Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på prevensjon i flere år . Møtte en ny mann i sommer, alt va fint og flott. Til han bestemte seg for å stole på prevensjon og ha sex uten kondom. 

Vi har vært så mye sammen fra i sommer til nå for senest 3 uker siden. 

Fikk en influensa som aldri ville slippe taket i høstferien. Var til legen å tok utvida blodprøver som viser at jeg er gravid på tross av at jeg har har spiral. 

Var på akutt time til ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var kommet. Ultralyden viser at jeg var 13 +  Så for sent å gjøre noe med en abort. 

Han som er barnefar klikker i vinkel. Å beskylder meg for å planlegge dette på tross av at han vet at spiralen har vært der hele tiden. Og at han vet at det faktisk kan forekomme da han selv har barn fra før på tross av prevensjon... han mener jeg har fått ordnet slik at spiralen ikke har virket og at jeg har utnyttet han...

Og forde om kanskje jeg ble like sjokkert som han selv av beskjeden så lurer jeg på hvor han har vært når han vi har lært om prevensjon ..

Og hvordan er praktisk mulig å få en spiral som ennå skal virke et par år til, til å selv påføre at den ikke virker? Han var til å med inn til legen der legen forklarte han der skjer fra tid til annen at prevensjon ikke virker som den Skal. Men at det ikke er noen sin feil. 

Så nå er han jo helt blåst av banen så bli jo mest sannsynlig alene om dette her. 

Det som jeg lurer mest på hvor er vennene hans eller foreldrene til å fortelle han at det faktisk er mulig å bli gravid på tross av prevensjon. Også når han er far fra før av også pga det samme...

E menn som er voksen (over 30) virkelig så blåst? 

Anonymkode: c09a9...b6b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Har gått på prevensjon i flere år . Møtte en ny mann i sommer, alt va fint og flott. Til han bestemte seg for å stole på prevensjon og ha sex uten kondom. 

Satt du i et annet rom og pillet nese mens han hadde sex uten kondom? 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som jeg lurer mest på hvor er vennene hans eller foreldrene til å fortelle han at det faktisk er mulig å bli gravid på tross av prevensjon. Også når han er far fra før av også pga det samme...

Ettersom du var bekjent med risikoen skjønner jeg ikke hvorfor du ikke tok opp diskusjonen, hva gjør vi hvis jeg blir gravid? 

Anonymkode: 07b97...ad5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje han er i sjokk og har fått en angst paranoid tankegang om dette med prevensjon. Ja i sjeldne tilfeller kan en bli gravid med prevensjon. Er trist det skjer. Han bør bli voksen men håper han tenker seg grundig om at det ikke er din feil at du har blitt gravid. Du får ta han med til legen og få legen til å forklare han dette da. 

Anonymkode: 79da1...d77

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje han er i sjokk og har fått en angst paranoid tankegang om dette med prevensjon. Ja i sjeldne tilfeller kan en bli gravid med prevensjon. Er trist det skjer. Han bør bli voksen men håper han tenker seg grundig om at det ikke er din feil at du har blitt gravid. Du får ta han med til legen og få legen til å forklare han dette da. 

Anonymkode: 79da1...d77

Han var med og han fikk det godt forklart

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Satt du i et annet rom og pillet nese mens han hadde sex uten kondom? 

Ettersom du var bekjent med risikoen skjønner jeg ikke hvorfor du ikke tok opp diskusjonen, hva gjør vi hvis jeg blir gravid? 

Anonymkode: 07b97...ad5

Nei ,og ja æ mente at det var for tidlig inn i forholde på å ta den risikoen men han mente at det var lite sannsynlig at det skjedde han en gang til... 

Er det nødvendig å være spydig? 

• Liker 4
Skrevet

Der er ikke forsent med abort enda.

Anonymkode: 2e599...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei ,og ja æ mente at det var for tidlig inn i forholde på å ta den risikoen men han mente at det var lite sannsynlig at det skjedde han en gang til... 

Er det nødvendig å være spydig? 

Han oppfører seg skikkelig dårlig nå. Ingen tvil. Men jeg reagerer og på at du legger ansvaret på han, dere valgte begge å ikke bruke kondom. Du kunne sagt nei. 

Anonymkode: 9a6b5...57b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der er ikke forsent med abort enda.

Det er det. Må søkes til abortnemda og er lenger enn 13 uker nå så uke tallet er ikke relevant nå, da jeg var 13 uker når jeg fant det ut. Og sannsynligheten for avslag hos abortnemda er stor når det ikke er noen medisinsk grunn for abort etter uke 12. Dette ble drøftet med både lege og jordmor så vil tro de vet dette. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det. Må søkes til abortnemda og er lenger enn 13 uker nå så uke tallet er ikke relevant nå, da jeg var 13 uker når jeg fant det ut. Og sannsynligheten for avslag hos abortnemda er stor når det ikke er noen medisinsk grunn for abort etter uke 12. Dette ble drøftet med både lege og jordmor så vil tro de vet dette. 

Hvor mange får avslag i abortnemnd?

I 2022 ble kun fire av 495 søknader om abort i uke 13–18 avslått i primærnemnd og videresendt til klagenemnda (6). Siden innføring av abortloven i 1978 har 2,8 % fått endelig avslag i klagenemnda, en prosentandel som har gått ned (2). I 2022 ble 1,4 % av alle abortsøknader etter uke 12 avslått (2).26. sep. 2023

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han oppfører seg skikkelig dårlig nå. Ingen tvil. Men jeg reagerer og på at du legger ansvaret på han, dere valgte begge å ikke bruke kondom. Du kunne sagt nei. 

Det skal 2 til å danse tango. Jeg har aldri lagt skylden på noen. Da det er begge sin feil at det skjedde, det var like fult overraskende på meg å få den beskjeden som for han men det er ikke slik at han har mer rett til å oppføre seg dårlig pga d.   

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange får avslag i abortnemnd?

I 2022 ble kun fire av 495 søknader om abort i uke 13–18 avslått i primærnemnd og videresendt til klagenemnda (6). Siden innføring av abortloven i 1978 har 2,8 % fått endelig avslag i klagenemnda, en prosentandel som har gått ned (2). I 2022 ble 1,4 % av alle abortsøknader etter uke 12 avslått (2).26. sep. 2023

Tenker jeg velger å stole på helsepersonell jeg. Så får andre gjøre det de vil. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du virkelig ville så hadde du fått gjennom en søknad i abortnemnda, de avslår omtrent ikke noen. Det at du ikke prøver en gang forteller meg at du ønsker dette barnet. 

Fyren er søppel da, med den oppførselen.. 

Anonymkode: 72bf6...0e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor mange kjenner du som bruker dobbel prevensjon? Jeg kjenner ingen. Når man setter inn spiral, så skal det holde som eneste prevensjon. Det gir ellers ingen vits i å ødelegge kroppen med hormoner når man samtidig bruker kondom.

Anonymkode: 203bc...b23

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt fair at du ikke ønsker å ta abort, men da må du stå for standpunktet ditt, og ikke skjule deg bak "abortnemnda". For du ville med 100 % sikkerhet ha fått det innvilget, og det vet eksen din like godt som deg. 

Anonymkode: 9e736...738

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han som er barnefar klikker i vinkel. Å beskylder meg for å planlegge dette på tross av at han vet at spiralen har vært der hele tiden. Og at han vet at det faktisk kan forekomme da han selv har barn fra før på tross av prevensjon... han mener jeg har fått ordnet slik at spiralen ikke har virket og at jeg har utnyttet han...

Han er jo dum. Det går ikke an å "ordne" en spiral uten å ta den ut. 

Anonymkode: e86c6...94b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

E menn som er voksen (over 30) virkelig så blåst? 

Nei, menn på gruppenivå vil være i stand til å ta til seg legens informasjon om at spiral er veldig trygg, men ikke 100%, og at det betyr at noen få hvert år blir gravide på spiral.

Menn på gruppenivå kan også taste litt på mobilen og enkelt finne denne informasjonen på nettet.

Menn på gruppenivå trenger hverken venner eller foreldre til å realitetsorientere dem om enkle fakta. 

Han er i fornektelse, og det burde en voksen mann strengt tatt ikke være i en slik sak, han kan ønske at prevensjonen virket, men ikke beskylde deg for uredelighet når det gjelder så sikker prevensjon som spiral. 

Trolig vil du få innvilget senabort om du ønsker, når du er gravid på spiral, og barnefar ikke vil delta i å oppfostre barnet. Det er ikke kun medisinske forhold som gjelder, det betyr også noe at svangerskap/oppfostring setter mor i en vanskelig situasjon. Jo lengre svangerskapet er kommet, jo strengere blir vurderingen. Jeg støtter 100% at du ikke trenger å gå den veien. Du har 100% rett til å ta imot barnet, og jeg heier på deg om du gjør det.  Lege og jordmor kan være farget av eget verdisyn ifht abort, jeg synes det er litt rart at de oppfordrer til å ikke få prøvd en søknad om du føler det er rett for deg. 

Anonymkode: 0351d...309

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, menn på gruppenivå vil være i stand til å ta til seg legens informasjon om at spiral er veldig trygg, men ikke 100%, og at det betyr at noen få hvert år blir gravide på spiral.

Menn på gruppenivå kan også taste litt på mobilen og enkelt finne denne informasjonen på nettet.

Menn på gruppenivå trenger hverken venner eller foreldre til å realitetsorientere dem om enkle fakta. 

Han er i fornektelse, og det burde en voksen mann strengt tatt ikke være i en slik sak, han kan ønske at prevensjonen virket, men ikke beskylde deg for uredelighet når det gjelder så sikker prevensjon som spiral. 

Trolig vil du få innvilget senabort om du ønsker, når du er gravid på spiral, og barnefar ikke vil delta i å oppfostre barnet. Det er ikke kun medisinske forhold som gjelder, det betyr også noe at svangerskap/oppfostring setter mor i en vanskelig situasjon. Jo lengre svangerskapet er kommet, jo strengere blir vurderingen. Jeg støtter 100% at du ikke trenger å gå den veien. Du har 100% rett til å ta imot barnet, og jeg heier på deg om du gjør det.  Lege og jordmor kan være farget av eget verdisyn ifht abort, jeg synes det er litt rart at de oppfordrer til å ikke få prøvd en søknad om du føler det er rett for deg. 

Anonymkode: 0351d...309

Takk for svar 😊 er ikke et alternativ pr dags dato. Og det var han i utgangspunktet enig i når vi var hos legen på samtale at abort ikke var et alternativ. Men så gikk det 4 uker så begynner han med denne oppførselen. Tenker at han burde sagt ifra med engang om dette enn å vente ennå lenger i denne situasjonen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Fyren virker jo helt gærn, men hvis han allerede har gått på akuratt samme blemma før, så skjønner jeg på en måte det at det klikka for han. Man skulle jo ikke tro at det kan skje samme personen to ganger, og sikkert relativt tett siden han er i 30 årene.. kan være han går over det etter hvert, kanskje han bør snakke med noen. Si at du ikke trenger noe fra han, at han bare må gå om han tror du har gjort det utelukkende pga hans dyrebar DNA.. 

Og det er jo litt ting son kan skurre. Du hadde sasnnsynligvis fått aborten godkjent av abortnemda, da fu ble gravid pga prevensjonen sviktet med en fyr du ikke kjente så lenge. Og du fant ut av det så seint. Men hadde du ingen symptomer overhodet? 

Anonymkode: dd66e...204

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fyren virker jo helt gærn, men hvis han allerede har gått på akuratt samme blemma før, så skjønner jeg på en måte det at det klikka for han. Man skulle jo ikke tro at det kan skje samme personen to ganger, og sikkert relativt tett siden han er i 30 årene.. kan være han går over det etter hvert, kanskje han bør snakke med noen. Si at du ikke trenger noe fra han, at han bare må gå om han tror du har gjort det utelukkende pga hans dyrebar DNA.. 

Og det er jo litt ting son kan skurre. Du hadde sasnnsynligvis fått aborten godkjent av abortnemda, da fu ble gravid pga prevensjonen sviktet med en fyr du ikke kjente så lenge. Og du fant ut av det så seint. Men hadde du ingen symptomer overhodet? 

Anonymkode: dd66e...204

Hadde ingen annen symptomer enn at jeg hadde en influensa som aldri gikk over, jeg trodde det var andre grunner for det. Hadde ikke symptomer i mitt forrige svangerskap heller, dog var det mer "planlagt". Er ikke alle som spyr eller er uvel på en måte i et svangerskap.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En slik søknad er ren plankekjøring frem til ca 18 uker. Skjønner godt at han er sur/skeptisk, når du tydeligvis ønsker barnet og ikke engang gidder å søke. 

Anonymkode: 66913...599

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...