Gå til innhold

Flytte til Sørlandet. Hvor er det fint å bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er en liten familie som bor på Østlandet, og vi kjenner veldig på at vi må vri og vende på hver krone nå som alt har blitt så dyrt. Vi bor i et hus som er takstert til 5.2 mill, og tenker at vår nye bolig kan koste mellom 2,5 og 4,5 mill. 

Ønsker i utgangspunktet å flytte sørover. PLEASE ikke svar hvis du har masse stygt å si om det å bo i bibelbeltet. Vi bryr oss null om det.

Hvilke bygder og tettsteder er fine og rimelige å flytte til? Med hyggelige folk, der der er greit å komme som nye og å bli kjent på ulike arenaer, som ikke er helt ute i gokk og folketomme, med fin natur og et greit tilbud med butikk, legekontor osv. Noen som har gode råd? Hvilke steder har dere et godt inntrykk av?

Vi er lærer og sykepleier, så vi kan sikkert få oss jobber mange steder, vil jeg tro.

Anonymkode: 2ff3f...8c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blei litt vanskelig, du hadde så mange ønsker på en gang. Men kanskje Lillesand? I alle fall ikke Arendal. 

Hvis bygd er ok har jeg hørt mye positivt om Birkeland. Bykle har også et godt rykte, men det er jo mer øde. 

Anonymkode: 63079...3d0

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg var innflytter til Arendal nettopp fordi jeg tenkte jeg skulle bo rimeligere og bedre. Så så hyggelig ut fra utsiden, blide mennesker. 

Det endte med ensomhet, for det var helt håpløst å få innpass i noen miljø. Man får seg kjente, men ikke venner. Jeg flyttet derfra etter 6 år, da orket jeg ikke mer. Ble kjent med flere innflyttere (som jeg dessverre ikke hadde annet til felles med enn at de også var innflyttere), som opplevde det samme (også med barna). 

Hvis dere absolutt vil til sørlandet, så vurder Grimstad foran Arendal. Der er de mer åpne for innflyttere, sikkert pga høyskolen og mer vant til nye mennesker. Hyggelig liten by også. Men jeg ville holdt meg langt unna Arendal og småstedene rundt (Tvedestrand, Vegårshei). Hva med Vestfold? 

Anonymkode: aa77d...688

• Liker 1
Skrevet

Som nyinnflytter vil jeg si Kristiansand. Har bodd i andre småbyer, og de er for små. Baksnakking og vanskelig å finne venner. I Kristiansand er man vant til nye folk, og det er mye å gjøre. Man må ikke bo i sentrum, ganske ok priser i bydelene i utkanten :)

Bibelbeltet merker man ikke noe til med mindre man har venner eller familie som er inni det. Så det er ikke et hinder. Men det å flytte til en for liten by, det er et problem.

Anonymkode: 1856b...419

Skrevet

Flytt til Porsgrunn! Det er et sted med (relativt) lave priser på eneboliger (du kan slippe unna med 4 millioner for en svært kurant bolig), samtidig som det er ganske kort avstand til Oslo, både med bil og tog. Bil tar i underkant av 2 timer, tog tar 2 timer og 2 minutter. Du har alt det du trenger innenfor kort avstand, og det er et svært godt utbud av både kulturelle og sportslige aktiviteter...

Anonymkode: ea03e...944

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Vennesla er en veldig fin plass synes jeg 🙂 Utandvendte folk som typisk er litt bygdete på en koselig måte samtidig som de har et sentrum med alle butikker man trenger i det daglige. Helt grei kjøreavstand til både Kristiansand sentrum og sørlandsenteret også! Godt fritidstilbud til barn og unge (og nei, ikke alt foregår i menighet eller trossamfunn!!!) og masse muligheter for natur og friluftsliv selv om man bor i boligfelt.

Anonymkode: 46f2a...e2b

• Liker 1
Skrevet

Birkeland. Men støtter absolutt Porsgrunn over her men ligg unna pors vgs! De har rus utbrent overalt til å med i undervisning tiden 

Anonymkode: bcc97...dc5

• Nyttig 1
Skrevet

Mandal. Billigere enn Kristiansand, godt sted for barn å vokse opp, ikke så snobbete som i Kristiansand.
De er ganske nysgjerrige der, så lett å bli kjent med folk..

Anonymkode: 34036...327

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mandal. Billigere enn Kristiansand, godt sted for barn å vokse opp, ikke så snobbete som i Kristiansand.

Er alle vi som bor der nysgjerrige? Utrolig rar påstand. 
Ts jeg anbefaler Lyngdal. 

Anonymkode: 30fa0...614

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lett å bli kjent med folk i Mandal 🤣

Anonymkode: 376b0...6aa

Skrevet

Kristiansand er stort nok til at dere kan få venner der, og mye arbeidsplasser. Av småsteder er Fevik veldig fint. 

Anonymkode: f0f93...146

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vennesla er en fin kommune! Grimstad/Lillesand også.  Av steder i Kristiansand er Tveit, Mosby/Torridal, Vige, Sødal osv veldig fint. 

Endret av anonymisert2001
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke det der med at en alltid skal dra frem at sørlendinger er så vanskelige å bli kjent med. Etter mange år i Bergen kan jeg si at det ikke er noe enklere der. Å få gode venner som voksen og tilflytter er Lotto nesten uansett hvor en flytter, særlig hvis en ikke har barn. 

Anonymkode: 73910...a09

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som mye av motivasjonen er økonomisk. Hvis dere skal få en gevinst og sitte igjen med penger etter flytting havner dere i småbygdene inne i landet eller mellom byene. Bruk Finn søk på Agder med makspris og se litt på resultatene over litt tid. Fortsatt er det mye urealistiske forventninger blant folk som selger usentrale boliger så ikke by alene på bolig som nettopp er lagt ut.

Skrevet

Jeg tok med meg mann og barn og flyttet til Lillesand. I nabolaget var vi flere "utenfra", men hver eneste familie "utenfra" flyttet til større by innen fem år, inkludert oss. Uansett hvor omgjengelig og hyggelig man er, blir man aldri en del av "gjengen" som har vokst opp der sammen. Uansett hvor mye man tilpasser seg i forhold til interesser, klesstil, pratemåte, vil man alltid være en "utenfra". 

Vi flyttet videre til Kristiansand, fant et område hvor det er en fin blanding av både innfødte og tilflyttede. Har vært noe helt annet her, og her har vi fått gode relasjoner, både voksne og barn. Vet at noen i området kjenner litt på at "man må liksom gå i den og den menigheten for å være innafor", men jeg merker ikke så mye til det. Vil alltid være noen sørlendinger som klumper seg sammen i og rundt menigheten, men det er lett å overse. Siden det er mange utenbys fra her, holdes det konservative litt dempet. I hvert fall akkurat her jeg bor.

Anonymkode: 318f3...4ad

• Liker 1
Skrevet

Ikke Bykle eller Drangedal. 

Anonymkode: 7aad7...cca

• Liker 1
Skrevet

Lillesand eller Vennesla. 

Hilsen Kristiansander. 

Anonymkode: cff29...8d1

Skrevet

Evje-Vennesla. Rimelige eneboliger. Kort vei til arbeidsmarked (Kristiansand) og fin natur.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nja, jeg er fra Mandal selv og det er ikke veldig lett å komme innpå folk der. Dog, østlendinger pleier å få innpass så der har du en fordel ts. Hvis du flytter til Vigeland, 10 minutter med bil vest for Mandal, så er de langt enklere å komme innpå og boligprisene er lavere enn i Mandal.

Anonymkode: 6a3a7...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...