Gå til innhold

Lærer barn nummer 2 raskere enn det første barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker siden det har søsken og observerer det, vil gjøre det samme og kanskje blir mer eksponert for språk når det er et annet barn i hus?

Tenker på alt fra å lære dagligdagse ting til å snakke osv.

Anonymkode: a65ed...c2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av de jeg kjenner så er det 50/50 med språk. 
hos oss ble jeg overraska på 2-årskontrollen da hs ble imponert over en 3-ordssetning hos eldste. Han brukte jo mye lenger og mer sammensatte setninger enn det. Yngste hadde kanskje 10 enkeltord hun brukte da hun var 2

Av andre ting var også eldste mye tidligere. Eneste unntak jeg kommer på der yngste har vært tidligst er bleieslutt og å kle på seg selv. 

Anonymkode: b2fea...68f

• Liker 1
Skrevet

Hos oss lærte lillesøster mye raskere enn storesøster, men de er totalt ulike personer. Den yngste skoleflink og lærer raskt, den andre drømmende og trives med kreativitet fremfor teori og læring. Det skiller to år.

Så når eldste har lekser og yngste er til stede, så fatter yngste oppgaven langt raskere enn eldste. 

Yngre søsken lærer mye fra eldre søsken, men det er veldig individuelt hva og hvordan de lærer. Sosialt tenker jeg at de aller fleste lærer mye. Empati, sympati, deling, konversering på godt og vondt, hensyn osv. 

Anonymkode: 9d74a...839

• Nyttig 2
Skrevet

Barn nr 2+ får som regel mindre 1-1 tid enn det første barnet. Det er derfor ganske vanlig at de faktisk lærer språk saktere enn det første barnet. 

For oss har ikke det stemt, synes nr 2 var raskere ute med språket enn eldstemann.

Anonymkode: 4db6d...709

• Liker 1
Skrevet

Her lærte barn nummer en tidligst. Vi hadde mye bedre tid med dette barnet 1 til 1, sammenlignet med barn nr 2:)

Anonymkode: ef6fc...1c6

• Liker 1
Skrevet

Her lærte også nummer en tidligst. Opplevde ofte at nummer en også gjerne ville sitte og se i bildebøker sammen med nummer to. Dermed endte det opp med at barn nummer en ofte sa lydene på dyra vi for eksempel pekte på. Da de ble litt eldre fortsatte dette med at når barn nummer to fikk et spørsmål, så det på nummer en og ventet på at nummer en skulle svare. 

• Liker 1
Skrevet

Hos oss var den storesøster tidligere ute enn lillesøster med det meste, særlig språk og grovmotoriske milepæler. Den yngste var nok i stand til å perle smykker og perlebrett og andre aktiviteter som krever finmotoriske ferdigheter litt tidligere. Om hun lærte det av den eldste, er vanskelig å si. Hun har hele veien hatt mer interesse for og tålmodighet med slike aktiviteter, og det har ikke storesøster. 

Sånn generelt så tenker jeg det er så mye annet som spiller inn, at det er vanskelig å vite årsakene til hvor fort utviklingen går. Jeg har lest at det er vanlig at eldste søsken blir litt smartere, pga. mer tid alene med foreldrene helt i starten. Når det gjelder språkutvikling, har vi flere vennepar hvor den yngste har vært betydelig tidligere ute enn den eldste, men felles for dem jeg tenker på da, er at den eldste er gutt og den yngste jente. Og jenter er ofte litt tidligere ute med språket. 

Anonymkode: 4f8d0...c80

Skrevet

Her lærte nr 1 og nr 3 tidligst og jeg som er eldst var tidligere ute enn broren min.

• Liker 1
Skrevet

Min eldste lærte generelt mye tidligere enn min yngste. 

Anonymkode: 0bca6...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...