AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Sluttet å drikke og feste for ca tre år siden og har unngått sånne sammenhenger siden. Nå vil jeg delta på en fest hos en ny venninne jeg har fått men hun vet ikke at jeg ikke drikker eller grunnen til det. Vi kjenner hverandre ikke veldig godt. Burde jeg ta med alkoholfri og ikke nevne at jeg ikke drikker alkohol og håpe ingen ser at det står 0%, eller sier jeg til henne og de andre rundt at jeg ikke drikker når jeg setter frem alkoholfri ølboks på bordet? Sier jeg fra til henne på forhånd og ikke til de andre rundt som jeg ikke har møtt før? Må det begrunnes? Hva svarer jeg om noen spør? Det jeg frykter mest er at noen sier "Åja er det alkoholfritt?" Og forventer at jeg skal komme med en forklaring men så sier jeg bare "Ja :)", hva slags setning kan man følge opp med for at ikke det skal bli stille og de venter på en begrunnelse? Og hvordan mingle på fest edru? Planen er å dra tidlig hjem, men sier jeg det til verten når jeg kommer? Eller hvordan sier jeg fra at nå drar jeg? Anonymkode: 8a6f1...949 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Jeg sier bare at jeg ikke liker smaken og blir så trøtt av det. Jeg liker ikke å være sammen med berusede folk, så går hjem når festen begynner å ta av. Anonymkode: 4b2d1...f73 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Jeg sier faktisk ingenting, det faller meg ikke inn rett og slett at andre forventer at jeg skal drikke. Blir jeg tilbudt vin eller lignende sier jeg bare neitakk. Anonymkode: 34169...4be 17 1
Rødstrupa Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 Du trenger ikke forklare noe som helst. Nei takk, jeg står over/drikker ikke. Ferdig m/det.🤗 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg sier bare at jeg ikke liker smaken og blir så trøtt av det. Jeg liker ikke å være sammen med berusede folk, så går hjem når festen begynner å ta av. Anonymkode: 4b2d1...f73 Føler du ikke at det svaret er litt partypooper? Er redd for å bli oppfattet som det eller prippen. Ved en anledning fikk jeg spørsmål om jeg var kristen 🤷♀️ Anonymkode: 8a6f1...949 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Jeg sier bare at jeg ikke gir meg noe å drikke lenger og at jeg trives bedre uten. Hvis noen vil gå inn i dypere samtaler om hvorfor kan jeg gjerne det også, jeg har mange grunner til hvorfor jeg ikke drikker. Men holder det lett sånn i plenum hvis noen spør, så får folk heller spørre mer på tomannshånd hvis de er mer nysgjerrige. Synes det var ubehagelig med spørsmål helt i begynnelsen når jeg slutta og drikke, men nå plager det meg ikke i det hele tatt lenger 🙂 Anonymkode: 0d2b7...a16 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Jeg har en gammel vinflaske jeg heller over alkoholfri vin på eller eplemost. Anonymkode: 73e5c...1f0 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 Jeg tar bare med alkoholfri drikke og drikker det. Svært sjeldent at noen faktisk spør eller legger merke til at det er alkoholfritt. Pleier ikke å si at jeg ikke drikker. Om noen skulle spørre om jeg drikker alkoholfritt svarer jeg noe ala «ja, jeg foretrekker alkoholfritt» eller «ja, er ikke så glad i alkohol» eller «ja, pleier ikke å drikke alkohol jeg». Trenger ikke noe mer enn det Anonymkode: 13da2...fb8 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg sier faktisk ingenting, det faller meg ikke inn rett og slett at andre forventer at jeg skal drikke. Blir jeg tilbudt vin eller lignende sier jeg bare neitakk. Anonymkode: 34169...4be Rødstrupa skrev (10 minutter siden): Du trenger ikke forklare noe som helst. Nei takk, jeg står over/drikker ikke. Ferdig m/det.🤗 Har dere ikke med dere noe å sippe på? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med hendene mine liksom 😆 Anonymkode: 8a6f1...949
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 For et samfunn vi lever i, hvor folk er redde for hva andre tenker om de ikke drikker alkohol. Som om det er noe å skamme seg over. Tragisk! Noen drikker, andre ikke. Det skal respekteres. Om de ikke respekterer det, og du føler det er ubehagelig å ikke drikke med disse folka, så er de ikke verdt å være på fest med igjen ihvertfall. Anonymkode: b4822...8b8 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 Jeg drikker Cola på fest. Har ikke behov for å utbrodere noe som helst rundt det. Mingle, gjør jeg jo hver dag på jobb og i ulike sammenheng, det er jo ikke noe annerledes i sosiale lag. Jeg takker for meg når jeg går, men informerer ikke noe i forkant. Anonymkode: 7f4c9...890 3 1
svartkatt Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 Har hatt med brus. Folk må lære seg at det er helt greit å drikke hva man vil. 3
Gjest Spade Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 Det er ingen som merker eller bryr seg om du har et glass med cola, eller vann. Men står du med vannflaske eller colaflasker så kommer spørsmålene
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har dere ikke med dere noe å sippe på? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med hendene mine liksom 😆 Anonymkode: 8a6f1...949 Jeg har pleid å ta med druejuice, eller eplemost og farris feks. Også blander jeg det bare ut i et glass med litt isbiter hvis det er tilgjengelig. Smaker amazing og perfekt å nippe til. Anonymkode: 0d2b7...a16 1
Rødstrupa Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har dere ikke med dere noe å sippe på? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med hendene mine liksom 😆 Anonymkode: 8a6f1...949 Ta med Enger eplemost feks. Passer godt til ulik mat også. Verten har vel kjøpt inn min. vann/farris du kan nippe til. Og når ‘’stemningen stiger/alkoholnivået’’ finner du verten og takker for deg. Dersom vedkommende har ‘’litt antenner’’ bør han/hun forstå at det ikke er så givende å bli der lenger.
Daria Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Føler du ikke at det svaret er litt partypooper? Er redd for å bli oppfattet som det eller prippen. Ved en anledning fikk jeg spørsmål om jeg var kristen 🤷♀️ Anonymkode: 8a6f1...949 Og hva så? Så lenge du er trygg på ditt eget valg og at du gjør det som er riktig for deg, har det vel ikke noe å si hva andre måtte tenke? Jeg har vært tilnærmet avholds stort sett hele livet og har aldri tenkt på det som noe problem. Jeg drikker det jeg føler for, går hjem når det passer meg og har ikke noe behov for å unnskylde eller (bort)forklare noe som helst - og har i svært liten grad opplevd at det er noe andre etterspør eller forventer heller. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 Hadde en lengre periode der jeg ikke kunne drikke pga sykdom. Sa bare at det måtte bli alkoholfritt i dag. Jeg liker smaken av øl da, så tok ofte med alkoholfri Erdinger. Anonymkode: f1bf7...e3b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #18 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har dere ikke med dere noe å sippe på? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med hendene mine liksom 😆 Anonymkode: 8a6f1...949 Stort sett er det alkoholfrie alternativ tilgjengelig der jeg vanker men om det er naturlig å ta med egen drikke tar jeg bare med det jeg føler for å drikke. Jeg tar også gjerne med alkoholfrie vertinnegaver (samt en egen flaske som er ment til meg og evt andre som vil ha) og spør om jeg skal ta med drikke der det er passende. Feks at jeg fisker litt om maten vi skal spise og tilbyr meg å ta med passende drikke. Om det er helt åpenbart meningen at man skal drikke som hovedaktivitet, utdrikningslag for eksempel tar jeg gjerne med noe alkoholfri vin, moctails eller lignende alt etter hva jeg har lyst på og tror passer inn. Anonymkode: 34169...4be 1
SPOCA Skrevet 6. desember 2023 #19 Skrevet 6. desember 2023 Jeg gjør ikke annet enn å drikke det jeg har med meg og late som ingenting. Ingen har noe med at jeg ikke drikker. De får tro hva de vil, det er ikke mitt problem hvis de mener jeg er prippen altså. 2
Gjest Himalaila Skrevet 6. desember 2023 #20 Skrevet 6. desember 2023 Jeg drikker ikke og det er ofte noen som skal vite hvorfor. Og jeg sier det som det er - jeg er en av de som ikke klarer å oppføre meg når jeg drikker, så det er best for både meg og dere at jeg lar være. HA - HA Da slapper alle av, for alkisen vil iallfall ikke lage bråk. Har du problemer med alkohol også ts? Det kan være greit å få formidla det på et vis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå