Gå til innhold

Er det farlig for helsa og isbade når det er -8 eller-9 grader som det er nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette noe man bør vente med når det er sånne minusgrader?

Anonymkode: 33a88...9f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei hvis man er frisk og rask er ikke det noe problem.

• Liker 1
Skrevet
Pappi skrev (7 minutter siden):

Nei hvis man er frisk og rask er ikke det noe problem.

Ok, så bra. Jeg så noen som hoppet uti i dag på tur så tenkte kanskje og gjøre det selv og 🙂

Skrevet

Det er uansett varmegrader i vannet. Husk sokker, så det ikke er så kaldt å gå på isen.

Anonymkode: 6ad2c...07c

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er dette noe man bør vente med når det er sånne minusgrader?

Ville ikke gjort om det er første gang og du er over 45. Ganske hardt for hjertet dette. 

Anonymkode: 5bb2c...b34

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville ikke gjort om det er første gang og du er over 45. Ganske hardt for hjertet dette. 

Er første gang ja og er 47, kanskje vente til temperaturene går ned. Ble litt betenkt 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er uansett varmegrader i vannet. Husk sokker, så det ikke er så kaldt å gå på isen.

Anonymkode: 6ad2c...07c

Hvis jeg gjør det så skal jeg huske på å ta på sokker. Godt tips 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er første gang ja og er 47, kanskje vente til temperaturene går ned. Ble litt betenkt 🙂

De abvefaler i din alder og opp å ta det gradvis, så ja jeg ville nok også vært betenkt til det. Jeg kunne ikke tenke meg dette jeg🥶 hilsen meg på 35 

• Liker 2
Skrevet

Og ta på lue slik at du holder på mye av kroppsvarmen.

Skrevet

Jeg isbader jevnlig.  Et godt råd er å ikke gjøre det alene eller når det er mørkt.  Det er en herlig opplevelse,men kan ikke sammenlignes med bading på sommeren.  Du er mye mer sårbar på vinteren.  Det er en god grunn til at det er isbaderklubber. Hadde jeg vært deg, hadde jeg alliert meg med en gjeng.  Det er tryggere 

• Liker 1
Skrevet
Sonit skrev (1 minutt siden):

Og ta på lue slik at du holder på mye av kroppsvarmen.

Godt tips der og 🙂

Skrevet

Man bør ta det gradvis, da man i verste fall kan få hjertestans. Det er også ganske vondt etterpå, særlig i begynnelsen, når kroppen får tilbake varmen. Så ta det gradvis, begynn på sommeren og ikke gi deg utover høsten, ikke begynn nå.

Anonymkode: f3251...571

• Nyttig 1
Skrevet
Laraa skrev (Akkurat nå):

Jeg isbader jevnlig.  Et godt råd er å ikke gjøre det alene eller når det er mørkt.  Det er en herlig opplevelse,men kan ikke sammenlignes med bading på sommeren.  Du er mye mer sårbar på vinteren.  Det er en god grunn til at det er isbaderklubber. Hadde jeg vært deg, hadde jeg alliert meg med en gjeng.  Det er tryggere 

Jeg gjør det nok ikke alene og iallefall ikke når det er mørkt. Jeg får sjekke litt rundt og høre med venner eller andre isbadere kanskje hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det. takk for råd 🙂

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man bør ta det gradvis, da man i verste fall kan få hjertestans. Det er også ganske vondt etterpå, særlig i begynnelsen, når kroppen får tilbake varmen. Så ta det gradvis, begynn på sommeren og ikke gi deg utover høsten, ikke begynn nå.

Ok, jeg får høre på de som har greie på dette.Kanskje begynne på sommeren og høsten først som du sier og deretter vinteren. Vil ikke risikere helsa 🙂

Skrevet

I tenkeboksen 🙂

Skrevet

Ja, er ikke noe problem det så lenge du ikke har problemer med blodtrykket eller en skjult aneurisme. 

Anonymkode: b8ae4...173

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 17.26):

Hvem som får hjertestans vet man ikke. Har hørt at det å plutselig få iskaldt vann på seg kan være et sjokk for hjertet. Tror selv ikke det er så sunt som folk skal ha det til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 18.52):

Ja, er ikke noe problem det så lenge du ikke har problemer med blodtrykket eller en skjult aneurisme. 

Anonymkode: b8ae4...173

Ikke lett å vite om man har skjult aneurisme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 17.30):

Ok, jeg får høre på de som har greie på dette.Kanskje begynne på sommeren og høsten først som du sier og deretter vinteren. Vil ikke risikere helsa 🙂

Lurt 😊

Skrevet

Jeg har aldri betenkeligheter med å isbade om jeg får tatt badstu før og etter. Uten badstue hadde jeg aldri i verden giddet å utsette meg for det. Men jeg er ganske pysete med vanntemperaturen om sommeren også, da.

Når det gjelder isbading og helse, ville jeg bare googlet og finne hva forskningen sier om det.

Anonymkode: f314b...fab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...