Gå til innhold

Julekosen gjør ungene gale…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det her er et velkjent fenomen hvert år her. De begynner i slutten av november og innen julaften så er de så ille at jeg er utslitt og bare vil grine. De er helt speeda turbo, griser og roter, skriker og kjefter. De raser rundt som tasmanske djevler og er potte sure! Språkbruken deres ligner mer på en dritafull nordlending enn to unger fra Østlandet, de slår, sparker, klyper og slåss. Frekke i kjeften og er rett og slett bare helt ufyselige! 

jeg skjønner at de gleder seg, det er mye spenning og forventning og annerledesdager på skolen. Men hvor lenge skal de holde på sånn? Jeg orker snart ikke mer. Har begynt å grue meg til jula hvert år. 

Anonymkode: 1731a...168

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voldsomme greier, hvor gamle er disse ungene da?

Anonymkode: 662e5...bce

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som begge er på spekteret, slik det jo er i disse dager

Anonymkode: a16c1...76e

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Voldsomme greier, hvor gamle er disse ungene da?

Anonymkode: 662e5...bce.

Endret av Jadzia
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som begge er på spekteret, slik det jo er i disse dager

"Er på spekteret", mest irriterende jeg hører.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Er de ikke tamme?

Anonymkode: 8ba45...d9d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig, dødsteit, derfor jeg skrev det🙈🙈🙈

• Liker 3
Skrevet

Men kjære deg, du må orke å sette grenser for barna, og de må lære konsekvenser. Selv om det er førjulstid. Høres jo ut som det er fritt frem hjemme hos dere - du skjønner vel at de ikke får det lett i livet hvis de oppfører seg sånn? 

Anonymkode: 29d87...157

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

De som har unger som "er på spekteret", er sikkert de samme som "har en ille fibro for tiden".

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Men kjære deg, du må orke å sette grenser for barna, og de må lære konsekvenser. Selv om det er førjulstid. Høres jo ut som det er fritt frem hjemme hos dere - du skjønner vel at de ikke får det lett i livet hvis de oppfører seg sånn? 

Anonymkode: 29d87...157

De er jo ikke sånn ellers i året! Kun i jula. Og det roer seg så fort julaften er over. De har regler og jeg følger opp. Men ingenting hjelper når de er i «julemodus»

• Hjerte 1
Skrevet

Og det er ikke det at mor er julestressa og derfor alt virker vanskelig da? 

Anonymkode: 13df3...951

• Liker 2
Skrevet

De er jo ikke sånn ellers i året! Kun i jula. Og det roer seg så fort julaften er over. De har regler og jeg følger opp. Men ingenting hjelper når de er i «julemodus»

Jeg tror du ubevisst er med på å fyre opp under dette. Du nevner sikkert ved enhver anledning, også som ungene hører på, at "ungene er i sånn julemodus for tiden, altså!"

• Liker 3
Skrevet

Julekos ja. Hørtes ikke koselig ut. 

Anonymkode: 8aba6...812

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Stakkars deg. Foretrekker du at vi på spekteret bare ikke eksisterer i samfunnet?

Join Hans Asperger. Fin fyr, tipper dere finner tonen.

Anonymkode: 2189c...98e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars deg. Foretrekker du at vi på spekteret bare ikke eksisterer i samfunnet?

"På spekteret" er ingen diagnose.

Skrevet

På spekteret er brukt om og av oss som er diagnosert med autismespekterforstyrrelse. Det er er litt mindre av en håndfull enn å taste inn autismespekterforstyrrelse hver gang det er relevant og det er mer lettforståelig for folk som ikke kjenner til forkortelsene ASD eller ASF.

Autist har også mer stigma rundt seg enn spekteret selv om det er fryktelig irriterrende for enkelte enkle sjeler.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

På spekteret er brukt om og av oss som er diagnosert med autismespekterforstyrrelse. Det er er litt mindre av en håndfull enn å taste inn autismespekterforstyrrelse hver gang det er relevant og det er mer lettforståelig for folk som ikke kjenner til forkortelsene ASD eller ASF.

Autist har også mer stigma rundt seg enn spekteret selv om det er fryktelig irriterrende for enkelte enkle sjeler.

Ok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Jeg har et barn på spekteret, ganske trist å se det bli slengt ut på den måten!
Noen mennesker forstår bare ikke, overse det. 

Anonymkode: 8884f...90f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mulig jeg er gal som sier dette. Jeg forventer faktisk mer av ungene mine i jula enn ellers i året ihvertfall i forhold til takknemlighet og respekt. Så hjemme hos meg møter de "veggen" hvis de ikke oppfører seg. Må jo være fryktelig slitsomt å ha det sånn. Knip igjen på julekosen da. Er jo verdt et forsøk. Unger som sparker hadde ikke fått noe i det hele tatt av meg ihvertfall. Jul eller ikke.....

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De fleste er på spekteret

Anonymkode: 3bdd3...d19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...