AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #1 Skrevet 6. desember 2023 Jeg har depresjon, angst og uro. Blir behandlet for det med både terapi og medisiner. Det som plager meg mest er uroen, at ikke får slappet av i kroppen. Samt at jeg har mye vondt i kroppen. Men hvorfor får man egentlig så mye fysiske plager med noe som et psykisk? Anonymkode: 4a0be...6f8 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #2 Skrevet 6. desember 2023 Fordi angst og uro trigger kroppen til å gjøre ting. Vi er programmert til å reagere fysisk når vi opplever fare. Angst + uro = faresignaler, og kroppen får da signaler om å gjøre seg klar til flight/fight. Det kan bety å spenne muskler, tømme tarmen, osv osv. Stort sett alt av følelser er for å trigge kroppen til å handle, og har derfor direkte innvirkning på den. Anonymkode: fe7e2...de2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #3 Skrevet 6. desember 2023 Kroppen produserer stresshormon og en kropp full av stresshormon har det ikke så bra. Den sender ut faresignaler som forbereder kroppen på fight, flight, freeze hvilket bl.a fucker med hjerterytme og digestion (husker ikke ordet på norsk). Anonymkode: 76928...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #4 Skrevet 6. desember 2023 Vet det ikke er det du spør om, men vil veldig veldig anbefale denne lille meditasjonen som får kroppen til å slappe av! ❤️ https://www.youtube.com/watch?v=Lov0SQw5G-0 Anonymkode: 50002...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #5 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kroppen produserer stresshormon og en kropp full av stresshormon har det ikke så bra. Den sender ut faresignaler som forbereder kroppen på fight, flight, freeze hvilket bl.a fucker med hjerterytme og digestion (husker ikke ordet på norsk). Anonymkode: 76928...fcf Fordøyelse Anonymkode: 64aa2...3a5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #6 Skrevet 6. desember 2023 Hodet klarer heller ikke slappe av! Det er mye verre og. Anonymkode: bc501...a5c
Fru Hansen Skrevet 6. desember 2023 #7 Skrevet 6. desember 2023 Det er en myte at kropp og sjel, eller kropp og hode, er to forskjellige ting. Alt henger sammen. Les deg gjerne opp på det sympatiske nervesystemet, så forstår du at angst gir fysiske symptomer. På samme måte kan meditasjon, yoga og lignende aktiviteter, hjelpe på psyken. At helsevesenet skiller på psykisk og somatisk (fysisk) i så stor grad, er etter min mening et av de største problemene ved dagens helsevesen. Dette er en liten kjepphest hos meg. De forstår det i noen sammenhenger, f.eks er det stort fokus på å redusere angst/stress og smerter i forbindelse med operasjoner for å forbedre utfallet, men i andre sammenhenger virker det som man ignorerer det totalt. Jeg anbefaler deg trening, tur i skogen, yoga o.l., evt stikke hodet i en bøtte med iskaldt vann, for å se om det kan roe både hode og kropp. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #8 Skrevet 6. desember 2023 Men nå har jeg dager hvor jeg føler meg bedre, alilevel spiller ikke kroppen på lag. Altså jeg har mindre angst. Men kroppen er liksom igjen. Anonymkode: 4a0be...6f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå