AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Jeg skal til tannlegen i morgen, og få en fylling i den innerste jekselen som har tatt skade av visdomstanna. Denne er allerede trukket, og det tok 2 timer å få tanna ut. Hadde ikke noe særlig vondt, men det var ikke akkurat behagelig å sitte og gape i 2 timer. Nå skal jeg altså ha en fylling i nabotanna, og lurer på hvordan dette er til sammenligning. Har hatt svært lite problemer med tennene opp gjennom, og derfor aldri gjort noe annet enn vanlig tannsjekk, rens og denne ene trekkingen av en visdomstann. Kan man forvente å sitte i stolen i 2 timer på en borring / fylling også? Er det mer vondt i timene/dagene etter? Hvordan er deres erfaringer med det? 😄 Anonymkode: a4d5b...351
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Nei, en fylling tar ikke så lang tid. Et lite hull kan borres og fylles på en halvtime, store hull tar kanskje lit tlenger tid. Jeg sier ja til bedøvelse så jeg kjenner ingenting vondt, verken under borringen eller etter. Anonymkode: 645ea...072 1 1
Melodiana Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Du merker ingenting pga. lokalbedøvelse. Det som er vondt er å få regning i etterkant. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 Det hår fint ta bedøvelse så merker du ingenting. Ubehagelige lyder er eneste. Personlig synes jeg det er ekkelt at det samler seg så mye vann i svelget for jeg synes det er vanskelig å svelge med då mye rart i munnen, men utover det er det bare kjipt liksom. Tok 1 time å skifte fylling for min del sist, men tannlegen sa det tok ekstra lang tid fordi jeg ville spytte hele tiden 😅 Anonymkode: 657b6...a98
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, en fylling tar ikke så lang tid. Et lite hull kan borres og fylles på en halvtime, store hull tar kanskje lit tlenger tid. Jeg sier ja til bedøvelse så jeg kjenner ingenting vondt, verken under borringen eller etter. Anonymkode: 645ea...072 Tusen takk! Da satser jeg på at jeg kanskje er ute på maks en time, hehe. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det hår fint ta bedøvelse så merker du ingenting. Ubehagelige lyder er eneste. Personlig synes jeg det er ekkelt at det samler seg så mye vann i svelget for jeg synes det er vanskelig å svelge med då mye rart i munnen, men utover det er det bare kjipt liksom. Tok 1 time å skifte fylling for min del sist, men tannlegen sa det tok ekstra lang tid fordi jeg ville spytte hele tiden 😅 Anonymkode: 657b6...a98 Ja, merket det da jeg fjernet visdomstannen også - en mild form for waterboarding nesten 😂 Takk for svar! Anonymkode: a4d5b...351
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk! Da satser jeg på at jeg kanskje er ute på maks en time, hehe. Ja, merket det da jeg fjernet visdomstannen også - en mild form for waterboarding nesten 😂 Takk for svar! Anonymkode: a4d5b...351 Godt sagt og godt å se vi er fler 😂 Lykke til - fort gjort! 😊 Anonymkode: 657b6...a98
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Fylling går fint, maks en halvtime. Kanskje bare 20 min. Men du bør ta bedøvelse. Og gi beskjed dersom du kjenner noe, så får du mer. Anbefaler ikke å borre uten å være helt bedøvet. Anonymkode: 0e6c1...696 1 1
Rødstrupa Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg skal til tannlegen i morgen, og få en fylling i den innerste jekselen som har tatt skade av visdomstanna. Denne er allerede trukket, og det tok 2 timer å få tanna ut. Hadde ikke noe særlig vondt, men det var ikke akkurat behagelig å sitte og gape i 2 timer. Nå skal jeg altså ha en fylling i nabotanna, og lurer på hvordan dette er til sammenligning. Har hatt svært lite problemer med tennene opp gjennom, og derfor aldri gjort noe annet enn vanlig tannsjekk, rens og denne ene trekkingen av en visdomstann. Kan man forvente å sitte i stolen i 2 timer på en borring / fylling også? Er det mer vondt i timene/dagene etter? Hvordan er deres erfaringer med det? 😄 Anonymkode: a4d5b...351 Dette går fint. Det vil ikke ta så lang tid heller. Du vil få bedøvelse og da kjenner du ingenting. Lykke til🤗 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 Jeg syns borring er smertefullt med bedøvelse. Som en eksplosjon i munnen når borret går.Men det er meg. Syns tannbehandling generelt er smertefullt. Det er en grunn til at jeg er narkose pasient. Anonymkode: 29fd1...30d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #10 Skrevet 6. desember 2023 Er det i underkjeven vil halve munnen bedøves med stikk baki munnen, siden tannbeinet er så kraftig. Føles litt rart når leppa er bedøvd. I overkjeven stikkes bedøvelsen bare på hver side av tanna. Verst er regningen etterpå 🥵 Anonymkode: 2b837...27c
Hoppetaujenta Skrevet 6. desember 2023 #11 Skrevet 6. desember 2023 Det kommer litt an på; noen ganger borrer tannlegen seg inn og ned og finner dypt hull og en rotfylling må til. Da blir det kanskje en midlertidig fylling som må gås med en stund for å rense en evt. betennelsessituasjon bort og deretter fylles det på vanlig vis om alt går bra, men nei...fylling tar ikke så lang tid normalt sett og sprøyte er en velsignelse.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #12 Skrevet 6. desember 2023 Som flere sier, det tar ikke så lang tid som 2 timer. Jeg satt selv 3,5 timer i stolen med ei kranglete visdomstann som ble vanskelig å få ut, men det er helt spesielt. Jeg har vært MYE hos tannlegen med dårlige tenner og fyller tenner nesten hvert år. Har gjort et par rotfyllinger også. Det gjør ikke vondt med riktig bedøvelse, men det kan være ubehagelig og slitsomt å sitte der. Tilbake til fylling av jeksel. Jeg vil tro tannlegen har satt av maks 1 time til dette. Å renske ut og fylle et hull er som regel raskt og greit. Det mest ubehagelige kan være å få bedøvelsen, og etterpå kan boringen vibrere litt ubehagelig, men det skal ikke være vondt. Å fylle hullet etter at det er boret rent, tar ikke lang tid og merkes ikke. Hvis nervene i tanna er veldig uroet, kan det bli litt smerter når bedøvelsen går ut, men en Paracet eller liknende fikser den biffen ganske enkelt. Som regel merker man ikke noe mer dagen etter. Er hullet veldig dypt, kan det bli aktuelt med rotfylling. Det høres fælt ut, men det er også helt overkommelig. Sist jeg tok rotfylling, var jeg tre ganger hos tannlegen for å ordne det. Først var det boring og undersøkelse hvor det ble konstatert behov for rotfylling. Fikk da en midlertidig fylling og ny time for selve rotfyllingen. Neste gang ble tanna "åpnet" igjen og nervene ble fjernet helt ned til spissen av tannrota. Så ble røttene fylt før det ble lagt ei midlertidig fylling på toppen igjen. Dette skulle jeg gå med et par uker for å se om rotfyllingen var vellykket og smertene borte. Til slutt fikk jeg ei permanent fylling. Hvert av disse tannlegebesøkene tok ca. 45-60 minutter. Anonymkode: 7b31e...7cc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #13 Skrevet 6. desember 2023 Her nappet de ut hver visomdstann på under 2 minutter, men de var rette og lette å få ut. Ellers så tar som regel en liten fylling rett under 30 minutter og en stor fylling tar som regel 45 minutter. Har en effektiv og pirkete tannlege som gjør arbeidet sitt veldig bra. Rotfyllinger tar som regel en time hos vanlig tannlege og rundt 30 minutter hos spesialist. Skal du ha krone så bruker min tannlege rundt en time på forberedelser og avstøpning. Anbefaler bedøvelse så slipper du smerte er bare lyden av boren du må leve med. Anonymkode: d7586...0d5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #14 Skrevet 6. desember 2023 Hoppetaujenta skrev (16 minutter siden): Det kommer litt an på; noen ganger borrer tannlegen seg inn og ned og finner dypt hull og en rotfylling må til. Da blir det kanskje en midlertidig fylling som må gås med en stund for å rense en evt. betennelsessituasjon bort og deretter fylles det på vanlig vis om alt går bra, men nei...fylling tar ikke så lang tid normalt sett og sprøyte er en velsignelse. Tusen takk! Ja, dette er ikke et hull forårsaket av karies, men visdomstannen skadet og "gravde" seg inn i nabojekselen. Får håpe det ikke er noen betennelse, jeg har hvertfall veldig lite vondt, bare litt ising når jeg drikker iskaldt vann 😆 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tilbake til fylling av jeksel. Jeg vil tro tannlegen har satt av maks 1 time til dette. Å renske ut og fylle et hull er som regel raskt og greit. Det mest ubehagelige kan være å få bedøvelsen, og etterpå kan boringen vibrere litt ubehagelig, men det skal ikke være vondt. Å fylle hullet etter at det er boret rent, tar ikke lang tid og merkes ikke. Hvis nervene i tanna er veldig uroet, kan det bli litt smerter når bedøvelsen går ut, men en Paracet eller liknende fikser den biffen ganske enkelt. Som regel merker man ikke noe mer dagen etter. Er hullet veldig dypt, kan det bli aktuelt med rotfylling. Det høres fælt ut, men det er også helt overkommelig. Sist jeg tok rotfylling, var jeg tre ganger hos tannlegen for å ordne det. Først var det boring og undersøkelse hvor det ble konstatert behov for rotfylling. Fikk da en midlertidig fylling og ny time for selve rotfyllingen. Neste gang ble tanna "åpnet" igjen og nervene ble fjernet helt ned til spissen av tannrota. Så ble røttene fylt før det ble lagt ei midlertidig fylling på toppen igjen. Dette skulle jeg gå med et par uker for å se om rotfyllingen var vellykket og smertene borte. Til slutt fikk jeg ei permanent fylling. Hvert av disse tannlegebesøkene tok ca. 45-60 minutter. Anonymkode: 7b31e...7cc Ja, det høres litt omfattende ut! Får håpe jeg slipper det i første omgang, får vel sikkert svaret på det i morgen. Tusen takk for utfyllende svar!! 😀 Har du hatt mye ubehag i munnen etter fyllinger og rotfyllinger? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her nappet de ut hver visomdstann på under 2 minutter, men de var rette og lette å få ut. Ellers så tar som regel en liten fylling rett under 30 minutter og en stor fylling tar som regel 45 minutter. Har en effektiv og pirkete tannlege som gjør arbeidet sitt veldig bra. Rotfyllinger tar som regel en time hos vanlig tannlege og rundt 30 minutter hos spesialist. Skal du ha krone så bruker min tannlege rundt en time på forberedelser og avstøpning. Anbefaler bedøvelse så slipper du smerte er bare lyden av boren du må leve med. Anonymkode: d7586...0d5 Det høres bra ut, tusen takk 😃 Er det slik at man går rundt og kjenner at man har en fylling? Er det en annerledes følelse i munnen som man liksom må vende seg til i ettertid, eller merker man ikke at noe er gjort? Anonymkode: a4d5b...351
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #15 Skrevet 6. desember 2023 Mulig at du får deg et sjokk når borringen starter. Siden du ikke har vært borti så mye tannbehandling. Det var det tannlegen sa til meg da jeg kvakk til i smerte. Ønsker deg lykke til. Håper det går greit for deg. Anonymkode: 29fd1...30d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #16 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig at du får deg et sjokk når borringen starter. Siden du ikke har vært borti så mye tannbehandling. Det var det tannlegen sa til meg da jeg kvakk til i smerte. Ønsker deg lykke til. Håper det går greit for deg. Anonymkode: 29fd1...30d Tok du bedøvelse? Jeg var gjennom en ganske omfattende trekking av visdomstann som inneholdt spalting og gjentatte doser med bedøvelse, men opplevde aldri smerte. Anonymkode: a4d5b...351
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #17 Skrevet 6. desember 2023 Jeg hadde 2 hull og fikk bedøvelse og merket veldig lite ved det heldigvis. 20 min til en halvtime. Det ble først oppdaget et hull og tannlegen oppdaget på skjermen at jeg hadde et hull til mens tannlegen allerede jobbet og spurte om hun skulle ta det i samme slengen.Kunne liksom ikke mumle nei der jeg lå med instrumenter i munnen hehe så ble et nikk.Gikk veldig bra men tannlege er dyrt blitt. Anonymkode: c1c22...48c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #18 Skrevet 6. desember 2023 Det verste jeg vet hos tannlegen er sånn stivningsmasse man får i munnen for avstøpning av tennene. Er så redd for å svelge det jeg har i munnen men har heldigvis ikke skjedd hitill 🙂 Anonymkode: c1c22...48c
forkjølajente Skrevet 6. desember 2023 #19 Skrevet 6. desember 2023 Om du synes det er vanskelig/slitsomt å gape lenge (må ofte gape ganske høyt når de bakerste tennene skal borres og fylles) så be om å få en bitekloss. Det er en "gummikloss" tannlegen setter mellom tennene oppe og nede på motsatt side av der hen jobber. Hjelper til med å holde munnen oppe. Jeg ber alltid om å få det siden jeg synes det er tungt å gape lengre enn noen få minutter 😅 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #20 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tok du bedøvelse? Jeg var gjennom en ganske omfattende trekking av visdomstann som inneholdt spalting og gjentatte doser med bedøvelse, men opplevde aldri smerte. Anonymkode: a4d5b...351 Ja, har alvorlig tannlegeskrekk, så jeg ble bedøvet maks. Kunne ikke få mere dose. Det var risting i tannen under borring som var smertefullt. Tannlegen stoppet etter noen sekunder for jeg ristet med hodet i smerte . Å viftet med hender og føtter å "hylte". Ble forsøkt flere ganger til slutt stoppet tannlegen. Sa jeg var narkose pasient. Å fylte igjen hullet midlertidig. Jeg kunne ikke gå med åpent hull. Jeg satt med tårer og smerte etter forsøkene på å borre. Anonymkode: 29fd1...30d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå