AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Her i huset drikkes det veldig lite, en flaske vin blir ikke tømt på en kveld, men kan ta både 2 og 3 dager. Og på julaften er det vin til maten og en akevitt men ikke mye mer enn det. Det er kanskje 2 glass vin hele kvelden. Og jeg drikker jo ikke i det hele så det er ikke noe krise med at noen må kunne kjøre hvis noe skjer. Og vi er også 50 meter unna legevakt. Ungene har vokst opp med at vin drikkes ved hyggelig sammenkomster men ALDRI fyll, og maks 2 glass hvis det passer seg sånn. Vi kan også ha julaften uten alkohol, da svigerdatteren min har en trøblete oppvekst med mye fyll. Så det er ikke sånn at vi må ha vin eller øl til mat på julaften, mannen kan like gjerne servere Munkholm. Men så kommer vi til dette da. Min manns kusine bor hos oss for tiden, dvs hun lander i kveld og skal bo her til hun finner seg en egen plass da hun mistet boligen sin. Og vanligvis er det null problem, men da hun var her for litt siden så var det helt vanlig i hennes øyne å drikke vin til lunsj, og gjerne både 2-4 glass til middag. Og vi sier til henne at i år er det hvit jul, med null vin og alkohol, da blir hun nesten rasende og sier at hun skal drikke vin for det er vanlig og svigerdatter må bare lære seg å leve med det. Men når svigerdatter har vokst opp med mye fyll spesielt på juleaften så mener jeg at det er viktigere å lage en god kveld for henne. De drar jo etter pakkene, så da kan heller de som vil ha vin drikke da. Men er det jeg som er vanskellig? Anonymkode: 5c62c...9f0 9
PM75 Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Jeg ville prioritert svigerdatter foran kusine. Spesielt siden svigerdatter har gode grunner for å ønske seg hvit jul. Hvis kusina blir rasende, så har hun kanskje en liten utfordring på området? 17 2 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Er stort sett kanon hele julen. Anonymkode: cf0bc...b67 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men når svigerdatter har vokst opp med mye fyll spesielt på juleaften så mener jeg at det er viktigere å lage en god kveld for henne. Anonymkode: 5c62c...9f0 Og det kan du fint gjøre selv om noen nyter 1-2 glass vin til maten. Anonymkode: 54a5c...0fd 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 Her er det helt alkoholfritt. Er man på besøk hos noen blir man ikke "rasende" og forlanger å få drikke. Hvis jeg hadde besøkt noe jeg visste drakk alkohol i julen måtte jeg enten godtatt at sånn er det der, eller blitt hjemme. Anonymkode: b47ef...7ab 6 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Litt lite info synes jeg, er det (mindreårige) barn til stede? Dersom dere serverer alkohol, hvem regner du med at kommer til å drikke, og hvor mye? Dersom det uansett blir konsumert veldig små mengder annet enn at 1 person (kusinen) drikker seg full på vin, så kommer det jo an på hvordan hun oppfører seg i fylla - spesielt år hun er alene. Jeg synes at en svigerdatter som har hatt en trøblete oppvekst, og en kusine som har mistet hjemmet sitt, bør ha omtrent lik prioritet her, og dermed at så lenge kusinen oppfører seg tilnærmet normal til tross for vindrikkingen, så burde hun få lov. ------- Og siden du spør hvordan andre gjør det - vi har aldri hatt "hvit" jul i den forstand at det uttrykkes at ingen får drikke noe, men hele mitt liv (og jeg er 40+) har vi ventet med all alkohol til barna var i seng, og selv da har det blitt omtrent 1 drink per voksen. Så juleaften og alkohol har ingen "vi hører sammen" i min verden iallefall. Anonymkode: ef649...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Om noen reagerer som det der, ja da tror jeg de har et problem med alkohol. Det skal virkelig ikke være nødvendig å drikke alkohol. Og leser jeg riktig at hun mener det er vanlig til lunsj og middag hver dag? 😳 Jeg er vandt til begge deler, men når det er alkohol tilstede er det snakk om en liten med akevitt til de som ønsker, og øl og vin er også på bordet til maten. Etter at maten er over, da er også alkoholen over. Jul er ingen fyllefest, men det er mange som synes at det kan smake til mat. Anonymkode: e8bbf...051 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 Nei, vet du hva... du er ikke den vanskelige. Syns svigerdatter sin erfaring med alkohol triumfer alkoholbehovet til kusina. Ditt hjem, dine regler, punktum. Utrolig gjestmildt å tilby en som har mistet hjemmet sitt å flytte i n til dere, på tide vedkommende viser hensyn og litt takknemlighet. Anonymkode: ff27b...fbd 9 1
Zeezrom Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 Nå er jeg avholds hele året, men tenker det er mye viktigere på høytider å prioritere dem som er små, eller som har hatt negative opplevelser med alkohol. Det er ikke noe galt i å si at i kveld drikker vi ikke, og ta den avgjørelsen for ditt hjem. Det kan kanskje være en god anledning for kusina til å prøve å kose seg uten noe innabords også. Ellers så respekterer jeg folks frihet til å velge selv. Men akkurat julen tebker jeg selv barna skal få lov til å kose seg uten bekymring for ruspåvirkede voksne. Og all statistikk tilsier at dette påvirker barna negativt (blir skummelt) lenge før de voksne tror de har forandret seg. 4 3
sicario Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 Kan ikke huske sist det ble drukket alkohol i huset vårt i julen. På juleaften som feires hjemme hos oss, er vi stort sett 14-15 stykker. Av de er 2 barn og resten voksne. Vi har alltid juleøl, vin og akevitt som tilbys. Det har aldri blitt drukket et eneste glass vin eller akevitt. Går maks 2-3 juleøl til sammen. Det er slettes ikke sånn at alle drikker alkohol på juleaften/til julemat. Resten av julen går det maks noen få juleøl. Ikke vin eller brennevin 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 Dere har vært snille og åpnet hjemmet deres for denne kusinen. Hun får vær så god holde seg edru. Skulle bare mangle! Anonymkode: daf5e...3c9 7
Brunhilde Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 sicario skrev (1 minutt siden): Kan ikke huske sist det ble drukket alkohol i huset vårt i julen. På juleaften som feires hjemme hos oss, er vi stort sett 14-15 stykker. Av de er 2 barn og resten voksne. Vi har alltid juleøl, vin og akevitt som tilbys. Det har aldri blitt drukket et eneste glass vin eller akevitt. Går maks 2-3 juleøl til sammen. Det er slettes ikke sånn at alle drikker alkohol på juleaften/til julemat. Resten av julen går det maks noen få juleøl. Ikke vin eller brennevin Snakker du her om alkoholfri juleøl, eller regner du ikke øl som alkohol? Jeg ville, som du ts, prioritert svigerdatter og hennes følelser i dette tilfellet. Hvis ikke kusinen din kan forholde seg til det, så får hun finne et annet sted å feire jul. Når det er sagt så tar jeg gjerne både et og to glass vin til maten på julaften når jeg feirer med voksne, men avstår gjerne om det er barn til stede. Eller om noen, av en aller annen grunn, har et trøblete forhold til alkohol. Jeg må nemlig ikke drikke alkohol for å hygge meg, et glass julebrus fungerer bra det også. 1
Lorieen Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 Hos oss er det alkoholfritt hele året, og jula er ikke noe unntak. Det er dere som bestemmer hvorvidt det skal nytes alkohol i deres hus, de som ikke respekterer deres avgjørelse kan finne seg et annet sted å feire jul. Ta inn på hotell, f.eks. Deres hus, deres regler! 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 Munkholm sitt juleøl er godt. Jeg velger helst alkoholfritt selv generelt, og juleaften er i alle fall ikke rette dagen til å forandre på det. Hvit jul er fint, og gjester som ønsker å drikke flere glass vin på julekvelden hadde ikke vært velkommen hos meg. Så skjønner jeg at ikke alle tenker som meg. Jeg er ikke avholds og ønsker ikke å prakke min holdning eller moral på noen. Rett og galt for den store flokken er ikke opp til meg å avgjøre. Men min jul i mitt hus blir slik jeg og min samboer ønsker. Anonymkode: 8459c...33a 1
Jdz Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 Jeg er glad i vin og hygge, jula er på ingen måte noe unntak og jeg gjør normalt ingen forsøk på å prøve og begrense meg. I dette tilfellet tenker jeg uansett at svigedatters behov bør komme først. Kusina får ta inn på hotell om dette ikke passer henne. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 Vi har aldri hatt noe alkohol i julen. Ungene er 17 og snart 18 år. Da min far levde drakk han alltid noen øl på julaften (og egentlig ellers også...), men vi (min mann og jeg) har ikke brydd oss med alkohol den dagen, og sjeldent ellers. Selv har jeg vokst opp med at alkohol var vanlig på julaften, og egentlig i alle høytider, helger og ferier - min far slet med alkoholavhengighet. Anonymkode: 369f1...a6f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #18 Skrevet 6. desember 2023 Vis omsorg for svigerdatteren din❤️ Anonymkode: daf27...3f7
kri.star Skrevet 6. desember 2023 #19 Skrevet 6. desember 2023 Vær så snill ta hensyn til svigerdatter. Jeg har vokst opp i et hjem hvor det alltid har vært mye alkohol, vin til maten, drinker etterpå o.l. Slik blir det denne julen også. Og jeg gruer meg så innihampen. Nesten så de timene etter maten hvor de andre blir mer og mer beruset ødelegger alt annet rundt julen. Så, hvis dere kan, værsåsnill så eliminer denne vonde følelsen for deres svigerdatter. Bare tanken på hvordan det kan bli for min egen del gjør at tårene triller mens jeg skriver dette. Jeg er 38 år, og har ikke noe problemer med 1-2 glass vin til maten. 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #20 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Litt lite info synes jeg, er det (mindreårige) barn til stede? Dersom dere serverer alkohol, hvem regner du med at kommer til å drikke, og hvor mye? Dersom det uansett blir konsumert veldig små mengder annet enn at 1 person (kusinen) drikker seg full på vin, så kommer det jo an på hvordan hun oppfører seg i fylla - spesielt år hun er alene. Jeg synes at en svigerdatter som har hatt en trøblete oppvekst, og en kusine som har mistet hjemmet sitt, bør ha omtrent lik prioritet her, og dermed at så lenge kusinen oppfører seg tilnærmet normal til tross for vindrikkingen, så burde hun få lov. -Her er det ingen mindreårige barn, yngste er 19, så nei det er ikke noen små og de ungene vi har har lært seg at man kan kose seg med vin eller øl til maten men ikke noe mer enn det. Og det er alltid 1 som er 100% edru. Hadde denne kusinen klart seg med et til 2 glass men sist hun var her drakk hun 1 flaske alene og startet tidlig som kl 1 da vi spiste lunsj, .og hun blir innmari kritiserende når hun drikker----- Og siden du spør hvordan andre gjør det - vi har aldri hatt "hvit" jul i den forstand at det uttrykkes at ingen får drikke noe, men hele mitt liv (og jeg er 40+) har vi ventet med all alkohol til barna var i seng, og selv da har det blitt omtrent 1 drink per voksen. Så juleaften og alkohol har ingen "vi hører sammen" i min verden iallefall. Anonymkode: ef649...5e6 Anonymkode: 5c62c...9f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå