AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #41 Del Skrevet 10. desember 2023 Lillejulaften pyntes tre og stue, så all pynt er ren og støvfri! Julaften sover vi til vi våkner, pakker sekk og legger turen til skogs hvor vi spiser frokost og drikker kaffe/kakao alt ettersom. Så hjem og dusje og forberede middagen. Den spises kl 17 og deretter rydder vi og lager kaffe og setter frem dessert og kaker. Så begynner gaveåpningen som tar sin tid. Vi har voksne barn og veldig mange pakker. Pakker opp en og en, og etterpå spiller vi spill og slapper av. Null alkohol, slik har vi hatt det siden ungene var små og ingen vil forandre den tradisjonen. Koselig og fredelig feiring. Anonymkode: 040b1...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #42 Del Skrevet 11. desember 2023 Lille julaften settes ribba til steking, den stekes i 24 timer. Nå er det mannen som står for matlagingen sammen med min far. Så spiser vi rakfisk med tilbehør. Kanskje en film eller spill. Julaften står vi ikke opp tidlig. Men når vi står opp så spiser vi litt godt brød med julens pålegg. Etter maten så dekker og pynter jeg bordet til julemiddagen. Mens de andre forbereder andre ting som å skrelle poteter, lage dessert og finne fram serveringsservicet. Etter det pleier vi å gå en tur, ofte på en time kanskje mer. Når vi kommer hjem så ser vi kanskje en film, noen vil kanskje lese litt, eller få en revansj fra gårdagens spill. Så er det snart tid for å bytte om, og er vi hjemme så står kveldens gjester på døra. Vi spiser rundt kl 19, så etter mat og dessert, går vi rundt juletreet mens en spiller piano (i år utgår piano da vi feirer i fritidsboligen uten andre gjester enn min far). Etter det så er det utdeling av pakker, som skjer med andakt og følelse. Så langt om lenge ser vi gjerne en julefilm, mens vi spiser snacks og julekaker. Kvelden ( eller natt som det da har blitt) pleier jeg og mannen gå en tur når gjestene, som ikke overnatter, vender snuten hjem igjen. I år blir vi fire voksne og en tenåring. Som oftest feirer vi sammen med svigerfamilien på fire voksne, men de feirer ikke jul i Norge i år. Anonymkode: d1154...ddd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 11. desember 2023 #43 Del Skrevet 11. desember 2023 Her spiser jeg og mannen rakfisk lille juleaftenen. Det har vært en tradisjon alle år vi har vært sammen. Så ser vi på Grevinnen og hovmesteren sammen med datteren vår på 20 år (hun er vegetarianer og har egen mat hun lager seg). Før vi legger oss fylles strømpen til datteren vår opp. Den må være der selv om hun er voksen 😂 På juleaften står vi opp rundt 09 og tar en enkel frokost. Pysjen er på fra vi står opp til vi skal kle på oss penklærne. Vi ser på gamle julefilmer og selvsagt Tre nøtter til Askepott (jeg og datter som gjør det). Ca kl. 13 spiser vi julegrøt med mandel i. Jeg lager riskrem av restene som vi skal ha til dessert. Sånn fra kl. 1500 dusjer og ordner vi oss alle sammen. Alle skal være ferdig pyntet til kl. 1700. På dagen står TV på og vi ser på Disney, Reisen til julestjernen og andre koselige program. Jeg holder styr på maten som skal serveres og mannen skreller poteter. Middagen spises kl. 1700 med Sølvguttene i bakgrunnen. Jeg og mannen spiser ribbe, medisterkaker og julepølse, mens datteren vår spiser vegisterkaker som jeg lager til henne. Når vi er ferdig med å spise rydder vi av bordet og finner frem julekaker og godteri. Julegavene deles ut og åpnes en etter en. Siden vi er få hjemme hos oss, gjør dette at det tar litt lenger tid, så vi er vel ferdig rundt kl. 2000. Da spiser vi riskrem med rød saus. Når klokka er rundt 2200 er det lov å ta av penklærne og hoppe i pysj. Så sitter vi og prater og koser oss til vi har lyst til å legge oss 😊 1. juledag er pysjdag med sen god frokost, og pinnekjøtt til middag 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #44 Del Skrevet 11. desember 2023 Lille julaften pynter jeg bord og lager surkål. Henger opp julestrømper. Julaften står vi opp når vi våkner og spiser en god frokost. Setter ribbe i stekeovnen, reiser i stallen med noe godt til hesten før vi reiser til kirkegården for å tenne lys. Prøver å slappe av hjemme etter dette, men styrer med mat og diverse frem til 17. Da spiser vi middag og dessert. Tar en pause for før vi tar kaffe og småkaker i sofaen, åpner gaver etter dette og sitter utover kvelden med gaveåpning og prat frem til 22-23. Har heldigvis fint besøk som alltid hjelper med opprydding så jeg kan stå opp igjen 1. dag til mindre rot og oppvask. 😅 Anonymkode: af796...de2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 11. desember 2023 #45 Del Skrevet 11. desember 2023 Dere som tar julestrømpene på julaften har misforstått noe kraftig - det skal tas 1 juledag da tradisjonen egentlig er mer britisk. Som halvt britisk så er jula litt todelt egentlig. Julaften samme gamle norske julematen, 1 juledag blir det kalkun. Får julestrømpe 1 juledag og kanskje noen gaver da og . Jeg bor for meg selv men er hos mine foreldre. Overnatter ikke da det er i Oslo. Tar tbanen til og fra og gjør egentlig minst mulig på dagtid julaften (til nøds noen julegaver jeg har glemt, men det går ikke i år pga julaften er på en søndag - anbefales faktisk å handle julegaver på julaften det er utrolig mye mindre trafikk i butikkene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #46 Del Skrevet 11. desember 2023 William_S skrev (8 minutter siden): Dere som tar julestrømpene på julaften har misforstått noe kraftig - det skal tas 1 juledag da tradisjonen egentlig er mer britisk. Som halvt britisk så er jula litt todelt egentlig. Julaften samme gamle norske julematen, 1 juledag blir det kalkun. Får julestrømpe 1 juledag og kanskje noen gaver da og . Jeg bor for meg selv men er hos mine foreldre. Overnatter ikke da det er i Oslo. Tar tbanen til og fra og gjør egentlig minst mulig på dagtid julaften (til nøds noen julegaver jeg har glemt, men det går ikke i år pga julaften er på en søndag - anbefales faktisk å handle julegaver på julaften det er utrolig mye mindre trafikk i butikkene) Vi nordmenn gjør hva vi vil! Ingen som må noe som helst, vi har lånt den tradisjonen fra andre og tilpasset den den norske kulturen der vi har den på julaften. Anonymkode: c9ee3...99e 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 11. desember 2023 #47 Del Skrevet 11. desember 2023 Vi feirer altid hos mine svigerforeldre Spist vanligvis ved 18.30 siden vi hadde melkeku før. Gaver da unga var små ble åpnet rett etter maten..nå som de er store har de ofte ikke blitt åpnet før ved 21 tiden og så har vi reist hjem I år blir det mat kl 17 siden 2 av ungdommene ska på jobb til 21 og 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. desember 2023 #48 Del Skrevet 11. desember 2023 (endret) Det stemmer ikke. Julestrømpetradisjonen har ingenting med Storbritannia å gjøre. Tradisjonen sies å komme fra St Nicholas, men den moderne julestrømpetradisjonen kommer fra USA på 1800-tallet hvor julestrømpeinnholdet var ment som ventegaver. Det gir derfor mening at den i Skandinavia gis julaften morgen siden gavene åpnes samme kveld og ikke dagen etter. Endret 11. desember 2023 av Arkana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #49 Del Skrevet 11. desember 2023 Tabris skrev (På 7.12.2023 den 12.44): Vi har ikke barn så hos oss ser det slik ut: - Jeg står opp for å se Snekker Andersen og Tre Nøtter til Askepot mens jeg spiser julesjokolade og drikker julebrus - Så fort filmen er ferdig så reiser jeg til hjembygda og møter familien ved gravlunden for å tenne lys. Etter det reiser vi til min mor og spiser julegrøt med mandel. - Deretter reiser jeg hjem og lufter hunden og slapper av litt før vi reiser ut til en av brødrene mine for julemiddag og gaveåpning. Pleier være ca kl 17. Er ikke hunden med deg på kvelden?😔🐶 Anonymkode: ddfea...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 11. desember 2023 #50 Del Skrevet 11. desember 2023 Vi står opp, og ungene finner julestrømpene sine. Så ser vi på NRK og koser oss. Vi spiser deretter lang brunsj, med rundstykker og kakao og masse godt pålegg. Så er det mer tv, vi spiller kanskje brettspill/kort, setter pinnekjøtt, poteter og kålrot på kok, og lager riskrem. Ungene får åpne en gave hver som de leker med mens vi voksne lager mat etc. Vi spiser som regel julemiddag rundt kl 17. Så er det gaveåpning, og innimellom gavene dessert/kaffe/kaker. Ungene får være oppe så lenge de orker. Etter at de minste er lagt rydder vi litt, og så pleier vi voksne og tenåringene å slappe av med en film eller et tv-program og bare nyte stillheten og freden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #51 Del Skrevet 11. desember 2023 On 12/7/2023 at 10:01 AM, AnonymBruker said: Grøt 2 timer før julemiddag? Hva er det vits i? Ingen er sultne igjen da. Anonymkode: 58696...93a Og det er vel fort grunnen til at TS rekker å åpne gaver 1,5 time etter middagen starter Anonymkode: a2b10...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #52 Del Skrevet 11. desember 2023 Før dro vi alltid bort julaften, men nå med to små barn feirer vi hjemme, og så kommer de andre hit. Vi står opp når barna våkner tidlig på morgenkvisten, og så består egentlig formiddagen av å holde på med barna i ulike sysler. Tidvis litt askepott ol i bakgrunnen mens vi går litt til og fra kjøkkenet der vi forbereder mat. Vi spiser frokost til vanlig tid, ikke noe superspesielt, men med godt julepålegg, samme med lunsj. Så prøver vi å få alle klare før gjestene kommer rundt kl. 16, de har med deler av maten så det kokes litt på kjøkkenet mens resten av gjestene leker med barna. Vi spiser kl 17, middag (ribbe med tilbehør) og dessert (riskrem), vi sitter ikke voldsomt lenge ved bordet. Alle hjelper å rydde av, og så går vi rundt juletreet, som er stor stas for de minste og eldste ☺️ Så er det gaveåpning, de deles alle ut og man åpner ettersom man får gaver. Nissen dukker plutselig opp med sekken sin omtrent her🎅Vi ser litt på de andre åpne gaver, men ikke høytidelig en og en, da det hadde tatt for lang tid mtp antall folk😅 Barna er oppe litt lenger enn vanlig, men ikke veldig lenge, så de legges før de bikker helt, og så er det gjerne kaker og kaffe og prat utover kvelden til folk drar hjem. Anonymkode: 9bce8...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #53 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før dro vi alltid bort julaften, men nå med to små barn feirer vi hjemme, og så kommer de andre hit. Vi står opp når barna våkner tidlig på morgenkvisten, og så består egentlig formiddagen av å holde på med barna i ulike sysler. Tidvis litt askepott ol i bakgrunnen mens vi går litt til og fra kjøkkenet der vi forbereder mat. Vi spiser frokost til vanlig tid, ikke noe superspesielt, men med godt julepålegg, samme med lunsj. Så prøver vi å få alle klare før gjestene kommer rundt kl. 16, de har med deler av maten så det kokes litt på kjøkkenet mens resten av gjestene leker med barna. Vi spiser kl 17, middag (ribbe med tilbehør) og dessert (riskrem), vi sitter ikke voldsomt lenge ved bordet. Alle hjelper å rydde av, og så går vi rundt juletreet, som er stor stas for de minste og eldste ☺️ Så er det gaveåpning, de deles alle ut og man åpner ettersom man får gaver. Nissen dukker plutselig opp med sekken sin omtrent her🎅Vi ser litt på de andre åpne gaver, men ikke høytidelig en og en, da det hadde tatt for lang tid mtp antall folk😅 Barna er oppe litt lenger enn vanlig, men ikke veldig lenge, så de legges før de bikker helt, og så er det gjerne kaker og kaffe og prat utover kvelden til folk drar hjem. Anonymkode: 9bce8...7d5 Ja, forresten, vi har julestrømper og noen nye gaver (som nissen kommer med mens alle sover) på juledags morgenen, ikke julaften☺️ Anonymkode: 9bce8...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 11. desember 2023 #54 Del Skrevet 11. desember 2023 Kommer litt an på hvem vi feirer med, men når det er med mine foreldre: (Vi er ikke så mange og ferier på hytten) Kommer til fjells senest lille julaften, gjerne før. Der koser vi oss med noe lett mat, og ser på kvelden før kvelden. Julaften: - Står opp, ser jule-tv i pysjen, og spiser en digg frokost sammen. - Kler på oss og går en skitur - Fyrer i bålpannen og koser oss ute, med litt gløgg, kanskje litt bobler og enda mer snacks. Leker med småen og hundene i snøen osv - Går inn, pynter oss, middagen starter når julen ringes inn ca kl 17 - Kaffe og julekaker i stuen, samtidig som gaveåpning, ca 1830' - Barn legges, vi voksne koser oss med brettspill og prat utover kvelden. Hos svigers er julen som regel litt kortere, og vi kommer litt før middag og blir til gavene er åpnet og kanskje litt til. Fra neste jul kommer nok all julefeiring til å skje på vår egen hytte som er under ombygning nå, enten med begges foreldre og søsken samlet, eller at de kommer til oss annenhver jul. Jeg elsker å være samlet med familien over flere dager i julen ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #55 Del Skrevet 11. desember 2023 Mamma har 3 søstre. Alle de tre dagene er tre forskjellige tanter og onkler. Alle har hver sin faste dag. Samme tid, sted og meny. Lillejulaften: Grøt med masse god spekemat hos mamma og pappa med mine søsken, deres kjærester/samboere og barn. Hjelper til med å pynte huset til julaften, og forberedelse til julemiddagen. Koldtbord med masse godt brød og pålegg til grevinnen og hovmesteren. Julaften: Begynner klokken 17.00. Middag så fort alle har ankommet. Rydder av bordet og setter fram kakebordet og snacks. Åpner gaver mens vi spiser kaker og slikt. De yngste barna under 5 år drar hjem i 8 tiden. Kveldsmat (koldtbord) i 10-11 tiden. 1. juledag: Tidlig kaffe og kaker hos mormor og morfar.* Middag hos tante og onkel kl.17.00. Alltid en kyllinggrateng med pasta som bare tante kan å lage. 2. juledag; Tidlig kaffe og kaker hos farmor og farfar med flere fra pappa's side av familien* Middag hos annen tante og onkel kl.17.00. Alltid pinnekjøtt. Nyttårsaften: Middag hos tante og onkel* kl. 20.00. Alltid kalkunsteik. Samme rutine hvert år. Varierer i antall personer på grunn av fødsler, død, nye kjærester, feirer med svigerfamilie etc. På det meste var vi 34 personer, verste julaften i mitt liv! Foretrekker maks 20, helst 15. Første året med store endringer i år. 2. juledag blir hos søskenbarnet mitt, fordi tante mener hun er for gammel og det er på tide at vi "barna" (som nå er 35 - 50 år) 😂 begynner å tar over. Hun har også flyttet til en liten leilighet, så har ikke like god plass lengre. Planen har alltid vært at vi arver dagen etter foreldrene våre, også bestemmer vi hvem av oss søsknene som skal ha dagen år for år (vi som har søsken). I min søskenflokk så blir det min storesøster som tar julaften på sikt, for hun er den eneste som er interessert i å ta over. Regner med vi ikke tar helt over før begge foreldrene våre dør. Den orginale planen/avtalen var å ta over da vi ble voksen og det har vi vært i mange år nå uten at noen har ytret ønske om å ta over.🙆♀️ Vi hjelper heller til med forberedelsene hjemme hos foreldrene våre. *Mormor, morfar og farmor og farfar døde alle i år og seint i fjor. Så i år blir det ikke noe kaffebesøk. Ingen av oss har noen interesse i å dra til pappa's søster for å møte den siden av familien. Vi dro kun for farmor og farfar. *Onkel er dø, så bare tante står for vertskapet, med hjelp fra søskenbarnet mitt eller mamma. *Tante og onkel som hadde nyttårsaften ble skilt i fjor. Så ingen nyttårsaften i år, da ingen av mine 2 søskenbarn er interessert i å holde det. Har blitt invitert hjem hos mamma med søsknene mine og deres menn og barn, usikker på om jeg skal. Anonymkode: 27c31...964 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. desember 2023 #56 Del Skrevet 11. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er ikke hunden med deg på kvelden?😔🐶 Anonymkode: ddfea...358 Kommer an på hvor vi er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #57 Del Skrevet 11. desember 2023 2 hours ago, William_S said: Dere som tar julestrømpene på julaften har misforstått noe kraftig - det skal tas 1 juledag da tradisjonen egentlig er mer britisk. Som halvt britisk så er jula litt todelt egentlig. Julaften samme gamle norske julematen, 1 juledag blir det kalkun. Får julestrømpe 1 juledag og kanskje noen gaver da og . Jeg bor for meg selv men er hos mine foreldre. Overnatter ikke da det er i Oslo. Tar tbanen til og fra og gjør egentlig minst mulig på dagtid julaften (til nøds noen julegaver jeg har glemt, men det går ikke i år pga julaften er på en søndag - anbefales faktisk å handle julegaver på julaften det er utrolig mye mindre trafikk i butikkene) Det er flere ulike tradisjoner rundt julestrømpene. Ingen misforstår med å ha sin egen tradisjon rundt dette. Vi misforstår ikke ved å feire 24. heller, heller ikke ved å pakke opp gavene 24. Det er det som er tradisjonene her i Norge. Tradisjonen med strømpe kan man følge helt tilbake til St. Nicholas, som levde i år 270-343 i Tyrkia. Ikke rart at tradisjonen har utviklet seg litt annerledes for hvert land den har spredd seg til. Anonymkode: b55b0...847 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #58 Del Skrevet 11. desember 2023 Frokost mellom 9-10. Julestrømpe og julefilmer. 13.00: Skifte ut av pysjen til fin klær. 14.00: Gudstjeneste 17:00: Middag Også litt brettspill, julesanger, prat Dessert Gave åpning Mer brettspill/julefilmer. Anonymkode: e6a1c...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #59 Del Skrevet 11. desember 2023 Vi har små barn (barnehagealder). Står opp og man får strømpe. Godteri + bok/aktivitetshefte. Lov å smake en ting før vi har rundstykker. Spiser foran TVen, og prøver å overtale barna til å se på «juletv» og ikke det faste. Går lettere for hvert år 😅 leser litt og leker litt. Barna får grøt til lunsj , 12-13 tiden. Avhengig av vær og når vi våkner så skal også barn og hund luftes før/etter lunch. Er det fint vintervær så går vi gjerne ut tidligere og så blir lunsjen i 13 tiden (kun barna som spiser). Er det dårlig vær spiser de lunsj før vi kler på oss og får oss litt frisk luft uansett. Så skal gjerne gulvet vaskes (med hund og barn kan man like gjerne vente til siste lufting), evt småting på plass. Kanskje kommer en onkel/tante litt tidligere. Pentøy skal på. Gjestene kommer og vi spiser kl 16. Spiser middag, noen rydder av bordet og noen leker med barna. Når det er ryddet settes det frem kaffe og kaker, og vi kan begynne med gavene. Det er lov med en baileys til kaffen, flere kjører så det blir lite av det. Gavene åpner vi 1 og 1, vi er ikke så mange, men tar litt tid for det. Lekene skal jo sjekkes nøye. Om vi ser barna blir slitne så sparer vi evt de siste voksengavene til etter at barna er i seng. så sitter de voksne og skravler litt til, men i 22-23 tiden så drar alle hjem. Og godt er det, for neste morgen starter jo tidlig den og. Anonymkode: 610e6...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 13. desember 2023 #60 Del Skrevet 13. desember 2023 Arkana skrev (På 8.12.2023 den 13.49): Litt på siden av tråden, men jeg ser jo at noe som går igjen her er at de fleste vil se TV-programmene på NRK som alle voksne har sett hver jul og mange av oss har et nostalgisk forhold til Donald Duck, Reisen til julestjernen og Tre nøtter til Askepott. Da barna våre var små var de overhodet ikke interessert i disse programmene og valgte vanligvis å gjøre helt andre ting på formiddagen julaften. Forståelig nok for i motsetning til vår egen barndom, hvor julaften var den eneste dagen i året med mer barne-TV enn de vanlige 30 minuttene, så går det jo nå barneprogrammer på TV døgnet rundt på opptil flere kanaler. Det som er litt interessant er at de senere årene, ettersom barna våre har blitt litt eldre og nærmer seg eller er i tenårene, så har de begynt å ville se disse programmene likevel og nevner dem som noe som må gjøres hver julaften. Kanskje er det fordi de har vokst opp med at NRK sine juleprogrammer på julaften er hellig og må stå på hvert eneste år slik at det har blitt en juletradisjon og noe de ser på som en del av julehyggen og gode juleminner? Uansett liker jeg å se at det de før oppfattet som kjedelig plutselig har blitt en koselig tradisjon også for dem. ❤️ Og nå kan man streame, og trenger ikke se de lineært. Kan sette på Askepott og Sølvguttene når som helst🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå