Gå til innhold

Hva gjør man med "gamle"bøker og spill?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ryddet og har kassevis med bøker og spill jeg ikke skal ha lengre. 

Jeg spurte gjenbruksbutikken, men de hadde inntaksstopp på bøker og spill, fordi de fikk inn så mye. 

Spurte på Fretex, og fikk samme svaret. 

Jeg spurte på søppelfyllinga, men der var det ikke å lov å sette inn bøker og spill i gjenbrukscontaineren, pga. fukt. 

Vurderte å legge det ut på "gis bort", men orker ikke folk som bare skal ha 1 ting. Det er sikkert 200 bøker og 50 spill. 

Syns det er for galt å kaste det, det er ikke gamle og utdaterte ting. Mye er kjøpt de 2 siste årene, og mange bestselgere. 

Hva gjør dere andre med slikt? 

Anonymkode: 80640...62d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg alt i en samlepile, og lag en utgangspris. Alt for 200 kr. Eller om du vil ha det bort fort gi vekk, men skrivat alt må tas med.

Anonymkode: 92271...cc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge det ut på finn, og selge som pakker, om du ikke vil selge dem ett og ett. 

Har de ikke en brukthall du kan sette dem på? I min kommune tar brukthallene imot bøker og spill, men det er da innendørs haller, ikke containere som står ute. 

Du kan kanskje ta kontakt med organisasjoner der du bor, typ ungdomshus e.l., om noen av spillene kan passe der? 

Anonymkode: 05b8a...ff3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er barnebøker og spill for barn, får du nok solgt det. Lag rimelige pakker og legg ut på finn, så forsvinner det fort.

Hvis det er for voksne, kan du jo høre med aldershjem, asylmottak eller noe om de trenger og vil ha det.

Ev. prøve å lage pakkeløsninger da også, men min erfaring er at det er nesten umulig å få solgt bøker for voksne, bortsett fra pensumlitteratur.

Anonymkode: ae5ef...f9f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt loppemarkedsting. Pleier å være i slutten av april/begynnelsen av mai.

Anonymkode: ee3b6...d94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Takker for gode forslag! 🙌

Jeg har vurdert å gi det bort, mot at de tar med seg alt. Men det er så ulike tema og alder på bøker, at jeg vet ikke om noen gidder. Men det er verdt et forsøk. 

Jeg kunne prøvd å solgt noe, men syns ofte det blir mye styr for lite penger. Nå hørtes jeg skikkelig rik og bortskjemt ut 😅, men jeg blir helt satt ut over alt folk spør om hvis jeg legger ut en Finn-annonse, folk dukker ikke opp for å hente osv. Det irriterer meg 🙈

Loppemarked kan være et alternativ ja, men jeg vil helst bli kvitt det med en gang. Utålmodig av meg 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. 

Takker for gode forslag! 🙌

Jeg har vurdert å gi det bort, mot at de tar med seg alt. Men det er så ulike tema og alder på bøker, at jeg vet ikke om noen gidder. Men det er verdt et forsøk. 

Jeg kunne prøvd å solgt noe, men syns ofte det blir mye styr for lite penger. Nå hørtes jeg skikkelig rik og bortskjemt ut 😅, men jeg blir helt satt ut over alt folk spør om hvis jeg legger ut en Finn-annonse, folk dukker ikke opp for å hente osv. Det irriterer meg 🙈

Loppemarked kan være et alternativ ja, men jeg vil helst bli kvitt det med en gang. Utålmodig av meg 😊

Skjønner godt hva du mener med stress og styr, men det er da pakkeløsninger er greit. Både fordi det minimerer styret og antall meldinger man må sende, og fordi det er lettere å få solgt det.

Anonymkode: ae5ef...f9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å lage noen få pakker istedenfor en stor?

Pakke 1: barnebøker og spill

Pakke 2: tenåringsbøker og spill "mest for jenter"

Pakke 3: tenåringsbøker og spill "mest for gutter"

Pakke 4: for voksne

For eksempel. Jeg kjøper gjerne en rimelig pakke med bøker feks. dersom det er flere bøker jeg er interessert i, og da er jeg jo bare glad for å få med enda flere på kjøpet. Mitt inntrykk er at de fleste på finn/facebook prøver å ta altfor mye for sånne pakker nettopp fordi de gjerne vil ha igjen X pr bok, men de færreste vil kjøpe ALLE bøkene. Så om du priser deg til "50 kr/stk for 3 gjode, klassiske barnebøker" og så bare slenger med 5-10 andre bøker som du anser som verdiløse, så blir begge deler fornøyd. 

Anonymkode: 7b3a7...390

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noe være aktuelt å gi til skolebibliotek eller AKS? Vår AKS tar i mot litt forskjellig spill/hobbysaker. Bibliotekaren på skolebiblioteket har nok god oversikt over hva som eventuelt kan være aktuelt for dem. Eller om noen av bøkene er nye og fortsatt aktuelle, kan de pakkes inn og leveres til julegaveutdeling fra frelsesarmeen e.l.?

Anonymkode: 1dac9...7cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får gitt bort noe sted , så hadde jeg kastet. 

Legg vekk det at du synes det er "for galt" å kaste. Det er verre at du skal lagre (og bruke av ditt boareal ...) 200+ bøker og spill i påvente av noen som vil ha det . 

Du må bestemme deg for hvor mye energi og tid du vil bruke på disse bøkene.  Å ha de liggende i boden suger av din energi....

Kjør på dynga, hadde jeg gjort.

Endret av MiniMjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å legge ut på gis bort på finn. Samler sammen bøker i ulike kategorier, og lager pakker. Feks engelske bøker i en pakke, tyske i en pakke osv. Orker ikke å ha pocketbøker liggende. 

Anonymkode: 54512...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er til barn/tenåringer er mange skolebibliotek interessert i å ta imot. Bokserier kan også selges, men enig i at enkeltbøker er mye styr. Jeg har pleid å legge bøker jeg ikke vil beholde i disse gamle telefonkioskene som er omgjort til bokkiosk. Har du noen sånne i nærheten? 

Anonymkode: 8cc94...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et flyktningemottak i nærheten? Her er det et for ukrainere, og de tar i mot alt 🙂. De bosettes fortløpende, så tar i mot spill, nips, møbler, vinterklær og alt 🙂. Usikker på bøker.

Anonymkode: a73f2...b72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du allerede er på gi bort-sporet, kan du gi bort på Finn også. Lettere enn å selge. Prøv også lokale facebook-grupper.

Anonymkode: 52276...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gi bort, så vet jeg at her i kommunen er det asyl mottak som tar i mot både bøker og spill. Bhg, skoler, sykehjem, psykiatrisk og krisesenter tar også gjerne i mot. Må selvsagt vurdere hva som kan lønne seg hvor. Ellers er gis bort på Finn eller lokale Facebook grupper løsningen. 

om du har mulighet for å selge i bunker så kan du sannsynligvis få inn noen kr, da gjerne via Facebook. For min del blir bøker så tunge at portoen blir så høy. Da kan jeg like greit kjøpe nytt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsler sånt, hvor bor du? Men ja støtter forslaget om mottak for utenlandske, aldershjem, bibliotek for bøkene, osv. 

Anonymkode: 45525...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode råd her, men hvor mye:

-tid

-lagringsplass

-energi

synes du er ok å bruke på dette?

Anonymkode: e546e...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger samlet masse rart, og lagt ut på finn "gis bort, kun samlet". Og legger i annonsen at det kun gis bort samlet og at andre henvendelser ikke besvares.

Har flere ganger hatt loppemarked som har kommet hentet samlepakker.

Anonymkode: d3f89...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...