Gå til innhold

Krigsangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å være anonym så derfor poster jeg i denne undergruppen. 

Er det flere enn meg som kjenner på krigsangst nå? Jeg har fulgt med på krigen i Ukraina med et halvt øye men har de siste to ukene fulgt veldig godt med.

Nå når USA kutter støtten til Ukraina så rykker Putin stadig fremover med ønskelisten sin.

Jeg frykter nå at europa og norge slik vi kjenner det er tapt. Vi trudde vi hadde det trasig under pandemien, det er jo bare barnematen med tanke på det som venter oss.

Hvordan takler dere denne krigsangsten? Jeg sliter med nattesøvn, blir tiltaksløs og er konstant kvalm. Får bare lyst til å gråte når jeg ser på barna mine. 

Og hva bør man egentlige gjøre nå som sivil nordmann? Kjøpe våpen? Bunkre opp med forsyninger? Flytte langt unna norske militære baser?

Hvordan forbereder du deg? Evt hvordan håndterer dete andre denne krigsangsten?

Anonymkode: 1a48c...897

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi i Norge er medlem av NATO, så hvis Norge blir angrepet av Russland, vil alle medlemslandene gå til krig mot Russland. Derfor vil aldri Putin aldri angipe ett av Nato-landene. Han vet at han er dømt til å tape, så tror du kan roe helt ned :)

Anonymkode: c9e42...350

• Hjerte 1
Skrevet

Du må begrense inntaket av nyheter først og fremst. Null tv og null lesing på nett. Du mater angsten din ved å sette deg inn i saker og følge med. Om det ikke fungerer, må du ringe fastlegen din og be om hjelp hvis dette påvirker deg i så stor grad. 

Anonymkode: 42652...8aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi i Norge er medlem av NATO, så hvis Norge blir angrepet av Russland, vil alle medlemslandene gå til krig mot Russland. Derfor vil aldri Putin aldri angipe ett av Nato-landene. Han vet at han er dømt til å tape, så tror du kan roe helt ned :)

Mener ikke å kverulere men det er jo dette vi alle tror men som kanskje ikke er så sant allikevel....

Det kan godt se ut som at Putin kommer til å våge seg på å angripe et Nato land nå når han ser at støtten til Ukraina opphører og om de vinner mer territorium der.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet er at det kan ta veldig lang tid før de andre NATO-landene eventuelt griper inn. Blir vel fort en del byråkrati før de faktisk kan gå inn. 

Dessuten har NATO neppe lyst til å forårsake enda større problemer med Russland. For alt vi vet, så kan alle andre NATO-land finne på ett eller annet påskudd for å hindre at de slipper å gå til fullskala krig mot en sånn stormakt. 

Anonymkode: cbed6...4a9

• Nyttig 1
Skrevet

Bortkasta energi å tenke på noe som ikke har skjedd. Skal man være redd for ALT som KAN skje så blir livet slitsomt. Mest sannsynlig så skjer det ikke. Vi er forskåna for mye dritt som skjer her i verden. Sett pris på det.

Anonymkode: 4b7bb...d6b

Skrevet

Du har nok glemt NATO. Det blir ingen krig med Norge involvert.

Skrevet

Jeg synes at dere er lite realistiske..

Putin er jo helt klart gal så hvorfor ikke prøve seg når han blir klemt opp i et hjørne? 

Å erobre Norge klarer han nok ikke med tanke på Nato, men skade oss, det kan han. Spesielt om han samarbeider med noen...

Anonymkode: 1f44c...4ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Putin er jo helt klart gal så hvorfor ikke prøve seg når han blir klemt opp i et hjørne? 

Å erobre Norge klarer han nok ikke med tanke på Nato, men skade oss, det kan han. Spesielt om han samarbeider med noen...

Ja det er jo dette som er så skremmende! At folk virker å ikke forstå hvor alvorlig situasjonen egentlig er. Greit at man ikke skal skape panikk blandt befolkningen men å tro at Putin ikke tør eller ikke ønsker å skape mer skade eller splid er så naivt! Han er pill råtten! Og folk må våkne! Vi må ha politikere som tør å ta grep! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var mer bekymra for Norge da Trump satt som president. Husk at vi bor ganske trygt her i Norge ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man pleier å ha litt bedre grunner enn "hvorfor ikke prøve seg" når man skal angripe et land. Det er ikke logiske tanker du har her. De er preget av angsten din og det heter katastrofetanker. Anbefaler å snakke med noen, for eksempel psykisk helse i kommunen din. Da får du ryddet litt opp i hva som er irrasjonell angst, rasjonell angst, hvordan man kan takle det og så videre.

Anonymkode: f1821...990

Skrevet

Begynte å tenke på det i starten av krigen.. det var ikke noe jeg egentlig bekymret meg for, men jeg begynte å bekymre fordi jeg tenkte på det. Eneste grunnen var vel fordi en jeg har kontakt med jobber i Forsvaret. Men han beroliget meg med en gang jeg luftet tankene. 

Jeg foreslår at du kutter ned eller ut på nyhetene. 

Skrevet

Jeg sleit skikkelig i begynnelsen av Ukraina-krigen. Men den verste angsten har lagt seg nå. Faren er selvsagt ikke over, men Putin ser ut til å ha mer enn nok å streve med allerede. Det er vel en etablert sannhet at han fikk seg en stygg overraskelse da han angrep Ukraina, og det er vanskelig å se at han skal tjene på å gå løs på enda flere nasjoner når det har gått såpass dårlig så langt. 

Men fyren er jo gal, så man vet jo aldri...

Anonymkode: ca968...a3b

Skrevet

Typisk nordmann, alt sammen handler om deg. Barn dør i krig, men du er bare så bekymret og redd i trygge Norge.

Anonymkode: 19373...da0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Typisk nordmann, alt sammen handler om deg. Barn dør i krig, men du er bare så bekymret og redd i trygge Norge.

Anonymkode: 19373...da0

Dummeste jeg har lest. Tror du det ene utelukker det andre? Er det praktisk umulig å være både redd for eget liv og ha empati  og sorg over barn som dør i krig, tenker du? Eller tenker du i det hele tatt? Tvilsomt.

Anonymkode: ca968...a3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...