AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Jeg klarer ikke helt å forstå lovverket vedrørende hva som vil skje i min situasjon, dersom min død. Jeg har ingen livsarvinger, og ingen partner. Jeg har en bror, skilte foreldre og en halvbror. Ved min død vil mine foreldre arve meg. Dersom jeg skulle dø før mine foreldre, vil min far si fra seg arv. Ergo vil min mor arve meg. Får hun da hele arven etter meg? Eller kun halvparten, også vil min fars arvinger (bror og halvbror) kunne ta mor min fars arv? Dersom mine foreldre er døde ved min bortgang. Vil da mine to brødre, hel og halvbror arve meg likt? Står i en situasjon hvor min far har såpass med gjeld, og aldri vil bli gjeldfri etter et liv som kriminell, at han må si fra seg arv. Han har en sønn, som er min halvbror, denne mannen har jeg aldri noen sinne møtt, og han er narkoman. Ønsker derfor ikke at han skal arve meg. Er derfor redd at ved min død så vil han kunne det. Ved behov så må jeg henvende meg til advokat for å kunne skrive testament. Ettersom jeg ikke har livsarvinger tenker jeg å testamentere til min bror. Men vet ikke om det er nødvendig? Er kanskje greiest å gjøre uansett. Men, hva sier loven? Jeg dør. Far sier fra seg arv. Hva skjer med hans del? Jeg dør. Mine foreldre er døde. Hvem arver meg da? Både hel og halvbror? Anonymkode: f8bcf...61a
-venter- Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Om noen sier fra seg arv går arven til vedkommendes arvinger. I dette tilfelle din mor og halvbror. Hadde nettopp samme scenario i familien.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg dør. Far sier fra seg arv. Hva skjer med hans del? Jeg dør. Mine foreldre er døde. Hvem arver meg da? Både hel og halvbror? 1: hans del går til hans sønn 2: både hel- og halvbror arver Du må skrive testament hvis du vil at kun mor eller bror skal arve. Anonymkode: a7f3b...bb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1: hans del går til hans sønn 2: både hel- og halvbror arver Du må skrive testament hvis du vil at kun mor eller bror skal arve. Anonymkode: a7f3b...bb9 Helbror, altså Anonymkode: a7f3b...bb9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1: hans del går til hans sønn 2: både hel- og halvbror arver Du må skrive testament hvis du vil at kun mor eller bror skal arve. Anonymkode: a7f3b...bb9 -venter- skrev (1 minutt siden): Om noen sier fra seg arv går arven til vedkommendes arvinger. I dette tilfelle din mor og halvbror. Hadde nettopp samme scenario i familien. Takk for at dere ga kjappe svar her. Da ser jeg at jeg og min bror får prioritere å skrive testament snarest. Takk! Anonymkode: f8bcf...61a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Gitt at ingenting er nedskrevet så vil arveloven gjelde på alternativ to i hvert fall, og brødrene dine arvet ut fra det. Helbror (?) vil vel da arve mer fordi han arver etter både mor og far, mens halvbror arver far. tror det da blir 3/4 til helbror og 1/4 til halvbror. Anonymkode: fbc0e...8bd
Fighter83 Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Den som er ugift og ikke har livsarvinger, kan testamentere over hele sin formue til den man vil, både personer og organisasjoner. Dersom du ikke skriver testament, bestemmer arveloven hvordan arven etter deg skal fordeles mellom dine slektninger.
CAPS LOCK Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 Lov om arv og dødsboskifte § 74: "En arving kan gi helt eller delvis avkall på fremtidig eller falt arv. Arv som det er gitt avkall på, fordeles som om arvingen var død før arvelateren." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-4-2#KAPITTEL_3-4-2 Så hvis dine foreldre lever når du dør, så er det de som arver deg, men hvis de velger å gi avkall på arven, så går arven videre til deres barn, altså dine søsken. Din helbror arver gjennom begge dine foreldre mens din halvbror arver bare gjennom din far. Dermed arver din helbror 3/4 og din halvbror 1/4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå