Gå til innhold

Flere som opplevde at runde tall ble forbigått i fullstendig stillhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to måneder siden fylte jeg førti år. Jeg har ikke noen nære venninner her jeg bor, selv om jeg har bodd på denne plassen i fjorten år. Det har bare blitt slik. Likevel har jeg mange omgangsvenner og gode bekjente. Min førtiårsdag ble forbigått i stillhet, hvis man ikke regner med "pliktgratulasjoner" på Facebook, bare fordi man får et varsel og det er uhøflig å ikke gratulere. Ingen stakk innom meg på dagen med en liten oppmerksomhet eller bare for å drikke kaffe og spise kake, ingen har ringt, og EN (!) person har gratulert uoppfordret personlig (altså, ikke skriftlig på Facebook-veggen). Jeg synes det rett og slett er svært stusselig, all den tid jeg ser andre få både oppmerksomhet, besøk og personlige gratulasjoner på slike dager. Er jeg for hårsår som synes dette er leit?

Anonymkode: 3e2cc...9fb

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kanskje gått ut fra at en person ikke ønsket oppmerksomhet hvis vedkommende ikke nevnte noe om bursdagen.

Og hvis du ikke har nære venner på stedet du bor, vet vel ikke folk om det? Eller synes ikke de kjenner deg godt nok til å troppe opp på døra. Du kunne jo ha vært bortreist eller hva som helst.

Jeg hadde ikke troppet opp uanmeldt på døra til folk som  bare er bekjente for å gratulere med rund dag. Hvis de kun er bekjente, vet jeg mest sannsynlig ikke noe om når de har bursdag eller nøyaktig hvor gamle de er.

Skrevet

Jeg synes kanskje du har litt rare forventninger? 

Det er helt unormalt her jeg bor, at folk bare "stikker innom" folk. 

Om du vil at folk skal besøke deg, må du invitere dem. Det ville ikke ramlet meg inn å "stikke innom" uinvitert, for å få kaffe og kake, og gratulere i person. 

Og det ville heller ikke falt meg inn at en digital gratulasjon ikke var like godt som en personlig en. 

Hvordan skal folk vite at du har bursdag i det hele tatt, og det også en rund dag, om de ikke er nære deg? 

Her er det nok du som er litt for passiv, og har litt urealistiske forventninger. 

Vil du at folk skal vite om bursdagen din, så må du invitere og stelle i stand besøk, ikke sitte med hendene i fanget og være utakknemlig for at folk "bare" gratulerer deg på fjesboken. 

Anonymkode: 28958...395

• Liker 9
Skrevet

40 ble forbigått i stillhet her også. Først ved 50 man feires med kake på jobben osv. Synes det er helt greit. 

Anonymkode: bd4b4...d4d

Skrevet

Det kan være et tegn på at du trenger noen litt nærere vennskapsrelasjoner enn du nå har.

Anonymkode: 101a7...2c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen stakk innom meg på dagen med en liten oppmerksomhet eller bare for å drikke kaffe og spise kake, ingen har ringt, og EN (!) person har gratulert uoppfordret personlig (altså, ikke skriftlig på Facebook-veggen). Jeg synes det rett og slett er svært stusselig, all den tid jeg ser andre få både oppmerksomhet, besøk og personlige gratulasjoner på slike dager. Er jeg for hårsår som synes dette er leit?

Inviterte du da? Sjansen for at folk du bare regner som gode bekjente stikker innom uoppfordret er ikke så stor, hvordan vet de at du er hjemme engang?

En venninne la ut invitasjon til åpent hus på sin siste runddag. Hun laget noen kaker og kjøpte inn litt bobler. Det kom folk innom gjennom dagen, selv jeg som ikke har sett henne på flere år (vi mister hverandre litt under corona). Hadde hun ikke invitert hadde jeg ikke tenkt på det, var veldig hyggelig. 

Anonymkode: 8bf76...c52

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Mine runde dager forbigås i stillhet, og for min del er det like greit. Jeg liker ikke oppmerksomhet. Har skjult bursdagen min på facebook av samme grunn.

Anonymkode: 12c3d...7f4

• Nyttig 1
Skrevet

Sånn har alle mine bursdager vært og ja det er stusselig. Blir irritert når jeg ser hvor mye stas venner får på seg og hvor mye jeg selv har gjort stas på venner på deres runde dager 

Anonymkode: bae78...45a

• Hjerte 1
Skrevet

Sånn er det alltid her for meg og grunnen er ene og alene at jeg ikke gjør noe for å få mer oppmerksomhet rundt bursdagene mine.

Folk som får mye oppmerksomhet på slike dager gjør en aktiv innsats med å invitere og informere, med å styre og stelle for andre og så videre.

Man må ta initiativ selv.

Anonymkode: 7a67f...1e9

• Liker 2
Skrevet

Men inviterte du?

Anonymkode: e54b4...b03

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor tar du ikke ansvar selv? «Om to uker blir jeg 40, vil du bli med å feire meg med middag/vin/kake/kino» eller noe?

Det er ganske vanlig å ikke ha den store og tette vennegjengen der alle lager overraskelsesfest for hverandre. Kanskje ingen føler seg viktige for deg? Hva gjør du selv for at andre får føle seg betydningsfulle for deg? Sannsynligvis trodde alle at du skulle noe med noen du kjenner/liker bedre?

Anonymkode: 02cf8...c6d

Skrevet

Så lenge du ikke gjør noe ut av din egen fødselsdag så tenker vel andre at du ikke bryr deg om feiring. Jeg er en som ikke feirer runde tall, bortsett fra da mine barn og øvrig familie feiret mitt siste runde tall. Jeg ble overrasket med en middag og det var jo koselig. Allikevel ønsker ikke jeg noe styr og stell bare fordi jeg blir eldre.

Jeg feirer gjerne andre, bare jeg selv kan få slippe.

Du kunne jo bedt noen på kaffe og kaker, da tenker jeg fler ville dukket opp.

Skrevet

Jeg har flere gode venninner, men det er altså ikke vanlig at vi gir hverandre gaver til runde dager osv hvis bursdagsbarnet ikke inviterer til noe. Til min aller nærmeste venninne, kanskje. Jeg spør jo kanskje hvordan de skal feire dagen, eller det blir snakk om det. Hadde egentlig ikke falt meg inn å stikke innom noen på bursdagen? Om jeg ikke var bedt ville jeg vel regna med de hadde egne planer…

Anonymkode: af235...b7d

• Liker 3
Skrevet

Det vanlige er jo at man selv inviterer til selskap? 

Jeg reiste til Paris på rund dag fordi jeg ikke ønsker å invitere til fest. 

Dette er ikke som babyshower, her forventer folk at man tar initiativet til organisering selv. 

Anonymkode: e58ba...5f7

• Liker 1
Skrevet

Det er bare de som er 75+ som kommer uten innbydelse.

Folk hadde nok kommet om du hadde invitert. 

Anonymkode: bfc5d...19e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For to måneder siden fylte jeg førti år. Jeg har ikke noen nære venninner her jeg bor, selv om jeg har bodd på denne plassen i fjorten år. Det har bare blitt slik. Likevel har jeg mange omgangsvenner og gode bekjente. Min førtiårsdag ble forbigått i stillhet, hvis man ikke regner med "pliktgratulasjoner" på Facebook, bare fordi man får et varsel og det er uhøflig å ikke gratulere. Ingen stakk innom meg på dagen med en liten oppmerksomhet eller bare for å drikke kaffe og spise kake, ingen har ringt, og EN (!) person har gratulert uoppfordret personlig (altså, ikke skriftlig på Facebook-veggen). Jeg synes det rett og slett er svært stusselig, all den tid jeg ser andre få både oppmerksomhet, besøk og personlige gratulasjoner på slike dager. Er jeg for hårsår som synes dette er leit?

Har du andre nære, da? Har man ingen man er nær så er det helt naturlig at konsekvensen blir at *ingen* er en nær nok til å arrangere noe. Løsningen - siden du tydelig synes det er leit - er å ta grep for å skaffe seg nære mennesker i livet.

For alle dine mer perifere venner kan jo ikke vite at du, av alle de kjenner, ikke har venner som er deg nærmere enn de er, kan de? Det beste, ettersom du vet hvordan ståa er, er jo at du hadde tatt initiativet og invitert på kake eller kaffe eller fest eller noe. Hvorfor valgte du ikke gjøre det? Tror du ikke de ville ha takket ja?

Nei, du er jo ikke hårsår som synes dette er leit, ts. Men det er også du som velger og i fortiden har tatt beviste livsvalg som har ledet deg dit du er i livet. Dersom du ønsker deg noe annet er det derfor du som må ta valg som leder deg i en ny retning. Ellers gjentar jo dette seg om 10 år, får man tro.

Anonymkode: 3cb92...758

Skrevet

Man må nesten invitere selv; mange ønsker minimalt med oppmerksomhet rundt bursdager. Jeg bakte en kake og inviterte de eneste to nære veninnene jeg har da jeg rundt 40 år. Hun ene svarte aldri, mens den andre ringte på, ga meg en sjokolade og gikk😂Hun kom ikke inn de 5 min engang.

Til neste år fyller jeg 50 år, og vurderer faktisk å dra til utlandet, da det kommer til å føles veldig stusselig med en repeat. Evt invitere søsken og mor(min far er død) på en restaurant, for å ikke være helt ufeiret. Men-mitt liv-mitt ansvar.

Anonymkode: 0a44a...7e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble 50 i høst. Jeg reiste bort, med det var det ikke mange som visste. 

Jeg fikk vel ca like mange hilsninger på FB som i fjor, men ellers var det ganske stille. Kun min datter og kjæreste gratulerte med meg dagen, ikke mine sønner, ikke min mor eller far. Men min mor hadde tydeligvis husket det noen dager senere, for hun sende noen kroner på kontoen min. Min far har jeg fortsatt ikke hørt fra, og vi har ingenting usnakket oss mellom. Min bror kom innom med en blomsterbukett noen uker etter vi om hjem, noe som var både hyggelig og uventet. 

Jeg er ikke vant med oppmerksomhet så jeg tenker at det er greit nok, men kjenner det litt sårt at ikke mine nærmeste husker meg. Uansett går jeg ikke rundt og grubler på dette, da det ikke fører til noe. 

Anonymkode: 04d5d...12d

• Hjerte 1
Skrevet

Svarer ligger kanskje også i hvor mange du selv har ubedt oppsøkt på deres runde dager, med kaffe og kake..?

Anonymkode: 101a7...2c9

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok ikke troppet opp uinnvitert til noen som fylte år for å spise kake, vil du ha fest som voksen må du nok lage den selv.

Men jeg har opplevd å bli forbigått, på min jobb blir nemlig alle feiret når de blir 40-50-60. Jeg hadde jobbet der et halvt års tid nå jeg ble 40, dagen min ble ikke markert på noen måte, det var heller ikke kake og gave på felleslunsj fredag slik det pleier å være på rund dag. Jeg tenkte det handlet om at man måtte ha jobbet der en viss tid, men neida, det var bare meg som ble glemt rett og slett. Andre som har jobbet der kortere enn meg er blitt feiret i ettertid, ganske kjipt. I studietiden var jeg en av de som alltid stilte opp for venner, bakte kake, kjøpte gave, spanderte øl o.l., min dag ble stort sett glemt. Jeg bodde flere år i kollektiv der vi lagde surprisefester og middager for de som hadde bursdag, jeg fikk aldri noe sånt. Ett år husket ingen at jeg hadde bursdag en gang, før halvannen måned etterpå når noen bare "har ikke du bursdag om våren?". 

Anonymkode: 00fed...876

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...