Gå til innhold

Tips til familiebil med god plass(maks 350.000)

Anbefalte innlegg

Skrevet

@-jk-, dessverre tror jeg dette er bare baiting mot elbil, enda en gang. Det er opplagt at om du skal bruke 350k i Norge i dag, så bør du gå for el. Men her inne er det altfor mange gamle gubber som henger igjen på 90-tallet mentalt.

Anonymkode: a151b...32a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er helt absurd. En utgått, forurensende, og ekstremt overskattet fremdriftsmåte i en bil kjent for mye småfeil, til en familie på snart fem - den er for trang, for dyr, for dårlig. Greit, alle skal få komme med råd, men ikke alle råd er gode.

Helt uenig. Og hvis man skal inn på feil og mangler.... Igjen, hadde tatt Passaten foran hvilken som helst Tesla og da spesielt modell Y. 

Det er rart hvordan barnefamilier har i årevis klart seg med div. stasjonsvogner, men nå er de plutselig for små... 😅 Tull og tøys. Passaten har masse plass, og er meget driftsikker.

Støtter forslaget om Skoda Superb også. Knallgod bil. 👍

Anonymkode: 77d37...acd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er rart hvordan barnefamilier har i årevis klart seg med div. stasjonsvogner

En familie på fem hadde for 10-15 år siden valgt en Ford Galaxy, Volkswagen Transporter, eller, en størrelse mindre, Opel Zafira, Honda Stream eller en av Toyota sine mange familiebiler i samme konsept. Denne klassen er nesten borte i dag. Enda lengre tilbake hadde du ekstra seter i bagasjerommet på stasjonsvognen. Og enda lengre tilbake satt barna fire i bredden i boblebil, uten belte.

Ingenting her tilsier at dette er relevant for dagens bilkjøp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

@-jk-, dessverre tror jeg dette er bare baiting mot elbil, enda en gang. Det er opplagt at om du skal bruke 350k i Norge i dag, så bør du gå for el. Men her inne er det altfor mange gamle gubber som henger igjen på 90-tallet mentalt.

Hvordan kan du si det? Er det slik at de som vil ha noe annet enn elbil, driver med "baiting" mot elbil? Av med skylappene og se at det fremdeles finnes meget gode alternativer til elbiler på markedet. Bare se på hvor populære stasjonsvogner med dieselmotor og 4x4 er på bruktmarkedet, og hvor godt de holder seg i pris. Jeg tror det er en mye bedre investering enn en elbil, som taper seg 100tusen over natta. 

Jeg kjører forøvrig elbil selv, så jeg "baiter" ikke mot noen ting. Men jeg angrer ofte for at jeg solgte diesel-SUV'en min.... Tror den hadde vært bedre å hatt noen år til med tanke på det store verditapet elbilen har hatt så langt. 

• Liker 1
Skrevet

Toyota Avensis er romslig og bra. Kanskje Toyota Prius+ som har 7 seter og god bagasjeplass med 5 seter. Andre stasjonsvogner er bra. Eventuelt opp i SUV-klassen med Toyota RAV4, Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Outlander eller Lexus NX300 og RX400/450. Subaru Outlander er også gode biler med 4wd. VW Passat og Skoda Superb er også gode stasjonsvogner med plass.

Skrevet

Støtter Ford Galaxy! Vår har gått snart 300 000 og det har vært ekstremt lite problemer. Har takboks til ekstra bagasje de gangene man virkelig skal langt, og man får jo plass til alt i den bilen! Veldig behagelig å kjøre og god plass til folk både foran og bak. 

Anonymkode: da4d3...2d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du si det? Er det slik at de som vil ha noe annet enn elbil, driver med "baiting" mot elbil? Av med skylappene og se at det fremdeles finnes meget gode alternativer til elbiler på markedet. Bare se på hvor populære stasjonsvogner med dieselmotor og 4x4 er på bruktmarkedet, og hvor godt de holder seg i pris. Jeg tror det er en mye bedre investering enn en elbil, som taper seg 100tusen over natta. 

Jeg kjører forøvrig elbil selv, så jeg "baiter" ikke mot noen ting. Men jeg angrer ofte for at jeg solgte diesel-SUV'en min.... Tror den hadde vært bedre å hatt noen år til med tanke på det store verditapet elbilen har hatt så langt. 

Du tror at en 8 år gammel Passat til 350k vil holde seg godt i pris? 🤣

Etter 3-4 år, når telleren har passert 100.000km er den verdt maks 100.000,- tipper jeg. Blir VM i verditap de greiene der. Ville gitt maks 200k for den.

Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Toyota Avensis er romslig og bra. Kanskje Toyota Prius+ som har 7 seter og god bagasjeplass med 5 seter. Andre stasjonsvogner er bra. Eventuelt opp i SUV-klassen med Toyota RAV4, Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Outlander eller Lexus NX300 og RX400/450. Subaru Outlander er også gode biler med 4wd. VW Passat og Skoda Superb er også gode stasjonsvogner med plass.

Prius+ er det beste forslaget av ikke-elbiler jeg har sett her så langt. Det er en solid bil, med lite feil og lave driftskostnader.

• Liker 3
Skrevet

Vi har en Toyota Prius+ som oppfyller de fleste av de ønskene du har tror jeg.

Scorer bra på beinplass og stort baggasjerom!

Det er isofix i baksetet, og du får god beinplass foran selv om du har bakovervendte barneseter seter synes vi.

En ting er varmeren, det er mulighet å koble den rett i stikkontakt med varmeapparat inne i bilen, men vi har nesten ikke brukt den så den kan jeg ikke si noe særlig om.

Det eneste aberet er vel at jeg tror den har gått ut av produksjon😩  Men det ser ut som det ligger noen ok modeller ute på Finn sist jeg sjekket for moro skyld.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har øvelseskjørt med Skoda veeeeeldig lenge, og hadde en pause ved en annen kjøreskole der jeg kjørte Audi, Tesla og Toyota. Når jeg skal anskaffe meg min første bil tror jeg det blir Skoda SUV, brukt, elbil til en god pris. Det blir trolig lenge til.

Skrevet
Hoia skrev (2 minutter siden):

Jeg har øvelseskjørt med Skoda veeeeeldig lenge, og hadde en pause ved en annen kjøreskole der jeg kjørte Audi, Tesla og Toyota. Når jeg skal anskaffe meg min første bil tror jeg det blir Skoda SUV, brukt, elbil til en god pris. Det blir trolig lenge til.

Da bør du ha god tid ved hurtigladern..de lader som en gammel Leaf ..

Skrevet
LadeJarl skrev (5 minutter siden):

Da bør du ha god tid ved hurtigladern..de lader som en gammel Leaf ..

Pokker, takk for tips, det skal jeg huske å spørre om når det blir aktuelt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da kan du begynne med forklare hvorfor Volvo selger mer bensinbiler, enn biler som krever en kabel for å komme seg videre? Ikke sant?

Anonymkode: 5f2cd...4a3

Skrevet
-jk- skrev (1 time siden):

Du tror at en 8 år gammel Passat til 350k vil holde seg godt i pris? 🤣

Etter 3-4 år, når telleren har passert 100.000km er den verdt maks 100.000,- tipper jeg. Blir VM i verditap de greiene der. Ville gitt maks 200k for den.

Hva du ville gitt for den er irrelevant. Du er helt på viddene med prisvurderingen din. Har du tydeligvis ikke fått med deg hvor populære stasjonsvogner med diesel og 4-hjulstrekk er på markedet. 

Tesla.... hvor mye tror du en Modell Y er om 4-5 år? Det går jo inflasjon i dem, så der tror jeg verdien blir skremmende lav. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med en skoda kodiaq, den kan du få 4-5 år gammel med lav km og masse utstyr for ca 300k tipper jeg, Superb er fin også, det er kjøpers marked, får kjapt -50k på finn.no prisen

kan være uheldig med alle biler eller heldig, mine dårligste har vært: avensis, corsa og ford focus

Beste: audi q5, a3 og passat

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva du ville gitt for den er irrelevant. Du er helt på viddene med prisvurderingen din. Har du tydeligvis ikke fått med deg hvor populære stasjonsvogner med diesel og 4-hjulstrekk er på markedet. 

Tesla.... hvor mye tror du en Modell Y er om 4-5 år? Det går jo inflasjon i dem, så der tror jeg verdien blir skremmende lav. 

Jeg ser 2012-modellene av Alltrack går for 150-160k nå. Så ok, kanskje 150k da. Da blir det jo bare 200k i verdifall på 4 år. Om man synes det er ok. 

Model Y går ikke lengre tilbake enn 2021, så 2 år gammel bare. De koster 531k nye med vinterdekk nå, ser de rimeligste brukte ligger rundt 430k. Samme forventede verditap som Passaten, men da på en NY bil som helt klart faller mest det første året. Og da slipper man alt av reparasjonsutgifter. 

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 timer siden):

Hva med en skoda kodiaq, den kan du få 4-5 år gammel med lav km og masse utstyr for ca 300k tipper jeg, Superb er fin også, det er kjøpers marked, får kjapt -50k på finn.no prisen

Det er i hvert fall et langt bedre kjøp enn en 8 år gammel Passat til 50k mer. 

• Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (7 minutter siden):

Det er i hvert fall et langt bedre kjøp enn en 8 år gammel Passat til 50k mer. 

Det er jo en fantasipris for en slik passat, 200k max for en passat av den typen med alt utstyr og under 100k km tenker j

Skrevet
-jk- skrev (På 6.12.2023 den 20.25):

Minibatteri og generelt mye trøbbel. Tror jeg hadde valgt noe annet ja. 

Om alternativet er ny fossilbil til 350k tror jeg nok at eiekostnadene blir rimeligere totalt sett ved å gå opp til f.eks ny Model Y LR AWD til 531k NOK inkl. vinterdekk. Forutsatt at man har tilgang til å lade hjemme da. 

Ikke lademuligheter hjemme p.d.d. En del jobb og kostnader for å få det til også, så selv om elbil ikke er helt utelukket så er det ikke det første jeg ser på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva med Skoda Superb? Den er lang, så den har god plass til både lang sjåfør, lang passasjer, og bakovervendte bilstoler. Enormt bagasjerom. Dere kan installere DEFA Warm-Up Link med motorvarmer og kupévarmer og fjernstyre dem med app. Og for 350 000 kr får du en ganske ny og velutstyrt Superb. 

Anonymkode: caa41...569

Takk for godt forslag. Vurderte faktisk superb for noen år siden, men den bilen har gått litt i glemmeboken for meg. Det skal jeg absolutt se nærmere på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...