AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Tidligere hadde vel alle middag etter 17, ryddet opp og åpnet gaver etterpå? Nå virker det som om en del har gaver tidlig på dagen, og middag mye tidligere. Hvordan ser julaften ut hos deg? Barna (nå voksne) våkner til julestrømper. Vi har frokost ca kl 9. TV står på på formiddagen, med de tradisjonelle programmene. Vi går litt til og fra, etter hva vi har å gjøre. Ca kl 14 drar vi på kirkegården og tenner lys. Spiser grøt når vi kommer hjem. Jeg har vokst opp med barnegudstjeneste fra 16 - 17. Ikke så ofte vi gjør det nå. Voksne barn, og det er vi som arrangerer middagen, så det blir litt for travelt. Rydder opp etter grøt. Dekker bord. Pynter oss. Ribba koser seg i ovnen. Henter gamle foreldre. Middag kl 17. Sitter ikke så lenge ved bordet. 45 min,kanskje. Multekrem pluss et alternativ til dessert. Vann, vin, øl, akevitt er valgfritt. Rydder etter middag. Lager kaffe. Setter frem julekaker. Cognac til den som vil ha. Begynner på gaver ca 1830. Deler først ut alle. Så åpner vi en gave hver etter tur. Er ikke veldig stor familie, så det tar under 2 t selv om vi gjør det sakte. Så er vel ferdig ca 2030. Etter det skravler og koser vi oss til mellom kl 22 og 23. Da går gjester hjem. Har ikke noe tradisjon med brettspill eller gange rundt juletreet. Sånn vokste jeg opp også. Og vi har alltid gjort det sånn etter at jeg fikk familie. Aldri åpnet pakker tidligere. Hvordan er din julaften 🙂? Anonymkode: 7872c...78f 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Vi starter julefeiringa med familieselskap om kvelden lille julaften, og etter folk har dratt/lagt seg, og alt er ryddet etter selskapet, skal siste dekorering og vasking foregå. Duker på bordene, fruktfat, godteskåler og julehefter kommer fram. Strømper fylles og henges på dører. Jeg dekker frokostbord, henger opp julehåndklær på badene og vasker over gulv på stue og kjøkken, så alt er klart. På julaften står jeg opp etter få timers søvn og fyrer i ovnen, tenner lys, både levende lys og juletre, adventsbelysning, juleby osv, før jeg tar en vekkerunde like før kl 8. Yngste på 10 spretter nok opp da, for hun vil se Julemorgen, mens de andre (både hjemmeboende og utflyttede barn på overnatting) kommer tuslende etterhvert. De koser seg med tv, julehefter, frukt og julestrømpeinnhold. Vi spiser sen frokost, 10-11, og det er et stort og langvarig måltid. Nrk står på med de kjente og kjære programmene, og utgjør et velkjent bakgrunnsteppe. Ofte stikker både familie og venner innom i 12-13 tiden, og slår seg ned en liten halvtime. Jeg er kokken i hus, så jeg passer tiden og ordner med ribbe og pinnekjøtt kålrot og potet, etter dagens skjema, mens de andre ser tv, leser julehefte, ordner seg, spiller spill osv. Det varier litt når vi spiser, for det kommer an på om vi skal i kirka, om barnebarna kommer osv, men aldri før kl 17. Stort sett rundt 18. Hvis vi skal i kirka er det fra 16-17, og alle er stivpyntet innen den tid, enten vi skal dit eller ei. Bordet dekkes og pyntes, mens sølvguttene synger, og så slås tv'n av. Middagen, som består av ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, julepølser, grillpølser, kålrotstappe, surkål, rødkål, potet, sky, rørte tyttebær, julebrus og cola, blir servert på juleserviset Gammeldags jul, med sølvbestikk og fine, gamle stettglass. Vi koser oss lenge med maten, men de yngste får gå fra bordet, når de er mette av mat og prat. Etter middag er det opprydding, litt hvile, lufting av hund osv, før vi begynner med gavene. Vi deler ut en og en, jeg deler ut, og far samler sammen papir og bånd osv. Rundt 22, etter gavene er åpnet, og alt er studert litt, har middagen sunket nok til at vi orker å tenke på dessert. Da blir det riskrem med rød saus, multekrem og strull, sjokolademousse med vaniljesaus, og en iskake. Når desserten er oppryddet, er det full avslapning. Noen vil se film, noen vil game, sitte på telefonen osv, mens andre vil spille spill. Og mor vil gjerne slappe av litt i sofaen, med et glass vann og en klementin, utslitt og lykkelig etter nok en vidunderlig julefeiring❤️ Anonymkode: 0d01c...49c 5 3
Arkana Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Vi står opp når vi våkner av oss selv, pleier å være en gang mellom 8 og 9. Vi har som oftest noen julegjester som overnatter. Barna finner julestrømpene sine og vi ser at julenissen har vært med gaver og har spist av maten vi satte fram. Barna får spise julestrømpeinnhold som frokost, vi voksne spiser frokost rundt 10 en gang. TVen står på med de tradisjonelle programmene. Vi veksler mellom å se på de programmene vi ønsker og spille brettspill. Forberedelser til middag samt dekking av bord gjøres innimellom. Rundt kl 16 kler vi oss pent og gjestene kommer. Julemiddag (kalkun med fløtegratinerte poteter, honningbakt pastinakk og gulrot, rosenkål stekt med bacon, salvie/løk-stuffing og hjemmelaget saus av sjyen) serveres ca kl 17. Etter middagen hjelper alle til med å rydde av bordet og raskt sette på en maskin oppvask og vi dekker salongbordet med julekaker, konfekt, kaffe og annen drikke. Så starter gaveåpningen. Barna bytter på å dele ut én og én gave som åpnes før neste deles ut. En eller annen gang underveis, når julemiddagen har sunket litt, serveres desserten (riskrem med hjemmelaget bringebærsaus). Etter gaveåpningen pleier de eldste julegjestene å dra. Resten av oss spiller brettspill mens vi koser oss med snacks, julekaker og annet godt ut i de sene timer. 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Grøt 2 timer før julemiddag? Hva er det vits i? Ingen er sultne igjen da. Anonymkode: 58696...93a 9 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 Våkner når vi våkner, ingen vekkerklokke. Åpner strømper foran peisen i pysj. Har ofte på noe julemusikk for stemningen sin del. Julebrunch med lutafisk og koldtbord i 11-12 tiden. Kanskje ta en tur i stallen eller gå en tur hvis været er fint. Lekeplass med yngre barn. Mannen drar i kirka, mens jeg og ungen er ateister. Noen gjester blir med i kirka, andre ikke. Både min mor og min svigermor liker å bli med om de er på besøk, mens min far, hans kone og min svigerfar står helst over kirke. Bror, svigerinne og deres barn går heller ikke i kirke, men vi har bare feiret med dem en gang fordi ingen av oss gidder å reise i julen. De som ikke vil i kirka lager middagen. Pynte bordet, ofte får barna åpne en julegave før middag ca 17.30-18. Da har alle dusjet og pyntet seg. Rydde, lage kaffe, begynne med gave utdeling. Desserten spises i sofaen men vi åpner gaver. Moltekrem (uten sukker, pga smak ikke kalorier) og iskrem (med sukker 😂). Den yngste til stede henter en og en gave, deler ut og alle ser på mens hver gave åpnes. Vi er aldri veldig mange og har ikke gave-bonanza, ellers hadde jo ikke set funker da. Er kanskje 20-30 gaver til sammen alt etter hvor mange vi er. Hvis vi har gjester overnatter de for ingen familie bor i nærheten. Ungen legger seg når hen er trøtt. Evt barn som er gjester legger seg når foreldrene sier de skal legge seg. Anonymkode: dbdd0...014
skreppamedleppa Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Julaften så står mannen opp litt tidlig og går morgentur med hunden mens jeg slapper av i sengen med kaffe. Står opp når mannen kommer hjem og til Askepott og ser litt på tv mens jeg spiser litt Klementiner og ymse. Etter litt Tv titting tar vi oss en rask skive mens vi pakker sekken med ved og god lønsj, kakao, julekaker og så går vi oss en langtur med hunden og fyrer opp bål, spiser og koser oss ute mens pinnekjøttet står på hjemme. På vei hjem stikker vi innom et vennepar som feirer sammen og er der en stund på julebesøk. Når vi kommer hjem er det en kjapp dusj for å få av seg bållukten mens huset lukter mer og mer av julemat. Mannen er kokken i huset og står på kjøkkenet mens jeg pakker ut sekken, og slapper av i sofakroken med et glass vin og leser julehefter og ser på tv. Vi spiser en gang mellom 19-20. Vi vugger oss bort i sofaen der jeg pleier å duppe litt i armkroken hans før vi spiser dessert og åpner gaver før vi gamer litt sammen, drikker vin, spiser konfekt og koser oss. 10 7
GrønnNellik68 Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 I år blir jeg alene så kommer helt an på om jeg kommer meg hjem fra jobb i rett tid til å få lagd pinnekjøtt, tar det som det kommer. Er første gang alene julaften faktisk. Men gleder meg til sillhet og ro en julaften. 4 4
Furstina Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Vi står opp ca 8-9 og spiser frokost. VI pleier ikke og gjøre en stor felles frokost, alle spiser vad de ønsker selv. Det skjer ikke mye på formiddagen men ca 11-tiden pleier vi og ta en tur ute. Noen gang i nabolaget, men som oftest runt en liten sjø eller i en skog nære hjemmet. Når vi kommer hjem spiser vi julegrøt. Jeg førbereder og setter in ribba i ovnen, ellers er det vent på 15.00 da "Kalle Anka och hans vänner"/Donald er på TV. Svensk tradition. Till TV drikker vi Glögg, spiser pepperkaker og lussebullar. Vi spiser julematen ca 17-17.30 etter TV. Spiser kansje en timme. Allesammen hjelper till og rydde bort mat og fat. Så værmer vi litt mere gløgg og flytter till soffan. Ei i familjen tar sig an rollen som årets nisse och deler ut pakkerne under juletret. En og en deles ut, åpnes og kommenterers. Så tar vi neste. Vi er bare 4 i familien med pakkeåpning tar sikkert 2 timmer. Så får barnen gå på rummet om de vil, eller stanne i stue før å snakee, se fickle med gaver eller se på TV. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Våkner når vi våkner, og gir hverandre strømper. Sitter i pysj og koser oss til vi lager frokost, deretter mer pysj og kos til de tradisjonelle juleprogrammene med strømpesnacks. Så er det dusj og pynten på, før vi drar til min mor ca kl 16. Setter oss til bords kl 17 med sølvguttene på radioen. Så er det ribbe og skravling, øl og vin og akevitt (sistnevnte takker min samboer og jeg pent nei til hvert år 😅). Så er det rydd og oppvask, jeg og samboer hjelper til da vi er de yngste. Så er det litt drikking og kos før yngstemann (samboer) deler ut gaver, én etter én. Bare dét tar gjerne en god halvtime. Så åpner vi én etter én, det har pleid å vare 2-3 timer. Etter gavene er det moltekrem, vi orker aldri dessert etter en så tung middag. Så er det mer vin, øl og skravling. Den eldste er 95 år og hun pleier å dra ca kl 23. Vi drar rundt midnatt eller senere. Anonymkode: 1b9e0...947 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 Før vi fikk barn, hadde vi den klassiske med Askepott på tv og slaraffenliv hele formiddagen, nissegrøt med mandel til lunsj i 13-tiden, julemiddag kl 17-17:30, så gaveåpning i rolig tempo, etterfulgt av kaffe og kaker. Men når man har småbarn som legger seg tidlig, så er det jo ikke akkurat ideellt å vente med gaveåpningen til rett før de skal legge seg (og IKKE alle unger har godt av å få "være opp lenger" på julaften.... overtrøtt = rævva natt for alle, og en helt rævva første juledag med alle som er trøtte og sure) Så nå, med to småttiser på 2 og 5, er det sånn ca noe som - ut og leke hele formiddagen, for å unngå at ungene blir helt rabiat-gal av å vente på at ting skal skje - nissegrøt ca kl 13 - Ungene får åpne gavene sine sånn rundt kl 15-16, så de får tid til å leke med dem (og vi voksne får fred til å fikse middagen/oss selv) før middag - Middag ca kl 17:30 - Leker mer med unger, til de skal i seng kl 19 - vi voksne åpner gaver, og tar (koffeinfri) kaffe og kaker Når ungene blir større, går vi nok tilbake til at de også må vente med gavene til etter middagen, men nå blir det rett og slett for hektisk, og hadde de fått gaver rett før leggetid hadde de jo vært umulig å få i seng. Anonymkode: da6e3...cca 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grøt 2 timer før julemiddag? Hva er det vits i? Ingen er sultne igjen da. Anonymkode: 58696...93a Nesten tre timer 😃. Spiser bare en liten skål. Tradisjon fra da barna var små, og ikke så glad i ribbe. Man er faktisk ikke mett så lenge av grøt 🙂 Anonymkode: 7872c...78f 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grøt 2 timer før julemiddag? Hva er det vits i? Ingen er sultne igjen da. Anonymkode: 58696...93a Det kommer jo helt an på hvor mye grøt man spiser...? Risgrøt er raske karbohydrater, og for meg metter det fint lite. Jeg er vokst opp med mandel-i-grøten-konkurranse ca 3 timer før julemiddagen, og selv om jeg spiser min egen kroppsvekt i grøt, er jeg likevel skrubbsulten igjen til middagen. Anonymkode: da6e3...cca 2
Trolltunge Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 Ungene våkner alltid tidlig og åpner julesokken. Julesokken har hos oss tatt litt av etterhvert, og erstattet at de tidligere fikk åpne en gave hver tidlig på dagen. Nå er det gjerne flere gaver i julesokken også, i tillegg til godis. Vi voksne våkner etterhvert, og har en god frokost. Så fordeles oppgaver for dagen på alle fire, spesielt dersom jul skal være hos oss. Tid for å dusje og stelle seg fordeles på samme liste. Det ble nødvendig da barna ble tenåringer. Så utfører alle sitt, rundt kl 18 er det julemiddag, så rundt kl 17 kommer gjester eller vi møter der vi skal være. Julemiddag nytes i lang tid, og dessert, så deltar alle i å rydde og vaske, samt sette frem det som skal stå på bordet utover kvelden, og pakkeåpning begynner. En og en pakke deles ut, så alle ser hva alle får. Dette tar noe tid. Etter dette er det bare hyggelig prat til kvelden er over. Slik er vår julefeiring. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Vi feirer hjemme, to voksne og to barn. Da min far levde, var han også hos oss. Barna er snart voksne nå, 17 og snart 18 år. Jeg (mor) våkner tidlig - i 8-tiden. Står opp og tenner lys og skrur på TV, som står på utover dagen - jeg vil se/høre julefilmene i bakgrunnen. Vi har de senere årene droppet felles lunch fordi det blir for mye mat for oss. Vi er så mette etter lunchen (pleide å være rundt kl 12) at vi ikke blir sulten igjen til middag, som pleier å være mellom kl 17-18. Så ungene får julestrømpe (som også inneholder noe de kan spise til frokost) når de står opp, og man tar seg en skive når/om man blir sulten. Så er det middag, dessert orker vi som regel ikke. En liten pause mellom middag og gaver. Så blir det småkaker og diverse på bordet. Vi drikker ikke alkohol, men har all slags brus. Vi åpner pakker og deretter vil folk ofte gå på rommene sine. Jeg og ungene spiller ofte et spill utover kvelden og/eller litt quiz. Jeg kjøper som regel quizbok og et nytt brettspill. Ungene har mistet litt interessen for brettspill og quiz de siste årene, men satser på at jeg finner et spennende spill i år som kan snu den trenden igjen. I år reiser mannen bort i julen, så det blir bare meg og ungene. Siden mannen min ofte forsurer julen for meg (han er ikke glad i julen og vil være minst mulig med...), gleder jeg meg egentlig litt ekstra til jul i år 😆🥰 Anonymkode: b46ab...732 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 Vi feirer to voksne i 40-åra alene bare oss, men vi har veldig tradisjnsrik og høytidelig feiring likevel ❤️ Vi sover til vi våkner av oss selv, ofte i 10-11-tiden. Da har nissen vært innom med strømpe, så en av oss står opp og henter dem. Så åpner vi de i senga og spiser litt av innholdet og kanskje leser litt julehefter. Etterhvert står vi opp og lager oss en god frokost/lunsj. Spiser den i pysjen. Dette er første måltid med julepålegg, så det er veldig stas. Mens vi spiser ser vi på Disney-spesialen og annet som går på NRK. Sånn i 14-15-tida pisker jeg krem og gjør klar riskremen, grøten er kokt dagen før. Så går mannen i dusjen og pynter seg. Jeg ser ofte på Pippi i mens. Når han er ferdig, setter vi inn ribba. Så går jeg i dusjen. Han pusler med litt matlaging og spiser litt julegodt 🙂 Legger sine presanger under treet. Når jeg er ferdig pyntet, legger jeg mine gaver under treet og gjør siste finpuss på spisebordet. Vi spiser som regel 19:30, og sitter et par timer ved bordet. Mens vi spiser, hører vi på albumet "Desemberbarn" av Kari Bremnes og Rikard Wolff. Etter det rydder vi bort maten, og setter oss i salongen for å åpne pakker. Det tar faktisk mange timer, selv om vi bare er to. Vi bruker god tid og tar en og en pakke, og koser oss underveis med konfekt og god drikke. Har litt kommunikasjon med familiemedlemmer, som alle bor andre steder i landet, underveis. Når vi er ferdig med gavene, er klokka ofte 01-02. Da blir vi sittende og skravle noen timer, før vi rydder og legger oss. Er som regel ikke i seng før 05-06. Jeg elsker våre julaftner, uten stress, med bare kos ❤️ Anonymkode: b55b0...847 3
Ellah Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 (endret) Vi er 4 voksne (min bror og jeg + mamma og pappa) som feirer, men mye er likt fra da jeg var liten. Vi starter lille julaften med å pynte hjemme hos mamma og pappa, mens vi hører julemusikk og/eller ser kvelden før kvelden. Etter grevinnen og hovmesteren prøvesmaker vi ribba og litt av pålegget som er laget til første juledagsfrokosten. Til dette har vi juleøl og akevitt. Så ser vi gjerne en julefilm før vi legger oss. Når vi våkner julaften har jeg og min bror fått julestrømpe med godteri og julehefte. Det er ingen frokost julaften, men selvsagt alltid noe brød eller knekkebrød og litt pålegg tilgjengelig om man vil ha. Vi spiser grøt med mandel mellom 12-14 en gang og ser på juleprogrammene på nrk. Etter grøten er det gjerne gløgg og småkaker. De siste åra har vi også hatt en Kahoot eller 5, noen øl går også ned i løpet av dagen. Vi pynter oss mens sølvguttene synger jula inn. Spiser ribbe, medisterkaker og -pølser med tradisjonelt tilbehør, juleøl og akevitt rundt 19, og sitter ved bordet i noen timer. Etter middagen rydder vi sammen, setter frem sjokolade, småkaker, kaffe og konjakk. Så åpner vi pakker, 1 og 1. Dette tar noen timer da mamma er VELDIG glad i å kjøpe ting. Etter det ligger vi på sofaen og ser på film. Første juledag har vi stor brunsj. Gjerne bare oss 4 da også, men samboere er invitert om de vil (mulig min kommer i år). Da har mamma laget masse pålegg, vi har rester etter ribba, lefser og rundstykker - og drikker juleøl og akevitt. Sitter noen timer og spiser før vi rydder og finner frem brettspill. Så sitter vi hele dagen, spiller spill, drikker øl og spiser sjokolade og snacks. Kanskje vi tar brunsjen igjen som kveldsmat om vi blir sultne. Drar hjem igjen etter frokost andre juledag. Endret 7. desember 2023 av Ellah 1
Tabris Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 Vi har ikke barn så hos oss ser det slik ut: - Jeg står opp for å se Snekker Andersen og Tre Nøtter til Askepot mens jeg spiser julesjokolade og drikker julebrus - Så fort filmen er ferdig så reiser jeg til hjembygda og møter familien ved gravlunden for å tenne lys. Etter det reiser vi til min mor og spiser julegrøt med mandel. - Deretter reiser jeg hjem og lufter hunden og slapper av litt før vi reiser ut til en av brødrene mine for julemiddag og gaveåpning. Pleier være ca kl 17. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 Andre år med barn. Første året ble feiret som vi voksne alltid har gjort da baby bare sov, spiste, ble kost med. Vi hadde julen hos oss. Vanligvis har det vært hos foreldre/svigers. De syns heldigvis det var ok å feire hos slik at vi kunne legge baby når det passet. I år feirer vi hos mine foreldre. Min søster med barn kommer også. Alle overnatter. Da kan vi legge barna når de blir trøtt. Da vår datter bare er 18mnd, skjønner hun ikke dette med gaver. Nissene mine er 3 og 5 så de skjønner mer. Tror de får en pakke hver på morgenen og kanskje en pakke før middag. Vi er invitert til kl 16. Middag blir senest 17, helst før har mamma sagt. Vår datter legger seg 19, så da rekker vi både middag og dessert. Mulig det blir noe pakker mellom middag og dessert hvis niesene mine blir overtrøtt. Men vår datter forstår ikke dette med dessert uansett. Vi åpner nok et par pakker (fra foreldrene mine og min søster) før hun legges. Resten tar vi etterpå. Niesene kan også pakke opp gaver mens jeg/far legger, julen kan nesten ikke stoppe en halvtime grunnet legging. Før barn var vi gjerne oppe til midnatt. I år får vi se hvor lenge vi holder ut. Sølvguttene på tv i bakgrunnen kl 17. Niesene ser nok litt på tv mens vi dekker av bordet. Hvis vi ikke hadde overnattet hadde vi nok tatt med vogn. Hun sover godt ute og kunne også blitt lagt i vognen. Litt kjedelig selvsagt om hun hadde våknet på vei hjem eller sovet dårligere hjemme, men det er en dag. Og det ville vært kjedelig å måtte kjørt 1830 hjem fordi hun legges 19. Tipper det ville blitt ganske lik feiring hos svigers. Vi gikk rundt juletreet da jeg var liten. Har ikke gjort det i voksen alder. Om barna ønsker kan vi godt gå rundt juletreet. Men jeg tviler det blir tid til det, og heller ikke tenkt på når gavene åpnes. Etter dessert settes julekaker frem. Vi er så mett, men det står fremme til vi legger oss. På formiddagen treffe vi gjerne svigers/foreldrene (de vi ikke feirer hos) mine for å gå en tur / bytte pakker / julegrøt / sen frokost. Jeg foretrekker å være hjemme. Askepott i bakgrunnen. Det er også når datter har dupp, så i år tenker jeg det er deilig å hvile oss foran TVen i mens. Så får svigers stikke innom før eller etter. De tilpasser seg også. Alke har jo vært i småbarnsperioden. Så å gjøre litt om på tradisjoner nå og da er greit. Min og mannens familie spiser pinnekjøtt. Min familie riskrem. Hos hans varierer det. Har hendt jeg har laget en liten porsjon riskrem med dersom jeg ikke er så glad i desserten som serveres. Anonymkode: 0cf2e...e31
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 Lille julaften er alt rent og pent, og vi starter julefeiringen med gløgg, eggerøre og fenalår mm. Da er alle ungene (alle over 18 år) hjemme, og vi prater og ser gjerne en julefilm før vi legger oss. Så står jeg først opp, eventuelt så henger jeg opp julestrømpe før jeg legger meg til alle "ungene". Mannen er første oppe på julaften, tenner i peisen og lager kaffe. Vi steiker rundtstykker og setter fram god julefrokost. Ungene står opp ca 10, forsyner seg av julebuffee og da ser vi Tre nøtter til Askepott. Det blir ikke jul uten. Så kler vi godt på oss og går en tur med hunden alle sammen og tar julebildet på tur. Deretter er det hjem og mer kaffe og litt julekaker, kanskje vi spiller et spill eller noe. Da synger vi julesanger- minstemann spiller piano, og mannen leser fra juleevangeliet eller Ajax. Vi eldre har gjerne satt på pinnekjøttet før vi går tur, og nå lager vi resten. Vi kler oss pent, og så spiser vi etterhvert julemiddagen, har dessert og ser på sølvguttene. Deretter åpner vi pakker. Vi åpner en etter en, og vi har til hund og katt også. Vi tar gjerne en pause innimellom, men regner med at det er litt mindre pakker i år ettersom alle ungene er over 18. Så er det et glass vin, og bare kos resten av kvelden. Noe sånt.. Anonymkode: c6f4f...cd2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 Vi er barnløse, i 30-årene. Lille julaften ☃️ Står opp tidlig og drar i butikken for å kjøpe ferskt brød og loff. Julegrøt hos Mamma og Bonuspappa ved 13-tiden, har tidligere vært ved middagstider, men spurte i fjor om å ha det til typ lunsj så vi får kvelden hjemme til å slappe av 😌 Lager litt eggerøre med spekeskinke/røkt laks og baguetter til middag/kvelds. Henger opp julestrømper, fyller samboerens før jeg legger meg. Han får fylle min 😅 Prøver å komme meg tidlig i seng. Julaften ♥️ Står opp kl. 08.00, skrur på alt av julelys og lager meg en deilig frokost, alt pålegg skal smakes på 🤤 Dusjer ved 10-tiden og tar på meg daffetøy igjen. Ser Snekker Andersen og Julenissen og Tre Nøtter til Askepott. Skjærer så opp litt hvetekake som jeg spiser bar med litt gräddost og rødvinspølse til før jeg ser Reisen til Julestjernen ✨ Gjør meg klar frem til avreise med Disney’s Julekavalkade i bakgrunnen. Litt usikker på åssen det blir med gangen i julemiddag og gaver da vi har et onkel- og tantebarn å ta hensyn til, men det tar vi som det kommer 🥰 Mulig vi stopper innom Mamma og BonusPappa på vei hjem 😊 Anonymkode: a4133...e11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå