AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Min datter kjøpte en kjole fra en nettbutikk i utlandet, en "poppis" kjole som er "overalt" på tiktok. Hun, og jeg, har shoppet endel på nettet, men har aldri fått noe slikt. Frakt var medregnet i prisen når kjolen ble kjøpt, noe det alltid har vært der vi har shoppet. Men nå har datter, 17 år, fått en regning på 300og noe kr fra UPS, i posten🤷♀️ Tenkte å ringe dem i morgen, men ville bare høre om andre har fått slike krav i etterkant? Anonymkode: 8ebd2...d71 1
Gjest5656 Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Det høres ut som det kan være gebyr for fortolling av varen evt med 25% moms, dette vil skje om nettbutikken ikke er med i VOEC ordning- Du slipper ikke unna å betale moms. https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/ 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 Mva/toll sannsynligvis. Ups ( her i området ) leverer i hvertfall på dør/legger i fra seg pakken slik at evt oppkrav gjøres opp i ettertid. Hadde det vært posten måtte kravet blitt betalt ut ifb henting. Anonymkode: d83c0...c2c 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Gjest5656 skrev (8 timer siden): Det høres ut som det kan være gebyr for fortolling av varen evt med 25% moms, dette vil skje om nettbutikken ikke er med i VOEC ordning- Du slipper ikke unna å betale moms. https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/voec/ Det sto ingenting om toll/moms, bare frakt. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mva/toll sannsynligvis. Ups ( her i området ) leverer i hvertfall på dør/legger i fra seg pakken slik at evt oppkrav gjøres opp i ettertid. Hadde det vært posten måtte kravet blitt betalt ut ifb henting. Anonymkode: d83c0...c2c Det kom på døren med Posten, sammen med noe annet som var bestilt, fra en annen plass. Anonymkode: 8ebd2...d71
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det sto ingenting om toll/moms, bare frakt. Da er regningen du har fått, fortollingsgebyr + mva. Anonymkode: 65719...aad
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det sto ingenting om toll/moms, bare frakt. Det kom på døren med Posten, sammen med noe annet som var bestilt, fra en annen plass. Anonymkode: 8ebd2...d71 Det trenger ikke stå noe om moms for å utløse krav om moms - det er der så å si uansett. Tollvesenets sider har en del informasjon om import, samt en importkalkulator. I ditt tilfelle vil jeg tro de 300,- består av fortollingsgebyr og moms, men det avhenger noe av prisen på varen. Det er toll på klær over en viss verdi. Anonymkode: b27ef...78f
ThereGoesBob Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Dumt å kjøpe ting som sendes med disse express løsningene som f.eks ups og fedex. Da er du garantert å få et slikt brev i posten. Du må selvfølgelig være oppmerksom på hva slags frakt du betaler for slik at du vet om du kan regne med et slikt krav. Så ja, det er helt normalt.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min datter kjøpte en kjole fra en nettbutikk i utlandet, en "poppis" kjole som er "overalt" på tiktok. Hun, og jeg, har shoppet endel på nettet, men har aldri fått noe slikt. Frakt var medregnet i prisen når kjolen ble kjøpt, noe det alltid har vært der vi har shoppet. Men nå har datter, 17 år, fått en regning på 300og noe kr fra UPS, i posten🤷♀️ Tenkte å ringe dem i morgen, men ville bare høre om andre har fått slike krav i etterkant? Anonymkode: 8ebd2...d71 Dette skjedde nylig med meg også! Var en julekalender som min datter absolutt måtte ha, fantes i en nettbutikk i Tyskland. Kalenderen kostet 300 kr ca, porto og mva (som jeg trodde jeg betalte i butikken) ble 350. Så kom et krav fra UPS i posten noen uker senere. Jeg regnet med at det var scam, fordi det var så mange skrivefeil i UPS-brevet, orddelingsfeil osv. Så ringte jeg til UPS for å være sikker, og de hadde ikke registrert noe betalingskrav på meg. Så jeg bare lot være å betale. Et par uker senere kom et inkassokrav i posten, fra et norsk selskap. Jeg ringte dem, og de sa at det stemte at jeg måtte betale. SÅ mye styr, og jeg vet fremdeles ikke om det var scam eller ikke, men jeg betalte (inkassoselskapet så ut som det var proft, til å stole på), og ga min datter beskjed om at hun ALDRI må bestille noe på nettet igjen. Som regel blir mva innbakt i prisen, jeg handler mye på nett, og har ikke opplevd dette før. Anonymkode: 4cab3...925
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Det er vanlig. Min mann handler mye fra utlandet (bildeler osv), kommer ofte regning på fortolling og moms fra UPS. Anonymkode: 0c2d2...bc3
missLynch Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 Vanlig . Har betalt toll på varer som har blitt fraktet av UPS
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Er toll, og klær fra utlandet er tollpliktig. Så regn alltid det med i prisen så lenge butikken ikke er med i voec. Da er toll og mva en del av oppgitt pris. Det er faktisk toll på klær også om du kjøper for mer enn 4000 (tror jeg) og har med i kofferten. Så egentlig skal en da gå på rødt. Anonymkode: 29221...c6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå