Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd ville jeg gjerne høre både hvor mange her inne som har denne tradisjonen, og hvordan det foregår.

Jeg husker at vi gikk rundt treet på juleavslutningene da jeg var barn, og det var drepende kjedelig. Tror det tok minst en halvtime, men kanskje jeg husker feil. Vi ville tross alt bare bli ferdige, så vi kunne få godteposene våre fra nissen :ler:

Dere som har tradisjonen - hvordan gjør dere det? Går dere i sakte tempo mens dere holder hverandre i hendene og synger Glade jul og en haug med julesanger eller gjøres det slik at det skal være morsomt for barna, altså at dere for eksempel løper fort rundt og synger Musevisa en gang før gaveåpningen og så er det ferdig?

Vil også gjerne høre fra dere som ikke har hatt det som tradisjon, men som må gjøre det når dere feirer hos svigerforeldre eller lignende.

Anonymkode: f0e0e...16b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har vi aldri gjort. Treet står i et hjørne og stua er ikke stor nok til å ha det midt på gulvet. 

Anonymkode: 7136c...02d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det har vi aldri gjort. Treet står i et hjørne og stua er ikke stor nok til å ha det midt på gulvet. 

Anonymkode: 7136c...02d

Samme her. 

Anonymkode: 0e498...3af

• Liker 1
Skrevet

Absolutt, flere ganger i jula. Men vi har plass til det da.

Anonymkode: fc5d3...d92

• Nyttig 1
Skrevet

Vi gjorde det noen ganger da jeg var barn og da mine yngste søsken var helt små. Ene søstra mi syntes det var julas høydepunkt frem til hun var 10-11 år.

Jeg hata det intenst selv som barn og kommer ikke til å gjøre det igjen med mindre det er enormt ønska av et fremtidig barn i familien.

Anonymkode: 24fa8...a27

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt, flere ganger i jula. Men vi har plass til det da.

Anonymkode: fc5d3...d92

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi gjorde det noen ganger da jeg var barn og da mine yngste søsken var helt små. Ene søstra mi syntes det var julas høydepunkt frem til hun var 10-11 år.

Jeg hata det intenst selv som barn og kommer ikke til å gjøre det igjen med mindre det er enormt ønska av et fremtidig barn i familien.

Kan dere beskrive "seansen"? :fnise: Tar/tok det lang tid, synges det mange sanger, er det løping eller høytidelig vandring?

• Liker 1
Skrevet

Husker det fra barndommen på skolen. Men i dag er å holde svette, klamme hender mens en går rundt et tre noe av det værste jeg kunne tenkt meg. Så hos oss får treet stå i fred uten noe krumspring rundt

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det har vi aldri gjort. Det var uansett ikke plass til å ha treet stående midt i stua sånn at det var rom for å gå rundt det, det måtte stå i et hjørne.

Kan egentlig ikke huske noen venner har fortalt at de har gått rundt juletreet hjemme. Det er liksom mere sånne juleavslutninger på skolen, i den store aulaen eller gymsalen der det er god plass rundt treet.

• Liker 2
Skrevet

Det har vi aldri gjort. Treet står enten i et hjørne eller inntil en vegg

Anonymkode: e24f7...539

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, vi går rundt juletreet på julaften, etter middagen og før julegavene deles ut. Vi begynner med de kristne julesangene og så overtar de mer lystige sangene som f eks Jeg gikk meg over sjø og land, O jul med din glede, Så Går Vi Rundt om en enebærbusk og Reven rasker over isen.

Vi har det største juletreet i finstuen og det er der vi går rundt treet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har aldri hatt det som tradisjon, ikke når jeg var liten og ikke nå når jeg har barn.

Eneste gangene jeg kan huske jeg har gått rundt juletreet er når jeg var liten og det var julefeiring og basar på bedehuset. Da gikk vi rundt, men da var vi jo en flokk med barn og unge og det blir noe annet. :) Vet at de har gått rundt juletreet på skolen til mitt barn noe de fleste av de ikke helt forsto poenget med. :P 

Jeg kjenner ikke til noen som gjør dette hjemme, ikke husker jeg det var så mange som gjorde det når jeg var barn heller. Var helst samlinger på skolen eller bedehuset dette ble gjort.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var liten gjorde vi det, men ikke nå lenger. Vi har rett og slett ikke plass.

• Liker 1
Skrevet

Heldigvis ikke

Anonymkode: d62ec...09f

Skrevet

Nei,  og takk og lov for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan dere beskrive "seansen"? :fnise: Tar/tok det lang tid, synges det mange sanger, er det løping eller høytidelig vandring?

Hjemme ble det vel til at vi gjorde noen halvhjerta forsøk på å synge de julesangene vi huska, nevnte søster huska som regel 1-2 vers av de sangene de hadde sunget i barnehagen eller som var i en julekalender. 
Vi andre greide å henge på, mamma spesielt.

På arrangerte juletrefester var det mer opplegg, da hadde man sanghefter og flere voksne som kunne sangene som sørga for å fordele seg litt ut over de som gikk rundt treet. Der var det kanskje nok folk til flere sirkler rundt treet, da gikk man alltid annenhver gang mot eller med klokka slik at det ble litt ekstra liv i dansen.

• Nyttig 1
Skrevet

Skulle gjerne gjort det om vi hadde plass. Jeg har alltid elsket å gå rundt juletreet og synge julesanger. Vi gjorde det hjemme og på julefester, husker jeg. Koseligste juleskikken! 

Anonymkode: e22da...8d3

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har sikkert ikke gått rundt treet på 30 år. Når dette er sagt, 30 år siden, jeg var yngre, hadde nære venner, vi var litt over tenåringer. Alle i full jobb dengang. Jeg hadde bolig, alle venner kom til meg. Vet ikke om noen kommer til å tro meg i dag. Jeg inviterte til juletrefest. 12 stk, bare venner av begge kjønn. Jeg hadde juletre, og gutta ville gå rundt det. De sang. 🥰🤣 . Det var engang. Men det var en flott tid. Gode venner. 

• Hjerte 2
Skrevet

Ja ❤️

Anonymkode: 402e8...277

Skrevet

Nei, det har vi aldri gjort. 

Skrevet

Hvilket juletre ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...