AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #21 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg har med brus, har aldri sagt ifra og ingen har reagert på det heller. Skjønner ikke hvorfor folk føler at de må ha en grunn for å forsvare seg selv? Om så, henger man med feil mennesker. Anonymkode: c4c58...de1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #22 Del Skrevet 6. desember 2023 Helt sykt at man skal avkreves en forklaring for ikke å drikke! Når noen spør: «Hvorfor drikker du ikke?» parerer du bare med: «Hvorfor drikker du?» Anonymkode: 8f66e...f6e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 6. desember 2023 #23 Del Skrevet 6. desember 2023 Det kan virke litt brems ved ikke å drikke, så hvis jeg skal noe dagen etter, har jeg bare med meg en alkoholfri øl i vesken, eller vin, som jeg bytter ut på do. Så blir ingen stressa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 6. desember 2023 #24 Del Skrevet 6. desember 2023 Folk blir jo snakkesalige da, og selv om en ikke vektlegger det som blir sagt, vil en jo bli inkludert, så det er et godt tips å bare bytte ut etter et glass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #25 Del Skrevet 6. desember 2023 Hoia skrev (6 minutter siden): Det kan virke litt brems ved ikke å drikke, så hvis jeg skal noe dagen etter, har jeg bare med meg en alkoholfri øl i vesken, eller vin, som jeg bytter ut på do. Så blir ingen stressa! Veldig spesielt at man skal måtte skjule at man ikke drikker alkohol sånn at andre ikke blir «stressa» av det. Kunne ikke falt meg inn å gjemme meg på do for å bytte ut med alkoholfritt. Da har man feil venner. Anonymkode: 8f66e...f6e 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #26 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sluttet å drikke og feste for ca tre år siden og har unngått sånne sammenhenger siden. Nå vil jeg delta på en fest hos en ny venninne jeg har fått men hun vet ikke at jeg ikke drikker eller grunnen til det. Vi kjenner hverandre ikke veldig godt. Burde jeg ta med alkoholfri og ikke nevne at jeg ikke drikker alkohol og håpe ingen ser at det står 0%, eller sier jeg til henne og de andre rundt at jeg ikke drikker når jeg setter frem alkoholfri ølboks på bordet? Sier jeg fra til henne på forhånd og ikke til de andre rundt som jeg ikke har møtt før? Må det begrunnes? Hva svarer jeg om noen spør? Det jeg frykter mest er at noen sier "Åja er det alkoholfritt?" Og forventer at jeg skal komme med en forklaring men så sier jeg bare "Ja :)", hva slags setning kan man følge opp med for at ikke det skal bli stille og de venter på en begrunnelse? Og hvordan mingle på fest edru? Planen er å dra tidlig hjem, men sier jeg det til verten når jeg kommer? Eller hvordan sier jeg fra at nå drar jeg? Anonymkode: 8a6f1...949 Det er jo for gæli at det føles skummelt å si at man ikke drikker. Er virkelig drikkepresset blitt så hinsides? Jeg begynte ikke å drikke før jeg var nesten 40 år. Jeg deltok på masse julebord, fester, brylluper og ulike sammenhenger uten å drikke. Var også rusfri russ. Det var aldri noe problem å si at man ikke drikker, og be om noe alkoholfritt. Det ble akseptert uten spørsmål. Opplevde aldri noe ubehag med det. Hvis du har bil, kan du jo kjøre til festen, for da har de den perfekte unnskyldning for å holde deg edru. Men det burde uansett ikke være noe som helst problem å dra på fest uten å drikke. Det er ingen som har noe med hvorfor du velger å unngå alkoholen, men du kan jo bare si at du er alkoholiker og nyte reaksjonene. 🙂 Du kan selvsagt ha noe alkoholfritt med deg i bakhånd, men hvis verten spanderer alkohol på alle de andre, bør verten også ha noe alkoholfritt til de som ikke drikker. I hvert fall noe kaffe eller mineralvann. Hvordan mingle edru? Skremmende at det spørsmålet faktisk stilles. Er alkoholen blitt så sentral at folk har glemt at det går an å prate med folk uten å være rusa? Ja, for det går faktisk an. Det er bare å prate helt vanlig til folk. Anonymkode: a594d...b2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #27 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For et samfunn vi lever i, hvor folk er redde for hva andre tenker om de ikke drikker alkohol. Som om det er noe å skamme seg over. Tragisk! Noen drikker, andre ikke. Det skal respekteres. Om de ikke respekterer det, og du føler det er ubehagelig å ikke drikke med disse folka, så er de ikke verdt å være på fest med igjen ihvertfall. Anonymkode: b4822...8b8 Det er jo jævla spes å ikke drikke… Anonymkode: fdfdc...baa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #28 Del Skrevet 6. desember 2023 Du kam svare akkurat så mye eller lite du selv vil. Det samme gjelder om du ønsker å si det til venninnen din på forhånd eller ikke. Dersom du synes det er veldig vanskelig kjører du bil til festen, og svarer «ja, jeg kjører». Men det er absolutt innafor å bare svare nei, dersom noen spør. Anonymkode: b0447...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 6. desember 2023 #29 Del Skrevet 6. desember 2023 tar med brus. ingen som reagerer. alle vet at jeg ikke drikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #30 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg tar med brus, eller drikker brus/eplemost om det er i et selskap det blir servert drikke. Spør folk, svarer jeg bare at jeg ikke drikker. Har aldri vært noe problem, jeg har ikke drukket på 13 år. Anonymkode: 969b0...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 6. desember 2023 #31 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig spesielt at man skal måtte skjule at man ikke drikker alkohol sånn at andre ikke blir «stressa» av det. Kunne ikke falt meg inn å gjemme meg på do for å bytte ut med alkoholfritt. Da har man feil venner. Anonymkode: 8f66e...f6e Det trenger ikke være settinger med venner, det kan være jobb, andre settinger. Det handler egentlig bare om at en ikke vil være festbrems, yngre drikker jo en del, og de kjenner det ikke dagen etter i samme grad som når en blir eldre, og folk er mer tilbakeholdne med folk som ikke drikker. Det trenger ikke være på do, kan være i gangen, i baren eller et raskt skifte under bordet, ved bordet når ingen ser. For meg handler det om at etter jeg fylte 30 ikke finner det så givende å kjenne på beruselse, men at jeg liker smaken av øl og vin, det er ikke alkoholen i seg selv. Og så blir kvelden hyggelig! Og en kan stå opp 09.00 og ikke ha tapt helse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #32 Del Skrevet 6. desember 2023 Regner med alle oppegående som inviterer til fest også har noe alkoholfri drikke, i motsatt fall drikker jeg vann. Hva menes med "hvordan forklare", jeg har da ingenting å forklare eller bortforklare. Og hva menes med "hvordan mingle", man trenger da ikke promille for å mingle? Anonymkode: a83a0...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #33 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo jævla spes å ikke drikke… Anonymkode: fdfdc...baa Norsk drikkekultur er så tragisk🤮 Anonymkode: 1f85c...b1c 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 6. desember 2023 #34 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg drikker ett eller to glass da, men tiden for å drikke fire-fem enheter her er forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #35 Del Skrevet 6. desember 2023 Bare at man må stille disse spørsmålene sier jo sitt. Man drikker alkoholfri drikke, mingler som normalt og trenger da ikke forklare seg for noen om hvorfor man ikke drikker. Anonymkode: a3666...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 6. desember 2023 #36 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg er vant med å ikke drikke ute, men det skyldes at jeg alltid må ut og kjøre når jeg skal noe. Ingen som har reagert på det noen gang. På overnattingsturer kan jeg jo godt drikke litt om jeg vil. Er ikke noen stordrikker heller. Det har også vært svært dalende deltakelse i det sosiale livet de siste årene pga sjukdom, pandemi og diverse. Går greit likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #37 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg er voksen og trenger ikke ha noen unnskyldning for å drikke alkoholfritt. Anonymkode: 3b244...e12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #38 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg sier at jeg kjører😊 Anonymkode: 04e5b...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 6. desember 2023 #39 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har dere ikke med dere noe å sippe på? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med hendene mine liksom 😆 Anonymkode: 8a6f1...949 Er det fest der alle skal ta med egen drikke, så tar du selvsagt med deg det du vil drikke. Om det nå er cola eller munkholm eller alkoholfri vin. Det blir rart å sitte uten et glass/boks når alle andre har. Er det en fest der verten skal stå for serveringen, så er der nok alltid alkoholfrie alternativer. Om ikke alkoholfri øl/vin, så i allefall brus/blandevann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #40 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg har med alkoholfri drikke, gjerne noe mer spennende enn brus. Hvis noen spør så sier jeg enten at jeg blir så dårlig dagen etterpå, at jeg kjører eller sannheten som er den første med mer detaljer 😅 Ser fort om personen bare er intr i alkoholdelen eller vil bli noe kjent med meg samtidig. Jeg synes det er uproblematisk, får sjeldent kommentarer mer enn et spm. Og jeg er gjerne med utover kvelden/ natten. Det kan være veldig gøy 😄 Anonymkode: 2b6d8...80b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå