Gå til innhold

Annen pasients journal i min journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har scrollet gjennom journalen min i Helsenorge. Der dukket det opp et journalnotat på en helt annen pasient enn meg selv - en kvinne med fullt navn, personnummer og opplysninger om vedkommedes fødsel. Vi fødte på omtrent samme tid, og her har det nok skjedd en glipp ved at personell har lagt inn hennes notat i min journal. Hvordan går jeg fram for å få dette fjernet? Det er jo heldig at jeg ikke er en person som kunne funnet på å misbruke hennes fulle navn og personnummer. 

Jeg har forsøkt å Google uten hell - noen som vet hva det riktige blir å gjøre i denne saken? Ta kontakt med henne? Helsenorge? Sykehuset? 

Anonymkode: e42a8...c93

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei

Jeg har scrollet gjennom journalen min i Helsenorge. Der dukket det opp et journalnotat på en helt annen pasient enn meg selv - en kvinne med fullt navn, personnummer og opplysninger om vedkommedes fødsel. Vi fødte på omtrent samme tid, og her har det nok skjedd en glipp ved at personell har lagt inn hennes notat i min journal. Hvordan går jeg fram for å få dette fjernet? Det er jo heldig at jeg ikke er en person som kunne funnet på å misbruke hennes fulle navn og personnummer. 

Jeg har forsøkt å Google uten hell - noen som vet hva det riktige blir å gjøre i denne saken? Ta kontakt med henne? Helsenorge? Sykehuset? 

Anonymkode: e42a8...c93

Ta kontakt med sykehuset

Anonymkode: 42d92...87e

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Gi beskjed til sykehuset!!! 

Anonymkode: 9f105...c86

• Nyttig 4
Skrevet

😲😲😲😲

Anonymkode: ad96d...5dc

• Liker 1
Skrevet

Du tar kontakt med sykehuset og for all del ikke henne direkte, det vil jo bare framstå som et skikkelig phishing forsøk. 

Det er en stygg glipp men det kan skje og sykehuset må få beskjed.  

Anonymkode: 91d93...ddf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du tar kontakt med sykehuset. I tillegg skal man vel melde fra til Helsetilsynet eller Datatilsynet? Dette er jo en alvorlig sak hvor sykehuset må rette opp sine rutiner.

Anonymkode: cd9d2...cad

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ring kvinneklinikken på sykehuset der du fødte og gi beskjed.

Anonymkode: 0d51b...9c2

• Nyttig 3
Skrevet

Fullt navn og personnummer er ikke hemmelige eller taushetsbelagte opplysninger. Journalopplysningene derimot er det alvorlig at er kommet på avveie. 

Anonymkode: 5f186...160

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det der er et rimelig stort og graverende avvik. Om du vil så kan du nok også tipse NRK og få et lite intervju.

Lurer på hvor mange flere som er rammet av feilen (og det er heller ikke første gang!).

Anonymkode: d082b...752

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Fullt navn og personnummer er ikke hemmelige eller taushetsbelagte opplysninger. Journalopplysningene derimot er det alvorlig at er kommet på avveie. 

Det er en del regler på hvordan man skal behandle FNR, ikke akkurat noe man har lyst til å spre rundt, selv om det per definisjon ikke er en sensitiv personopplysning.

Skrevet

Jeg fikk NAV papirer til to andre mennesker i posten, med konfidensiell informasjon. Bl.a. barnefordelingssak. Det kunne se ut som det var lagt til makulering, rotete, så har de i stedet greid å legge det i konvolutten min.. Da jeg ringte og sa fra, fikk jeg til svar at jeg kunne rive papirene i stykker. Jeg ble litt sjokkert, så sa ikke mer. Men det er jo tydelig at de ikke tok det veldig seriøst. Har tenkt hvis jeg opplever liknende igjen, vil jeg ringe et annet sted enn skranken. 

Anonymkode: 135b4...9ce

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det der er et rimelig stort og graverende avvik. Om du vil så kan du nok også tipse NRK og få et lite intervju.

Lurer på hvor mange flere som er rammet av feilen (og det er heller ikke første gang!).

Min tidligere lege (noen år tilbake) skrev inn pasienten som var inne før meg i min journal. Dvs. ikke navn osv., men diagnose. Ikke bare det, det var også skrevet med store bokstaver at "pasienten er meget tung rusmisbruker", videre var det beskrevet noe om at tross dette fungerte vedkommende såvidt i jobb.

Jeg så det heldigvis da han åpnet min journal, spurte hvorfor i all verden han skrev noe slikt om meg, og da ble han så forfjamset at han innrømmet at det ikke var meg, men at det gjaldt den personen som var rett før meg. Samme person som var på vei ut døren hans da jeg skulle inn... en person med en profilert stilling. Jeg ba selvfølgelig legen om å slette det umiddelbart, men det gikk ikke an fordi legen hadde skrevet det og så logget seg ut av journalen før han åpnet den på nytt. Så han la ved et nytt notat "Ovenstående gjelder selvfølgelig ikke denne pasienten. Feilnotat.".

Jeg klaget til Fylkeslegen for å få feilnotatet slettet fra min journal, men fikk ikke medhold, fordi "legen har lagt med en forklaring om at dette ikke gjelder deg". Hva tror dere leger ser når de tar en kikk på min journal... det som står uthevet i store bokstaver... eller korrigeringen som står med liten skrift under?

Jeg var noen år senere borti en annen som etter én time, hvor terapeut satt og halvsov selv, satte flere alvorlige psykiske diagnoser på meg og anbefalte umiddelbar heftig medisinering. For ordens skyld, jeg har ingen psykiske diagnoser, noe jeg har fått bekreftet flere ganger etterpå (fordi det alltid blir spørsmål om dette fra andre leger). Da jeg leste journalen viste det seg at mine svar på spørsmål fra terapeuten var vridd til det stikk motsatte. Svarte jeg "nei, det har jeg aldri følt, opplevd, tenkt" - så skrev terapeuten at jeg hadde bekreftet at jeg hadde store problemer med å føle, oppleve og tenke slik og slik. Det er helt villt at det er mulig. Heller ikke dette fikk jeg slettet fra journal - men jeg fikk det til slutt skjult. Problemet da er at det allerede er spredd fordi andre leger har snappet opp deler av det og brukt i sine notater - og da er det pasienten som må gå gjennom alle legers/terapeuters journaler på seg, lese disse i detalj, for så å klage inn hvert enkelt notat. Og når man har fått medhold på å få skjult dette... da blir nye leger så nysgjerrige på hva som er skjult, at de blir mistenksomme på pasienten, som om de tror det må være noe alvorlig.

Jeg kjenner til flere andre som har opplevd lignende, både i helsevesenet og hos Nav.

Ts - jeg anbefaler deg å ta kontakt med Pasientombudet, med Helsetilsynet, Datatilsynet og media. Du kan helt sikkert få media til å skrive om det uten at du avslører din identitet. Det er viktig at slike saker blir tatt opp, for problemet er langt mer omfattende enn noen ønsker folk skal vite. Etter at du har kontaktet de over, så tar du også kontakt med sykehuset.

Anonymkode: d66da...39e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har også opplevd leger som sitter og skriver i andres journal så jeg ser det... så kan vel fort skje at de skriver inn i feil også. 

Anonymkode: 0bae0...9b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe jeg synes er idioti siden det fortsatt er mulig å opprette diverse abonnementer og bestille ting med bare personnummer 

Anonymkode: 62fc8...5d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har også opplevd leger som sitter og skriver i andres journal så jeg ser det... så kan vel fort skje at de skriver inn i feil også. 

Har du ikke sagt noe? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du ikke sagt noe? 

Joda, men tror legen var begynnende senil.

Skrevet

Jeg har opplevd å få epikrise fra en annen pasient inn i min journal hos fastlegen, og da fastlegen skulle oversende kopi av min journal til NAV (i forbindelse med at jeg går på AAP) så kom den andre pasientens epikrise også med, så den ble godt spredd. Jeg synes slike brudd er ille, men ingen har brydd seg når jeg har sendt klagebrev om det. 

Anonymkode: f2a6f...061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...