AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Del Skrevet 6. desember 2023 Hei Håper noen med peiling kan komme med innspill. Jeg har kjøpt en 7 år gammel bruktbil for ett år siden av en forhandler med skjult mangel som verksted sier kan koste meg opp mot 50 tusen å fikse, og muligens en del mer hvis det er andre skader i tillegg. Saken er at jeg har oppdaget feilen nå etter en service på verksted. Bilen har jeg kjørt kun 5000 km på et år. Har ikke tatt kontakt med selger ennå, og vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Vil helst ha en advokat eller noen som kan ta saken for meg da jeg har hørt at denne selgeren er veldig vanskelig å ha med å gjøre. Har jeg en sak her, kan jeg kreve at selger dekker kostnadene for utbedring av feilen? Anonymkode: b29ee...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 6. desember 2023 #2 Del Skrevet 6. desember 2023 Hva er feilen og hvordan vet du at den var skjult? Og hvor mange km er bilen kjørt til nå totalt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 6. desember 2023 #3 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei Håper noen med peiling kan komme med innspill. Jeg har kjøpt en 7 år gammel bruktbil for ett år siden av en forhandler med skjult mangel som verksted sier kan koste meg opp mot 50 tusen å fikse, og muligens en del mer hvis det er andre skader i tillegg. Saken er at jeg har oppdaget feilen nå etter en service på verksted. Bilen har jeg kjørt kun 5000 km på et år. Har ikke tatt kontakt med selger ennå, og vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Vil helst ha en advokat eller noen som kan ta saken for meg da jeg har hørt at denne selgeren er veldig vanskelig å ha med å gjøre. Har jeg en sak her, kan jeg kreve at selger dekker kostnadene for utbedring av feilen? Anonymkode: b29ee...f0a Vanskelig slike saker. Ofte kommer kjøperen elendig ut av det, men her er noen tips fra NAF: https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bruktbil/slik-klager-du-pa-bilkjopet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 6. desember 2023 #4 Del Skrevet 6. desember 2023 Hei Sjekk på Forbrukerrådets nettsider. Der får du orientering om dine rettigheter. Det er normalt 2 - to års reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler på bruktbiler som selges mellom private. Er bilen kjøpt av i en bilforretning har du 5 - fem års reklamasjonsrett. Med vennlig hilsen TBergh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Del Skrevet 6. desember 2023 nja.. det er litt vrient med bruktbiler. Antar den er solgt "som den er". I praksis må du vel da kun reklamasjonsrett om selger har holdt tilbake opplysninger, gitt gale opplysninger, eller at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som er å forvente. For en 7 år gammel bil så er det jo å forvente at feil kan dukke opp så det skal nok en god del til. Anonymkode: 98c20...fb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Del Skrevet 6. desember 2023 Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Hva er feilen og hvordan vet du at den var skjult? Og hvor mange km er bilen kjørt til nå totalt? Verksted sier gåen toppakning og muligens sprekt topp, og at den bruker kjølevæske. Bilen har gått 165,000 km. Jeg merket ikke noe til problemet og hadde ingen grunn til å titte under panseret siden jeg kjøpte bilen. Var bare flaks for min del at jeg tok den på verksted for oljeskift og de fant ut av den feilen. Manglet 5 liter kjølevæske i systemet. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): nja.. det er litt vrient med bruktbiler. Antar den er solgt "som den er". I praksis må du vel da kun reklamasjonsrett om selger har holdt tilbake opplysninger, gitt gale opplysninger, eller at bilen er i vesentlig dårligere stand enn det som er å forvente. For en 7 år gammel bil så er det jo å forvente at feil kan dukke opp så det skal nok en god del til. Anonymkode: 98c20...fb2 Hverken i salgsannonsen eller kontrakten står det "selges som den er". Så jeg vet ikke hvordan det er med den saken? Anonymkode: b29ee...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 6. desember 2023 #7 Del Skrevet 6. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Verksted sier gåen toppakning og muligens sprekt topp, og at den bruker kjølevæske. Bilen har gått 165,000 km. Jeg merket ikke noe til problemet og hadde ingen grunn til å titte under panseret siden jeg kjøpte bilen. Var bare flaks for min del at jeg tok den på verksted for oljeskift og de fant ut av den feilen. Manglet 5 liter kjølevæske i systemet. Hverken i salgsannonsen eller kontrakten står det "selges som den er". Så jeg vet ikke hvordan det er med den saken? Anonymkode: b29ee...f0a Tviler sterkt på at du har en sak overhodet ...14 dg. etter kjøp kanskje...ikke etter et år. Toyota diesel eller? Hvorfor lyste ikke varslet om lite kjølevæske ? Endret 6. desember 2023 av LadeJarl 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Del Skrevet 6. desember 2023 Her tror jeg det koster deg mindre av energi, tid og penger å bare svelge tapet. Det holder ikke å påstå at det var en skjult mangel, du må kunne bevise at selger har holdt tilbake opplysninger og at skaden ikke har oppstått i løpet av det siste året. Bilens alder og km.stand taler heller ikke helt i din favør dessverre. Anonymkode: 7cf21...9b7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 6. desember 2023 #9 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Verksted sier gåen toppakning og muligens sprekt topp, og at den bruker kjølevæske. Bilen har gått 165,000 km. Jeg merket ikke noe til problemet og hadde ingen grunn til å titte under panseret siden jeg kjøpte bilen. Var bare flaks for min del at jeg tok den på verksted for oljeskift og de fant ut av den feilen. Manglet 5 liter kjølevæske i systemet. Hverken i salgsannonsen eller kontrakten står det "selges som den er". Så jeg vet ikke hvordan det er med den saken? Anonymkode: b29ee...f0a Utfordringen her er at du har hatt bilen i ett år. Det betyr i praksis at feilen sannsynligvis har oppstått i ditt eie og ikke på salgstidspunktet. Du trenger ikke åpne panseret for å se symptomene på dårlig toppakning. Det holder å følge med på bilen (eksosfarge og motortemperatur) og vanlig vedlikehold (sjekk av kjøleveske). For eks vil fargen på eksosen kunne avsløre dette. Eller manglende kjøleveske. Samtidig kjøpte du en bruktbil som på det tidspunktet var gått 160k. Å kikke under panseret er det minste en kan forvente når du som kjøper og har undersøkelsesplikt. Så jo, du hadde grunn til å kikke under panseret. Og har det gått så langt nå at toppen og er sprekt så har du kjørt motoren varm over lengre tid og du har hatt tydelig farget eksos over lengre tid. Jeg hadde ikke hatt store forhåpninger om å få noe dekket av selger. Er du NAF medlem eller har gratis advokatrådføring hos noen så kan du jo høre hva de tenker. Det koster deg ikke noe. 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Verksted sier gåen toppakning og muligens sprekt topp, og at den bruker kjølevæske. Bilen har gått 165,000 km. Jeg merket ikke noe til problemet og hadde ingen grunn til å titte under panseret siden jeg kjøpte bilen. Var bare flaks for min del at jeg tok den på verksted for oljeskift og de fant ut av den feilen. Manglet 5 liter kjølevæske i systemet. Hverken i salgsannonsen eller kontrakten står det "selges som den er". Så jeg vet ikke hvordan det er med den saken? Anonymkode: b29ee...f0a Tviler sterkt på at du får medhold på dette med mindre du kan bevise at toppakningen var gåen når du kjøpte bilen og at selgeren var klar over problemet, for alt du vet så kan pakningen ha gått dagen etter at du kjøpte bilen eller for 6 måneder siden. Dessuten så har du gjort en stor feil med å ikke følge med på ting som kjøleveske og olje selv, det er slike ting som skal sjekkes jevnlig og spesielt når man kjøper bruktbil der man ikke vet hvor mye olje den bruker på et viss antall kilometer. Anonymkode: bb407...27a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #11 Del Skrevet 6. desember 2023 Snublefot62 skrev (8 minutter siden): Takk for utfyldig svar. Jeg vet jeg burde ha sjekket nøyere, men hvordan kan jeg som ikke er bilkyndig finne ut av at toppakningen er gåen? På verskted brukte de testinstrument og fant eksos i kjølevæske. Jeg går ikke med noe sånt i baklomma når jeg skal kjøpe bil. Bilen var akkurat på EU-kontroll før jeg kjøpte den, og hadde jeg kikket under panseret hadde jeg ikke sett noe "rart" heller da de fylte på kjølevæske hvis det manglet, da. Jeg prøvekjørte bilen og alt virket som det skulle. Det var ikke noe uvanlig med eksos eller blå farge på den på hverken på kjøpstidspunktet, eller nå. Ei eller noen varsel eller tegn på overoppheting. Bilen er silkemyk og alt fungere som det skal. Det at jeg oppdaget feilen først ett år etter kjøpet taler ikke i min favør nei, men hva er sannsyligheten for at toppakningen røk under mitt eie, som har kjørt kun 5000 km? Jeg kjører som en dame på 75. 😂 Bilen er en Mazda 6 2,2 diesel, på verksted sa de at har hatt "en del" av sånne modeller inne med samme problem. 🫤 Anonymkode: b29ee...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Del Skrevet 6. desember 2023 Du kommer mest sannsynlig ingen vei, for du kan jo ikke bevise at bilen hadde disse feilene da du kjøpte den. Og du har hatt den i et helt år. Ting skjer og feil oppstår selv om man er forsiktig. Det er uten tvil kjipt, men sånt er en del av risikoen med bil, og spesielt bruktbil. Anonymkode: 9cfcf...4bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Del Skrevet 6. desember 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Verksted sier gåen toppakning og muligens sprekt topp, og at den bruker kjølevæske. Bilen har gått 165,000 km. Jeg merket ikke noe til problemet og hadde ingen grunn til å titte under panseret siden jeg kjøpte bilen. Var bare flaks for min del at jeg tok den på verksted for oljeskift og de fant ut av den feilen. Manglet 5 liter kjølevæske i systemet. Hverken i salgsannonsen eller kontrakten står det "selges som den er". Så jeg vet ikke hvordan det er med den saken? Anonymkode: b29ee...f0a Selv om det ikke står "selges som den er" så vil du nok ikke komme langt med gåen toppakning ett år etter. Og for å være helt ærlig er det nok minst like stor sjanse for at dette har oppstått i ditt eie, så det er forsåvidt en bra ting tenker jeg. Når man kjøper en bruktbil tar man også over risikoen med den. Det er liksom litt av greia. Ikke dermed sagt at man skal bli lurt, men jeg betviler sterkt at dette er noe som forrige eier kjente til og lot være å fortelle deg. Og som sagt må bilen være i vesentlig dårligere stand enn forventet for at du skal ha en sak. Gåen toppakning på en 7 år gammel bil med såpass km stand er nok langt unna det man kan kalle vesentlig dårligere stand enn forventet. Anonymkode: 98c20...fb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 6. desember 2023 #14 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk for utfyldig svar. Jeg vet jeg burde ha sjekket nøyere, men hvordan kan jeg som ikke er bilkyndig finne ut av at toppakningen er gåen? På verskted brukte de testinstrument og fant eksos i kjølevæske. Jeg går ikke med noe sånt i baklomma når jeg skal kjøpe bil. Bilen var akkurat på EU-kontroll før jeg kjøpte den, og hadde jeg kikket under panseret hadde jeg ikke sett noe "rart" heller da de fylte på kjølevæske hvis det manglet, da. Jeg prøvekjørte bilen og alt virket som det skulle. Det var ikke noe uvanlig med eksos eller blå farge på den på hverken på kjøpstidspunktet, eller nå. Ei eller noen varsel eller tegn på overoppheting. Bilen er silkemyk og alt fungere som det skal. Det at jeg oppdaget feilen først ett år etter kjøpet taler ikke i min favør nei, men hva er sannsyligheten for at toppakningen røk under mitt eie, som har kjørt kun 5000 km? Jeg kjører som en dame på 75. 😂 Bilen er en Mazda 6 2,2 diesel, på verksted sa de at har hatt "en del" av sånne modeller inne med samme problem. 🫤 Anonymkode: b29ee...f0a Men hvordan mener du at selger skulle vite om dette om du har kjørt i ett år uten å merke det? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #15 Del Skrevet 7. desember 2023 Snublefot62 skrev (22 timer siden): Men hvordan mener du at selger skulle vite om dette om du har kjørt i ett år uten å merke det? En seriøs bilforhandler hadde vel sjekket dette spesielt mtp. at denne modellen er kjent for å ha denne feilen. Men hvorfor gjøre det når man kan bare selge bilen og late som ingenting. 🤷♀️ Anonymkode: b29ee...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #16 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det at jeg oppdaget feilen først ett år etter kjøpet taler ikke i min favør nei, men hva er sannsyligheten for at toppakningen røk under mitt eie, som har kjørt kun 5000 km? Jeg kjører som en dame på 75. 😂 Kanskje du har årsaken her Anonymkode: b6ab7...647 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #17 Del Skrevet 7. desember 2023 Må nesten vente feil på en gammel bil. Kjøp en ny neste gang. Dessverre er mange kjøpere så sleipe at man nesten må være advokat når man skriver kjøpekontrakt i dag. Best å selge som rep.objekt om bilen er eldre. nekter de det går du videre til neste kjøper. Anonymkode: ff45c...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #18 Del Skrevet 7. desember 2023 Yeeey.. å klage 1 år etter er jo bare tull. Æ.skjønner at den regninga er ikke fin å få, men du kan da ærlig talt ikke forvente at forhandleren skal godta ditt krav etter 1 år? Feilen kunne like gjerne ha skjedd i de 5000km du kjørte. 7 år og 160 000km er å.forvente at feil vil dukke opp. Synd at det var dyrt denne gNgen, men sånn er det. NB: tenk deg i forhandlerens situasjon. La oss si at de kjøpte bilen fra tidligere eier og selger videre. Hvordan skal DE kunne oppdage sprukket toppakning eller at kjølevæska lekker? Bilen står.jo bare der... ingen som kjører den. De kunne med 99% sannsynlighet ikke vite dette. Du har desverre ingen sak her.. Anonymkode: 34e1d...4ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 7. desember 2023 #19 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): En seriøs bilforhandler hadde vel sjekket dette spesielt mtp. at denne modellen er kjent for å ha denne feilen. Men hvorfor gjøre det når man kan bare selge bilen og late som ingenting. 🤷♀️ Anonymkode: b29ee...f0a Nå legger du mye ansvar over på andre. En seriøs forhandler vet ikke nødvendigvis ALT om akkurat den modelle som selges. Det vil være tilfeldigheter inne i bilde om de er kjent med dette fra å hatt mange slike biler eller tilfeldigvis lest om det et sted. Å ikke vite sånne ting gjør ikke forhandler mindre seriøst. Eneste årsak til at det kunne vært et argument i en tvist ville vært om det er merkeforhandler for akkurat dette bilmerket. Da kunne en kanskje brukt det mot de og vunnet siden de ikke utbedret kjente feil før de solgte den videre. I tillegg er det vel få seriøse eller useriøse forhandlere som begynner å kontrollere HELE bilen før evnt salg. Det vil alltid finnes noe om de leter lenge nok. Er du villig til å betale det noe sånt ville kostet? Man sjekker ikke etter feil med mindre man mistenker det er feil eller får beskjed om at noe ikke stemmer. Og når du nå har kjørt i ett år med bilen uten å ha merket dette før du skulle bytte olje så er vel det og sannsynliggjort godt nok at tidligere eier heller ikke har oppdaget noe unormalt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #20 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Yeeey.. å klage 1 år etter er jo bare tull. Æ.skjønner at den regninga er ikke fin å få, men du kan da ærlig talt ikke forvente at forhandleren skal godta ditt krav etter 1 år? Feilen kunne like gjerne ha skjedd i de 5000km du kjørte. 7 år og 160 000km er å.forvente at feil vil dukke opp. Synd at det var dyrt denne gNgen, men sånn er det. NB: tenk deg i forhandlerens situasjon. La oss si at de kjøpte bilen fra tidligere eier og selger videre. Hvordan skal DE kunne oppdage sprukket toppakning eller at kjølevæska lekker? Bilen står.jo bare der... ingen som kjører den. De kunne med 99% sannsynlighet ikke vite dette. Du har desverre ingen sak her.. Anonymkode: 34e1d...4ca Man har jo 5 års reklamasjonsrett. Så hvorfor er det tull å klage etter ett år? En ærlig seriøs forhandler ser etter feil og undersøker nøye før de selger den videre. Spesielt når de har sitt verksted rett ved siden av. Er du en advokat forresten? Anonymkode: b29ee...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå