AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Vi skal til svigers i helga. Det er på landet og der er det tydeligvis andre regler. 13 åringen bruker få kjøre snøscooter når han er der, får kjøre på en stor åker. Jeg er skeptisk, da jeg jobber et sted der vi får inne mange skader. Det er kun jeg som sier nei, og jeg føler meg skikkelig dum… Hadde dere latt 13 åringen deres kjøre snøscooter alene? Anonymkode: de9ca...a2c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Nei. De vil tro de er vedrensmestre og ende opp i ei bilulykke rett før de kan kjøre på riksveien lovlig. Anonymkode: 81d5f...2a3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Jeg er mest skeptisk til at man fraviker det som er aledersgrense. Man kjører jo ikke rundt på åkerne i en by? Anonymkode: de9ca...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er kun jeg som sier nei, og jeg føler meg skikkelig dum… Tror de andre ville følt seg enda dummere om 13 åringen blir skadet, eller i verste fall... Min unge hadde ikke fått lov! Anonymkode: 363b6...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror de andre ville følt seg enda dummere om 13 åringen blir skadet, eller i verste fall... Min unge hadde ikke fått lov! Anonymkode: 363b6...d2f Jo men de sier «det går bra, det skjer ikke noe..» så blir faren sur for at jeg ikke lar han få lov, og jeg blir den stygge ulven.. Så da må jeg argumentere for at det mest sannsynlig går bra, men han er faktisk ikke gammel nok.. Og alle blir sur på meg😢 Anonymkode: de9ca...a2c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Hadde det vært på landet og på ett stort jorde, som feks var flatt, og uten bratte bakker, så hadde jeg latt han kjøre. Han kan jo ha en voksen bakpå, de første gangene, og han trenger jo ikke å kjøre bånn gass. Da jeg var ung, på bygda, så var det ikke så uvanlig at ungdommene kjørte traktor og scooter, eller moped, før 15-16 års alderen. Men man kjørte gjerne på private områder, og holdt seg unna offentlig vei. Anonymkode: 290ae...e6f 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Mine unger har kjørt siden de kunne holde inn gassen selv, men så bor vi et sted det er helt vanlig. Om du skal slippe en 13-åring helt uten erfaring løs på et jorde kommer an på både 13-åringen og snøscooteren. Hva slags scooter er det? Anonymkode: f5610...674
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo men de sier «det går bra, det skjer ikke noe..» så blir faren sur for at jeg ikke lar han få lov, og jeg blir den stygge ulven.. Så da må jeg argumentere for at det mest sannsynlig går bra, men han er faktisk ikke gammel nok.. Og alle blir sur på meg😢 Anonymkode: de9ca...a2c Jeg skjønner veldig godt at han blir sur på deg. Det er jo sikkert veldig spennende. Jeg skjønner at det er aldersgrenser, og jeg er i stor grad tilhenger av at man skal følge disse. Men det er også mulig å se an " stedet" man skal kjøre. Det er stor forskjell på å kjøre på offentlige steder, eller veier, og ett øde oversiktlig sted. Jeg synes det var mye verre med små kids på elsparkesykkel på offentlige veier, enn en 13 åring på scooter på ett øde sted. Anonymkode: 290ae...e6f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 Hadde ikke latt en 13 åring kjøre alene nei. Anonymkode: d4594...851
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 Så lenge det er ett stort og flatt jorde - og han får lært seg å kjøre av en voksen, så ville jeg latt han kjøre. Samtidig ville jeg sagt klart i fra at han ikke får kjøre noen andre steder før han er 16 år og har tatt lappen. Det er ikke noe farlig som kan skje på et jorde, med forsvarlig fart. Anonymkode: df9c3...d3c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 Mine to unger fikk barnescooter i fjor vinter, og han som da var 4 lærte seg kontroll over scooteren utrolig raskt. Fikk han sleng rettet han den opp med en gang intuitivt. Så fascinerende! De er nå på andre vinteren og vi har nå oppgradert til en større barnescooter. broren min kjørte scooter når han var liten og det gikk helt fint. Samme med mannen min der han er fra. Jeg hadde aldri interesse, og kjørte bare av og til. Så fremst de ikke hopper, steiler og kjører ned bratte terreng, går det som oftest fint er min erfaring. Har ikke hørt om skader annet enn motorcross Anonymkode: 67463...a36
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 Det skades og dør mange unge i scooterulykker. Aldersgrensa er der for en grunn. Anonymkode: b749b...ef1
Illuminatum Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 Kommer an på 13 åringen. Om han pleier å kjøre vet man jo hvordan han takler det. Ville latt ham kjøre. Selv kjørte jeg traktor på jordene fra jeg var 10.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 Det kommer helt ann på ungen. Noen hadde jeg stolt på, andre ikke. Anonymkode: f1388...d67
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi skal til svigers i helga. Det er på landet og der er det tydeligvis andre regler. 13 åringen bruker få kjøre snøscooter når han er der, får kjøre på en stor åker. Jeg er skeptisk, da jeg jobber et sted der vi får inne mange skader. Det er kun jeg som sier nei, og jeg føler meg skikkelig dum… Hadde dere latt 13 åringen deres kjøre snøscooter alene? Anonymkode: de9ca...a2c Ja,helt klart.....reglene er til fordi de fleste 13 åringer ikke klarer å håndtere det, lær opp de unge til å håndtere kjøretøy så blir de tryggere da de blir eldre. Jeg har latt mine barn kjøre både scooter, cross, prøvd bil og det meste leeenge før de var gamle nok. Nå er de trygge stabile sjåfører uten stor fartstrang, de fikk rast fra seg før de var gamle nok, samt lært seg å håndtere redskapen. Anonymkode: 1ba35...608
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Skrevet 7. desember 2023 Er de sånne som lar ham kjøre uten hjelm også? Aldersgrenser er der for en grunn. Våre får ikke lov (lignende tilfelle). Man kan ikke bare tilpasse seg rundt alle mulige aldersgrenser. De er der av en grunn. Og det er det vi voksne som må lære barna. Er det også greit om han bryter andre grenser? Anonymkode: 5d83c...fcc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Skrevet 7. desember 2023 Husk at Vegtrafikkloven gjelder over alt, selv på et privat jorde og det hjelper ikke om det er scooter beregnet for barn. En ting er om det skulle skje alvorlig skade men om det blir oppdaget så er det dere foreldre/foresatte som blir straffet for det, er heller ikke uvanlig at barnevernet blir kobletinn og det har skjedd flere ganger når det har vært ulykker med barn på ATV, traktor og snøskuter. Anonymkode: 5cadd...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Skrevet 7. desember 2023 Mine har kjørt traktor, atv, bil og snøscooter før alder. Men vokst opp på gård, vært med å hjelpet til. Fikk egene atv fra de var 5år og kjørte da på bane. Begge jobber som avløser. Startet i alder av 12 år å jobbe på gårder. Når de var 13 og 15 dro de på sæter å jobbet alen. Der måte de bruke atv hver dag Men alt hat med barne/ungdommen om rett opplæring Anonymkode: 255a3...d18
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #19 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 21.52): Mine unger har kjørt siden de kunne holde inn gassen selv, men så bor vi et sted det er helt vanlig. Om du skal slippe en 13-åring helt uten erfaring løs på et jorde kommer an på både 13-åringen og snøscooteren. Hva slags scooter er det? Anonymkode: f5610...674 Her også. Både to og firehjulinger og snøscooter. De forstår veldig godt hva de driver med. Anonymkode: 490ae...730
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 Nei. Jeg bor på landet og har snøscooter. Har to barn på hhv. 11 og 14 år. Vi har hytte på fjellet, og vi hogger også ved der. Jeg kjører og barna sitter på slede. Jeg har også traktor. I tidligere generasjoner skrøt man gjerne av barn som tidlig kjørte traktor. Ikke sånn nå lenger. Som forelder vet jeg at det er viktig at barna forstår at lover og regler skal overholdes. Anonymkode: 4ed52...595
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå