AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #41 Del Skrevet 6. desember 2023 Høres ut som om du overtenker litt, senk skuldrene og slapp av - de aller fleste tenker like mye som du gjør over seg selv og svært lite over hva andre drikker og når de går hjem. Håper dette kan hjelpe deg litt når du forbereder deg! Jeg drikker alkoholfri øl som oftest av glass, så ser det ut som øl. Ikke fordi jeg vil skjule det, men fordi jeg ikke alltid har lyst til å snakke om at jeg ikke drikker og grunnen til det. Det er ikke noe problem, folk er stort sett høflige og forstår godt at noen ikke drikker, med mindre du skal på russekro da. Det er uvant å mingle hvis man er vant til å drikke, men poenget er uansett å få folk til å føle seg interessante. Still oppfølgingsspørsmål og gi stikkord til samltalen til de som kommer bort, så du unngår kleine situasjoner. «Jørn her fortalte akkurat en historie om bjørnejakt» «Jørn, hvordan fungerer det egentlig med fellingstillatelse?» Du kan også Google deg til endel samtalestartere som du kan øve på hvis minglingen er skummel! Som oftest går det bedre enn man frykter, de fleste som treffes på privat fest vil jo gjerne lage god stemning. Tror du verten forventer at det skal bli veldig seint og hæla i taket? Blir hun skuffet hvis du drar tidlig tror du? Jeg pleier ikke melde ifra før, men sier det kanskje til verten at jeg sniker meg ut i 23-tiden, men lager ikke noen greie ut av det når jeg går. Det kjipeste er jo når noen går, så blir 3-4 med på å dele en taxi og andre kommer på at de også skal tidlig opp og du får skylden for oppbrudd av en partysugen vertinne. Lykke til og kos deg, gøy med ny venninne da! Anonymkode: fd976...686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C8H10N4O2 Skrevet 6. desember 2023 #42 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo jævla spes å ikke drikke… Anonymkode: fdfdc...baa Hvorfor? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #43 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg kutta alkohol for 5 år siden og føler ikke jeg har noen opplysningsplikt til noen. Drikker alkoholfritt og hvis noen spør hvorfor svarer jeg at jeg drikker ikke alkohol. Ferdig. 😊 Anonymkode: eee3a...40d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #44 Del Skrevet 6. desember 2023 Sier ingenting,men har med meg alkoholfritt(brus eller juice) som jeg heller over i vinglass/drinkglass. Ingen har noensinne spurt hva som er i glasset😅 Anonymkode: fea33...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #45 Del Skrevet 6. desember 2023 Drikker alkoholfritt, sier nei tak hvis jeg blir tilbudt alkohol. Ingen forklaring, ingen spør om hvorfor. Anonymkode: 96198...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #46 Del Skrevet 6. desember 2023 Hvis du vil gi et svar uten å gå inn på den reelle grunnen så er det alltid greit å si: "Nei, var ikke helt i form i dag så jeg valgte å kjøre". Anonymkode: c2236...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #47 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Føler du ikke at det svaret er litt partypooper? Er redd for å bli oppfattet som det eller prippen. Ved en anledning fikk jeg spørsmål om jeg var kristen 🤷♀️ Anonymkode: 8a6f1...949 Jeg spurte kollega om vedkommende skulle kjøre hjem fra julebord forrige helg og vedkommende svarte bare med et smil at hen aldri drikker. Tror jeg bare svarte "åja", er jo ikke mer å si om den saken. Jeg merket ikke at andre kolleger stusset eller sa noe heller. Folk mellom 40-65 stort sett. Hvor er dette drikkepresset? Ikke merket på min arbeidsplass. Anonymkode: 11fdb...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 6. desember 2023 #48 Del Skrevet 6. desember 2023 Det er veldig mange som sammenligner seg, får dårlig samvittighet for at de skeier ut fra familielivet, og det å bare drikke noe som ligner bare bidrar til at de ikke begynner å stresse med det, og så kan de som vil få en hodepinefri dag dagen derpå. Jeg vet om flere med en alkoholfri på innerlomma, i tillegg har en mer kontroll på hva en får i seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eller Skrevet 6. desember 2023 #49 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg tar med alkoholfri øl og drikker fra boksen. Det hender noen lurer på hvorfor jeg ikke drikker, men det har aldri vært negativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 6. desember 2023 #50 Del Skrevet 6. desember 2023 Hoia skrev (12 minutter siden): Det er veldig mange som sammenligner seg, får dårlig samvittighet for at de skeier ut fra familielivet, og det å bare drikke noe som ligner bare bidrar til at de ikke begynner å stresse med det, og så kan de som vil få en hodepinefri dag dagen derpå. Jeg vet om flere med en alkoholfri på innerlomma, i tillegg har en mer kontroll på hva en får i seg. For meg er det ikke at jeg ikke drikker, jeg går bare over til alkoholfri etter ett glass, en øl. Normalt sett er jeg veldig glad i morningene i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #51 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en gammel vinflaske jeg heller over alkoholfri vin på eller eplemost. Anonymkode: 73e5c...1f0 Jeg tenkte å foreslå dette. Selv så drikker jeg av og til, av og til ikke. Jeg har ingen grunn til å ikke drikke, men ingen grunn til å drikke heller. Vil jeg ikke drikke, så sier jeg ofte at jeg kjører bil, om ingen spør på forhånd om jeg skal drikke eller ei. Da kommer jeg bare med bilen, og kan faktisk ikke drikke. Det gjør saken enkel. Iblant tilbyr jeg meg som sjåfør om noen trenger. Spør de på forhånd, sier jeg at jeg ikke har planer om å drikke, at jeg ganske enkelt ikke har lyst. Jeg har mye migrene, så det hender jeg skylder på at alkohol så fort fører til migrene og at jeg ikke vil risikere det (det er ikke løgn). Man kan alltids si at man ikke liker smaken, men da er det fort at noen skal få deg til å smake på "dette" og "dette" og "dette liker du garantert!" Anonymkode: e543a...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #52 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo jævla spes å ikke drikke… Anonymkode: fdfdc...baa Hvorfor det? Anonymkode: b4822...8b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 6. desember 2023 #53 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo jævla spes å ikke drikke… Anonymkode: fdfdc...baa Nei, overhodet ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 6. desember 2023 #54 Del Skrevet 6. desember 2023 SPOCA skrev (6 timer siden): Jeg gjør ikke annet enn å drikke det jeg har med meg og late som ingenting. Ingen har noe med at jeg ikke drikker. De får tro hva de vil, det er ikke mitt problem hvis de mener jeg er prippen altså. Sånn gjør jeg det også. Faktisk er det sjelden at noen merker at jeg ikke drikker alkohol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #55 Del Skrevet 6. desember 2023 Pleier ofte å være edru på fest. Kan både mingle og være alene på dansegulvet på byen likevel jeg. Noen spør "er du gravid", og pleier bare å si nei, men tenkte jeg skulle si neste gang noe sånn som at jeg er tørrlagt alkoholiker bare for å få de til å skjønne at det er ugreit å spørre hvorfor folk ikke drikker, og ihvertfall å spørre om folk er gravid. Jeg er for å understreke ikke tørrlagt alkoholiker 😅 Anonymkode: f085c...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 6. desember 2023 #56 Del Skrevet 6. desember 2023 "Jeg er avholds og holder meg til alkoholfri drikke." Jeg drikker heller ikke alkohol og syns det er helt greit å si at jeg er avholdsmenneske når jeg er i en sosial setting der det drikkes alkohol. Jeg får som regel ikke spørsmål. Tror kanskje folk tror jeg er tørrlagt alkoholiker når jeg sier" avholds", og det tør de liksom ikke pirke borti. Sannheten er at jeg syns all alkoholholdig drikke smaker jævlig. Jeg drikker heller ikke kaffe eller te, også fordi det smaker ekkelt. Jeg tar med meg brus og storkoser meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobias001 Skrevet 6. desember 2023 #57 Del Skrevet 6. desember 2023 Hvis du ikke tørr å si at du ikke drikker så bør du jobbe med selvtilliten! Å bli tatt for å late som du drikker alkohol når du ikke gjør det er bare pinlig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mousj Skrevet 6. desember 2023 #58 Del Skrevet 6. desember 2023 Er det virkelig slik?At man må unskylde seg for å ikke drikke? Jeg drikker alkohol med mindre jeg kjører eller har vært gravid, men har aldri tenkt over at det kan være et "omvendt press" om man velger alkoholfritt. Og jeg har nok vært med på - komaaaan, du kan da ta et glass!! Takk. Dette skal jeg virkelig slutte med. Folk må jo få bestemme selv uten å bli sett på som brems. Takk for innlegg:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 7. desember 2023 #59 Del Skrevet 7. desember 2023 Det er morsommere å være på fest når en ikke fokuserer på alkohol. Det er ingen som får med seg at en putter noe annet i glasset, folk er så opptatt av seg selv. Øl og diverse på utesteder er også pumpet/jekket nok med alkohol, så kommer en over feil type, så kan en bli dritings på en øl. Det er ikke tull. Jeg liker å ha kontroll på hva jeg får i meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #60 Del Skrevet 7. desember 2023 Helt utrolig at det er så poppis å drikke alkohol at man føler seg dum som ikke drikker. Jeg selv drikker ikke alkohol, og det har vært mye mas og press oppgjennom årene. Droppet mange fester grunnet dette. Nå er jeg kommet dit at jeg ikke orker å tenke ut unnskyldninger lengre, da jeg aldri drikker. Få som spør egentlig, men om noen spør; skal du ikke drikke? Sier jeg bare; nei, jeg skal ikke drikke. Så er saken ute av verden. Jeg er sosial av meg, og når de andre kommer i farta er jeg like «med» som de. Alle har sine grunner til å drikke - ikke drikke. Jeg for min del har lett for å få angst og uro når jeg drikker, på natta eller dagen etter. Den kampen må jeg deale med selv, og andre slipper kanskje dette.. så dette er mitt valg. på lik linje med at jeg elsker hverteboller, og forventer ikke at en med irritabel tarm skal bare presse seg til å spise boller sammen med meg, og slite flere dager etter. ta med deg en flaske modell eller bris og drikk det. Anonymkode: 45a9b...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå