AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Jeg skrev ett innlegg i går, men det ble fjernet pga manglende innhold i overskriften. Jeg ringte legevakten i går kveld og de ba meg se det ann. Min sønn er ikke blå på knærne i dag heldigvis og i mye bedre form. Men tilbake til dette med språk. Han er 2,5 år og har ennå ingen ord. Helsestasjonen vil avvente tiltak til han har fått startet i barnehagen slik at de også kan observere han. Han forstår enkelte ord og jeg fokuserer på få og enkle hver dag gjentagende. Hørsel er også bra. Vi er nå på dag 3 med tilvenning og han vil absolutt ikke være der. Etter en halvtime begynner han å sutre og vil ikke leke. Når jeg tar han ut av rommet blir han rolig. Han har jo ikke språk så han kan ikke gi uttrykk for hva som er galt eller hva han vil, noe som gjør situasjonen ennå mere fortvilet. Han er ikke så veldig glad i høye lyder og mye støy (jeg har alltid "utsatt" han for støy og han sover i både bil og vogn), men han har ingen jevnaldrende som han har lekt med og han har alltid begynt å sutre og gråte hvis andre barn også gjør det. Hvordan har tilvenning I barnehagen gått for dere andre? Har dere noen råd til en fortvilet mor? PS. Vi har ingen stress med tilvenningen da jeg ikke jobber. Anonymkode: f11cf...7ff
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Babler han og har småord? Har han ikke begynt å barnehagen før nå? Henger han etter på andre områder enn med ord? Anonymkode: 83634...2cb
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Det kan være vanskeligere å starte i barnehagen når de er litt eldre. Dere er bare på dag 3, du må bare gi det tid. Og du må være trygg selv, om du er utrygg så smitter det over på han. angående språk, opplever du at han forstår det du sier da? Det viktigste er språkforståelsen. Noen barn «lagrer» ord og kan plutselig komme med masse ord. Viktig å «bade» han i språk, bruk enkle setninger og snakk mye med han, sett ord på alt du gjør og begreper på alt rundt dere. Jeg jobber i barnehage, vi bruker enkle tegn og bilder til hjelp ved språket. Kanskje du kan be om hjelp fra barnehagen? Anonymkode: 95282...aed 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 Ellers er det jo ikke så rart det kan være litt skummelt og ukjent med barnehage og mange barn om han aldri har vært sosialisert sammen med andre barn. Anonymkode: 95282...aed 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 Hvorfor har han ikke begynt i barnehagen? Og dere kjenner ingen andre med barn på samme alder?Dette er jo bare trist å lese, føler det er på grensen til omsorgssvikt. Har han bare vært hjemme med en uføretrygdet mor som ikke evner å sosialisere barnet? Anonymkode: d2d8e...0ac 1
Hedda-78 Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Det er vanlig å begynne i barnehagen før de kan snakke, så akkurat den biten er lik for de fleste. Mine var 11 mnd og 15 mnd da de begynte i bhg. Det gikk knirkefritt. Det er selvsagt en tilvenning, og de blir veldig slitne av nye inntrykk i starten, men det går seg til. Antar at det er mer til historien her, og at han henger etter med flere ting enn språk? Dere må jo bare fortsette med tilvenning. Viktig å dra i bhg hver dag, og pushe ham litt. Oppfordre til lek med andre i stedet for å trøste ham og dermed "bekrefte" at det er fælt. Har du prøvd å forlate bhg et par timer? Tipper at det går mye bedre npr du ikke er der, det er vanlig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor har han ikke begynt i barnehagen? Og dere kjenner ingen andre med barn på samme alder?Dette er jo bare trist å lese, føler det er på grensen til omsorgssvikt. Har han bare vært hjemme med en uføretrygdet mor som ikke evner å sosialisere barnet? Anonymkode: d2d8e...0ac Omsorgssvikt å vente til barnet er 2,5 år med å begynne i bhg? Herregud.. Anonymkode: 26f19...d63 12 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har han ikke begynt i barnehagen? Og dere kjenner ingen andre med barn på samme alder?Dette er jo bare trist å lese, føler det er på grensen til omsorgssvikt. Har han bare vært hjemme med en uføretrygdet mor som ikke evner å sosialisere barnet? Anonymkode: d2d8e...0ac Eh javel? Fordi jeg har valgt å gå gjemme med han så er det omsorgssvikt? Du vet tydeligvis ikke mye om det temaet stakkars deg. Og hva har min jobb relasjon med det å gjøre? Vet du hvorfor jeg ikke jobber kanskje? Dette er på kanten å komme med synes jeg. Det hjelper ikke mye på for en allerede fortvilet mor, så Tusen takk for den. Håper du får en fortsatt fin dag! Anonymkode: f11cf...7ff 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Babler han og har småord? Har han ikke begynt å barnehagen før nå? Henger han etter på andre områder enn med ord? Anonymkode: 83634...2cb Nei ingenting. Han har prøvd ett par ganger men ikke fortsatt. Viser ingen interesse i å prøve heller. Han har utviklet seg normalt med tanke på å krabbe og gå. Og han har god hørsel og forstår ord og hva vi skal når jeg sier ordene. Anonymkode: f11cf...7ff
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan være vanskeligere å starte i barnehagen når de er litt eldre. Dere er bare på dag 3, du må bare gi det tid. Og du må være trygg selv, om du er utrygg så smitter det over på han. angående språk, opplever du at han forstår det du sier da? Det viktigste er språkforståelsen. Noen barn «lagrer» ord og kan plutselig komme med masse ord. Viktig å «bade» han i språk, bruk enkle setninger og snakk mye med han, sett ord på alt du gjør og begreper på alt rundt dere. Jeg jobber i barnehage, vi bruker enkle tegn og bilder til hjelp ved språket. Kanskje du kan be om hjelp fra barnehagen? Anonymkode: 95282...aed Ja jeg føler det for når jeg sier ordene til han forstår han hva vi skal. Jeg har hele tiden brukt enkle ord og korte setninger. Helsestasjonen ville vente med å starte oppfølging til etter han hadde startet i barnehagen sånn at de også kan kartlegge og observere han der. Anonymkode: f11cf...7ff
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 Hedda-78 skrev (1 time siden): Det er vanlig å begynne i barnehagen før de kan snakke, så akkurat den biten er lik for de fleste. Mine var 11 mnd og 15 mnd da de begynte i bhg. Det gikk knirkefritt. Det er selvsagt en tilvenning, og de blir veldig slitne av nye inntrykk i starten, men det går seg til. Antar at det er mer til historien her, og at han henger etter med flere ting enn språk? Dere må jo bare fortsette med tilvenning. Viktig å dra i bhg hver dag, og pushe ham litt. Oppfordre til lek med andre i stedet for å trøste ham og dermed "bekrefte" at det er fælt. Har du prøvd å forlate bhg et par timer? Tipper at det går mye bedre npr du ikke er der, det er vanlig. Det er bare språket han henger etter med. Hørselen er bra. Han krabbet tidlig og begynte å gå til normal alder. Finmotorikken har han også. Sover godt og har ellers utviklet seg normalt. Anonymkode: f11cf...7ff
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 Jeg glemte å skrive en vesentlig ting i innlegget og det er at han har vokst opp med 4 språk rundt seg og vi tror kanskje at det kan være en del av årsaken og at han nå som kun har 1 språk å forholde seg til vil gjøre at han begynner å si ordene snart? Jeg håper det ihvertfall. Men jeg kom i kontakt med en annen foreldre der som hadde en gutt på 5 år som kun sa ett par ord. Så omsorgssvikt som nevnt i en annen kommentar er ganske drøy å komme med. Anonymkode: f11cf...7ff
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 Ta dere god tid til tilvenning siden dere har mulighet. 2,5 år er akkurat en fase der mor og far er viktigst, men de får veldig mye ut av å være i bhg. Neste uke kan dere jo ha veldig korte dager, 4-5 timer. Regner med at han sover midt på dagen, så greit å delta i noen timer før soving det går fint. 💕 Anonymkode: 6f2dd...8fc 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta dere god tid til tilvenning siden dere har mulighet. 2,5 år er akkurat en fase der mor og far er viktigst, men de får veldig mye ut av å være i bhg. Neste uke kan dere jo ha veldig korte dager, 4-5 timer. Regner med at han sover midt på dagen, så greit å delta i noen timer før soving det går fint. 💕 Anonymkode: 6f2dd...8fc Tusen takk for gode ord. Han sover 1 times tid midt på dagen, så vi er i barnehagen fra ca kl 9. De ansatte der er heldigvis fantastiske og forståelsesfulle. Jeg forstår at det er en stor forandring for han så vi bruker all den tiden vi trenger. Anonymkode: f11cf...7ff 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg glemte å skrive en vesentlig ting i innlegget og det er at han har vokst opp med 4 språk rundt seg og vi tror kanskje at det kan være en del av årsaken og at han nå som kun har 1 språk å forholde seg til vil gjøre at han begynner å si ordene snart? Jeg håper det ihvertfall. Men jeg kom i kontakt med en annen foreldre der som hadde en gutt på 5 år som kun sa ett par ord. Så omsorgssvikt som nevnt i en annen kommentar er ganske drøy å komme med. Anonymkode: f11cf...7ff Det er veldig vanlig at flerspråklige kan være litt senere ute ja 😊 eller ikke nødvendigvis senere ute heller, men de kan gjerne ha flere ord på de ulike språkene, og tilsammen så er det kanskje like mye som de med ett språk. Siden du opplever at han forstår mye og han sikkert bruker kroppsspråk og/eller babling så ville jeg ikke vært bekymret, det pleier ofte skje mye med språket etter barnehagestart og 😊 Anonymkode: 95282...aed
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 Tilvenning med 2-3 åringer er mye verre enn 1-åringer. Ikke uvanlig at de gråter og bare vil hjem, det går deg nok til Anonymkode: 3abaf...0c2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 Det er ikke uvanlig at større barn synes det er vanskelig med tilvenning til barnehage. Han er heldig som har en mor med god tid. Sett av lang tid til tilvenning, og begynn med korte dager. Lytt til barnehagen når de kommer med tips. Så lenge barnet forstår mye, er det ingen grunn til panikk. Et av våre 3 barn var også sent ute med språk. Det løsnet riktignok ved 2,5års alder, og da gikk vi fra noen få ord til lange setninger på et blunk. En særdeles oppegående og fin gutt på 13 år. Noen er tidlig ute, noen sene. Anonymkode: c744c...fcd 2
veronicalake Skrevet 6. desember 2023 #18 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor har han ikke begynt i barnehagen? Og dere kjenner ingen andre med barn på samme alder?Dette er jo bare trist å lese, føler det er på grensen til omsorgssvikt. Har han bare vært hjemme med en uføretrygdet mor som ikke evner å sosialisere barnet? Anonymkode: d2d8e...0ac Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge! Å sende en 10-12 måneder gammel baby i barnehagen, DET er omsorgssvikt det! Hadde alle bare ventet til barnet var 2-2,5 år, så hadde vi nok sluppet unna alle de atferdsvanskene vi stadig leser og hører om. 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #19 Skrevet 6. desember 2023 veronicalake skrev (11 minutter siden): Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge! Å sende en 10-12 måneder gammel baby i barnehagen, DET er omsorgssvikt det! Hadde alle bare ventet til barnet var 2-2,5 år, så hadde vi nok sluppet unna alle de atferdsvanskene vi stadig leser og hører om. Ingen av delene er omsorgssvikt. Anonymkode: f7da0...251 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #20 Skrevet 6. desember 2023 veronicalake skrev (20 minutter siden): Dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge! Å sende en 10-12 måneder gammel baby i barnehagen, DET er omsorgssvikt det! Hadde alle bare ventet til barnet var 2-2,5 år, så hadde vi nok sluppet unna alle de atferdsvanskene vi stadig leser og hører om. Ingen av delene er omsorgssvikt, bare drøyt å slenge rundt seg. Noen må pga jobb, det er ikke omsorgssvikt, sånn er det lagt opp til her i Norge. Å være heldig å kunne vente med å sende i barnehagen er heller ikke omsorgssvikt. Til ts: Min snakket ikke forståelig før han var 3 år. Da hadde han gått i barnehagen siden han var 1,5 år. Tilvenning tok ca 1 år, gikk seg aldri helt til.. men alltid hentet tidlig. Han utredes for autisme og adhd nå rundt 4årsalder, men det er ikke pga språket akkurat, siden det løsnet seg. Språket kunne vært bedre, men ikke noen store utfordringer. Noen barn er faktisk litt sene og det kan tenkes at språket blir bedre når barnet har gått i barnehagen en stund, sikkert derfor helsestasjonen vil avvente ☺️ Men absolutt viktig å ha det i bakhodet. I barnehagen vår driver de med språkgrupper med logoped osv, det kan jo være mulig å skaffe en logoped i barnehagen om de også stusser litt på utviklingen? Det kan også være at barnet vokser opp med fler språk. Dette kan gå seg til 🥰 Anonymkode: 609e7...d78 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå