Gå til innhold

Besøke legekontoret når smittsom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt syk med kraftig forkjølelse. Har svak feber og føler meg generelt ganske dårlig. Hvis jeg er like dårlig i morgen tidlig så tenkte jeg å bli hjemme fra jobb og høre med lege om sykemelding.

Men for å få sykemelding så må jeg vel møte opp til time. Dvs at jeg må dra ned på legekontoret mens jeg fortsatt er smittsom og kan da potensielt smitte andre på venterommet.

Hva er vanlig i slike situasjoner?

Anonymkode: 7c495...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er å bruke egenmelding. Men det er uproblematisk å møte opp på legekontoret ved behov. 

Anonymkode: f9e66...e23

Skrevet

Du ringer legekontoret, og mulig du heller kan få telefontime. 

Anonymkode: efc9b...eb0

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Går sykt mye covid nå...så jeg ville vært forsiktig med å oppsøke steder der du potensielt kan smitte mange skrøpelige folk... Ring dem å hør, mulig du kan få telefon time, event bruk munnbind hvis du må møte opp. Ellers har du vel egenmeldinger?

Anonymkode: c4838...cf7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har èn egenmeldingperiode igjen, så kan bruke det. Men jeg var syk for bare noen uker siden og brukte egenmelding da. Siden jeg har blitt syk igjen så fort så vil jeg få sykemelding for å vise sjefen at det er reelt og at jeg ikke bare faker for å "ta fri". 

(Har fått ny sjef som virker ganske mistroisk til de ansatte i utgangspunktet).

TS

Skrevet

Ring legekontoret om du MÅ ha sykemelding. De vil neppe ha deg inn når du har luftveisinfeksjon

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du SKAL bruke opp egenmelding før du ber om sykemelding fra lege. Hva arbeidsgiver mener om det er hens problem. 

Anonymkode: fe20d...fc8

• Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du SKAL bruke opp egenmelding før du ber om sykemelding fra lege. Hva arbeidsgiver mener om det er hens problem. 

Er dette en regel? Jeg finner ingenting om det når jeg googler?

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har èn egenmeldingperiode igjen, så kan bruke det. Men jeg var syk for bare noen uker siden og brukte egenmelding da. Siden jeg har blitt syk igjen så fort så vil jeg få sykemelding for å vise sjefen at det er reelt og at jeg ikke bare faker for å "ta fri". 

(Har fått ny sjef som virker ganske mistroisk til de ansatte i utgangspunktet).

TS

Jeg trodde man var pliktig til å bruke egenmelding når man kunne og kontakte lege først når man ikke kunne bruke egenmelding? 

Anonymkode: d4af0...90b

Skrevet

Det vanlige er å bruke egenmelding. Men det er uproblematisk å møte opp på legekontoret ved behov. 

Anonymkode: f9e66...e23

Nei, absolutt ikke. Legekontoret jeg bruker skriver f.eks. spesifikt at om man er smittsom syk så har de legetime over nettet, eller hvis man har øuftveissymptomer så er minst maske en nødvendighet.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde man var pliktig til å bruke egenmelding når man kunne og kontakte lege først når man ikke kunne bruke egenmelding? 

Anonymkode: d4af0...90b

Jeg har forsøkt å google, men finner ingenting om dette?

TS

Skrevet

Bare å møte opp hos legen

Anonymkode: 5b5fd...e61

Skrevet

Jeg har blitt syk med kraftig forkjølelse. Har svak feber og føler meg generelt ganske dårlig. Hvis jeg er like dårlig i morgen tidlig så tenkte jeg å bli hjemme fra jobb og høre med lege om sykemelding.

Men for å få sykemelding så må jeg vel møte opp til time. Dvs at jeg må dra ned på legekontoret mens jeg fortsatt er smittsom og kan da potensielt smitte andre på venterommet.

Hva er vanlig i slike situasjoner?

Høres ut som corona, og da drar du ikke på legekontoret og risikerer å smitte både lege og medpasienter - det sier seg jo selv! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har uansett ikke tenkt å bare møte opp hos legekontoret, selvsagt. Jeg tenkte å ringe eller sende melding gjennom HelseNorge og forklare situasjonen, og la legen avgjøre veien videre.

Men jeg lurer på om det stemmer at man ikke kan be om sykemelding før man har brukt opp alle egenmeldingene? Finner ingenting om dette på nettet?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lite hensynsfullt å smitte legen slik at legen kanskje blir syk og må avlyse flere legetimer. Hvis ts ikke er nyansatt, kan hun også bruke egenmelding.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har uansett ikke tenkt å bare møte opp hos legekontoret, selvsagt. Jeg tenkte å ringe eller sende melding gjennom HelseNorge og forklare situasjonen, og la legen avgjøre veien videre.

Men jeg lurer på om det stemmer at man ikke kan be om sykemelding før man har brukt opp alle egenmeldingene? Finner ingenting om dette på nettet?

TS

Det stemmer ikke. Som nyansatt må du vente en stund før du kan få bruke egenmelding og da må du ha sykemelding. Etter det er det vanlig å bruke egenmelding ved korttidsfravær og sykemelding ved langtidsfravær. Men husk at det er ulike regler for bruk av egenmelding hos IA-bedrifter og andre bedrifter, og det er en maksgrense for både egen/sykemelding.

Skrevet
3 minutter siden, Grüner said:

Det stemmer ikke. Som nyansatt må du vente en stund før du kan få bruke egenmelding og da må du ha sykemelding. Etter det er det vanlig å bruke egenmelding ved korttidsfravær og sykemelding ved langtidsfravær. Men husk at det er ulike regler for bruk av egenmelding hos IA-bedrifter og andre bedrifter, og det er en maksgrense for både egen/sykemelding.

Jeg er ikke nyansatt og jeg har èn egenmelding igjen jeg kan bruke. Min 12-måneders periode er ut januar.

Letteste er selvsagt å bare bruke den egenmeldingen. Men som sagt så har vi fått en ny sjef som er mye strengere enn de andre sjefene vi har hatt og som virker som om han lett mistror folk. Jeg tenker at det derfor kan gjøre dårlig inntrykk å bruke egenmelding bare tre uker etter forrige gang jeg gjorde det. 

TS

Skrevet

Nei, dette er feil. Man skal kontakte legekontoret, så bestemmer de om man får komme inn eller ikke.

Anonymkode: bf7b8...9a0

• Liker 3
Skrevet

Sende melding på helsenorge eller ringe. Hvorfor gå til legen når man er syk og risikere å smitte andre? Legen kan tilbakedatere sykemelding fra første dagen du tok kontakt. 

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Det er ingen regel i noen arbeidsmiljølov. 

Anonymkode: d937a...087

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...