Gå til innhold

Niste på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i 10. og en i 7. klasse. Han i 10. har lenge droppet nista, og nå har hun i 7. også begynt. Hvordan få dem til å forstå hvor viktig det er med litt påfyll underveis? De himler bare med øya som om jeg er helt dust, de spiser jo tross alt med en gang de kommer hjem😵‍💫 

Anonymkode: 446b9...c57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har rett, du er helt dust. Man trenger ikke spise hele tiden. 

Anonymkode: 42dae...408

Skrevet

Ingen krise. Jeg sluttet også med frokost og lunsj i den alderen. Det går heeeeelt fint. Bare uvane å dytte mat i trynet når behovet ikke er der.

Anonymkode: 4e4d1...395

Skrevet

TS her. 

Nei man trenger ikke spise hele tiden, men kosentrasjon blir jo ofte deretter og de ender med usunne valg når de kommer hjem fordi de da er skrubbsultne! Så er det ingen som er sultne når det først er middag. Det er blitt en stygg uvane, og jeg og pappaen er ikke her til å passe på hele tiden.

Så får jeg vel bare være dust da, og fortsette å mase😉

• Liker 3
Skrevet

Her hjalp det å endre nistene. Og at de var med på å bestemme innhold og lage ting. De var rett å slett drittlei brødmat.. vi har derfor en dag inninellom der vi lager opp porsjoner som vi har i frysa. Pizzasnurer, ostehorn, grove vaffler, lapper, vårruller.. etc. De får ofte wraps eller en salat.. 

Anonymkode: 22dbb...03a

• Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt er det viktig med mat! Ute mat så funker ikke hodet - og det blir dårlig læring.

Her spises det om jeg lager wraps med forskjellig innhold. Har vi taco, fryser jeg ned kjøttdeigen som blir til overs i personer, slik at jeg tar wraps med grønnsaker de liker og tar på kjøttdeig (lager på kvelden, slik at den har tint til lunsj). 

Skrella mozzarella, babybel, proteinpudding (den fra YT), kjøleskapsgrøt etc. Brødsiver er lite populært her.

Og ikke minst, ikke lag for store matpakker. 

Anonymkode: 4509e...d02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ingen krise. Jeg sluttet også med frokost og lunsj i den alderen. Det går heeeeelt fint. Bare uvane å dytte mat i trynet når behovet ikke er der.

Kroppen har behov for næring, så behovet er absolutt der. For alle.

Anonymkode: 4509e...d02

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville vært på tilbudssiden hva gjelder matpakke. Jeg hadde gjerne bakt grove pizzasnurrer eller annet og laget matpakken for dem om morgenen om det gjorde at de spiste. Hvis ingenting fungerer tenker jeg at da må det bare være slik. Du kan ikke tvinge dem.

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en i 10. og en i 7. klasse. Han i 10. har lenge droppet nista, og nå har hun i 7. også begynt. Hvordan få dem til å forstå hvor viktig det er med litt påfyll underveis? De himler bare med øya som om jeg er helt dust, de spiser jo tross alt med en gang de kommer hjem😵‍💫 

Droppet, som i at de ikke lager matpakke, eller at du lager og de ikke spiser?

Hvis det er førstnevnte, så ordner du det med at du lager dem en god matpakke. SIstnevnte, så vet jeg ikke.

Skrevet

Niste er bare trist og næringsfattig. Har de ikke kjøleskap eller mikrobølgeovn på skolen, blir alternativet tørt brød med varmt pålegg. Ikke noe ungdommen skriker hurra over. 

Anonymkode: 06315...e80

Skrevet

Folk flest kaller det å spise.

Anonymkode: 9647a...abc

• Liker 2
Skrevet

TS her. 

Nei man trenger ikke spise hele tiden, men kosentrasjon blir jo ofte deretter og de ender med usunne valg når de kommer hjem fordi de da er skrubbsultne! Så er det ingen som er sultne når det først er middag. Det er blitt en stygg uvane, og jeg og pappaen er ikke her til å passe på hele tiden.

Så får jeg vel bare være dust da, og fortsette å mase😉

Det er ikke sunt å spise tørt brød med varmt pålegg hele tiden heller. Det er bare noe mange nordmenn tror. 

Skrevet
Arkana skrev (4 minutter siden):

Jeg ville vært på tilbudssiden hva gjelder matpakke. Jeg hadde gjerne bakt grove pizzasnurrer eller annet og laget matpakken for dem om morgenen om det gjorde at de spiste. Hvis ingenting fungerer tenker jeg at da må det bare være slik. Du kan ikke tvinge dem.

Svært få ungdommer velger grove alternativer frivillig, fordi det meste av det smaker papp. 

Skrevet

Her hjalp det å endre nistene. Og at de var med på å bestemme innhold og lage ting. De var rett å slett drittlei brødmat.. vi har derfor en dag inninellom der vi lager opp porsjoner som vi har i frysa. Pizzasnurer, ostehorn, grove vaffler, lapper, vårruller.. etc. De får ofte wraps eller en salat.. 

dette! Jeg orker ikke tørre brødskiver selv så hvorfor skal jeg forvente at ungene skal orke det? 

Skrevet

Mitt barn på ungdomsskolen har heller ikke med seg lunsj/matpakke. Har gitt opp å styre dette. Hun spiser heldigvis middag og kveldsmat.

Anonymkode: c4252...bfb

Skrevet

Det må ikke være et fullverdig måltid. Litt er bedre enn ingenting. Frukt, en yoghurt, Skyr. Smoothie (kan ha oppi litt chiafrø, havregryn, malte nøtter, yoghurt). Hjemmelagde barer med f.eks nøtter og dadler. 

Rundstykke med ost, skinke og salat. Wraps, horn, omelett på skive. Suppe på liten termos, middagsretter.

Anonymkode: a45d7...91e

Skrevet

Hva med å tilby en frukt eller yoghurt som niste? Trenger ikke være en tørr brødskive med svett ost. Litt mat er bedre enn ingen mat.

Anonymkode: 667cf...476

Skrevet

Kjenner det dessverre igjen. Har prøvd alt, men stort sett ingenting blir spist. Vgs nivå. Liker ikke å spise foran andre visstnok- noe tull mange av jentene driver med.

Spiser heldigvis greit hjemme i helger og ettermiddager. 

Anonymkode: cbf50...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Haha grove vafler er ikke sunt😂 grovt mel og hvetemel har nesten samme sukkerinnhold, du blir feit uansett☃️🎅

Anonymkode: c5a0a...e59

Skrevet

Vi har hatt en periode med yoghurt og granola. Nå er det kyllingsalat (kylling, egg, pasta, ost, tomat, agurk, dressing) som er ønsket. Alle her hjemme har kommet til det punktet at de ble lei brødskiver.

Anonymkode: d1ce4...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...