Rødstrupa Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Hva synes du om det? Ok? Not? Sjekker du hva andre tjener? Synes det er en uting. Det danner grunnlag for missunnelse og dessuten kilde til kriminalitet som utpressing, bortføring mm… 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Når blir skattelistene åpne? Anonymt? Anonymkode: 7e866...4e9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Jeg synes det er en uting. Jeg sjekker ikke andres skattbare inntekt, og irriterer meg over at folk skal se min. Spesielt siden folk er stokk dum og ikke skjønner forskjell på "utbetalt lønn" og "skattbar inntekt"... Har hatt en kollega som har prøvd å bruke skattelistene for å forhandle lønn - "jammen PER har SÅNN lønn, det ser jeg i skattelisten"... Toskehode. Anonymkode: b1749...fb9 7 1
Rødstrupa Skrevet 6. desember 2023 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når blir skattelistene åpne? Anonymt? Anonymkode: 7e866...4e9 De er åpne nå, men de du søker på vil se at du eventuelt har vært inne og sett…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 Det er typisk norsk. Et samfunn som er desperat opptatt av penger, og misunnelse. Tror ingen andre i hele verden har et slikt system hvor de rikeste hylles og misunnes, mens de fattigste kryper sammen i skam. Anonymkode: e13f4...175 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Jeg synes absolutt at skattelistene bør være åpne. Det motvirker blant annet store lønnsforskjeller for like jobber. Anonymkode: b313e...98d 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Når blir skattelistene helt anonyme når du søker? Anonymkode: 7e866...4e9
Rødstrupa Skrevet 6. desember 2023 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når blir skattelistene helt anonyme når du søker? Anonymkode: 7e866...4e9 Det gjør de nok ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes absolutt at skattelistene bør være åpne. Det motvirker blant annet store lønnsforskjeller for like jobber. Anonymkode: b313e...98d Men det argumentet hviler på feil premisser, og blir derfor ikke riktig. Det som står som inntekt i skattelisten er ikke lønnen til noen, det er den skattbare inntekten totalt sett, minus en masse fradrag. Du vet ikke om en kollega har høy forbruksgjeld og derfor et skyhøyt rentefradrag, har fått utbytte på aksjer, tatt småjobber andre steder, leid ut noe og så videre. Anonymkode: 4f56d...6b3 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 Jeg har aldri sjekket. Synes at åpne skattelister er en uting. Personvern er et ukjent begrep i dette landet. Anonymkode: bf5cc...676 8
K.B. Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 Rødstrupa skrev (20 minutter siden): Hva synes du om det? Ok? Not? Sjekker du hva andre tjener? Synes det er en uting. Det danner grunnlag for missunnelse og dessuten kilde til kriminalitet som utpressing, bortføring mm… Det er en hjørnesten i et åpent og demokratisk samfunn. Vinklingen din er bak mål, det handler om å kunne fysisk se hvor skjevfordelt samfunnet er. Med hemmelige skattelister, så hadde vi aldri kunne adressert problemet da vi ikke hadde vist om det. Tror du virkelig folk kikker på skattelistene, for så å rane rikinger? 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 K.B. skrev (3 minutter siden): Det er en hjørnesten i et åpent og demokratisk samfunn. Vinklingen din er bak mål, det handler om å kunne fysisk se hvor skjevfordelt samfunnet er. Med hemmelige skattelister, så hadde vi aldri kunne adressert problemet da vi ikke hadde vist om det. Tror du virkelig folk kikker på skattelistene, for så å rane rikinger? Da kunne vel kjeltringene gjøre det enklere og ta seg en tur til Snarøya eller Ris og sjekke ut hvem man kan kidnappe. Enklere å se på folks boliger og adresser for å finne ut om de er stinne av penger enn å saumfare skattelister. Anonymkode: b4c74...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 Jeg er i utgangspunktet for åpne lister, med åpne søk, men synes også det er greit sånn som det er nå. Da har man mulighet til å søke, om det er behov for det. Samtidig som man sikkert har blitt kvitt minst 99,99 % av det som bare var nysgjerrig snoking. Anonymkode: 38d5d...c69
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 Åpne skattelister er selvfølgelig bare sludder og vås. Alle som søker gjør dette garantert bare på grunn av deres egen nysgjerrighet. Ikke fordi det faktisk er snakk om skattesvindel / svart arbeid eller what ever annet. Anonymkode: 0ceae...425 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 Privatøkonomien bør være nettopp det, privat. Argumentene som blant andre media bruker er ikke gyldige. Folk klikker seg ikke inn på skattelistene for å avdekke mistenkelige eller kritikkverdige forhold, de klikker seg inn av nysgjerrighet. Og som vi ser blant annet i denne tråden, noen klikker seg inn fordi de tror de kan se hva kollegaen tjener. Altså helt feil premisser. Anonymkode: 0ebe8...0a4 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 Synes det er bra. Ble lurt flere ganger av arbeidsgivere angående lønn i forhold til kollegaer. Åpen skatteliste vil før til mer rettferdighet på lønn. Anonymkode: fb40f...4be 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 32 minutter siden, Rødstrupa said: Hva synes du om det? Ok? Not? Sjekker du hva andre tjener? Synes det er en uting. Det danner grunnlag for missunnelse og dessuten kilde til kriminalitet som utpressing, bortføring mm… Bryr meg overhodet ikke. Sjekker ikke hva andre tjener, og har heller aldri sett at noen har sjekket min inntekt. Jobber i det offentlige og man kan uansett begjære innsyn i min lønn, så da bryr jeg meg enda litt mindre. Og jeg er usikker på hvor stor kilde til kriminalitet det egentlig er; de fleste med penger har en tendens til å vise det frem. Anonymkode: 18319...e1d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #18 Skrevet 6. desember 2023 Synes skattelister er høyst privat, og har ikke noe i offentligheten å gjøre! Anonymkode: 465a5...f58 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #19 Skrevet 6. desember 2023 Synes det er bare bra. Det er selvfølgelig litt ubehagelig for den enkelte, men samfunnet som helhet tjener på åpenheten. Er jo også en påminnelse om at de som tjener mye også faktisk bidrar fantastisk mye. Anonymkode: 6af7a...619 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #20 Skrevet 6. desember 2023 En bedre ide enn åpne skattelister ville vært om lønninger hadde vært offentlige. Mens det som knytter seg til formue osv, kort sagt hva man bruker lønna på, bør være privat. Ser ikke da for meg at alle skal kunne søke opp hva hvem som helst tjener, men at du kan få vite lønna til kolleger i tilsvarende jobb. Som man delvis kan gjøre i det offentlige. Men skattelistene er helt ubrukelige til det formålet. Anonymkode: 0ebe8...0a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå