AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Er det noen godt voksne som har prøvd backpackertur alene til asia? Satser på kun håndbagasje for å gjøre ting enklere. Ryggsekk på rundt 35 liter og maks 7 kg burde holde i land som har sommer hele året. Ca en slik rute tenkte jeg på: Fly Oslo > Bangkok > Chiang Mai Leie scooter i CM og kjøre til hippie-landsbyen Pai (130 km) Buss/fly Pai > Chiang Mai > Luang Prabang Ta det nye kinesiske hurtigtoget fra LP til Vientiane Fly fra Vientiane til Phnom Penh eller Siem Reap Fly hjem fra Bangkok når reiselysten tar slutt (30-40 dager tipper jeg) Noen tips, råd eller advarsler? Anonymkode: d4c3e...384 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Vært alle plasser. Fantastisk reise. Men vær litt obs i Phnom Penh. Anonymkode: 1c707...be0 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Mann, kvinne? Reist endel før? Anonymkode: 0248d...c11 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mann, kvinne? Reist endel før? Anonymkode: 0248d...c11 Mann, så er kanskje mest lommetyver, tiggere og scams jeg må være obs på. Har reist litt alene tidligere, men ikke på lang rundtur til flere land. Anonymkode: d4c3e...384 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Vært alle plasser. Fantastisk reise. Men vær litt obs i Phnom Penh. Anonymkode: 1c707...be0 Snakka nylig med en fyr som ble kidnappa av russere og banka opp i Phnom Penh, men han var EKSTREMT uforsiktig. Det er bare et sted der menn, ikke bare damer, må passe på hvor mye de drikker, hvem de snakker med og at noen kan ha noe i drinken deres. Jeg er dame på 32 og skal til på backpacking alene i Asia til høsten. Skal også til Siem Reap og Bangkok og flere andre steder. Kanskje ikke helt backpacking da, skal bo på hotell og ikke feste noe 😅 Anonymkode: 07b21...678
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Snakka nylig med en fyr som ble kidnappa av russere og banka opp i Phnom Penh, men han var EKSTREMT uforsiktig. Det er bare et sted der menn, ikke bare damer, må passe på hvor mye de drikker, hvem de snakker med og at noen kan ha noe i drinken deres. Jeg er dame på 32 og skal til på backpacking alene i Asia til høsten. Skal også til Siem Reap og Bangkok og flere andre steder. Kanskje ikke helt backpacking da, skal bo på hotell og ikke feste noe 😅 Anonymkode: 07b21...678 Det gikk tydeligvis godt med mannen, siden du har pratet med han? Ble han betalt ut eller hvordan lot kidnapperne han gå? Anonymkode: d3f73...9ef
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Uansett hvor du reiser så dropp alkohol, ikke vær ute sent på kvelden. Ikke ta imot mat/drikke fra andre. Jeg har ca kl 22 som maks...tilbake til bostedet å roe meg ned før leggetid ca 23. Reist veldig mye i tvilsomme land, ikke hatt noe uhell som kvinne. Er tydelig om noen prøver seg på kontakt. Mange det går galt med er altfor uforsiktige, alkohol sent på natt. Havner i diskusjoner, bråk etc. Bare det å droppe alkohol og sent ute øker tryggheten din MYE...å reise på "bygda" kan også skape situasjoner når du er der alene som eneste hvite turist. Anonymkode: 1c8b4...81e 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Det gikk tydeligvis godt med mannen, siden du har pratet med han? Ble han betalt ut eller hvordan lot kidnapperne han gå? Anonymkode: d3f73...9ef Han rømte og fikk hjelp av ambassaden til å komme seg hjem fordi han hadde mistet pass og alt mulig. Anonymkode: 07b21...678 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Uansett hvor du reiser så dropp alkohol, ikke vær ute sent på kvelden. Ikke ta imot mat/drikke fra andre. Jeg har ca kl 22 som maks...tilbake til bostedet å roe meg ned før leggetid ca 23. Reist veldig mye i tvilsomme land, ikke hatt noe uhell som kvinne. Er tydelig om noen prøver seg på kontakt. Mange det går galt med er altfor uforsiktige, alkohol sent på natt. Havner i diskusjoner, bråk etc. Bare det å droppe alkohol og sent ute øker tryggheten din MYE...å reise på "bygda" kan også skape situasjoner når du er der alene som eneste hvite turist. Anonymkode: 1c8b4...81e Jepp, dette her. Alle jeg vet om som har hatt problemer, har fått det på grunn av alkohol, menn og damer. Menn som drikker mye, skal tøffe seg, havner i diskusjoner med folk de ikke vet noe som helst om i et land der de ikke har noe rettssikkerhet. Man kommer ekstremt langt ved å holde seg edru og hjemme på nattestid. Anonymkode: 07b21...678 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er det noen godt voksne som har prøvd backpackertur alene til asia? Satser på kun håndbagasje for å gjøre ting enklere. Ryggsekk på rundt 35 liter og maks 7 kg burde holde i land som har sommer hele året. Ca en slik rute tenkte jeg på: Fly Oslo > Bangkok > Chiang Mai Leie scooter i CM og kjøre til hippie-landsbyen Pai (130 km) Buss/fly Pai > Chiang Mai > Luang Prabang Ta det nye kinesiske hurtigtoget fra LP til Vientiane Fly fra Vientiane til Phnom Penh eller Siem Reap Fly hjem fra Bangkok når reiselysten tar slutt (30-40 dager tipper jeg) Noen tips, råd eller advarsler? Anonymkode: d4c3e...384 Reiste som backpacker i 2015, 35 år med en venninne. Reiste Vietnam, Thailand og Kambodsja. Fantastisk tur, gjentok en del av den i 2016. Det holder i massevis å ha en 7 kg sekk som håndbagasje. Klærne leverer du bare til vask når de er skitne. Så kommer de tilbake rene og strøket. De jeg har sett har havnet i trøbbel har brukt narkotika, drukket mye alkohol og havnet i bråk , reist uten forsikring - eller har brent bena /veltet på motorsykkel. Spis på steder der det er mye folk, der blir ikke maten liggende lenge i varmen. Ellers: Ha reiseforsikring, ta anbefalte vaksiner før avreise, vær forsiktig i trafikken, sov om natta, vær forsiktig med alkohol, praktiser god håndhygiene, ta ut penger på dagtid, og bruk myggmiddel for sikkerhets skyld om du er i områder med Malaria. Du får kjøpt myggmiddel på 7/11. Anbefaler deg å melde deg inn i Backpacking grupper på Facebook. Anonymkode: 12bb8...a84 1 1
KnekkeBørre Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Hold deg unna droger, ladyboys og sjekk bagasjen grundig for Bamsegutter før hjemreisen. God tur. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #12 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Uansett hvor du reiser så dropp alkohol, ikke vær ute sent på kvelden. Ikke ta imot mat/drikke fra andre. Jeg har ca kl 22 som maks...tilbake til bostedet å roe meg ned før leggetid ca 23. Reist veldig mye i tvilsomme land, ikke hatt noe uhell som kvinne. Er tydelig om noen prøver seg på kontakt. Mange det går galt med er altfor uforsiktige, alkohol sent på natt. Havner i diskusjoner, bråk etc. Bare det å droppe alkohol og sent ute øker tryggheten din MYE...å reise på "bygda" kan også skape situasjoner når du er der alene som eneste hvite turist. Anonymkode: 1c8b4...81e Du har rett. Alkohol må en være forsiktig med. Spesielt i dette området nord i Thailand og Laos. Det omfatter hva man så populært kaller for golden triangel. Et kjerneområde for produksjon og salg av narko. Heroin spesielt. Og der det er party og alkohol finner du også folk som er involvert i denne dritten. Straffene for å være involvert i slikt er veldig strenge der borte. Anonymkode: 1c707...be0 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #13 Skrevet 8. desember 2023 Har reist alene til rundt 50 land. Generelt aldri hatt noen problemer, men jeg har er nok utstyrt med en del risikoaversjon fra naturen sin side. De eneste gangene jeg vært veldig bevisst på egen sikkerhet har vært i Sør-Afrika og Brasil, men selv der følte jeg meg aldri utrygg. Anonymkode: f17ad...a1e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #14 Skrevet 8. desember 2023 Du kan også høre litt rundt på denne Facebook-gruppen: Reiseeksperten | Facebook Her finner du mange rutinerte solo-reisere Anonymkode: f17ad...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #15 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 19.23): Er det noen godt voksne som har prøvd backpackertur alene til asia? Satser på kun håndbagasje for å gjøre ting enklere. Ryggsekk på rundt 35 liter og maks 7 kg burde holde i land som har sommer hele året. Ca en slik rute tenkte jeg på: Fly Oslo > Bangkok > Chiang Mai Leie scooter i CM og kjøre til hippie-landsbyen Pai (130 km) Buss/fly Pai > Chiang Mai > Luang Prabang Ta det nye kinesiske hurtigtoget fra LP til Vientiane Fly fra Vientiane til Phnom Penh eller Siem Reap Fly hjem fra Bangkok når reiselysten tar slutt (30-40 dager tipper jeg) Noen tips, råd eller advarsler? Anonymkode: d4c3e...384 Kjøre scooter 130 km hørtes litt risky ut. Men for all del- kjenner noen som tok buss fra Chang Mai til Bangkok- det oste marijuana fra førersetet. Så offentlig transport trenger ikke være tryggere Anonymkode: 1e2cd...467
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #16 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 19.23): Er det noen godt voksne som har prøvd backpackertur alene til asia? Satser på kun håndbagasje for å gjøre ting enklere. Ryggsekk på rundt 35 liter og maks 7 kg burde holde i land som har sommer hele året. Ca en slik rute tenkte jeg på: Fly Oslo > Bangkok > Chiang Mai Leie scooter i CM og kjøre til hippie-landsbyen Pai (130 km) Buss/fly Pai > Chiang Mai > Luang Prabang Ta det nye kinesiske hurtigtoget fra LP til Vientiane Fly fra Vientiane til Phnom Penh eller Siem Reap Fly hjem fra Bangkok når reiselysten tar slutt (30-40 dager tipper jeg) Noen tips, råd eller advarsler? Anonymkode: d4c3e...384 Gå for det! Jeg er omtrent på din alder, og har backpacket og reist mye i områdene du nevner de siste tiårene. Du kommer til å kose deg, og returnerer med hodet fullt av gode minner. Thailand er ekstremt enkelt å reise i som backpacker. Bangkok er en fascinerende by, men vanvittig stor og hektisk. Chiang Mai er en herlig by som du absolutt bør beregne noen ekstra dager i. Den har forresten ekstrem luftforurensning fra begynnelsen av mars. Har du problemer med luftveiene så er det noe å ha i bakhodet... Pai er ikke så hippie lenger, mer en partyby for unge backpackere. Men vakkert er det der oppe! Laos er spennende, som Thailand for flere tiår tilbake. Phnom Penh har jeg ikke vært i, det har aldri fristet. Siem Reap med Angkor Wat bør du få med deg: virkelig et stort minne for livet! Stalltips: Stå opp tidlig, og få guiden til å ta deg MOTSATT vei gjennom de enorme ruinområdene, så slipper du mest mulig av hordene. Generelle reisetips: – Vinter- og vårmånedene er klart best tidspunkt for stedene du nevner. – Selv om du KAN klare deg meg en liten håndbagasje så er det ikke optimalt. Hvis du ikke snur veldig på skillingen kan det være verdet å reise med en medium trillebag/en litt større sekk som du sjekker inn på flyene, og en liten sekk som du alltid har med deg med viktig stæsj. Selv om du får vasket overalt, er det ikke alltid så lett med tørking etc. Men ellers så har du helt rett i at du trenger et relativt lite klesvolum. Men du skal ikke se bort fra at du tidvis bruker to skift i løpet av en dag... – Scooterkjøring er min kjepphest: Her er det mange som, bokstavelig talt, ryker på en smell! Etter å ha kjørt tohjuling i Asia gjennom mange år kan jeg skrive under på at det er farlig. Tidvis svært farlig. Jeg har sett mange ulykker gjennom årene, og turister med svært stygge sår og skader etter å ha kollidert eller kjørt ut i T-skjorte, shorts og flipflops... Ta gjerne med deg egen hjelm hjemmefra (Biltema). Plastbøttene du får med leiescootere er ikke verdt fem øre. Legg aldri igjen passet som depositum. Aldri! Chiang Mai, veien mot Pai (med sinnsykt mange svinger) og alle turiststedene kryr av turister på scooter. De ser alle andre som kjører, og tenker «Dette har jeg ikke gjort før, så dette klarer jeg fint»... De er egentlig farligere i trafikken enn thaiene... Husk også at scootere har automatgir, og derfor ikke kan bremse på girene. Bremser går varme og koker i fjell og daler oppe i jungelen (du vet ikke hvordan forrige turisten har behandlet scooteren), og tro meg: følelsen av å trykke inn håndtakene med null motstand er jævlig skremmende! Har du MC-lappen her hjemme? Sørg i så fall for å få utstedt et såkalt internasjonalt førerkort før du reiser. Det sparer deg for både penger og masse ubehagelig styr i de mange kontrollpostene politiet setter opp i CM, på veien mot Pai og ellers på steder med mange turister. Det er nemlig ikke fritt frem å kjøre scooter i Thailand, det bare virker slik. Kjør ikke når det er mørkt. Men når det er sagt: scooter gir en fantastisk frihet. Men farlig er det! Forsøk å få med deg i alle fall ett badeopphold i Thailand. Kos deg masse! Anonymkode: e8602...1be 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #17 Skrevet 8. desember 2023 Bruk kondom! Vennen min fikk hepatitt på backbacking i Vietnamn 😕 Anonymkode: e6ce7...0f6 1
Tanuki Skrevet 8. desember 2023 #18 Skrevet 8. desember 2023 Sørg nå inderlig for å ha nok med penger og nødvendige forsikringer, ikke end opp som en "begpacker" på gata i Pattaya. 1 1
Rosa Dartle Skrevet 8. desember 2023 #19 Skrevet 8. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 19.45): Mann, så er kanskje mest lommetyver, tiggere og scams jeg må være obs på. Har reist litt alene tidligere, men ikke på lang rundtur til flere land. Anonymkode: d4c3e...384 Ja, det og trafikken. Den kan være litt lei noen steder. Jeg tror jeg ville droppet scooter til Pai og gå for minibuss eller noe i stedet. Det kommer til å være en ekstrem slitsom tur på scooter pga alle svingene. Den turen er faktisk helt jævlig, og eneste gangen i hele mitt liv jeg har blitt reisesyk/bilsyk. Reiste vel med buss fra Chiang Mai og over til Laos, og vi kom over mange ulykker bare på den turen. I den ene ulykken var det turister der den ene hadde kjørt utfor fjellskrenten, helt forferdelig. Det er veldig svingete og dårlige veier. Ellers er det en fin og «enkel» løype med mange fine plasser. Jeg ville lagt inn en plass eller to som ikke er på de aller mest «vanlige» backpackerplassene. F.eks sør i Laos eller nord, sør eller vest i Kambodsja. Vientiane ville jeg ikke satt av veldig mye tid. Det er en veldig «billedskjønn» by, men ikke så mye mer. Enig i at du ellers bør sette av tid i Chiang Mai og Laos, vi hadde for lite tid der. For øvrig digget jeg Phnom Penh! En spennende by 😊 Dra grytidlig til Angkor Wat når du er i Siem Reap og få med deg soloppgangen og litt fred før hordene av turister kommer 👍 Endret 8. desember 2023 av Rosa Dartle 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #20 Skrevet 8. desember 2023 Det er jo ganske greie steder du reiser til, veldig typisk turistrute. Noen tips fra meg: 1) Ha med flere kort, ikke oppbevar dem sammen 2) Ville droppet skuterkjøring i Asia, med mindre du har gjort det før……………. ofte. 3) Ser du er mann 50+. Hvis du blir sjekket opp av en dame og det virker for godt til å være sant, så er det ofte nettopp det. Pass deg for honningfella, mange som har endt opp titusenvis i minus pga det. Anonymkode: 30305...b2f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå