Gå til innhold

Noen som har startet med tidlig pottetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig kan de begynne? Tips? 

Anonymkode: 64260...de7

Skrevet

De kan begynne fra de kan sitte selv. Det er jo bare å begynne treningen. Ingen grunn til å overkomplisere!

Anonymkode: f0f2b...2b7

• Liker 2
Skrevet

Du kan begynne når du vil og litt hvordan du vil. Anbefaler deg å lese tiny tiny potty training book. Husk at babyer tisser kun i bleien fordi de ikke klarer å holde seg lenger, og tilslutt av vane fordi de ikke får mulighet til å gå på do. I mange land gis nyfødte tid til å gå på do og moren kobler elimineringen med en visle lyd som hjelper barnet å assosiere lyden med handling.

Her Satte jeg han egentlig på do når han kunne sitte og ble for tung til at jeg holdt ham over vasken . Skrøt hemningsløst hver gang han bæsja eller tissa i do. Tydelighet er det beste.

Å bruke bleie kun i bhg /kun ute/ kun på onsdag etter klokka tre etc gjør barnet bare forvirret. Enten bruker barnet bleier, eller så er dere ferdige. 

Man kan ikke trene på bleieslutt på natten når de er så små fordi de slutter å tisse automatisk om kroppen er moden nok. Har dere sluttet bleie på dagtid og han egentlig har tørre bleier på morgenen også, er det bare å fjerne helt ..:)

Anonymkode: 4438c...161

Skrevet

image.jpeg.5877d12e6536e56d838def584d103fcb.jpeg

En bok.

Anonymkode: 0aeca...c3e

Skrevet

Mine seks barn var pottetrent når de fylte to, uten problemer. Fem av dem like raskt tørre på natt. Millioner av kinesere er bleiefri som ettåringer, og alle barn var det som toåringer på 70-90-tallet. Så ble det vanlig å tasse rundt i bleier når du var fem på 2000-tallet. Barn blir ureinslige om de har bleier etter fylte tre år. Moderne bleier er tørre og behagelige, og de bryr seg mindre om bæsj i stjerten når de har over to års erfaring. Da er det virkelig vanskelig å pottetrene barna. Ideelt er ofte 18 måneder.  Bare å fjerne både bleier og gulvtepper, polstre sofaen og ha potte i stua og trapp på doen. Så er det bare å trene og belønne hyppig. Det er egentlig mor og far som må være motivert, ikke barnet. For det er dere som skal jobbe mest. Blid, konsekvent og oppmuntrende. Så er det gjort på en uke. Orker dere ikke, lever barnet til bestemor eller mor som har hatt barn mellom 70-90 tallet. De har dreisen på dette.  Et annet alternativ er å kjøpe avvenningsbukser i tøy, da blir barnet søkkvått og skjønner dynamikken med å tisse på seg. Juleferien er super til å kjøre opp varmen og la barnet gå i kjole eller lang t-skjorte uten truser.

Anonymkode: 29089...5cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Med yngste startet vi egentlig litt fra fødsel, ved å holde opp over vasken, så det ble tisset der istedenfor i bleia.
Og så ble det sitting på potte de tidene vi forventet at det kom noe, fra ungen kunne sitte selv.
Vi sang og snakket og leste bok og sånt, og hadde en liten kosestund.
Det gjorde at vi ganske ofte hadde tørre bleier. Eller bare tiss i bleia. (Alt annet kom i potta.)

Begge barna har vært bleiefrie rundt 2-2,5 års alder.

Anonymkode: d96df...379

Skrevet

Les om elimination communication. Kan starte så snart babyen er født, ved at man holder dem over do, og kan sitte på potte/doring så snart de klarer å sitte selv. 

Anonymkode: c7f2c...ecd

Skrevet

Du kan starte fra de er født. Vi begynner etter beken. Holder de over vasken eller en beholder som nyfødte og veldig små, så blir det over do etterhvert. Da kan jeg fort sitte bakerst på do med barnet foran meg (lettere for armene). Også bruker vi en god doring så fort de kan sitte. Det er egentlig bare fordi jeg hater potte, så her blir det do. 
De har vært ferdig med bleier innen 18 mnd alle sammen. 

Anonymkode: 46270...09b

Skrevet

Vi begynte når jenta var ca 1,5 år. Hun fikk bittelitt godteri (1/5 vingummibit el.) når hun tissa de første gangene. Sikkert ikke helt etter boka, men 😅 Bleiefri når hun var 1 år og  10 mnd. 

Skrevet
Nusse12345 skrev (10 timer siden):

Vi begynte når jenta var ca 1,5 år. Hun fikk bittelitt godteri (1/5 vingummibit el.) når hun tissa de første gangene. Sikkert ikke helt etter boka, men 😅 Bleiefri når hun var 1 år og  10 mnd. 

Funka ihvertfall 😀❤️

Anonymkode: 4438c...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...