Gå til innhold

Leieboer med katt - verditap utleiebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier ut en utleiebolig. Nå har det meldt seg en familie med to katter som er interessert i å leie. Må jeg regne med verditap på boligen når leietakerne har katt, og hva kan katten i så fall skade? Det er utekatter, som er inne alene når de drar på helgeturer, ifølge forespørselen.

Anonymkode: 777e9...9ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyr skal ha tilsyn hver dag, man sperrer da ikke katter inne en helg og drar. Spesielt ikke hvis de er vant til å være ute hver dag.

Hvis de er såpass slappe til å ta vare på egne dyr hadde jeg kanskje valgt andre folk til å ta vare på huset mitt.

Anonymkode: fbf8c...cfe

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg leier ut en utleiebolig. Nå har det meldt seg en familie med to katter som er interessert i å leie. Må jeg regne med verditap på boligen når leietakerne har katt, og hva kan katten i så fall skade? Det er utekatter, som er inne alene når de drar på helgeturer, ifølge forespørselen.

Anonymkode: 777e9...9ba

Katten gjør lite til ingen skade på hus,verre med hund..

Anonymkode: cb447...9af

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Ut over vanlige katteskader som kloremerker og at leiligheten er ubrukelig for allergikere etterpå, så skader katter ofte ved å ta med levende mus inn. Mus kan gjøre enorm skade på elopplegg, vannrør og bygningsmasse.

Katter liker også å markere, så vær forberedt på mye bæsj rundt husveggene.

Forøvrig ville jeg aldri leid ut til folk som tenker det er greit å reise fra katten sin en hel helg. Hvordan tar de vare på andres eiendelen, når dette er slik de behandler pus?

Anonymkode: 89c12...e54

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde aldri leid ut til noen med katt. Tisser de utfor evt. kasse eller rundt i huset skal du bare regne med å rive alt🙄 

Hadde noen som leide med katt, som fikk unger. Kattene hadde tisset utfor kassene så det trakk ned i laminatgulvet, dette var i 2. etasje. Du kan tenke deg jobben og kostnadene. 

Kattetiss lukter helt grusomt, å lykke til med å bli kvitt det. Katter klorer også på alt mulig rart, dørkarmer for eksempel...

At de også lar kattene være alene når de drar på helgeturer er også et rødt flagg tenker jeg. Ingen dyr skal være uten tilsyn i dagesvis😪

Anonymkode: 58748...89c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

..så skader katter ofte ved å ta med levende mus inn. Mus kan gjøre enorm skade på elopplegg, vannrør og bygningsmasse.

Å få mus i hus skjer like sjeldent/ofte uten katt,gitt..

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ut over vanlige katteskader som kloremerker og at leiligheten er ubrukelig for allergikere etterpå, så skader katter ofte ved å ta med levende mus inn. Mus kan gjøre enorm skade på elopplegg, vannrør og bygningsmasse.

Katter liker også å markere, så vær forberedt på mye bæsj rundt husveggene.

Forøvrig ville jeg aldri leid ut til folk som tenker det er greit å reise fra katten sin en hel helg. Hvordan tar de vare på andres eiendelen, når dette er slik de behandler pus?

Katter bæsjer ikke i egen hage. De bæsjer i andres hage. Spesielt de som har hund.

Har aldri opplevd masse mus når jeg har hatt katt. Fikk derimot rotter et par uker etter katten ble avlivet.

Anonymkode: 7b69b...716

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å få mus i hus skjer like sjeldent/ofte uten katt,gitt..

Nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min erfaring er helt omvendt. Snill hund som aldri gjorde noe til den gikk bort, fikk katt og den klora på tapet, vegger, skap. Fant et sted i gangen å tisse så plankene løsnet fra gulvet...! Måtte male opp etter katteklor. 

Anonymkode: 9602e...d09

• Liker 4
Skrevet

Katt klorer og herper kåken, og har du uflaks så får du kattepiss. Da kan du brekke opp gulvet, og rive panelet.

Anonymkode: 31ca6...31a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Katter bæsjer ikke i egen hage. De bæsjer i andres hage. Spesielt de som har hund.

Har aldri opplevd masse mus når jeg har hatt katt. Fikk derimot rotter et par uker etter katten ble avlivet.

Anonymkode: 7b69b...716

Katten vår er i øyeblikket i eiendomskrig med nabokatta, så begge to driter ned hele hekken og spar godsakene utover innkjøringen. Kjempehyggelig. Andre katter trekkes nemlig til eiendommen dersom man har katt. Det verste var en ukastrert hannkatt som sang serenader hele natta. Han ble dessverre påkjørt (ikke av meg)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min erfaring er helt omvendt. Snill hund som aldri gjorde noe til den gikk bort, fikk katt og den klora på tapet, vegger, skap. Fant et sted i gangen å tisse så plankene løsnet fra gulvet...! Måtte male opp etter katteklor. 

Anonymkode: 9602e...d09

Omvendt av deg. Hunder som gnager i stykker alt av tre som dørkarmer, stoler og trappegelender, begeistret løping riper opp gulv og markering i sofa, seng og hjørner. Mens med kattene er det bare robotstøvsugeren som får jobbe ekstra. 
Bor heldigvis ikke med hundene lengre. Var i et kollektiv og eierne ikke sitt ansvar bevist. 

Når det er sagt ville jeg vært skeptisk til katt og krevet ekstra depositum i tilfelle skader. Ikke alle katter er like veloppdragne og harmoniske. 

Anonymkode: ce149...bcd

• Liker 3
Skrevet

Hadde katt i rekkehus i hele oppveksten og var heldig med den. Gjorde fra seg i kattekasse inne på vinteren når den var mindre ute enn på sommeren. Ikke noen kloring osv Ikke noen negativ erfaring her iallefall. Katter er forskjellige da..

Anonymkode: 2a406...3ed

• Liker 4
Skrevet

Hovedproblemet er vel katteallergi hos de som skal leie i neste utleieperiode. 

Jeg ville ha laget noen ekstra merknader i kontrakten, f eks tatt hensyn til at kattene kan finne på å klore på dørkarmer, de kan ha uhell utenfor dokassen osv. Dette er forhold som i så fall må ordnes av leietaker før de forlater boligen. Evnt legge inn en ekstra mnd depositum for å ta hensyn til slikt?

Jeg hadde tenkt det var verre med hund. Hundeklør er ikke sørlig for parketten og personlig synes jeg lukten av hund sitter ganske godt igjen i en bolig.

Anonymkode: 2ce99...f40

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tviler på det! Kjøpte et hus der tidligere beboer hadde en katt som klarte å ødelegger dører og vegger + det tok lang tid å bli kvitt tisselukt. 
Hvis jeg skulle leie ut noen gang, kun til folk uten kjæledyr. Uansett katt, hund eller edderkopp

Anonymkode: 2e635...98c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det vært store verditap ved å ha katt, så hadde ikke så mange mennesker i Norge hatt det.

Det som derimot er verditap er å få mus på eiendommen, og dette skjer ikke når man eier katt (dersom katten ikke er 20 år gammel da). De kan klore på møbler når de er små, men regner med at leietaker har egne møbler?  

Anonymkode: 84a43...1bf

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Naboen har schæfer og fikk rotter innendørs. Jeg har to katter som bruker toalettet sitt og kloremøblene sine… 

Rottene hadde vært hjertelig velkommen til å prøve seg her, da hadde kattene hatt mer å gjøre på! 

Anonymkode: d1beb...772

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Katt er uproblematisk, uansvarlige katteeiere som lar dyrene sine være uten tilsyn en hel helg er et større problem.

Anonymkode: 43c24...0fb

• Liker 3
Skrevet

Dyr skal ha tilsyn minst to ganger i døgnet, det er ikke lov å bare etterlate dem alene i en hel helg. Jeg hadde sagt nei på grunnlag av dette alene. 

Anonymkode: cfd7f...959

• Liker 1
Skrevet

Flytter inn i et nytt leilighetskompleks og dere er alle husdyr forbudt og røykeforbud inne samt ute på verandaene. 

Anonymkode: 2a406...3ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...