedkommende har bestemt seg for å komme dit som syk med nylig oppståtte luftveissymptomer.

Anonymkode: d0b97...0ec

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg setter pris på de som holder seg hjemme. Da slipper de å smitte alle oss andre.

Norge har det høyeste sykefraværet i Europa. Vi trenger ikke mer sykefravær. 

Anonymkode: 47b06...e01

• Liker 2
Skrevet

Egoismen lenge leve

Anonymkode: c6974...f61

Skrevet

Hva slags jobber har dere som er hjemme hver gang dere er litt syke? Man har begrenser med sykedager på et år faktisk… Her har vi hanglet i over en måned nå, men med grei nok allmenntilstand må man da på jobb og skole likevel, selv om man snufser, hoster og har hodepine som kan reguleres med paracet og ibux.

De fleste arbeidsgivere hadde nok blitt rimelig misfornøyde om alle holdt seg hjemme hver gang de var litt pjuske. 

Lett feber som går ned med paracet og ibux er da heller ikke grunn til å skulke jobb og bli hjemme og kose seg.

Anonymkode: fd4f3...fb6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du kan å lese så ville du ha fått med deg at jeg bruker munnbind hvis jeg må  ute nå. Jeg anser meg ikke som hysterisk pga jeg ikke ønsker å bli utsatt for smitte midt oppi cellegiftbehandling med 0 i immunforsvar når jeg er i nardir fase.

Det du skriver om munnbind er feil. Korrekt bruk av munnbind forhindrer en som er syk å spre smitten videre ved dråpesmitte. Eller mener du at sykehusene sine regler ved sykdom hos ansatte er feil? At legen jeg hadde som gikk med munnbind pga han var ruskete i halsen og ville ikke smitte pasienter og kollegaer var på bærtur? 

Når man har påvist covid, hoster og er syk så oppsøker man ikke lekeland, spiser ute og drar på jobb på sykehjem der mange eldre er skrøpelige og har nedsatt motstand mot virus og bakterier, Har vi helt glemt de høye dødstallene blant de gamle da covid var som verst? Selv om covid fortsatt er ufarlig for de som er friske og har et godt utgangspunkt så kan det bli stygt for de gruppene i samfunnet som ikke er like motstandsdyktige.

Først meg selv, deretter meg selv igjen og tilslutt meg selv på nytt…..å ta hensyn til de som ikke er like friske og raske er tydelig en fremmed tanke for mange, Har man nettopp fått påvist covid og er tydelig syk så kan både shopping, kino, lekeland, restauranter vente i noen dager. Og ingen sjef kan nekte deg å ta egenmelding ved påvist sykdoms. Det er bedre at den som er syk holder seg hjemme enn å dra på jobb, smitte 10 andre der 8 av de blir så syke at de ikke klarer å dra på jobb og får legeerklæring. En sjef som tvinger noen med covid eller influensa på jobb er mat for fagforeningen

Takk og lov for streng policy på kreft.pol. Der må de ansatte være hjemme ved sykdom, nettopp pga vi pasienter som er i behandling har dårlig immunforsvar. Det samme gjelder fødeavd, barneavd og intensiv, samt de på operasjon og kirurgene. Nettopp for å beskytte de sårbar pasientene. Og omvendt; har man time på eller skal til behandling eller undersøkelser så står det tydelig i brevet pasientene får fra avdelingen de skal på at hvis de har hatt feber eller tegn til sykdom de siste 48 timer før timen så må de ringe og ikke dukke opp. Er helsepersonell og hygiene og smittevern-leder på sykehusene hysteriske også?

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på skole, og vi har mye fravær på jobb nå. Allmenntilstanden er avgjørende; vi får komme på jobb med covid eller andre virus, så lenge vi orker å være på jobb. Det høres ille ut, men dersom alle skulle holdt seg hjemme ved sykdom, måtte vi stengt skolen. 

Anonymkode: f1bd6...c66

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da foreslår jeg at du melder deg frivillig til å øke din personlige skatt for å betale for det. 

Anonymkode: ed2eb...61f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
skruf skrev (44 minutter siden):

Først meg selv, deretter meg selv igjen og tilslutt meg selv på nytt…..å ta hensyn til de som ikke er like friske og raske er tydelig en fremmed tanke for mange, Har man nettopp fått påvist covid og er tydelig syk så kan både shopping, kino, lekeland, restauranter vente i noen dager. Og ingen sjef kan nekte deg å ta egenmelding ved påvist sykdoms.

Klart sjefen kan nekte deg det, hvis man har brukt opp egenmeldingsdagene sine, og de går fort, særlig om man skal ha like lav terskel som deg for å bli hjemme. En lege vil ikke skrive ut sykmelding fordi jeg har litt vondt i hodet og hoster litt.

Og egoisme? Man går på jobb for å få samfunnet til å gå rundt, ikke fordi man har så jævlig lyst å gå på jobb. Det egoistiske er å legge den late ræva si på sofaen og se på netflix og og spise litt snacks mens man dyrker sin egen småforkjølelse og slapper av mens de andre jobber og sliter.

• Liker 1
Skrevet

Klart sjefen kan nekte deg det, hvis man har brukt opp egenmeldingsdagene sine, og de går fort, særlig om man skal ha like lav terskel som deg for å bli hjemme. En lege vil ikke skrive ut sykmelding fordi jeg har litt vondt i hodet og hoster litt.

Og egoisme? Man går på jobb for å få samfunnet til å gå rundt, ikke fordi man har så jævlig lyst å gå på jobb. Det egoistiske er å legge den late ræva si på sofaen og se på netflix og og spise litt snacks mens man dyrker sin egen småforkjølelse og slapper av mens de andre jobber og sliter.

Han kan nekte flere egenmeldingsdager ja, men har man brukt opp egenmelding og blir syk så er det noe som heter fastlege

Man er ikke lat om man blir syk og dårlig av covid eller influensa. Har man feber, sykdomsutløst sterk hodepine, vond hals med hoste og snørr, bronkitt, influenca,…..typ så syk at man fungerer ikke uten jevnt inntak av paracet og Ibux så har man ikke noe på jobb eller ute blant folk å gjøre. I en sånn situasjon så går man til lege hvis egenmelding er brukt opp. Hvis du tror at influensa er litt hoste og å føle seg småsyk så vet du ikke hva skikkelig influensa er, da har du bare vært forkjølet., Mange med covid bie også alvorlig syke, ikke  bare litt rusk i halsen (svigermor som da var 82 år holdt på å stryke med, datteren vår som var 17 og en sprek og sunn ungdom har jeg aldri sett så syk før) 

Jeg har aldri skrevet at der er bare å holde seg hjemme hvis man bare snørrer litt og er i god almenntilstand.

Greit å skille bart fra snørr.

Ikke rart det hver eneste høst og vinter smeller med omgangssjuke og influensa når voksne mennesker med viten og vilje går rundt og smitter andre. Overholder ikke 48-timers regelen og sender barnet i bhg eller skole for tidlig, eller oppdager at barnet er febersykt og slapp om morgenen, men gir barnet paracet for å kamuflere feberen, sender det avgårde og kalkulerer med å kjøpe seg 5-6 timer på jobb før de blir oppringt om at barnet er sykt så de må komme og hente

Det er ingen som er så uunnværlig på jobb at jobben og verden går under om de, eller barna deres, får smittsom sykdom der almenntilstand og feber tilsier at de burde vært hjemme. Og igjen; er egenmelding oppbrukt  så har man fastlege og sykemelding.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med hun over her. Er så mye sammenblanding her inne. Det er stor forskjell på å ha feber, nedsatt allmenntilstand, vond hals og hodepine og å bare være litt snørrete eller hostete. Det skjønner jo alle hvis de gidder å tenke seg om! Vi snakker jo om å være syk her, ikke å være snufsete og hoste litt. Får man feber og nedsatt allmenntilstand er det sunn fornuft å være hjemme. Det samme gjelder selvsagt for oppkast og diare når man har omgangssyke. Da er man hjemme! Hvis flere i dette landet holdt seg hjemme når de er syke, så ble det mindre smitte og sykdom også. Er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: d3dee...a67

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...